Mazda 5 (2004-2010) - recenzia a skúsenosti

 


  • 6
  • 15.10.2013
  • Marcel Janco
  • Mazda 5 nahradila model Premacy a súčasne aj väčší model MPV. Zaujme športovo pojatým dizajnom, ale aj solídnou spoľahlivosťou najmä benzínových verzií. Postavená je na podvozku Focus II s predĺženým rázvorom, čo jej dáva predpoklad na veľmi dobré jazdné vlastnosti nielen vo svojej triede. V našich končinách sa tešia obľube najmä vozidlá vybavené dvojlitrovým naftovým motorom, pri kúpe však treba byť obozretný. Oproti benzínovým motorom je diesel podstatne náchylnejší na poruchy, čo môže očakávanú úsporu z nižšej spotreby razom predražiť.

    Prvá generácia Mazdy 5 bola predstavená na jesennom parížskom autosalóne v roku 2004 a na slovenský trh sa dostala až nasledujúci rok v júni. Vozidlo dostalo pod kapotu dva zážihové 1,8i (85 kW), 2,0i (107 kW) a jeden dieselový agregát 2,0 MZR-CD s dvomi výkonovými verziami (81 a 105 kW). Konštrukčne je Mazda 5 založená na platforme C1 od Fordu, čo znamená, že zdieľa veľa častí s Mazdou 3. Najbližšou dvojičkou je Ford Focus C-Max, rozlišujú sa ale v spôsobe otvárania zadných dverí, kde C-Max má klasické na pánte a Mazda používa posuvné dvere.

    V marci 2008 sa začala predávať faceliftovaná Mazda 5. Dostala nový predný nárazník, kolesá a zadné LED svetlá pre stupne výbavy Touring a Grand Touring. Zmeny zasiahli aj interiér, hlavne palubnú dosku, vrátane podsvietenia budíkov. Rádio bolo tiež modernizované, po novom má aj AUX vstup, mp3, na želanie DVD navigačný systém so 7-palcovým multifunkčným dotykovým displejom, ktorý je integrovaný v stredovom paneli. Pribudla aj cúvacia kamera, sériovo zadný výduch pre klimatizáciu a zmenil sa aj stredový panel. Bočné dvere sa dali na želanie objednať s otváraním pomocou elektromotorov tlačidlom v interiéri alebo na diaľkovom ovládaní. Drobných zmien zasiahli aj benzínový motor 2.0 MZR. Dostal elektronicky ovládanú škrtiacu klapku a sekvenčné premenlivé časovanie ventilov (S-VT), vylepšujúce priebeh krútiaceho momentu s rastúcimi otáčkami. Pribudli aj nové prevodovky - 6-stupňová manuálna ako štandard a 5-stupňový automat na želanie.

    V roku 2010 pribudla elektronická kontrola stability a trakcie, plus ďalšie bezpečnostné prvky. V tom istom roku sa na jarnom ženevskom autosalóne predstavila II. generácia rovnakého mena.

    Mazda 5 prešla nárazovým testom Euro NCAP v roku 2005 a za ochranu posádky pri náraze bola ohodnotená piatimi hviezdičkami z piatich (33 bodov). Za ochranu detí v autosedačke dostala tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve hviezdičky zo štyroch (12 bodov).

    Prístrojová doska a celkový dizajn interiéru pôsobí pomerne konzervatívne až jednoducho. Trocha na škodu veci je skutočnosť, že interiér vozidla tvoria výhradne tvrdé plasty. Dielenské spracovanie a taktiež ergonómia je ale na veľmi dobrej úrovni a pohodlie šoférovania umocňuje aj vyvýšená radiaca páka umiestnená na stredovom paneli. O niečo horšie je na tom ergonómia rozmiestnenia a ovládania výbavy vozidla. Ovládanie niektorých funkcií je trochu nelogické, najviac asi bude vadiť ovládanie palubného PC.

    interier

    Priestorová ponuka je naozaj nadštandardná, ale z pohľadu komfortu sedenia sa pohodlne odvezú len štyria pasažieri. Prostredný na zadnom sedadle bol asi braný ako núdzový cestujúci, čomu zodpovedá šírka/veľkosť sedáku a operadla. Je to daň za užívateľsky veľmi jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel Karakuri, ktorý dokáže jedným pohybom ruky spraviť z päťmiestneho auta sedemmiestne. Napriek veľmi priestrannému interiéru je priestor v poslednej rade sedadiel relatívne stiesnený, čo spôsobujú nízko položené sedáky, kde sa pohodlne odvezú len malé deti alebo dospelí nižšieho vzrastu. Čisto päťmiestne usporiadanie sa dalo kúpiť len v základnej výbave.

    interier1

    Kufor v základnom usporiadaní (päťmiestnom) dosahuje objem 426 litrov, čo je v porovnaní s konkurenciou a tiež z pohľadu viac ako 4,5 metrovej dĺžky len priemerná hodnota. Po sklopení sedačiek aj v druhej rade stúpne táto hodnota na 1566 litrov. Naopak v plnej sedemmiestnej konfigurácii je objem kufra už len symbolických 112 litrov. Poteší veľmi dobrá variabilita interiéru. Zadné sedadlá sa sklápajú do podlahy, takže nie sú prekážkou batožine, stredné umožňuje premenu z trojmiestnej lavice na dvojmiestnu atď. Priestorovo veľmi dobre riešené sú aj zadné bočné posuvné dvere, čo sa ocení hlavne na preplnených a úzkych nákupných parkoviskách. Odkladacích priestorov je síce dosť, ale niekedy ako keby im chýbala väčšia praktickosť. Umiestniť 10 fľašiek s pitím nie je problém, ťažšie sa však hľadá pohodlné uloženie napr. mobilného telefónu.

    kufor

    Ako už bolo v úvode spomínané, Mazda 5 je postavená na podvozkovej platforme C1, ktorá odvádza veľmi dobrú prácu vo vozidlách Ford Focus C-Max, Volvo S40 alebo Mazda 3. Zahanbiť sa nenechala ani v podstatne vyššej a taktiež pomerne dlhej Mazde 5. Jazdné vlastnosti, hlavne správanie v zákrutách, pripomínajú skôr osobné vozidlo ako MPV. Aj keď sa oproti menším príbuzným viac nakláňa, zvolenú stopu drží veľmi dobre a zahanbiť sa nenechá ani na kľukatejších cestách. Menšiu výčitku si zaslúži len vyššia citlivosť na bočný vietor a väčšie pohupovanie na zvlnenom povrchu, kde inak skvelý podvozok trocha znervóznie. Vďaka mäkšiemu nastaveniu odpruženia je na veľmi dobrej úrovni schopnosť vozidla prekonávať nerovnosti bez počuteľných rázov. Dobrému podvozku sekunduje aj pomerne komunikatívne a presné riadenie s elektrohydraulickým posilňovačom, ktorý má na túto kategóriu aj pomerne strmý prevod.

    naprava

    Ponuka motorizácií pre Mazdu 5 je pomerne skromná. Za celú svoju produkciu vydržala s dvomi benzínovými štvorvalcami a stačiť museli aj dve verzie dvojlitrového turbodieselu. Obidva benzínové motory nesú označenie MZR a používajú sa aj v Mazde 6. Majú hliníkový blok valcov s liatinovými vložkami, hliníkovú hlavu valcov so 16 ventilmi, kde dvojicu vačkových hriadeľov (DOHC) poháňa rozvodová reťaz. Ventily sú ovládané priamo cez hrnčekové vahadlá bez vymedzovacích podložiek.

    Ako benzínový základ slúži 1,8 16V s 85 kW pri 5300 a 165 Nm pri 4000 ot/min. Svojou dynamikou postačuje potrebám bežného vodiča, limity sú citeľné hlavne pri plnom obsadení či potrebe akčnejšie zrýchľovať vo vyšších rýchlostiach. Vtedy je potrebné motor častejšie vytáčať, čo sa odráža na vyššej spotrebe, ktorá pri bežnom jazdení sa v priemere pohybuje okolo 8 litrov.

    O niečo lepšie dynamické vlastnosti a viac výkonovej rezervy aj na svižnejšie jazdenie poskytuje väčší dvojliter s výkonom 107 kW pri 6000 a krútiacim momentom 185 Nm pri 4500  ot/min. Pri bežnom jazdení nesklame ani spotrebou, ktorá sa pohybuje v priemere okolo 8-8,5 litra. Dvojlitrový motor je teda veľmi dobrým kompromisom z pohľadu jazdnej dynamiky a spotreby.

    Pri oboch agregátoch si treba dať pozor na zvýšenú spotrebu motorového oleja. Tento problém sa vyskytuje síce len zriedka, ale nadmerná spotreba oleja môže mať z dlhodobého hľadiska negatívny vplyv na stav katalyzátora a kvalitu mazania. Olej sa do spaľovacieho priestoru dostáva cez opotrebované stieracie krúžky, pričom kompresia motoru neklesá a teda ani výkon. Preto sa treba občas pozrieť na olejovú mierku.

    benzin

    Pre priaznivcom dieselov je v ponuke štvorvalec 2,0 MZR-CD v dvoch výkonových verziách. Prvá má výkon 81 kW a krútiaci moment 310 Nm, silnejšia 105 kW a 360 Nm. Motor konštrukčne vychádzal zo staršieho agregátu DiTD, používaného v poslednej generácii 626 či Premacy. O dodávku paliva do valcov sa však nestaralo radiálne čerpadlo Denso, ale vstrekovanie common-rail od rovnakého výrobcu s maximálny vstrekovacím tlakom 1800 barov (180 MPa). Motor má liatinový blok, hliníková hlava valcov obsahuje rozvod SOHC, teda jeden vačkový hriadeľ a 16 ventilov ovládanými vahadlami s mechanickým vymedzovaním vôle. Rozvodový mechanizmus je na rozdiel od benzínových motorov poháňaný ozubeným remeňom. Motor (vrátane slabšej verzie) poskytuje Mazde 5 dostatok dynamiky pre svižné jazdenie pri dobrej spotrebe nafty, pohybujúcej sa v priemere okolo 6,5 litra.

    S príchodom emisnej normy Euro 4 (1. 10. 2006) však táto motorizácia dostala povinne filter pevných častíc - DPF. Práve táto ekologická vychytávka býva neraz zdrojom problémov. Najmä v prvých rokoch nebolo fungovanie DPF optimálne a často sa zanášal. Určité zlepšenie prinieslo preprogramovanie riadiacej jednotky. Celkovo je však filter citlivý na kvalitu paliva, jazdný režim a skôr či neskôr prinesie nutnosť servisného zásahu, či výmeny. Naproti tomu dvojhmotový zotrvačník vydrží pomerne dosť a ozýva sa až po značnej porcii kilometrov. Celkovo je diesel oproti benzínovým agregátom podstatne viac náchylnejší na poruchy.

    diesel

    Zaujímavosťou v prípade Mazdy 5 je aj elektronická servisná knižka, ktorú Mazda zaviedla prvýkrát práve v rade 5. Motorista nenosí so sebou už klasickú servisnú knižku, pretože údaje a úkony sú zaznamenávané do počítačového systému Mazdy a uchovávané pre konkrétny model, bez ohľadu na aktuálneho majiteľa. V prípade kúpy ojazdenej Mazdy 5 bude teda ľahké overiť v najbližšom autorizovanom servise, či konkrétny exemplár pravidelne absolvoval všetky predpísané servisné úkony, prípadne, či bol havarovaný alebo koľko má skutočne najazdených kilometrov.

    Mazda 5 patrí pri pravidelnom a kvalitnom servise medzi najspoľahlivejšie vozidlá na trhu, čo platí hlavne pre benzínové verzie. V prvých ročníkoch riešili servisy v rámci záruky hluk od prednej nápravy - uloženie stabilizátora, taktiež sa riešili úpravy softvéru z dôvodu častého upchávania DPF filtra, kolísaním otáčok motora či štrajkujúceho stabilizačného systému. V rámci pravidelných servisných prehliadok, kontrolovali mechanici Mazdy aj dotiahnutie skrutky držiaku prevodovky a tiež upevnenie chladiča stlačeného vzduchu (intercooleru). Z pohľadu dlhodobejšej prevádzky možno medzi najčastejšie nedostatky zaradiť vôle na podvozku. Týka sa to hlavne zadnej nápravy, ak je vozidlo častejšie využívané ako 7-miestne alebo využívané na prepravu rôznej batožiny. Predčasne sa potom vedia porúčať ložiská, prejavujúce sa zvýšeným hlukom alebo tlmiče, ktoré okrem nestability a väčšieho pohupovania zadnej časti, môžu zaviniť aj nerovnomerné opotrebovanie zadných pneumatík. Taktiež sa môžu vyskytnúť vôle v samotnom uložení (silentblokoch) zadnej nápravy. Na prednej náprave sa najčastejšie objavujú vôle v tiahlach stabilizátora. Skontrolovať sa oplatí aj fungovanie elektrických okien alebo klimatizácie, z ktorej vedela uniknúť náplň cez poškodené tesnenie. V prípade vozidla vybaveného xenónovým osvetlením, treba skontrolovať nastavovanie sklonu, ktoré občas nefunguje. Pomerne rýchlo podlieha opotrebovaniu brzdový systém, obzvlášť ak sa svižnejšie jazdí. Objavuje sa aj korózia, ktorá najčastejšie napadá výfukové potrubie, ale aj povrch časti podvozku a nosníkov.

    V prípade benzínových agregátov vie občas odísť zapaľovacia cievka, čo sa prejaví nepravidelným chodom, vibrovaním motora na voľnobehu a rozsvietením žltej kontrolky palivového a emisného systému. Rovnako vie občas pohnevať aj zanesená škrtiaca klapka prejavujúca sa najmä nerovnomerným chodom motora na voľnobehu. Zriedka, ale predsa sa v prípade benzínových motorov vyskytuje aj zvýšená spotreba motorového oleja.

    V prípade dieselových motorov je spoľahlivosť o niečo horšia. Pozor si treba dať na tankovanie kvalitnej nafty, keďže systém common-rail od firmy Denso je dosť citlivý na jej kvalitu. Ako prvé sa zvyčajne opotrebujú či v prípade nekvalitného paliva zanesú vstrekovače, čo sa prejavuje menšou ochotou motora na pridanie plynu, vyššou hlučnosťou a tiež nepravidelným chodom na voľnobehu či zhoršeným studeným štartom. Takáto oprava-výmena vstrekovačov nepatrí k najlacnejším, preto sa oplatí spomínané príznaky nepodceňovať. Občas sa vyskytuje aj nefunkčný regulačný SCV ventil na vysokotlakovom čerpadle, takže vozidlo nenaštartujete, či chybný snímač na vysokotlakovom potrubí – raily. Oba snímače sú síce samostatne meniteľné, ale s výmenou si poradia len odborne zdatné servisy Obohranou pesničkou sú aj predčasne zanesené DPF filtre. Problémy s DPF filtrom diagnostikuje kontrolka na prístrojovom paneli, ale aj olejová mierka, ktorá má v prípade týchto motorov tri rysky. Dve sú klasické min, max a tretia je nad ryskou maximálnej hladiny. Ak je filter pevných častíc zanesený, dochádza totiž k riedeniu motorového oleja naftou, čím pomaly vzrastá jeho hladina. Ak je prekročená spomínaná tretia ryska, je potrebné zájsť do servisu, kde vymenia motorový olej a zregenerujú alebo vymenia DPF filter. Podceňovať tento problém sa neopláca, hrozí totiž poškodenie motora. Občas vie vypovedať službu aj turbodúchadlo, najmä ak sa s vozidlom častejšie jazdí nesprávnym jazdným štýlom (okamžité vypnutie motora po dlhšej diaľničnej jazde a podobne).

    Benzínové motory majú rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou, ktorá sa bežne nemení. Dieselový motor má rozvodový mechanizmus poháňaný ozubeným remeňom, ktorého interval výmeny je spolu s príslušenstvom (napínacia a vodiaca kladka) určený výrobcom po najazdení 120 000 km alebo po šiestich rokoch. Výmena oleja je v prípade všetkých motorov stanovená po najazdení 20 000 km alebo po jednom roku, podľa toho, čo nastane skôr. Pre benzínové motory je odporúčaný olej viskóznej triedy SAE 5W-30 a mal by plniť špecifikáciu API SJ/SL, ACEA A1, A3. V prípade dieselových motorov je odporúčaný olej viskóznej triedy SAE 5W-30, API CF, ACEA B1/B3. Verzie s filtrom pevných častíc by mali používať olej plniaci ACEA C3. Pomocné hnacie remene sa menia po 60 000 km alebo 36 mesiacoch, sviečky po 120 000 km a napríklad vzduchový filter po 60 000 km alebo 36 mesiacoch.

    Technické parametre

    Typ karosérie:päťdverové MPV
    Rozmery (D x Š x V v mm): 4505-4610 x 1755 x 1631-1655
    Rázvor (mm): 2750
    Batožinový priestor (l): 112/426/1566
    Pohon: predné kolesá
    Objem palivovej nádrže (l): 60

    Motor Objem Kódové označenie Výkon Hodnotenie

    Benzín

    1.8 1798 ccm L823 85 kW
    2.0 1999 ccm LFF7 107 kW

    Nafta

    2.0 CD 1998 ccm 81 kW
    2.0 CD 1998 ccm RF7J 105 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    veľmi dobre odladený podvozok
    variabilný interiér
    možnosť prepravy až siedmych cestujúcich
    dobrý výhľad z vozidla a veľké spätné zrkadlá
    veľmi dobrá spoľahlivosť, hlavne benzínových modelov
    praktické bočné posuvné dvere
    dostatočne výkonný a pružný motor 2,0 MZR-D (105 kW)
    presné radenie a riadenie
    iba priemerný objem kufra v porovnaní s konkurenciou a v prípade 7-miestneho usporiadania značne obmedzený
    drahší servis a niektoré náhradné diely
    slabšie odhlučnenie interiéru (hlavne hluk od kolies)
    laxnejší nástup brzdného účinku
    trocha nelogické ovládanie niektorých prvkov výbavy

    Poruchy (20)
    hluk od prednej nápravy - uloženie stabilizátora (prvé ročníky, v rámci záruky riešil výrobca)
    úpravy softvéru z dôvodu častého upchávania DPF filtra (prvé ročníky, v rámci záruky riešil výrobca)
    kolísanie otáčok motora (prvé ročníky, v rámci záruky riešil výrobca)
    štrajkujúci stabilizačný systém (prvé ročníky, v rámci záruky riešil výrobca)
    dotiahnutie skrutky držiaku prevodovky a tiež upevnenie chladiča stlačeného vzduchu-intercooleru (prvé ročníky, v rámci záruky riešil výrobca)
    vôle na zadnej náprave-silentblokoch , hučiace-opotrebované ložiská, opotrebované tlmiče (častejšie využívanie vozidla ako 7-miestne alebo preprava rôznej batožiny)
    vôle v tiahlach stabilizátora na prednej náprave
    nefunkčné elektrické okná
    nefunkčná klimatizácia - uniknutá náplň cez poškodené tesnenie
    občas nefunkčné nastavovanie sklonu xenónových svetlometov
    rýchlejšie opotrebované brzdy (hlavne pri svižnejšom jazdení)
    korózia výfukového potrubia a povrchu častí podvozku a nosníkov
    občas nefunkčná zapaľovacia cievka - nepravidelný chod, vibrovanie motora na voľnobehu, rozsvietená žltá kontrolka palivového a emisného systému (benzín)
    občas zanesená škrtiaca klapka - nerovnomerný chodom motora na voľnobehu (benzín)
    zriedka zvýšená spotreba motorového oleja (benzín)
    opotrebované alebo zanesené vstrekovače - menšia ochota motora na pridanie plynu, vyššia hlučnosť, nepravidelný chodom na voľnobehu, či zhoršený studeným štart (diesel, nekvalitná nafta)
    občas nefunkčný regulačný SCV ventil na vysokotlakovom čerpadle - vozidlo nenaštartujete (diesel)
    občas chybný snímač na vysokotlakovom potrubí – raily (diesel)
    predčasné zanesenie DPF filtra (diesel)
    občas nefunkčné turbodúchadlo (diesel, nesprávny jazdný štýl)

    Autorubik odporúča / neodporúča
    2,0 MZR-CD (81 alebo 105 kW).
    Motor je pre pomerne ťažkú a veľkú Mazdu ideálnou motorizáciou, ale iba do času kým začne mať technické problémy. A práve tie sa môžu po odjazdení väčšieho počtu kilometrov (150 000 a viac) postupne objavovať. Preto ak nenajazdíte veľa (viac ako 25 000 km/rok), je lepšie sa poobzerať po kultivovaných a podstatne spoľahlivejších 1.8 16V a 2.0 16V. Za 1,5 - 2 litre paliva naviac sa znížené riziko poruchy rozhodne oplatí.


    Celkové hodnotenie
    Spoľahlivosť
    Dizajn
    Prevádzkové náklady
    Jazdné vlastnosti
    Servis (cena a dostupnosť)
    8.0

    Autorubik verdikt
    Komentáre (6)
     
    1. ROB77 21.5.2015 08:37

      Jaro Ka, ako si spokojný s mazdou 5 na plyn? stále bez problémov?Pýtam sa preto,lebo uvažujem nad takou možnosťou. dik

      Odpovedať


    2. brucus 21.9.2012 15:03

      Zdravim majitelov. Vlastnim mazdu5 2.0 MZR DiSi 110 kW. Kupovana nova v 12/2011, najazdene cca 15 000 Km. Priemerna spotreba 8.7 litra na 100 km. Jazdene 80% v meste. Zo zaciatku bola spotreba okolo 10 litrov a postupne sa znizuje. Dost pomoze natankovat kvalitnejsi benzin - Shell alebo OMV. Vtedy mi spotreba klesa cca o 0.5 litra na 100 km. Co sa tyka jazdnych vlastnosti - dynamika motora by mohla byt lepsia ale celkom to ujde. Co sa tyka ostatneho som zatial velmi spokojny. Zelam vsetkym vela kilometrov bez problemov.

      Odpovedať


    3. Jaro Ka 16.7.2012 20:39

      Vlastním benzín 107 kw pri priemernej spotrebe 9,1 litra (75% km najazdených v meste). Mimo mesta je to v pohode aj pri športovej jazde. Nedávno som dal do toho LPG a zatiaľ neľutujem. Náklady na palive sa znížili o cca 40%. Má to najazdených 204 500 km a s olejom problém nemám. S autom som spokojný či s vnútorným priestorom, variabilitou, jazdnými vlastnosťami alebo spoľahlivosťou (až na tie tiahla stabilizatora, no ktoré auto ich nemá ?!). Ja MAZDU 5 určite doporučujem a všetkým želám veľa bezpečných kilometrov.

      Odpovedať

      1. Maroš 8.1.2013 17:30

        kde a aké LPG ti montovali? Schválený je tuším teleflex. Koľko stála montáž? Ako sa zmenili jazdné vlastnosti?

        Odpovedať

        1. Jaro Ká 14.2.2013 18:49

          Cena: 1150€ (LPG+kolky,TK,EK,otypovanie atď.) vo Velmatech Bystrička pri Martine, systém Solaris 2 + flashlube. Zanedbateľné zníženie výkonu neriešim. Všetko som zapisoval, odsledoval. Do zimy úspora oproti benzínu cca 39%, teraz okolo 33%. Zaklopem si, ale zatiaľ spokojnosť. Vytkol by som malú nádrž, väčšia sa nezmestila aj to som dvíhal posledné sedadlá o 60mm a fľašu som nechcel kvôli kufru. Ja konštatujem OK.

          Odpovedať


    4. dolfort 15.2.2012 04:12

      Mám benzín 107kW a spotrebu podľa palubáku 7,8. Manuálny prepočet 8 až 8,5 litrov a to nejazdím práve najpomalšie. Ak by som chodil vyslovene defenzívne, tak by som to stiahol ešte o pol litra dole. Toľko moja skúsenosť s dvojlitrom... je to 145 veselých koníkov za primeranú spotrebu.

      Odpovedať