Nissan X-Trail (2001-2007) - recenzia a skúsenosti

 


  • 10
  • 5.6.2011
  • Marcel Janco
  • Nissan X-Trail je predstaviteľom kategórie vozidiel SUV. O tých je známe, ži si viac rozumejú s klasickou asfaltkou ako s terénom. X-Trail je trocha odlišný a rozumie si aj so stredne ťažkým terénom vďaka prepracovanému pohonu 4x4. V kategórii jazdenky SUV patrí medzi najlepšie voľby, ale ani jemu sa nevyhli určité problémy.

    V roku 2001 predstavil Nissan model X-Trail s dvomi štvorvalcami, benzínovým dvojlitrom 2,0i DOHC 16V (103 kW) a dieselovým motorom vlastnej konštrukcie 2,2 Di DOHC 16V (84 kW). V roku 2002 sa predstavil nový štvorvalec 2,5i DOHC 16V (121 kW). V roku 2003 prešiel model miernym faceliftom. Zmeny sa dotkli prednej masky, prístrojovej dosky, ale aj prepracovaného dieselového motora, ktorý sa premenoval na 2,2 DCi a posilnil na rovných 100 kW. Rok 2005 priniesol aj verziu len s pohonom prednej nápravy a kombinovanú s motormi 2,0i (103 kW) a 2,2 DCi (100 kW). Rok 2007 znamenal príchod druhej generácie, ktorá je tvarovo veľmi podobná.

    Bariérovým testom Euro NCAP prešiel model v roku 2002 a za ochranu posádky dostal slušné štyri hviezdičky z piatich. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená 2 hviezdičkami zo štyroch.

    Interiér zaujme slušným dielenským spracovaním, ale aj výrazným prístrojovým štítom, ktorého umiestnenie mnohým motoristom nevyhovuje. Priestrannosť interiéru je na veľmi slušnej úrovni, ako vpredu, tak aj pre vzadu sediacich pasažierov. Poteší dostatok odkladacích priestorov a primerane komfortné sedadlá. Bokom neostal ani kufor, ktorý ponúkne v základnom usporiadaní objem 410, po sklopení zadných sedadiel až 1840 litrov. Nemožno zabudnúť ani na bohatú základnú výbavu, ktorá sa ale stala pravidlom až po roku 2003, dovtedy bola pomerne chudobná.

    Za jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke sa X-Trail nemusí hanbiť. Poskytuje okrem dobrého držania stopy aj primerane slušný cestovný komfort po našich rozbitých cestách. Čo však poteší najmä chatárov a poľovníkov, X-Trail sa nestratí ani v teréne. Napriek tomu, že sa jedná o klasické SUV, dokáže sa popasovať s terénom nečakane dobre. Dôvodom je technicky prepracovaný pohon 4x4 so systémom All Mode, ktorý umožňuje vybrať, či sú poháňané iba predné kolesá, alebo trvale všetky štyri alebo pripojenie zadnej nápravy sa nechá na riadiacu elektroniku. Medzi nápravami je možné nájsť elektronicky ovládanú lamelovú spojku, ktorá vie dozadu poslať až 43% krútiaceho momentu. Systém je inteligentne nastavený, o čom svedčí aj fakt, že napríklad pri prudkom zošliapnutí plynu, kedy hrozí strata adhézie predných kolies, systém zovrie spojku preventívne ešte skôr, pošle krútiaci moment aj na zadné kolesá, aby tie predné nemuseli zbytočne šmýkať. Tiež v prípade uzamknutia spojky zabraňuje systém poškodeniu hnacích hriadeľov tzv. prepružením a to tak, že v rýchlosti nad 30 km/h, uzamknutú spojku automaticky rozpojí. Za povšimnutie stoja aj pomerne slušné nájazdové uhly.

    Ponuka motorov nie je nijak rozmanitá, avšak pre účel na aký bol X-Trail konštruovaný plne postačuje. Napriek dobrej povesti Nissanu medzi motormi, predstavujú práve tie najväčšiu slabinu inak podareného X-Trailu. Základný benzínový radový štvorvalec 2,0 16V DOHC (QR20DE) s výkonom 103 kW trpel najmä v začiatkoch rôznymi poruchami, ale aj po ich postupnom odstraňovaní výrobcom sa nejedná o vhodnú motorizáciu, pretože na diaľnici mu veľmi skoro dochádza dych, podobne ako aj v teréne. Pri snahe o dynamickejšiu jazdu samozrejme značne stúpa spotreba. Ďalší benzínový motor je vydarený a bezproblémový štvorvalec s objemom 2,5 litra (QR25DE) a výkonom 121 kW. Konštrukčne vychádza z menšieho dvojlitra, je veľmi tichý a kultivovaný, spoľahlivý, pružný a spotreba sa dá udržať do 10 litrov. Vyrábať sa začal od roku 2002.

    Z hľadiska ekonomiky prevádzky predstavuje najideálnejšiu voľbu dieselový motor. Ale pozor, nižšia spotreba nie je všetko. Rýchlo sa táto výhoda môže zmazať, pokiaľ je motor nespoľahlivý a trpí rôznymi poruchami. A práve dieselový agregát v Nissane nebol hlavne zo začiatku produkcie zrovna spoľahlivý, trpel na rôzne poruchy, ktoré sa viac či menej úspešne podarilo vychytať. Pri tomto motore je veľmi chúlostivé turbodúchadlo, ktoré hlavne v počiatkoch veľa nevydržalo, nezriedka ani 100 000 km. Po čase sa proste opotrebovalo a začalo prepúšťať olej. Tiež pomerne často zatuhla regulácia lopatiek statora turba, čo prezradzoval znížený výkon. Zvýšené vibrácie a hluk v rozmedzí 2000-2500 ot/min signalizuje pokles tlaku v hydraulickom napináku rozvodovej reťaze, čo znamená pokles jej napnutia, hrozba preskočenia a následného vážneho poškodenia motora. Taktiež sa častejšie objavovala závada "skákajúceho" motora pri  pridaní plynu, čo znamená preprogramovanie riadiacej jednotky. Často sa tiež vyskytovala porucha zhasínania motora pri jazde aj na voľnobeh, čo je následkom nefunkčného SCV ventilu na palivovom čerpadle Denso. Táto porucha sa hojne vyskytovala do roku 2005. V roku 2003 motor pridal na výkone (100 kW) a zmenil označenie na DCi. Napriek mätúcemu označeniu sa v žiadnom prípade nejedná o motor od Renaultu, ale len o upravenú pôvodnú jednotku. Pozor si treba dať aj na nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom motora, slabším ťahom či obtiažnejším studeným štartom. Z hľadiska prevádzkových nákladov má dieselový pohon vo vozidlách SUV jednoznačne opodstatnenie, ale na ten od Nissanu si treba dať pozor a pred kúpou ho poriadne vyskúšať. Čo sa týka jazdného prejavu, teda pružnosti, hlučnosti, kultivovanosti a spotreby, patril k priemeru a o žiadny zázrak sa nejednalo. Pokiaľ však funguje a spomínané problémy boli pri riadnych servisných intervaloch odstránené, jedná sa z hľadiska prevádzkových nákladov o vhodnú motorizáciu. Pre všetky motory platí, že sú poháňané rozvodovou reťazou.

    Z porúch sa u X-Trialu vyskytuje nefunkčné palivové čerpadlo (2003) a Hallov snímač otáčok a polohy hornej úvrate prvého valca, kedy nejde motor naštartovať (v modeloch prvej polovice roku 2002). Vznetový motor 2.2 Di môže trápiť predčasne opotrebené turbodúchadlo, úbytok výkonu z dôvodu zatuhnutej regulácie lopatiek statora alebo kolísanie otáčok. V prvých rokoch výroby (do prvej polovice 2002) mali ložiská kolies krátku životnosť. Tiež sa vyskytuje nerovnomerné schádzanie vonkajších okrajov zadných pneumatík z dôvodu veľkej zbiehavosti a poruchy centrálneho zamykania. Brzdové obloženie a spojka tiež nevynikajú dlhou životnosťou. Pohnevať vie aj palubná elektronika ako nefunkčné stropné svetlá, regulácia automatickej klimatizácie a nezriedka sa tiež vyskytovala deformácia krytu airbagu spolujazdca. Čím ale nepríjemne prekvapil X-Trail z hľadiska roku výroby, je korózia. Tá nenapadá iba výfuk, ale aj podvozok a karosériu. Opäť je potreba vozidlo veľmi dobre skontrolovať. Ďalej platí pravidlo, že podobne ako u všetkých áut s terénnymi schopnosťami, treba poriadne skontrolovať stav podvozku. Kus, ktorý v skutočnosti po teréne moc nechodil, bude ďaleko menej opotrebovaný bez viditeľných stôp poškodenia podvozku.

     

    Technické parametre

    Typ karosérie:päťdverové SUV
    Rozmery (D x Š x V v mm): 4455-4510 x 1758-1765 x 1675-1750
    Rázvor (mm): 2625
    Batožinový priestor (l): 410/1840
    Pohon: All Mode
    Objem palivovej nádrže (l): 60

    Motor Objem Kódové označenie Výkon Hodnotenie

    Benzín

    2.0 4x4 1998 ccm QR20DE 103 kW
    2.5 4x4 2488 ccm QR25DE 121 kW

    Nafta

    2.2 Di 4x4 2184 ccm YD22ETI 84 kW
    2.2 dCi 4x4 2184 ccm YD22DDTi 100 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    priestranný interiér
    komfortné odpruženie a slušné jazdné vlastnosti na klasickej vozovke
    na SUV veľmi dobré schopnosti v teréne
    od roku 2003 bohatá výbava
    náchylnosť ku korózii
    hlučnejší a hlavne v prvých rokoch výroby nespoľahlivý diesel
    prístrojový panel v strede palubnej dosky
    pomerne plytký kufor
    drahší servis a náhradné diely

    Poruchy (11)
    nefunkčné palivové čerpadlo (2003)
    nefunkčný Hallov snímač (prvá polovica roku 2002)
    predčasne opotrebené turbodúchadlo (2.2 Di)
    krátka životnosť ložísk kolies (do prvej polovice 2002)
    veľká zbiehavosť zadných kolies
    poruchy centrálneho zamykania
    krátka živostnosť spojky a brzdového obloženia
    nefunkčné stropné svetlá
    nefunkčná regulácia automatickej klimatizácie
    deformácia krytu airbagu spolujazdca
    korózia výfuku, podvozku a karosérie

    Autorubik odporúča / neodporúča
    2,5 16V (121 kW).
    Veľmi pružný, kultivovaný a hlavne spoľahlivý. Nevýhodou je vyššia spotreba (9-10 litrov).
    Celkové hodnotenie
    Spoľahlivosť
    Dizajn
    Prevádzkové náklady
    Jazdné vlastnosti
    Servis (cena a dostupnosť)
    7.0

    Autorubik verdikt
    Komentáre (10)
     
    1. tibor 24.10.2014 19:01

      prosim poradte....chcem kupit nissan x-trail 2.2dCi 100 kw.okolo roku 2005 je to dobra volba alebo niaky iny tip kdo ma nissan napiste....dakujem.

      Odpovedať

      1. Robo 24.10.2014 21:48

        Mal som xtrail necele dva roky a odišli mi vstrekovače denso, bacha nato v akom sú stave 500€ kus

        Odpovedať


    2. Ľudo 20.3.2014 22:07

      Mám problém v snehu keď zapnem 4x4 tak ako keby ma chcel predbehnúť zadok aj do kopca nemá niekto takú skúsenosť prečo to tak ide mám X-Trail rok 2003 2.2 84kw

      Odpovedať

      1. Anonym 18.1.2015 10:20

        je to normalny pocit ked sa to v danej situacii prejavi, takto to proste funguje

        Odpovedať


    3. jardik 25.8.2013 12:48

      Dobry den chcel by som sa poradit mam Nissan x trail 2.2 ,chcel som menit olej ale nemozem vobec povolit zospodu srob na vymenu filtra mam este vlozku,bojim sa ze utrhnem srob neviem si stym radi dik

      Odpovedať


    4. vlado 26.5.2013 16:29

      Ak mate nazor na NisanXtrail+LPG?Dakujem

      Odpovedať


    5. martin 31.3.2013 13:30

      Mam Xtrail rok výroby 2012 maj no už mám problém s hrdzou podvozku a aj karosérie komplet. Keby nebolo toho som maximálne spokojný mám automat.

      Odpovedať


    6. Viktor 24.7.2012 21:27

      Mam zaujem kupit X trial 2,2 Di DOHC 16V (84 kW) Vedel by mi niekto o tom nieco napisat ? spolahlivost spotreba atd...

      Odpovedať


    7. Anonym 13.11.2011 00:21

      Doviezol som si ho z Rakúska ako ľahko havarovaný, opravil a teraz s ním jazdím. Po mojich skúsenostiach musím všetkých záujemcov pred kúpou havarovaného x-trailu varovať, predná náprava je mimoriadne citlivá na správne uloženie, ak všetko presne nesedí, je problém s tesnosťou gufier na rozvodovke, nastavením ESP atď.
      Čo skutočne oceňujem, hlavne pri zlom počasí, je skutočne špičková trakcia na snehu, ESP zasahuje síce razantne, ale veľmi rýchlo a účinne a s pohonom 4x4 nie je v zime žiaden problém.
      Jedinou menšou slabinou je podľa mňa málo pružný motor. Oproti dieselu je ale veľmi tichý a čo je v zime veľmi príjemné, počas minúty už celkom slušne kúri (ja mám konkrétne 2.0i 16V).

      Odpovedať


    8. Jan 12.9.2011 14:21

      Mam r.v. 2004 a zatial sa chvala bohu ziadne zo spomenutych problemov neprejavili.Motor mam 2.2 dCi a vsetko v poriadku, auto ma skutocne vybornu prechodnost v terene (kde vyslo Pajero, vysiel som aj ja)a hlavne velmi potesi spotreba, ktora sa priemerne drzi okolo 7 litrov, miestami aj menej.Samozrejme cez leto jazdim so zapnutym len prednym nahonom.Co sa tyka udrzby, zatial ziadne vacsie investicie a cena za diely je niekedy vyrazne mensia ako pri octaviach II. Niekedy sice nastve dost plastovy interier, ale aspon sa udrzuje lepsie cistota :)Dalej musim pochvalit uzastne sedacky, kedy nemam problem odjazdit 1000km v kuse na dovolenku a po dorazeni do ciela sa len usmejem ponatahujem a bez problemov fungujem. Pre porovnanie jazdim firemnym scoutom cca 160km jednorazovo a po takej ceste som riadne dolamany.
      Toto su zatial moje skusenosti s tymto autom, samozrejme ak by sa nieco zmenilo budem sa snazit doplnit.

      Odpovedať