Sú vôbec potrebné dopravné pokuty?

Ryža až na prvom mieste.

  • 3
  • 5.4.2016
  • Marcel Janco
  • Radary nebudú, bola to jedna z kľúčových podmienok nášho vstupu do novej koalície, zaznelo nedávno z úst predsedu SNS Andreja Danka. Akoby to nestačilo, SNS-ka ešte plánuje presadiť zníženie výšky pokút o 20%.

    Názory na spomínané vyhlásenia sa rôznia a kým väčšina motoristov tento krok chváli, určitá skupina, ktorá dostáva nadštandardne veľký priestor v médiach tento krok zatracuje. Vzniklo množstvo článkov, kde svoje názory prezentuje naozaj hocikto, od všetkovediacich dopravných analytikov až po rôznych pisálkov, ktorých najväčšia skúsenosť s dopravou je riadenie výťahu na štvrté poschodie. Nedá mi preto, aby som túto problematiku trocha s nadhľadom neokomentoval aj ja.

     

    Len tak mimochodom, nedávno uplynulo 120-te výročie od prvej oficiálne zdokumentovanej pokuty. Podľa dostupných informácií, bol prvým cestným hriešnikom nejaký Walter Arnold z East Peckhamu v grófstve Kent GB, ktorý dostal dňa 28. januára 1896 pokutu 1 Shilling za údajne rýchlu jazdu. Netrvalo dlho a pokuty za dopravné priestupky nabrali na obrovskej popularite, našu krajinu nevynímajúc.

    Dnes sa pokutuje už skoro všetko a samotné pokuty sa stali nezanedbateľným príjmom do štátneho či mestského rozpočtu. Dokonca tak nezanedbateľným, že sa s ním uvažuje už pri plánovaní rozpočtu na ďalší rok. Z toho vyplýva jediné, pokuty boli, sú a budú a ak by sa aj vodiči polepšili, vymyslia sa ďalšie pravidlá, aby príjem zostal zachovaný.

    Aby to nevyzeralo tak hlúpo, pred schválením nejakej novej úpravy (rozumej prísnejších pravidiel a postihov) odprezentujú média zopár poučných relácii, resp. článkov, v ktorých sa poukáže na šialených pirátov, hrozné následky dopravných nehôd a ak by to bolo málo, klinec zatlčie zaručene správny názor všetkovediaceho dopravného analytika. Pre väčšinu Slovákov je to jasná vec, bolo to predsa v telke, a tak to musí byť pravda. Naozaj? Poďme sa na vec pozrieť bez predsudkov a podľa možností čo najviac objektívne.

     

    Názory prečo áno

    Áno, neprimeraná rýchlosť je častou príčinou vzniku dopravných nehôd a má výrazný vplyv na ich následky.

    Áno, zvýšme pokuty, lebo kto jazdí ako šialenec, ohrozuje nielen seba ale aj ostatných a nech zato poriadne zaplatí.

    Áno, zvýšme pokuty, lebo ľudia sa za boha nevedia naučiť jazdiť podľa predpisov a tak nech platia.

    Áno, zvýšme pokuty, lebo keď má niekto na nové drahé auto bude mať aj na vyššie pokuty.

    Áno, osaďme pol Slovenska radarmi, lebo šak ľudia sa inak nenaučia jazdiť pomalšie a hromada obálok s pokutami ich zaiste naučí.

     

    Názory prečo nie

    A teraz to nie. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale tupé zvyšovanie pokút do nebeských výšin bude mať (ako tomu bolo aj doteraz) len obmedzený vplyv a z dlhodobého hľadiska nič nevyrieši. Prečo? Dôvodov je viacero, a tak skúsim uviesť len niektoré z nich.

    Mnohých ľudí neprimerane vysoká pokuta hrubo povedané naserie a stanú sa z nich horší - dopravné predpisy častejšie porušujúci vodiči. Ako to? No napríklad tak, že policajti budú čírou náhodou vyberať pokuty tam, kde je (ne)vhodne postavená dopravná značka alebo kde sa proste najlepšie ryžuje. Že sa na danom mieste nikdy nestala dopravná nehoda, alebo že sa jedná o bezpečný úsek, ktorý zvláda maximálnu rýchlosť nie 50 km/h ale kľudne 70 km/h, to nikoho netrápi. Dostali príkaz od šéfa koľko treba tento mesiac naryžovať a vybavené. Inak nebudú prémie. Takto oholený vodič určite nebude lepším účastníkom premávky, skôr naopak. Určite si povie, kašlem na to, 99,9% času jazdím ukážkovo a aj tam ma skešujú. Nezanedbateľné negatívum u takto oholeného vodiča je aj pokles resp. pohŕdanie dôverou polície.

    Kvalita ciest. Jasné, najjednoduchšie je obmedziť maximálnu rýchlosť, označkovať ju rôznymi ceduľami a je vymaľované. Že cesta vyzerá ako tankové cvičisko a šírkou pripomína vjazd do susedovho humna už nikoho nezaujíma. Práve kvalita a stav cestnej komunikácie je mimoriadne dôležitým faktorom vplývajúcim na bezpečnosť cestnej premávky. Takáto súvislosť ale dlhé roky nikoho netrápi. Že sa stala nehoda, máme v paži, vodič mal predsa prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Výsledok? Vodič je vždy blb a vždy musí kešovať.

    Merať rýchlosti a kontrolovať dopravnú premávku je samozrejme vítané. Je to ale len jeden zo spôsobov, akým možno dosiahnuť vyššiu bezpečnosť na cestách. Určite nie spôsobom, čím viac tým lepšie. Osadenie kamier (radarov) je vhodné na miestach, kde je potenciálne vysoké riziko dopravnej nehody, resp. kde je spoločensky potrebné sa o bezpečnosť premávky vo zvýšenej miere starať, napr. v okolí škôl, nemocníc, centier miest a podobne.

    Kto jazdí ako šialenec, napr. viac ako 100 km/h pri maximálne povolenej 50 km/h v obci, nech sa posudzuje ako šialenec. Raz, dva razy, nech sa poriadna pokuta zaplatí, pri opakovanom porušení nech ale nastúpi iný tvrdý trest. Napr. 50 hodín verejno-prospešných prác. Možno že zametanie ulíc alebo umývanie nemocničných záchodov by malo na prachatého čáva oveľa väčší účinok, ako zaplatenie niekoľko sto eurovej pokuty. Samozrejmosťou je, že takéto pokutovanie by muselo byť bez rozdielu. Inými slovami, policajtovi by malo byť absolútne u prdele, či zamerá a nahlási prezidentovho syna, otrešteného mladého blba, drogového dílera alebo nastajlovanú a silikozami obdarenú Marienu.

    Samozrejme príkladov je viacero, zopár návrhov na zlepšenie a riešenie situácie som popísal aj v tomto článku.

    Je zarážajúce, že máloktorý z pretaktovaných pisálkov alebo vševedov analytikov sa nad týmito príčinami/riešeniami seriózne nezamýšľal. O reálnom uvedení do praxe ani nehovoriac. Pritom práve tieto veci by možno mohli pomôcť množstvo dopravných priestupkov výrazne znižovať. Toto ale nie je v kurze a oveľa trendy je podporiť ďalšie ožobračovanie slovenského motoristu.

     

    Prečo tento článok?

    Radary nebudú, panebože a oni chcú aj znížiť pokuty, no to je predsa obyčajný pokutový populizmus, oni vytĺkajú politický kapitál, zbláznili sa atď. Odkedy sa zrušenie radarov oficiálne potvrdilo a je tu záblesk na zmiernenie výšky pokút, rozpútalo sa mediálne šialenstvo, v ktorom (česť výnimkám) všetci lobujú za zachovanie ba dokonca ďalšie sprísnenie trestov. Nikde ani zmienka, že v súčastnosti máme jedny z najvyšších pokút široko ďaleko, neustále stúpajúcu represiu, neprehľadnosti v zákonoch, katastrofálnu cestnú sieť a tiež vysoko nadštandardné množstvo policajtov na počet obyvateľov. A výsledok? Kámo absolútne mizerný, a preto im - šmejdom vodičským treba ešte priložiť.

    Ako si sa stalo zvykom, že každá novela cestného zákona je represívnejšia a nebojím sa napísať, že v niektorých ohľadoch doslova fašistickejšia ako tá predchádzajúca. Vo výsledku rieši len minimum a na zvýšenú represiu zväčša doplácajú iba obyčajní a v drvivej väčšine slušní vodiči, ktorým sa priestupok podarí len zriedka a často nedopatrením.

    Otázkou teda ostáva, k čomu to neustále šaškárenie s pokutami vlastne je? Ako som už v úvode napísal, pokuty sa rozdávajú cca 120 rokov a s veľmi úbohým výsledkom. Ak totiž pominieme obohacovanie štátnej či mestskej kasy, tak skutočný výsledok - zvýšenie bezpečnosti, zníženie agresie a podobne je naozaj slabý. Aj toľko omieľané zníženie počtu smrteľných nehôd nie je zásluhou len spomínaných represívnejších metód a vyšších pokút, ale do veľkej miery zvýšenou aktívnou/pasívnou bezpečnosťou samotných vozidiel a množstvom bezpečnostných systémov ktorými disponujú (ABS, ESP, Airbagy.....).

    Je fakt zaujímavé, že sa ešte nenašiel nikto, kto by zabehnutý systém vyberania pokút spochybnil. Zrejme každého napadne myšlienka, že keby sa nekešovalo, asi by sa každý vodič zmenil na divocha a cesty by sa premenili na divoký západ.

    Sranda je, že každý je s touto myšlienkou stotožnený až do okamihu, kým nedôjde na jeho osobu a kým mu súdruhovia policajti neosolia poriadnu pokutu za priestupok, ktorý spáchal iba náhodou. Napr. nevšimol si sprosto osadenú značku alebo ho okešovali za nameranie 64 km/h vo vzdialenosti 20 m za ceduľou o pol dvanástej v noci niekde v zapadnutom prdelákove. Pokuty sa už vyberajú tak dlho, že každý to pokladá za normálne a nikoho už vlastne ani nenapadne otázka, prečo to tak je.

    Z uvedených riadkov je zrejmé, že súčasný systém pokutovania je zlý a len chabo rieši základný dôvod prečo vznikol. Tým dôvodom je bezpečnosť cestnej premávky. Zlepšiť bezpečnosť na cestách je veľmi náročný proces a zjednodušiť ho na neustále zvyšovanie represie na cestách je nielen úbohé, ale hlavne neúčinné.

     

    Čo dodať na záver

    Neviem čo poslanca Danka viedlo k zrušeniu radarov a k presadzovaniu zníženia pokút. Politický kapitál? Účasť na finančne zaujímavom tendri? Mocenský boj? Alebo ozajstná snaha začať niečo robiť s bordelom zvaným Doprava na Slovensku?

    Neviem čo je za tým, ale jedna lastovička leto nerobí. Napriek tomu som rád, že aspoň niečo sa pohlo. Je totiž viac ako nutné so stojatou a neustále viac zapáchajúcou stokou nazývanou Doprava na Slovensku niečo robiť.

    Komentáre (3)

    Pridať komentár

    1. jjj 5.4.2016 10:28

      Mne by ani tak neprekážalo ak by pribudli stacionárne radary na miestach kde to ma opodstatnenie. No nech potom nevídím kazdých par metrov ešte číhat hliadku, ako je to u nas bežné!! Pravidelne jazdím z Holandska na Slovensko a naopak a je az neskutočné, kolko policajtov človek stretne na našich cestách. Mnoho krat nevidim ani jednu hliadku na seste celym Holandskom, Nemeckom aj Rakúskom, no akonáhle prejdem Svk hranicu stretnem jednu kazdych min. 50km.

      Odpovedať

      1. Tak tak 5.4.2016 12:33

        Išiel som nedávno cez rakúsko a slovinsko a po policajtoch ani chýru ani slychu a doprava celkom v pohode, u nás fízel na každom kroku a mnohí jazdia ako dementi, to vysoké pokuty nikdy nespravia šak to vidieť aj na alkohole, je zaň basa a chlastá sa ďalej, tu treba zmeniť celý systém a výchovu, bohužial to sa nikomu nehcce, ľahšie a výhodnejšie je poriadne pokutovať, och.

        Odpovedať

      2. je to tak 5.4.2016 20:39

        No musím súhlasiť,,, jazdím Rakúsko-Slovensko,,, v Rakúsku ma policajti zastavili asi dva krát za 6 rokov,,, a to mi kontrolovali len dialničnú známku,,pred Jarovcami, inak nič, žiadne b e z d ô v o d n é zastavenie a šikanu som nezažil, to sa o Slovensku nedá povedať, na každom kroku hliadka, Zastavia vás bezdôvodne, myslím si, ale policajti to zdôvodnia cestnou kontrolou, kontrolujú doklady, zapisujú si osobné údaje na kadejaké papieriky, kontrolujú technický stav auta a iné veci, nakoniec struhnú pokutu. Musia mať nejaké výsledky nie?! Šefovia by ich pokefovali, keby nič nedali, však je to verejné tajomnstvo.
        Aj v Rakúsku je množstvo stacionárnych radarov, prečo nie, je tam hustejšia a dynamickejšia premávka a jazdí tade viac cudzincov ako po našich cestách, je to myslím si na dobro veci, inak by to bola poriadna divočina aj tam, možno.
        U nas je problém najmä s nadmernou hustotou premávky na všetkých cestách o ich kvalitách a prejazdnosti nemusím hádam písať! Samé kolóny, obmedzenia a iné činitele a problém je na svete, vodiči su nervózni, podráždení, z toho vyplývaju následne porušenie zákonov a následne nehody a taktiež aj vyberanie pokút. Pokutovať vodiča je totiž jednoduchšie, ako odstrániť príčinu, prečo porušil zákon resp., čo bolo za tým,,, napr. zlá cesta a pod. Ale to by museli riadiť políciu trochu lepší manažerí a v neposlednom rade, kopu policajtov tam nemá čo hľadať, ale to je zasa iný problém a myslím si, že stým súvisí.

        Odpovedať