logo logo logo

Fiat Punto I (typ 176, 1993-1999) – recenzia a skúsenosti

Punto nahradilo legendárne Uno a takmer okamžite sa stalo predajným hitom, čo podtrhol aj  titul Auto roka 1995. Dnes ho možno zohnať za pár šupiek a aj keď od jeho zrodenia už uplynulo takmer 20 rokov, stále má čo ponúknuť. Okrem nízkej ceny sú to vynikajúce základné benzínové motory, priestrannosť a lacná prevádzka.

Verejnosti sa Punto predstavilo v septembri 1993 s trojdverovou a päťdverovou karosériou. Na výber boli benzínové motory s jednobodovým vstrekovaním paliva 1,1 SPI (40 kW) a 1,2 SPI (44 kW), s viacbodovým vstrekovaním paliva 1,2 MPI (54 kW) a jeden turbodiesel 1,7 TD (51 kW). Výrobca ponúkal aj verziu ED s dlhšími prevodmi a prevedenie 6Speed ​​s motorom 1,1 (40 kW) a šesťstupňovou prevodovkou. Výbavy boli označené: S, SX, HSD, ELX. V roku 1994 boli uvedené verzie GT s preplňovaným motorom 1,4 T (96 kW) a tiež motor 1,6 (66 kW) vo verzii Sporting. Dieselové motory rozšírila aj nepreplňovaná verzia 1,7 D (42 kW). Ponuka karosárskych verzií bola rozšírená o atraktívny kabriolet, ktorý však navrhol aj vyrábal Bertone. Vychádzal z trojdverového Punta a dodával sa s motorom 1,2i 8V (neskôr aj 16V) alebo 1,6i. Koncom roka 1996 bol atmosférický 1,7 D nahradený motorom 1,7 TD. V roku 1997 prebehla modernizácia modelu, zlepšila sa výbava vozidla, pribudli nové farby a taktiež sa lepšia kvalita spracovania. Pod kapotu sa dostal 1,2 16V (63 kW), ale iba vo verzií Sporting a ELX, ktorý nahradil staršiu 1,6. V roku 1998 pribudli akčné modely s bohatšou výbavou označované Cult a Stile. V roku 1999 nastalo ukončenie produkcie a nahradenie druhou generáciou s rovnakým menom.

Bariérovým testom Euro NCAP prešlo Punto prvej generácie v roku 1997 a získalo dve hviezdičky z piatich za ochranu posádky pri náraze. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch.

Taliansky dizajn z pera Giorgetta Giugara pôsobí aj po rokoch prekvapivo sviežo a napríklad zadné združené svetlá zapôsobili ako vzor aj iným vozidlám. Podobne neurazí ani dizajn interiéru, napriek lacno pôsobiacemu šedému sfarbeniu a tiež povrchovej úprave-tvrdosti použitých plastov. Skôr nepoteší niekoľkými ergonomickými nedostatkami. Rádio je takmer pri podlahe a ovládanie výstražných smeroviek na stĺpiku riadenia za volantom. Rovnako čalúnenie sedadiel, je síce celkom pohodlné, ale bez výraznejšieho bočného vedenia, čo prekáža najmä v zákrutách. V čom bolo Punto vo svojej dobe kráľom a nemusí sa hanbiť ani dnes je vnútorný priestor. Pohodlne sa doň nastupuje, a to aj v prípade trojdverovej verzie. Na predných sedadlách je miesta naozaj dosť a ani vzadu sa nebudú tiesniť dvaja priemerne urastení dospelí. Zahanbiť sa nedal ani batožinový priestor, ktorý ponúka solídnych 275 litrov. Lepšie vybavené verzie ponúkali výškovo nastaviteľný volant alebo sedadlo vodiča a niektoré kusy aj nastavovanie bedrovej opierky. Okrem hatchbacku sa vyrábal aj atraktívny kabriolet s plátennou strechou. Tá môže byť ovládateľná elektricky, ale aj manuálne. Zosilnený rám čelného skla umožnil konštrukciu bez ochranného oblúka za prednými sedadlami, a tak čistá silueta otvoreného kabrioletu zostala zachovaná.

Jazdné vlastnosti Punta sú aj na dnešné pomery prekvapivo dobré a dovoľujú svižnejšiu jazdu, pričom jazdný komfort je stále na dobrej úrovni. Škoda len väčšieho hluku pri prejazde nerovností a od odvaľujúcich sa pneumatík. Podvozok Punta je prevzatý z Fiatu Tipo, čo znamená vpredu modifikovaný McPherson s priečnym ramenom v tvare L, doplnený o nápravnicu. Toto riešenie zlepšuje tuhosť zavesenia, pôsobí zároveň ako priečna výstuha a tiež lepšie potláča jazdné vibrácie. Vzadu je  zadná náprava v tvare H a ku skeletu je pripevnená prostredníctvom štyroch silentblokov. Zadné kolesá sú potom uchytené na pozdĺžnych ramenách s vinutými pružinami. Ramená sú uložené v ihlových ložiskách, ktoré však nedisponujú prehnanou životnosťou a v prípade opotrebovania začne zadná náprava citeľne plávať.

Pod kapotou Punta sa môžeme stretnúť so šiestimi benzínovými a troma dieselovými motormi. Najčastejšie sa vyskytuje motor 1.1 s výkonom 40 kW (55 k), krútiacim momentom 80 Nm a výbavou S alias “holobyt line”. Na bežné jazdenie po meste plne postačuje, pri plnom obsadení alebo snahe o svižnú jazdu mimo mesta mu rýchlo dochádza dych. Pri rozumnom zaobchádzaní sa odmení spotrebou okolo 6 litrov. Podstatne pružnejší bol konštrukčne podobný motor so zväčšeným objemom z 1108 ccm na 1242 ccm. Mal výkon 44 kW a krútiaci moment 96 Nm. Za lepšiu pružnosť sa neplatí nijak veľkou spotrebou, ktorá oscilovala okolo 6,5 litra. Ešte vydarenejšou verziou bol ten istý motor 1,2, ale vybavený viacbodovým vstrekovaním a zvýšeným výkonom na 54 kW. Bohužiaľ, vyskytuje sa zriedka, keďže bol kombinovaný len s vyššou výbavou ELX. Veľmi dobrou pružnosťou sa vyznačovala najobjemnejšia jednotka 1.6 MPI (65 kW). Môže za to plochá krivka krútiaceho momentu, keďže už pri 2000 ot/min ponúkal motor 90% maxima krútiaceho momentu. Problém však bol v pomerne vysokej spotrebe, málokedy v priemere klesajúcej pod 8 litrov. Tento agregát bol ponúkaný do verzií SX, ELX a pre trojdverovú športovo ladenú verziu Sporting. Keďže neoslnil výkonom a hlavne ani spotrebou, bol po modernizácii v roku 1997 nahradený vydareným 1,2 16V s rozvodom DOHC. Model s takýmto motorom niesol označenie Punto 85 a napriek skromnému objemu sa mal mimoriadne k svetu. Maximálna rýchlosť končila až okolo 180 km a z 0-100 to malé Punto zvládlo za 10,3 sekundy. To všetko pri priemernej spotrebe okolo 6,5 litra. Jednoznačným vrcholom motorovej ponuky bol agregát s objemom 1372 ccm, vybavený preplňovaním turbodúchadlom a medzichladičom stlačeného vzduchu, montovaným do verzie GT od modernizácie označovanej T130. Dosahoval výkon 96 kW (131 k) a krútiaci moment 204 Nm pri 3000 ot/min. Dokázal s malým Puntom slušne zacvičiť, zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 7,9 sekundy a poľahky Punto dosahovalo 200 km/h. Kombinovaná spotreba sa pohybovala od ťažkosti vodičovej nohy, avšak pri troche snahy sa dalo jazdiť za nejakých 8-9 litrov. Pri tomto agregáte pozor na správnu a pravidelnú údržbu, inak je životnosť motora značne obmedzená.

Dieselové motory boli celkovo tri s rovnakým objemom 1698 ccm. Jednotka s výkonom 42 kW bez turba bola nahradená neskôr verziou 46 kW s tzv. soft turbom a najsilnejšou verzia s výkonom 51 kW bola k dispozícii počas celej produkcie. Pochádzali ešte z čias Regaty, Una, Ritma a vyznačovali sa hlučným a nekultivovaným chodom. Podstatne viac zaťažovali prednú nápravu a zanedbanie pravidelnej údržby motor trestal preskočením alebo pretrhnutím rozvodového remeňa. Jediná výhoda týchto motorov bola prijateľná spotreba na úrovni cca 5 litrov.

Prevodovky boli väčšinou manuálne päťstupňové, ale občas sa vyskytovala aj šesť stupňová spojená s motorom 1,1i. Riešenie veľmi moderné, ktoré citeľne oživilo dynamiku motora a naopak na diaľnici jemne znížilo spotrebu. Ďalším prekvapením bola bezstupňová prevodovka (variátor) s názvom Selecta. Umožňovala plynulú jazdu bez rázov, škoda len problematickej prevádzky a nižšej životnosti (hlavne prvých ročníkov).

Ak sa obzeráte v autobazáre po nejakom ojazdenom modeli, je dobré sa rozhodnúť, či chcete auto kupované tu v SR alebo v zahraničí. Je v tom dosť podstatný rozdiel. Na Slovensku najčastejšie predávané modely s motorizáciou 1.1i a 1.2i sú s veľmi biednou výbavou. Treba sa pripraviť na to, že nemajú posilňovač riadenia, airbag vodiča a podobné vymoženosti. Všetko bolo možné dokúpiť za celkom priaznivý príplatok. Verzie dovezené zo západnej Európy, najmä z Nemecka, často disponujú bohatou výbavou, ktorá určite poteší (klimatizácia, či ABS).

Keďže sa jedná už o pomerne staré vozidlo, aj výskyt porúch je podstatne obsiahlejší. Dobrou správou je ale pomerne jednoduchý a lacný servis, rovnako tak aj náhradné diely. Vyskytuje sa vibrujúca ručička tachometra (zlé  čidlo snímača otáčok – náhon tachometru), štrajkujúci prepínač smeroviek (relé), poruchy ventilátora kúrenia (píska alebo nefungujú niektoré stupne) a ostatného elektrického príslušenstva. Pozor aj na spínanie a funkčnosť ventilátora chladenia motora, inak hrozí jeho prehriatie. Pomerne často sa vyskytujú poruchy dobíjania a štartéra. Občas sa vyskytnú aj poruchy palivového čerpadla – vozidlo nechce naštartovať, alebo tečúcej vodnej pumpy, ktorú sa odporúča meniť spolu s rozvodmi. Problém naštartovať môže spôsobiť aj nefunkčná spínacia skrinka, či štrajkujúci imobilizér. V prípade podvozku sa často objavujú vôle v predných ramenách, občas aj v čape riadenia. Vôle sa nevyhýbajú ani uloženiu zadnej nápravy – v silentblokoch alebo priamo uloženie ramena v ložisku. Mestská jazda dáva zabrať spojke, ktorá je často nadmerne opotrebovaná, podobne dlhou životnosťou neoplývajú brzdy a ani výfukové potrubie. Skontrolovať treba aj stav tlmičov, niekedy vykazuje horné uloženie predných tlmičov nadmerné vôle.

Dosť často sa vyskytuje aj prepálené tesnenie pod hlavou alebo netesnosť motora, či už cez tesnenie pod vekom ventilov. V prípade motora 1,1i sa občas vyskytuje problém s chybným snímačom tlaku, čo sa prejavuje problematickým štartovaním. Pri 1,2 sa častejšie objavujú chybné  zapaľovacie cievky, čo má za následok nepravidelný chod motora na menej valcov. V prípade  benzínových motorov sa občas porúča aj lambda sonda. Pri motore 1,4 Turbo pozor na pravidelný servis. Ako jediný motor v Punte je osadený plechovou nádržou na benzín, ktorá po čase prehrdzavie. V prípade tohto motora pozor tiež na tesnosť, prasknutú hlavu – štartovanie a chod za studena na neúplný počet valcov alebo opotrebované turbo. Občas sa vie porúčať aj vstrekovač Bosch. Pri 1,7 D a TD, pozor na pravidelnú výmenu rozvodov, nezriedka sa vyskytuje aj prasknutá hlava valcov. Veľkú pozornosť treba venovať aj stavu prevodovky, keďže tá môže byť zdrojom značných a drahých problémov.

Interval výmeny oleja pri benzínových motoroch je 15 000 kilometrov alebo 1 rok, v prípade dieselu je to 10 000 km. Výmena rozvodov pri 1,7 TD je stanovená každých 105 000 kilometrov, rovnako ako pri 1,1, 1,4 GT a 1,6. Je nutné vymeniť komplet rozvodový remeň aj s príslušenstvom a odporúča sa aj vodnú pumpu. Podobne je to aj s motormi 1,2 a 1,2 16V, tam je ale interval 120 000 km.

 

História modelu

1993 – začiatok predaja, troj a päťdverový hatchback, verzia ED a 6Speed. 1,1 SPI (40 kW), 1,2 SPI (44 kW), 1,2 MPI (54 kW) a 1,7 TD (51 kW).

1994 - dvojdverový kabriolet, verzia GT – 1,4 T (96 kW), verzia Sporting – 1,6 (66 kW). 1,7 D (42 kW).

1996 – 1,7 TD (46 kW).

1997 – modernizácia, 1,2 16V (63 kW).

1998 – verzie Cult a Stile.

1999 – ukončenie produkcie, príchod druhej generácie.

 

Používané motory

Motor
Objem (vŕtanie x zdvih)
Kódové označenie motora
Výkon
Krútiaci moment
Benzínové motory
1,1 SPI (55)1108 ccm (70 mm x 72 mm)176 A6.000, 176 B2.00040 kW pri 5500 ot/min86 Nm pri 3250 ot/min
1,2 SPI (60)1242 ccm (70,8 mm x 78,9 mm)176 B1.000, 176 B4.00044 kW pri 5500 ot/min98 Nm pri 3000 ot/min
1,2 MPI (75)1242 ccm (70,8 mm x 78,9 mm)176 A8.00054 kW pri 5000 ot/min106 Nm pri 4000 ot/min
1,2 16V (85)1242 ccm (70,8 mm x 78,9 mm)176 B9.00063 kW pri 6000 ot/min113 Nm pri 4500 ot/min
1,4 Turbo (GT)1372 ccm (80,5 mm x 67,4 mm)176 B6.00096 kW pri 5600 ot/min200 Nm pri 3000 ot/min
1,6 MPI (90)1581 ccm (86,4 mm x 67,4 mm)176 A9.00066 kW pri 5750 ot/min129 Nm pri 2750 ot/min
Dieselové motory
1,7 D (60)1698 ccm (82,6 mm x 79,2 mm)176 B3.00042 kW pri 4500 ot/min98 Nm pri 2500 ot/min
1,7 TD (60)1698 ccm (82,6 mm x 79,2 mm)176 B7.00046 kW pri 4500 ot/min118 Nm pri 2500 ot/min
1,7 TD (70)1698 ccm (82,6 mm x 79,2 mm)176 A3.00051 kW pri 4500 ot/min137 Nm pri 2500 ot/min

 

Prednosti a nedostatky

veľmi dobrá priestrannosťhlučnejší podvozok a väčší prenos valivého hluku pneumatík do kabíny
veľmi nízke ceny jazdenieknižšia kvalita dielenského spracovania (najmä prvé ročníky)
priaznivá spotreba (okrem 1,6i)pomerne častá absencia posilňovača riadenia a ťažší chod
lacný servis a náhradné dielymenej komfortná poloha za volantom pri verziách bez nastavenia volantu
dobrý komfort a bezpečné jazdné vlastnostisedadlá so slabým bočným vedením
variabilný a dostatočne objemný kuformenej presné radenie
dobrý výhľad z vozidlamenší výkon kúrenia (hlavne u dieselov)
veľmi dobrá ovládateľnosť (s posilňovačom)

 

Najčastejšie poruchy

poruchy elektropríslušenstva -
zlé čidlo snímača otáčok, štrajkujúci prepínač smeroviek (relé), poruchy ventilátora kúrenia - píska alebo nefungujú niektoré stupne
nefunkčné spínanie ventilátora chladenia motora - prehrievanie
poruchy dobíjania a štartéra
občas poruchy palivového čerpadla - nejde naštartovať
občas tečúca vodná pumpa
nefunkčná spínacia skrinka, štrajkujúci imobilizér - problémy so štartovaním
vôle v predných ramenách
občas vôle v čape riadenia
vôle v uložení zadnej nápravy - v silentblokoch alebo uloženie ramena v ložisku
kratšia životnosť spojky (mestské jazdy)
kratšia životnosť bŕzd a výfukového potrubia
nadmerné vôle horného uloženia predných tlmičov
prepálené tesnenie pod hlavou alebo netesnosť motora
problém s chybným snímačom tlaku - problematické štartovanie (1,1i)
chybné zapaľovacie cievky - nepravidelný chod motora na menej valcov (1,2i)
nefunkčná lambda sonda (benzín)
prasknutá hlava valcov (1,7 D a TD)
korózia plechovej benzínovej nádrže (1,4 T)
tesnosť, prasknutá hlava valcov - štartovanie a chod za studena na neúplný počet, opotrebované turbo (1,4 T)
občas nefunkčný vstrekovač Bosch
prasknutá hlava valcov, pozor na pravidelnú výmenu rozvodov (1,7 D a TD)
problémy s prevodovkou

 

Autorubik odporúča

Brať
Nebrať
1,2 (44, 54 kW).
Jednoduché a spoľahlivé motory, ktoré sa vyznačujú dobrou pružnosťou a spotrebou.
1,7 D (42 kW).
Hlučný a nevýkonný motor, ktorý napriek solídnej spotrebe na podarené maloobjemové štvorvalce jednoducho nemá.

 

Technické parametre

Typ karosérie:
troj a päťdverový hatchback
dvojdverový kabriolet
Rozmery (D x Š x V v mm):3760-3770 x 1620-1625 x 1446-14603770 x 1620-1625 x 1446-1450
Rázvor (mm):
2450
Batožinový priestor (l):275201-275
Pohon:
predné kolesá
Objem palivovej nádrže (l):
47

 

Spoľahlivosť
Dizajn
Prevádzkové náklady
Jazdné vlastnosti
Servis (cena a dostupnosť)

 

MJ


19 reakcií pre “Fiat Punto I (typ 176, 1993-1999) – recenzia a skúsenosti”

  • michal hovorí:

    chcelbisom radu preco moj fiat punto 1.2 spotrebuje na 16 kilometrov 2 litre benzinu mislim ze tonieje normalne viemi niekto poradit coje zatim

    • Peter R. hovorí:

      Aj keby si celú cestu išiel na sytič, tak je to technicky nemožné . Motor by sa po zohriati, zadusil – skapal . Ak nemusíš sytič ani používať a motor aj tak ide, zrejme budeš mať zapchatý vzdušník hlavnej trisky . Občas tam spadne taký karbon z tej veľkej hadice čo ide z bloku motora na odvetranie olejových výparov do vzduchového filtra.
      Alebo si zle počital alebo Ti tečie z nádrže, ale to by si musel cítiť.

      • Peter R. hovorí:

        Zabudol som dodať, že samozrejme za predpokladu karburátorového motora.So vstrekovaním je to úplne ináč. Možno utrasený a prerušený kálbik od snímača tepoty alebo podtlaku.

  • Robert hovorí:

    Dodry den chcem sa opytat preco sa mi zohrieva voda v motore teplota sa mi zvysuje a smrdi to ci stim moze bit

    • martin hovorí:

      mal som na svoj punte rovnaký problém, mal som tam chybné čidlo pri ventilátore a tým pádom to nechladilo, stačí vymeniť to čidlo alebo to jednoducho pripojiť na baterku

  • Monika Turcovska hovorí:

    Dobry den nemam vTpREUKAZE spotrebu paliva na fiat punto 1996 55s,kdemozem zistit potrebujem na cestovny doklad….cestak prosim kto mi pomoze

  • Peter hovorí:

    Zrejme to potrebujete pre cestovné náhrady. To musí sedieť a tak pomôže buď prefotená kópia iného auta s rovnakým motorom alebo napíšte importérovi Fiat a on vám to pošle mailom.

  • laci hovorí:

    Dobry mam fiat punto 1.1 40kw r.v.1996 mam problem s volnobehom-vysoke otacky. Po zahriati z.nim sem tam cukne ked pustim nohu z plynu. Bol som na diagnostike a povedali mi ze to cukanie je lamba sonda a volnobeh je krokovy motorcek. Chcem vediet ci to je naozaj tak lebo ta sonda nieje lacna zalezitost. Dakujem ze rady

  • Marek hovorí:

    dobry ja mam fiat punto 1.2 benz 75 hsd 54kw a stratil som kluce od celeho auta no zvrakoviska som kupil zamki a spinacu skrinku na start vsetko som spravil ako bolo no dal som kluc a pretocil som ho vsetko sa na palubovke rosvjetilo ako vzdi no vsak ostalo svjetit klucik a neaki cerveni signal ako iskra neco take akvoli tomu som skusil natocit motor motor sa tocil ale neisjel mne sa sda ze tam este neco prerobyt a nevjem co tak by som bo rad keby ste mi mohli poradit bute to asi ibomilizer ale nevjem ako ho odpojit alebo nepasuje kluc z ibomilizerom prosim poradte mi za pochopenje dakujem

  • Stanislav hovorí:

    chcel by som sa opytat mam fiat punto a ked vlozim kluc do spinacej skrinky tak ho pretocim len tak ze mi odomkne volant a nastartovat nemozem ani kontrolky mi nezasvietia aka to moze byt chyba pomoze mi niekto moze byt pokazena spinacia skrinka

  • Peter R. hovorí:

    Ľudia, čo ste nemali v škole gramatiku?
    Píšete ako môj päť ročný vnuk. –som kupil zamki — neaki cerveni–

    • zbraslav hovorí:

      Peter, nechaj to tak, sú to bežní ľudia, ktorý majú Punto a aj takú gramatiku.
      Život je krásny, prečo si ho kaziť gramatikou ??????????????????????????????
      Nech berie čert.

  • Peter R. hovorí:

    OK.

    Veď účel je poradiť.Si.

  • ja hovorí:

    tady jde o pomoc s autama a ne s gramatikou !!!
    jsem polak byblim v čr a manželka je slovenka :-)
    Ted jezdi (občas)mojim passatem a chci ji koupit punto 1,1 97r.160.000km
    je to dobra volba???

    • hulo hovorí:

      Z Passata do Punta? :D Nepresadne. Ale k veci: auto je to šikovné, praktické, výhľad z miesta vodiča pri cúvaní dobrý. Zadné sedadlá sú nedelené, ale sedák sa vyklápa a po sklopení je v zadu skoro rovina a odvezie všetko. Po meste stačí, na diaľnici pri 130 ide vypľuť dušu, reve, skáče, hučí, neťahá. Bez posilňovača riadenia si na parkovisku manželka vyťahá ruky! V lete je bez klímy horúco. Centrálne zamykanie a elektrické okná tiež nie sú štandard. Kufor nie je osvetlený. Sivá palubná doska sa odráža na prednom skle. Výfuk rýchlo hrdzavie, ale výmena je lacná. Pozor na občas vypadávajúce chladenie motora a slziace palivové čerpadlo. Ročník 97 má už svoje odžité, spoľahlivosť a potreba výmeny opotrebovaných súčiastok tomu zodpovedá. Moja mi už píli uši, že chce niečo novšie a spoľahlivejšie, na dlhé cesty sa s ním už bojí, nikdy nevieš, čo sa pokazí…

  • tomas hovorí:

    zdaravim vas…chcem sa spýtať,,,,mam Punto 1.2 54kw 97r.v a ked sa rozbehuje tak ho dusi a potom sa rozbehne a zase dusi..dnes som menil palivove cerpadlo sviecky a neviem co stým je este lambda sonda je dobra poradte ak sa vam da

  • ja hovorí:

    neviete kolko km sa da jazdit cca na rezerve benzínu punta 1.1?

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.