logo logo logo

Novelizovaná vyhláška zákona o cestnej premávke 8/2009 Z.z.

Zákon o premávke na pozmených komunikáciach č. 8/2009 Z.z. neplatí ani dva roky a už musela byť novelizovaná vykonávacia vyhláška. Motoristov teda od novembra 2010 čakajú novinky. Zmeny neprichádzajú na základe zmien v zákone, ale z dôvodu prvej väčšej novelizácie vyhlášky. Ministerstvo dopravy ako dôvod uviedlo  zapracovanie novej európskej smernice o zdravotnej spôsobilosti a tiež nutnosť niektorých zmien, ktoré si vynútila samotná prax.  Motoristi sa tak stretnú s niektorými novými dopravnými značkami, informačnými tabuľami, novým umiestňovaním dopravných značiek, menia sa aj zdravotné kritéria na udelenie vodičského preukazu a s možnosťou, že nás môže v cestnej premávke zastaviť policajt bez uniformy vybavený iba reflexnou páskou s označením policajného zboru.


Najpodstatnejšie zmeny vo vyhláške zákona č. 8/2009 Z.z.

1. Pozor na policajta bez uniformy

Doterajšie znenie cestného zákona umožňovalo vďaka novele z marca tohoto roka príslušníkom dopravnej polície zastavovať vozidlá aj bez rovnošaty. Tento bod vyvolal u vodičov aj odborníkov oprávnené obavy z toho, že by mohlo dôjsť k zneužitiu takejto praxe zo strany rôznych nepoctivých občanov a vodiči by tak museli teoreticky zastaviť každému, kto im dáva pri ceste znamenie. Preto došlo k zmene a zastaviť vás síce bude môcť aj policajt bez uniformy, bude však musieť byť na rukáve označený reflexnou páskou príslušníka Policajného zboru. Vodiči by tak mali jednoznačne vedieť, že ich zastavuje policajt.

2. Digitálne odpočítavanie na semaforoch

Možno ste sa už stretli so semaformi s blikajúcou zelenou, ktorá pred rozsvietením oranžového svetla uľahčuje vodičom odhad, či stihnú alebo nestihnú prejsť križovatkou. Nová vyhláška však vytvára pre správcov komunikácií možnosť inštalovať na vybraných križovatkách alebo priechodoch systém digitálneho odpočítania, ktoré informuje vodiča, koľko sekúnd zostáva do zmeny svetelného signálu. Podmienkou je, že farba číslice svetelného signálu odpočtu musí byť vo farbe toho signálu, ktorý je odpočítavaný. Teda pri odpočte zelenej zelený a pri odpočte červenej červený. Rozhodnutie, kde nový systém inštalovať, bude na cestných správnych orgánoch a obciach

3. Obmedzený počet dopravných značiek v centrách miest a obcí

Centrá miest sú dnes preplnené množstvom dopravných značiek označujúcich obmedzenia pre rôzne zóny. Napríklad zónu zákazu vjazdu pre určité vozidlá, zákazu státia či zónu obmedzenejrýchlosti na 30 km/h. Prax ukázala, že umiestňovanie troch alebo aj viacerých symbolov na jednej tabuli, pôsobí na vodičov chaoticky a že si ich významy v krátkom časovom úseku nedokážu zapamätať. Preto vyhláška obmedzuje počet základných symbolov dopravných značiek na jednej tabuli na maximálne dva. Pritom sa sem nepočítajú dodatkové tabuľky.

4. Značky aj na ľavom okraji komunikácie

Nová vyhláška preto prikazuje, že značky Zákaz predchádzania, Zákaz predchádzania pre nákladné automobily a Najvyššia dovolená rýchlosť, musia byť, ak je to technicky možné, umiestnené aj na ľavom okraji cesty. To však bude znamenať aj koniec výhovoriek pri riešení pokút za tieto priestupky. “>Pri predbiehaní nákladného auta alebo autobusu sa vodičom často stávalo, že nezaregistrovali zvislú dopravnú značku na pravom okraji cesty. Jednoducho preto, že ju nevideli v zákryte iného vozidla. Zvlášť nebezpečné to bolo v situáciách, ak išlo napríklad o značku obmedzujúcu maximálnu povolenú rýchlosť. Nová vyhláška preto prikazuje, že značky Zákaz predchádzania, Zákaz predchádzania pre nákladné automobily a Najvyššia dovolená rýchlosť, musia byť, ak je to technicky možné, umiestnené aj na ľavom okraji cesty. To však bude znamenať aj koniec výhovoriek pri riešení pokút za tieto priestupky.

5. Možnosť otočenia na križovatke

Otáčanie na riadených križovatkách je všeobecne zakázané. Povolené je to len na miestach, kde to umožňuje dopravná značka. Problém vznikal, ak bola takáto značka kombinovaná so semaforom so zelenou šípkou pre odbočenie vľavo. Semafor je totiž nadradený zvislému dopravnému značeniu a šípka vľavo umožňuje len odbočovanie doľava, nie otáčanie. Takáto kombinácia bola teda právne nezmyselná a v krajnom prípade by mohol byť vodič za otáčanie teoreticky pokutovaný. Preto nová vyhláška upravuje možnosť otočiť sa na takto označenej križovatke legálne aj keď na semafore smerová šípka nezobrazuje symbol otáčania. Samozrejme len v čase, keď svieti zelená.

6. Výstraha vypnutého výstražného zariadenia

Na železničných priecestiach sa stretneme s novou dopravnou značkou Výstražné zariadenie vypnuté. Inštalovať sa bude tam, kde nebudú funkčné závory alebo svetelné výstražné znamenia. Dôvod je ten, že celá Európa prechádza na svetelnú signalizáciu železničných priecestí bez bieleho svetla, ktoré doteraz označovalo, že priecestie je voľné. Ostávajú len blikajúce červené svetlá aktivované v čase, keď prichádza vlak. V prípade nefunkčnej signalizácie tak môže byť vodič uvedený do nebezpečného omylu, keď si myslí, že zariadenie je funkčné a priechod je voľný. Nová dopravná značka ho na to upozorní. Vyhláška zároveň definuje nový svetelný signál. Červené striedavo prerušované svetlá na železničnom priecestí so znamením Stoj.

7. Elektronické informačné panely

Vďaka novele dostanú vodiči prostredníctvom elektronických informačných panelov, s ktorými sa stretávame najmä na mestských úsekoch diaľnic, viac informácií. Nebudú teda slúžiť už len na zobrazenie príkazových značiek, napríklad o maximálnej povolenej rýchlosti, ale aj dopravným informáciám. Dozviete sa, či je v sledovanom úseku kolóna, nehoda a zobraziť sa môže aj odporučenie využiť prvý výjazd z diaľnice. Môžu to byť aj informácie a teplote, stave vozovky a podobne.

8. Zosúladenie prechodu plných a šikmých čiar

Doteraz cestný zákon uvádzal odlišné formulácie pre možnosť prechádzania cez plnú vodorovnú čiaru a šikmé čiary, ktoré sa používajú pri šrafovaní určitých častí vozovky. Vyhláška ich zosúlaďuje. Cez plné aj šikmé čiary budeme môcť prechádzať len pri obchádzaní, odbočovaní namiesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo pri vchádzaní na cestu

9. Zmeny pravidiel pre žiadateľov o vodičský

Záujemcovia o vodičské oprávnenie budú vyplňovať nové tlačivá. Tie dostanú priamo v autoškolách alebo si ich kúpia v predajniach ŠEVT. Rozdiel je najmä v tom, že súčasťou nového tlačiva je už aj potvrdenie o výsledku lekárskej prehliadky, ktoré sa doteraz predkladalo samostatne.

Pred skúškou z odbornej spôsobilosti bude musieť záujemca preukázať skúšobnému komisárovi, že má na Slovensku zvyčajné bydlisko alebo, že tu študuje najmenej pol roka

V prípade, ak sa žiadateľ nedostaví na skúšku a nepreukáže najneskôr v deň skúšky závažné dôvody, bude hodnotený známkou “neprospel

Ak žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia zvládol skúšku na autocvičisku, ale nezvládol praktickú jazdu v cestnej premávke, pri opakovanej skúške už nebude musieť opakovať tú časť na autocvičisku, ale iba praktickú jazdu.

Menia sa aj minimálne zdravotné kritériá pre žiadateľov o vodičské oprávnenie, keďže sa zosúlaďujú s európskou legislatívou. Týka sa to najmä epileptikov, diabetikov aľudí so zrakovým hendikepom

10. Epileptici majú viac šancí sadnúť za volant

Doteraz bola legislatíva k vodičom trpiacimi epilepsiou veľmi prísna. Na to, aby mohli požiadať o vodičské oprávnenie, alebo sadnúť si za volant po tom, čo im bolo odobraté vodičské oprávnenie, vyžadovala päťročné obdobie bez epileptického záchvatu. Nová právna úprava je liberálnejšia. Znižuje bezzáchvatové obdobie z piatich len na jeden rok. Epileptici tak budú mať väčšie šance zapojiť sa do bežného života. Stav pacienta posúdi lekár, ktorý má zároveň právo podmieniť držanie vodičského oprávnenia pravidelnými lekárskymi prehliadkami. Polícia na základe toho vyznačí vodičovi do vodičského harmonizovaný kód. Pri cestnej kontrole môže potom polícia požadovať od vodiča s touto chorobou potvrdenie od lekára a v prípade, že nedodržal termín pravidelnej kontroly alebo iné obmedzenie lekára, zadržať mu vodičské .


Čo všetko sa už tento rok zmenilo pre vodičov?

Zvýšenie pokút pri parkovaní na miestach pre invalidov na 150 až 300 €.
Povinnosť vypísania záznamu o dopravnej nehode pri malých nehodách.
Dvojdielne technické preukazy od 1. júna (za polykarbonátovú kartičku s čipom zaplatíte navyše 6 eur).
Nové členenie skupín vodičských oprávnení od roku 2013.
Postupný prístup získavania vodičského oprávnenia na veľké motorky (skupina A). Bez obmedzenia až po dovŕšení 24 rokov.
Obmedzenie prístupu traktorov na cesty prvej triedy v pracovných dňoch o 7. h do 9. h a v piatok a dňoch pracovného pokoja aj od 16. h do 20. h.
Inštruktori autoškôl nebudú musieť používať bezpečnostný pás.
Možnosť požiadania o vydanie nového vodičského preukazu po zadržaní (ak vodič nezaplatil pokutu na mieste, následne ju zaplatil, no dopravná polícia mu ho nie je schopná doručiť v čase platnosti dočasného oprávnenia).
Nové testy budú musieť vykonávať iba vodiči, ktorým bol uložený zákaz činnosti vedenia motorového vozidla, a nie všetci, ktorým bol zadržaný vodičský preukaz.
Možnosť zadržania vodičského preukazu vodičom kamiónov, ak odmietnu zaplatiť pokutu za nedodržiavanie povinných bezpečnostných prestávok (na čas kým pokutu nezaplatia).
Zrušenie povinnej kontroly originality pri zmene držiteľa vozidla (len pri dovoze, zmene farby a výmene karosérie).

Jedna reakcia pre “Novelizovaná vyhláška zákona o cestnej premávke 8/2009 Z.z.”

  • Tibor Braun hovorí:

    Nie je jasná povinnosť lekárskej prehliadky vodičov nad 70 rokov. Je to 5 rokov alebo 2 roky, ako to bolo doteraz. Z doterajšej interpretácie je to diskutabilné.

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.