Základný benzínový motor 1,6i (84 kW, neskôr 86 kW) je vhodný pre pokojnejších vodičov, ktorý jazdia prevažne po meste a priľahlom okolí. Vo vyšších rýchlostiach resp. pri väčšom obsadení/naložení sú totiž akceleračné schopnosti motora slabšie. Pre svižnejšie jazdenie je potrebné motor častejšie vytáčať (aspoň 3000 ot/min), čím rastie nielen hluk, ale aj spotreba. Pri bežnom-pokojnejšom jazdení sa motor vyznačuje dobrou kultivovanosťou, nízkym hlukom a priaznivou spotrebou okolo 6,5 litra. V meste a pri diaľničných rýchlostiach však stúpa k 9 litrom.
Podstatne viac dynamiky a možnosť pohonu 4×4 ponúka väčší štvorvalec 2,0i s výkonom 104 kW. Vyznačuje sa kultivovaným chodom, pre dynamickejšiu jazdu je však potrebné ho viac vytočiť, kedy to najlepšie odovzdá medzi 4000-6000 otáčkami. Svojim charakterom tak motor vyhovie skôr pokojnejším vodičom, ktorí keď treba využijú výkon na svižnejšiu akceleráciu. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7,5 litra pri verziách s pohonom prednej nápravy, okolo 8 litrov pri verzii 4×4 a s automatickou prevodovkou CVT je okolo 8,5 litra.
Oba benzínové motory sa pri pravidelnej a kvalitnej údržbe vyznačujú dobrou spoľahlivosťou.
Diesel
Základ dieselovej ponuky predstavuje motor radu K9K s označením 1,5 dCi. Do modernizácie ponúkal výkon 78 kW (240 Nm), po modernizácii stúpol na 81 kW pri nezmenenom krútiacom momente. Motor má liatinový blok valcov, hliníkovú hlavu s osem-ventilovým rozvodom OHC, vstrekovanie paliva common rail a turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora. Po zahriatí sa prejavuje kultivovaným chodom a na dobrej úrovni je aj odhlučnenie v nižších a stredných otáčkach. Od približne 1700 otáčok poteší lineárnym nárastom sily, ktorá poľavuje až po prekročení štvortisícovej hranice. Vďaka kratším prevodom poskytuje motor obstojnú dynamiku jazdy, ale len do približne 110 km/h. Nad touto rýchlosťou začínajú akceleračné schopnosti vozidla citeľne slábnuť, obzvlášť ak je plne obsadené alebo naložené. Pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 5,5 litra, jazda po meste alebo rýchlejšia jazda diaľnici znamená odber okolo 7 litrov.
Dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie poskytuje 2,0 dCi s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Motor s liatinovým blokom a 16-ventilovou hlavou z ľahkých zliatin má rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou a turbodúchadlo je chladené vodou, čo napomáha dlhšej životnosti. Vyznačuje sa kultivovaným chodom a po zahriatí aj prijateľnou hlučnosťou. Má solídny ťah už z nízkych otáčok a poskytuje lineárny nárast dynamiky, ktorá výraznejšie nepoľavuje až do 4500 otáčok. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 7 litrov, v prípade verzie 4×4 je cca o pol litra väčšia. Taktiež v prípade použitia šesťstupňovej automatickej prevodovky je priemerná spotreba približne o pol litra väčšia ako pri vozidlách s manuálnou prevodovkou.
Zaujímavým agregátom, ktorý pribudol v závere roka 2011 je úplne nový 1,6 dCi s výkonom 96 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Motor poteší kultivovaným chodom a dobrou dynamikou. Ochotu zrýchľovať síce poskytuje už od 1500 otáčok, na svižnejšie jazdenie je ale potrebné motor udržiavať nad 1900 ot/min. Poteší aj ochota vytáčať sa až k 5000 ot/min a široké pásmo využiteľných otáčok, keďže výraznejší úbytok dynamiky prichádza až nad 4500 ot/min. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov.
Prevodovky sú na výber buď manuálne s piatimi/šiestimi stupňami alebo automatické, ktoré sa vyznačujú dobrou presnosťou a ľahkým radením. Automatické prevodovky sú buď variátorového typu CVT alebo klasické s hydrodynamickým meničom. Ponúkajú veľmi dobrý komfort radenia a hodia sa pre pokojnejšie jazdiacich motoristov. Spoľahlivosť oboch prevodoviek je dobrá, netreba však zabúdať na pravidelnú výmenu prevodového oleja.
Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Prednosti a nedostatky
originálny dizajn karosérie |
kratšie zadné sedáky a priemerná priestrannosť na zadných sedadlách |
väčšinou dobrá výbava |
horší výhľad z vozidla (najmä šikmo vzad) |
jazdné vlastnosti |
relatívne malá výška vyklápania zadného veka |
svetlá výška |
iba päť stupňová prevodovka pri 1,6i |
komfortné odpruženie |
výraznejší aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach |
variabilita verzie Qashqai+2 |
výraznejšie nižšia spoľahlivosť dieselových motorov oproti benzínovým 1,6i a 2,0i (so zvyšujúcim sa počtom kilometrov) |
kultivované a spoľahlivé benzínové motory |
|
možnosť pohonu 4x4 |
|
plnohodnotné náhradné koleso |
|
možnosť presklenej panoramatickej strechy |
Najčastejšie poruchy
časté praskanie halogénových žiaroviek v predných svetlometoch |
problémy s horným uložením tlmičov a samotnými tlmičmi - búchavé zvuky v nižších rýchlostiach pri prejazde nerovností (2007-2009) |
uvoľnené čapy predných ramien (prvé modely) |
rýchlo opotrebované čapy riadenia a uloženie spodných ramien-silentblokov (častejšia jazda terénom) |
predčasne opotrebované uloženie na zadných tlmičoch |
kratšia životnosť brzdových platničiek |
prehnuté zadné plato kufra |
nadmerne opotrebovaná spojka a dvojhmotový zotrvačník (častejšia jazda terénom) |
občas porucha snímača kľukového hriadeľa - svietiaca kontrolka motora a problematické štarty (1,5 dCi) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (1,5 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
porucha EGR ventilu - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (1,5 dCi väčší km nábeh, častejšia mestská prevádzka - kratšie jazdy, resp. nadmerne opotrebované turbodúchadlo) |
nadmerne opotrebované ojničné aj hlavné ložiská kľukového hriadeľa - zvýšené riziko zadretia motora (zvyčajne pri nájazde nad 150 000 - 200 000 km, najmä 1,5 dCi Euro 4 do roku 2010) |
opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, slabšia akcelerácia, horšie štarty (dieselové motory, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klepot na voľnobehu, zvýšený hlukom pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (dCi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší technický stav motora-opotrebené turbo, vstrekovací systém a pod.) |
nefunkčné rôzne snímače DPF filtra - svietiaca kontrolka filtra pevných častíc resp. elektroniky motora |
občas porucha žeravenia (2,0 dCi) |
problémy s menej kvalitnými ojničnými ložiskami a olejovým čerpadlom - pridretie kľukového hriadeľa (zriedka 2,0 dCi, prvé ročníky) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i (104 kW). Veľmi kultivovaný a pri pravidelnej údržbe spoľahlivý motor, ktorého spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje v primeraných medziach. 2,0 dCi. Silný a kultivovaný motor, ktorý poteší primeranou spotrebou. Pri vyššom nájazde však hrozia pomerne drahé opravy a pri častejšej jazde mestom sa nezriedka vyskytujú problémy okolo DPF filtra. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 84 kW |
1.6 | 1598 ccm | HR16DE | 86 kW |
2.0 | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
2.0 pohon vsetkych kolies | 1997 ccm | MR20DE | 104 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 410 | 76 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 732,K9K 764 | 78 kW |
1.5 dCi | 1461 ccm | K9K 430,K9K 636 | 81 kW |
1.6 dCi | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi 4x4 | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
1.6 dCi pohon vsetkych kolies | 1598 ccm | R9M | 96 kW |
2.0 dCi | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |
2.0 dCi pohon vsetkych kolies | 1995 ccm | M1D,M9R | 110 kW |