logo logo logo

BMW 3 (E46, 1998-2005) – recenzia a skúsenosti

Klasické bavorácke tvary trojkovej generácie E46 zaujmú nejedného automobilového nadšenca aj po takmer siedmych rokoch od ukončenia výroby. Ceny jazdeniek sú viac než prijateľné, nezaostáva ani ponuka rôznych karosárskych a motorových verzií. Pozor si však treba dať na technický stav, pretože aj tak technicky vyspelé vozidlo akým E46 nesporne bolo, má slabé miesta a servis tiež nepatrí k najlacnejším.

BMW 3 E46 nahradilo predchodcu s označením E36, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1990-2001. Verejnosti sa štvrtá generácia predstavila na marcovom Ženevskom autosalóne v roku 1998. Do predaja sa dostala vo verzii sedan až v lete toho istého roku. V priebehu roka 1999 výrobca model doplnil o karosárske varianty kombi a kupé. V roku 2000 bola k dispozícii verzia kabriolet a výrobca ponúkal aj možnosť pohonu 4×4. V roku 2001 prešiel model faceliftom. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli hlavne predných svetlometov a odlišný dizajn dostali aj zadné svetlá. Bez zmeny však neostali ani motory, verzia 318i dostala nový dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním benzínu, dvojlitrový turbodiesel bol prepracovaný a dostal vstrekovanie common-rail. Okrem vyššieho výkonu (110 kW) pribudla aj slabšia verzia 318d (85 kW). Od roku 2001 sa dostala do ponuky aj druhá generácia BMW 3 Compact. Táto verzia vychádza z radu 3, ale oproti predchádzajúcej generácii popracovali dizajnéri ešte viac na jej odlíšení. V roku 2002 pribudol aj nový základný motor 316i (85 kW) a výrobca na želanie začal dodávať aj robotizovanú sekvenčnú prevodovku SMG (Sequential Manual Gearbox). V roku 2003 dostal model dvojstupňové zadné svetlá. Rovnako došlo k prepracovaniu verzií kupé a kabriolet, ktoré sa okrem bezrámových okien ešte viac odlíšili od klasického sedanu. Dostali totiž podstatne športovejšiu prednú časť s novým nárazníkom a inými svetlometmi. Začiatkom roka 2005 bol na trh uvedený nástupca s označením E90.

Bariérovú skúškou Euro NCAP absolvovala trojka E46 v roku 2001. Za ochranu posádky pri náraze dostalo vozidlo štyri hviezdičky z piatich možných (25 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom však dopadla podstatne horšie, keď bola ohodnotená iba ôsmimi bodmi, čo znamená iba jednu hviezdičku z maximálnych štyroch.

Interiér si vás okamžite získa typickou a nenapodobiteľnou atmosférou. Použité materiály sú na vysokej úrovni, podobne ako kvalita dielenského spracovania. Napriek veku vyzerá aj prístrojová doska dodnes obstojne a hlavne funkčne, za čo môže klasické, pomerne jednoduché, prívetivé a hlavne funkčné tvarovanie. Užívatelia E90 neraz spomínajú na svoju starú E46, keďže E90 dostala nie moc pohľadnú-plochú palubnú dosku. Samozrejmosťou sú pohodlné sedadlá aj príjemné ovládanie. Ak je vozidlo naviac vybavené športovými sedačkami (dosť často), môžete počítať aj s výborným bočným vedením tela a rôznymi možnosťami ich nastavenia. Až tak pochvalne sa však nedá vyjadriť o priestore v interiéri, ktorý ani vtedy (dvojnásobne z dnešného pohľadu) nebol nijak veľkorysý. Svoje si totiž pýta klasická koncepcia pohonu (motor vpredu a pohon zadných kolies), čo do značnej miery handicapuje priestorové možnosti oproti vozidlám s motorom vpredu naprieč. Oproti predchádzajúcej generácii narástla E46 na 4471 x 1739 x 1415 mm a rázvor bol zväčšený na 2725 mm. Motor uložený vpredu pozdĺžne, za ním ešte prevodovka a stredom vedený spojovací hriadeľ však obmedzujú využiť pomerne veľkú dĺžku rázvoru. Extra vyskakovať sa nedá ani na predných sedadlách, ale citeľnejšie obmedzenie pre vyšších cestujúcich je na zadných. Je tam síce o dosť viac miesta než v predchádzajúcej generácii, ale z pohľadu celkovej dĺžky a hlavne veľkosti rázvoru to žiadny zázrak nie je. Naviac cestujúcich na zadných sedadlách obmedzuje konštrukcia predných sedadiel, ktorá neumožňuje schovať si nohy pod ne. Rodinne založených motoristov nepoteší ani priemerná hodnota batožinového priestoru (sedan 440 l, kombi 445/1345 l), pre extra objem kufra sa však baworáky nekupujú. Viac ako len priemerný objem kufra nepoteší pomerne častá absencia sklápateľných zadných operadiel, nakoľko sa jednalo (ako inak u BMW) o príplatkovú položku, za ktorú nebol každý ochotný priplatiť alebo na ňu jednoducho zabudol.

O jazdných vlastnostiach trojky sa netreba dlho rozpisovať. Sú jednoducho skvelé. Zásluhu na tom má sofistikovaný podvozok, optimálne rozloženie hmotnosti (50:50) a taktiež podarené “za ruky ťahajúce” riadenie. Jazdiť na limite sa obvykle odporúča skúseným motoristom, v prípade BMW to platí dvojnásobne, nakoľko podvozok toho dovoľuje naozaj veľa. Opatrný treba byť aj za zhoršených adhéznych podmienok (mokro, sneh), kedy pri absencii alebo vypnutí stabilizačných programov môže neskúsený motorista, zvyknutý na “koľajnicovú” jazdu za sucha, veľmi rýchlo okúsiť výlet mimo vozovku. Vozidlo s bežným podvozkom dobre tlmí nerovnosti, horšie je to už s vozidlami vybavenými M-paketom. Jazdné vlastnosti síce stúpnu ešte o ďalší stupienok k dokonalosti, ale z dôvodu odlišného nastavenia odpruženia (vozidlo má úplne iné a drahšie tlmiče), pocítite nerovnosti našich ciest podstatne viac. Zase za to športové zvezenie to niekedy aj stojí. Reč samozrejme ešte nebola o kultovej verzii M3. Tá si však zaslúži samostatný článok. Určitý handicap zadného náhonu a to jazdu do zasneženého kopcovitého terénu pomohol eliminovať od roku 2000 na želanie dodávaný systém stáleho pohonu všetkých kolies. Takto vybavené vozidlo si so zhoršenými adhéznymi podmienkami poradí oveľa lepšie, ale naopak, za bežných podmienok sa správa citeľne ťažkopádnejšie ako klasická zadnokolka. Rozhodne sa nevrhá do zákrut s takou ochotou ako klasické verzie “len” so zadným pohonom. Systém sa používal v modeloch 325ix, 330ix a 330xd. Rozdeľuje výkon na kolesá v pomere 38% na prednú, 62% na zadnú nápravu a v prípade nedostatku adhézie je prísun sily na konkrétne koleso utlmený automatickým zásahom brzdového systému.

V prípade BMW, ako inak, je motorová ponuka mimoriadne bohatá. Aby aj nie, veď skratka BMW vznikla z názvu Bayerische Motorenwerke, čo v preklade znamená Bavorské Motorové Závody. Kedysi smerodajné dve koncové číslice vyjadrujúce zdvihový objem motora v tomto modeli nie vždy už platia. Základné motorizácie tvorili od začiatku produkcie štvorvalce s objemom 1895 cm3, ktoré sa predávali pod modelovým označením 316i a 318i. 316i má teda zhodný objem ako 318i, ale má elektronicky znížený najvyšší výkon na 77 kW (318i – 87 kW). Podobné zníženie sa týka aj maximálneho krútiaceho momentu. V prípade 316i má hodnotu 165 Nm pri 2500 ot/min a 318i – 180 Nm pri 3900 ot/min. Motory sú napriek štvorvalcovej konštrukcii veľmi kultivované, ale vzhľadom k takmer dvojlitrovému objemu motora sú ich výkony pomerne skromné​​. Obzvlášť, keď sa na vozidlo pozrime optikou, veď to je BMW. Oba motory solídne ťahajú už od nízkych otáčok, ale chýba citeľná gradácia výkonu. Trocha sa vymykajú povesti BMW o automobiloch s vysokým výkonom. Na druhej strane, za svoju prácu si nepýtajú veľa a bežne im stačí (7-8 l/100 km).

Po modernizácii dostal model úplne nové motory. Konkrétne 316i má opäť štvorventilovú konštrukciu, ale dostal modernú techniku ventilového manažmentu, zvanú Valvetronic (premenlivé časovanie a zdvih ventilov), ktorá nahrádza škrtiacu klapku. Výkon základnej 316i stúpol na 85 kW pri 5500 ot/min a krútiaci moment na solídnych 175 Nm pri 3750 ot/min. Oproti predchodcovi sa zlepšil záťah v spodnom a strednom otáčkovom spektre a mierne klesla aj spotreba pri pokojnej jazde. Ešte lepšej dynamiky sa dočkala modernizovaná 318i s výkonom 105 kW. Ozajstné BMW však robia a snáď aj ešte dlho robiť budú legendárne radové šesťvalce. Tie sa nachádzajú v modeloch 320i (2171 cm3, 125 kW), 325i (2494 cm3, 141 kW), 328i (2793 cm3, 142 kW) a nakoniec 330i (2979 cm3, 170 kW). Motory majú neuveriteľne návykový, teda skvelý zvuk a vyznačujú sa mimoriadne kultivovaným behom. Dynamika je taktiež skvelá, snáď len najslabší šesťvalec 320i by mohol mať na udávaný výkon 170 koní viac sily v nižších a stredných otáčkach. O niečo väčšia a silnejšia 325i je na tom citeľne lepšie. Napriek tomu, že sa jedná o šesťvalce sa dá spotreba pri rozumnom zaobchádzaní s plynovým pedálom udržať bez väčších problémov pod 10 litrov (aj pod 8 s 320i a 325i). Iba pri častejších výletoch za hranice bežných rýchlostí, treba počítať so spotrebou oscilujúcou okolo 15 litrov. Absolútny vrchol predstavuje kultová BMW M3 s radovým šesťvalcom s objemom 3246 cm3 a výkonom 252 kW, ktorá bola v ponuke od roku 2001, výhradne s dvojdverovou karosériou kupé alebo kabriolet. Kompletný prehľad o motoroch dostupných v modeli E46 sa nachádza v nižšie uvedenej tabuľke.

Stranou neostala ani ponuka dieselových motorizácii. Tá začínala preplňovaným agregátom o objeme 1951 cm3 s výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 280 Nm pri 1750 ot/min. Jedná sa o štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva rotačným čerpadlom (obdoba klasického TDI od VW). Motoru výkon nechýbal, bol aj dostatočne úsporný, ale trpel značným turboefektom a ani kultivovanosť a hlučnosť nebola jeho silnou stránkou. K tomu všetkému sa pridali ešte nezriedka sa vyskytujúce technické problémy. Automobilka si bola týchto faktov vedomá a už v roku 2001 tento agregát nahradila úplne novým motorom vybaveným vstrekovaním common rail s objemom 1995 cm3, ktorý ponúkal výkon 110 kW pri 4000 ot/min a krútiaci moment 330 Nm pri 2000 ot/min. Od roku 2001 sa ponúkala aj slabšia varianta 318d s výkonom 85 kW. Motory sú veľmi kultivované, ponúkajú slušnú dynamiku pri rozumnej spotrebe okolo 6,5-7 litrov nafty. Treba ale počítať s menšou ochotou pod 2000 otáčkami. V roku 1999 prišla naftová strela s označením 330d. Dosahovala výkon 135 kW (od roku 2003 až 150 kW) a udeľovala trojke naozaj nadštandardné dynamické vlastnosti. K tomu bola mimoriadne kultivovaná a taktiež úsporná. Dosiahnuť spotrebu okolo 7 litrov (niektorí dokázali aj pod 6) nebolo nereálnym snom. Častejšie ale treba počítať so spotrebou okolo 8 litrov nafty, pretože s takýmto motorom sa akosi pomaly jazdiť nedá.

Napriek technickej vyspelosti sa trojke technické problémy nevyhýbali, aj keď mnohé boli spôsobené jazdným štýlom majiteľov a nekvalitným servisom v kombinácii s veľkým počtom najazdených km (najmä dieslové verzie). Pri kúpe si treba dať pozor na stav oboch náprav, teda nadmerné vôle v zavesení, (čapy v prednej náprave nie sú oddeliteľnou súčasťou drahých hliníkových ramien a treba ich meniť komplet-kvalitné cca 400 €) prejavujúce sa najmä nadmerným hlukom pri prejazde nerovností, taktiež stav tlmičov a pružín. Dôležité je aj kvalitné vyváženie kolies, pretože aj drobná nevyváženosť  môže spôsobiť veľké vibrácie, ktoré sa zvaľujú na opotrebované ložisko stredového uloženia kardanu či Hardy spojky, ktoré aj keď tiež vedia po čase odísť sú väčšinou v poriadku a na vine je nevyvážené koleso. Na zadnej náprave najčastejšie odchádzajú silentbloky pozdĺžnych vlečných ramien zadnej viacprvkovej nápravy alebo uloženie diferenciálu. Tieto vôle sú pomerne častý jav už po odjazdení 150 000 km a vykazujú podobný prejav ako vôla v opotrebovanom diferenciáli. Tá sa ale vyskytuje málokedy (pri hrubom zanedbaní údržby a doslova jazdnom štýle typu “prasa”), a tak v drvivej väčšine stačí vymeniť spomínané silentbloky pozdĺžnych ramien a uloženia diferenciálu a je všetko OK. V prípade dlhodobého zanedbania tejto výmeny, hrozí rýchle opotrebovanie horných uložení zadných tlmičov. Pozor si treba dať (aj keď ojedinele) na vozidlá vyrobené pred februárom 2000, pri ktorých môže dôjsť k prasklinám okolo úchytov zadnej nápravy do karosérie. V extrémnych prípadoch totiž môže dôjsť  k oddeleniu jedného zo štyroch úchytných bodov na zadnej náprave. Pri kúpe takéhoto BMW (obzvlášť bez servisnej histórie a pod.) treba pozorne preskúmať uchytenie zadnej nápravy, pretože aj drobné praskliny sa môžu veľmi rýchlo rozšíriť. Pozornosť treba venovať aj stavu brzdového systému, (nadmerne opotrebovanie, pri brzdení trasie volant) opäť je však jeho stav veľmi závislý od jazdného štýlu predchádzajúceho majiteľa. Nezriedka hnevá aj nesúmerný účinok ručnej brzdy.

Občas hnevajú rozkývané sedadlá, svietiaca kontrolka airbagu, kde je často na vine nefunkčná podložka záťaže na sedadle, hnevať môže aj kontrolka stabilizácie DSC, kde je často na vine nefunkčný snímač. Pozor aj na nefunkčný snímač polohy sacej vačky (motor nechce naštartovať, lebo nemá impulz o stave polohy vačky). Vyskytuje sa aj problém s potenciometrom polohy pedálu. Často sa vyskytovali v prvých ročníkoch (hlavne 2,0 D 100 kW) aj poruchy termostatu, ventilátora a vodnej pumpy, čím sa motory často prehrievali a v tom lepšom prípade si to odnieslo tesnenie pod hlavou. Pri vozidlách s motorom 2,0 D vyrobených do roku 2000 sa častejšie vyskytujú nadmerne opotrebované turbodúchadlá, čo sa prejavuje pískavým zvukom od motora a slabším ťahom alebo nadmerným dymením a spotrebou oleja. V prípade motora 2,0 D (100 kW) vedelo pohnevať aj rotačné vstrekovacie čerpadlo.

Pri dieselových motoroch všeobecne  pozor aj na nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu – auto nemá ťah a po odpojení snímača ide rovnako ako pri jeho pripojení. V prípade motorov so vstrekovaním common-rail sa občas vyskytol aj nefunkčný snímač tlaku v zbernici common-rail (vozidlo nejde-riadiaca elektronika vyhodnotí, že nie je nafta). Občas sa porúča aj palivové čerpadlo (všetky motory) – po zapnutí kľúčika nepočuť za chrbátom vrčiaci zvuk na cca 2-3 sekundy. Pozor aj na stav EGR ventilu, pri poruche prepúšťa i vo vyšších otáčkach výfukové plyny späť do sania a vozidlo stráca výkon. Pri motoroch so vstrekovaním common-rail (330d a 320d-110 kW) sa pri používaní nekvalitnej nafty alebo veľkom kilometrovom nábehu môže vyskytnúť aj poškodený vstrekovač, ktorý tečie, vozidlo vydáva klepavý zvuk, stráca sa tlak v zbernici common-rail a auto stráca ťah. Motor s dobrými vstrekovačmi musí bežať hladko. V prípade motora 330d treba skontrolovať swirl (naklápacie) klapky v sacom trakte, môžu byť prasknuté (uvoľnené) a ak sa dostanú za behu motora do jeho útrob, je takmer isté vážne poškodenie. Táto porucha sa vyskytovala do konca roku 2003. Ak náhle poklesne tlak a motor viac dymí je v prípade dieslových motorov pravdepodobne na vine chybný snímač hmotnosti vzduchu.

V prípade benzínových verzii (hlavne 316i a 318i) často ide vozidlo na 3 valce, začo často môže nefunkčná zapaľovacia cievka niektorého valca. Všímavý treba byť aj ku klepotu zo spodnej časti pohonnej jednotky pri státí vozidla na voľnobehu a jemným vibráciám do interiéru. Ak je tento klepot sprevádzaný aj jemným trhaním pri rozjazde, utíši sa pri až stlačením spojky, s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude jednať o opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník. Ak je problém s klimatizáciou (buď ide naplno alebo nejde) je problém v tzv. ježkovi-existujú špecialisti, ktorý to dokážu opraviť. Pri vozidlách s robotizovanou prevodovkou SMG, ktorá umožňuje sekvenčné radenie treba zvýšenú pozornosť. Nejde totiž o tradičný automat, ale o elektromotorom ovládané mechanické ústrojenstvo. V podaní BMW radí oveľa rýchlejšie než napr. Selespeed od Alfy, tým však veľmi namáha synchronizáciu, ktorá pri využívaní športového módu môže byť úplne opotrebovaná už po niekoľkých desiatkach tisícoch kilometrov, čo znamená vysoké náklady na opravu.

 

História modelu

1998 – začiatok predaja, sedan.

1999 – kombi a kupé.

2000 – kabriolet, super-športové M3, na želanie pohon všetkých kolies.

2001 – facelift a modernizácia variantov sedan a kombi, v ponuke verzia Compact.

2002 – prevodovka SMG.

2003 – facelift a modernizácia variantov kupé a kabriolet.

2005 – príchod nástupcu E90.

 

Označovanie modelov

Označenie
Vysvetlenie
iBMW s benzínovým motorom
xiBMW s pohonom všetkých kolies a benzínovým motorom
dBMW s dieselovým motorom
xdBMW s pohonom všetkých kolies a dieselovým motorom
CiBMW kupé s benzínovým motorom
CdBMW kupé s dieselovým motorom
CicBMW kabriolet s benzínovým motorom (boli označované aj Ci)
iTBMW kombi s benzínovým motorom (T - Touring)
dTBMW kombi s dieselovým motorom
tiBMW Compact s benzínovým motorom
tdBMW Compact s dieselovým motorom

 

Benzínové motory

Model
Motor (objem v ccm)
Používaný v rokoch
Výkon (kW)
Krútiaci moment (Nm)
Štvorvalce
316iM43 B19 TU (1895)1999–-200477 kW165 Nm
316i/tiN42 B18 (1796)
2001–-2005
85 kW175 Nm
N46 B18 (1796)2004–-2005
318i/CiM43 B19 TU (1895)1998-–200287 kW180 Nm
318i/Ci/tiN42 B20 (1995)2002-–2003105 kW201 Nm
N46 B20 (1995)2004–-2005
Šesťvalce
320iM52 B20 TU (1991)1998–-2001110 kW190 Nm
320i/CiM54 B22 (2171)2000-–2006125 kW210 Nm
323i/CiM52 B25 TU (2494)1998-–2001125 kW245 Nm
325i/xi/Ci/ti (US)M54 B25 (2494)2001-–2005137 kW237 Nm
325i/Ci SULEV (US)M56 B25 (2494)2002–-2005137 kW237 Nm
325i/xi/Ci/ti (EUR)M54 B25 (2494)2000–-2006141 kW245 Nm
328i/CiM52 B28 TU (2793)1998-–2001142 kW279 Nm
330i/xi/CiM54 B30 (2979)2000–-2006170 kW290 Nm
330i/Ci ZHP (US)2003–-2006175 kW301 Nm
M3 (US)S54 B32 (3246)2001–-2006248 kW355 Nm
M3 (EUR)2001-–2006252 kW365 Nm
M3 CSL2003-–2004265 kW370 Nm

 

Dieselové motory

Model
Motor (objem v ccm)
Používaný v rokoch
Výkon (kW)
Krútiaci moment (Nm)
Štvorvalce
318d/tdM47 D20 (1995)2001–200685 kW264 Nm
320dM47 D20 (1951)1998–2002100 kW281 Nm
320d/cd/tdM47 D20 TU (1995)2001–2006110 kW329 Nm
Šesťvalce
330d/xd/cdM57 D30 (2926)1999–2004135 kW390 Nm
M57 D30 TU (2993)2003–2006150 kW409 Nm

 

Prednosti a nedostatky

elegantná karosérienekultivovaný vznetový motor 320d (do 2001)
vynikajúce jazdné vlastnostiobmedzená trakcia na klzkom povrchu
vynikajúce brzdyobľuba medzi zlodejmi
veľmi kultivované a tiché šesťvalcové motoryvyššie ceny náhradných dielov, servisných prác a poistenia
veľmi dobré dielenské spracovanieobmedzený komfort pruženia (športový podvozok)
široká ponuka motorických verziípriemerné miesto na zadných sedadlách
nestráca rýchlo hodnotupriemerný batožinový priestor
hodnotne pôsobiaci interiér, výborné dielenské spracovanie
veľmi dobré common-rail vznetové motory (výkonné, tiché, úsporné)
vzhľadom k výkonom priaznivá spotreba benzínových motorov a kultivovaný chod
image značky

 

Najčastejšie poruchy

vôle v závesoch kolies
voľné horné uloženie tlmičov
nevyvážené kolesá - veľké vibrácie
odchádzajúce silentbloky pozdĺžnych vlečných ramien zadnej viacprvkovej nápravy alebo uloženie diferenciálu
opotrebovanie horných uložení zadných tlmičov (pri zanedbaní výmeny o riadok vyššie spomínaných častí)
málokedy vôľa v v diferenciáli
občas praskliny okolo úchytov zadnej nápravy do karosérie (do februára 2000)
nadmerné opotrebovanie brzdového systému
nedostatočný účinok ručnej brzdy
kývajúce sa sedačky
nefunkčná podložka záťaže na sedadle - svietiaca kontrolka airbagu
nefunkčný senzor stabilizácie DSC
nefunkčné čidlo polohy sacej vačky
nefungujúci potenciometer polohy pedálu
poruchy termostatu, ventilátora a vodnej pumpy -prehrievanie (prvé ročníky, hlavne 2.0 D 100 kW)
nadmerné opotrebovanie turbodúchadiel (do 2000)
často hnevajúce rotačné čerpadlo (2,0 D 100 kW)
nefunkčný snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (diesel)
nefunkčný snímač tlaku v zbernici common-rail
nefunkčné palivové čerpadlo
nefunkčný EGR ventil
poškodený vstrekovač common-rail (330d, 320d-110 kW, nekvalitná nafta, veľký km nábeh)
prasknuté/uvoľnené swirl klapky - možné poškodenie motora (do konca 2003)
nefunkčná zapaľovacia cievka (benzín, hlavne 316i a 318i)
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník
problematicky fungujúca klimatizácia
rýchlejšie opotrebovaná synchronizácia prevodovky SMG

 

Autorubik odporúča

Brať
Nebrať
330i (170 kW),
zážihový radový šesťvalec, dvadsaťštyriventilový rozvod DOHC, premenlivé časovanie ventilov, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva.
Suverénny záťah, skvelý zvuk, prijateľná spotreba, a veľmi dobrá spoľahlivosť.

330d (135 a 150 kW),
preplňovaný vznetový radový šesťvalec, 4 ventily na valec, vstrekovanie common-rail.
Je neuveriteľne pružný aj z dnešného pohľadu, keď treba je aj úsporný a pri kvalitnom servise málokedy štrajkuje.
320d (100 kW) do 2001,
preplňovaný vznetový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva rotačným čerpadlom.
Motor bol síce na svoju ale aj na dnešnú dobu primerane výkonný, ale trpel značným turboefektom a horšou kultúrou chodu. Naviac ho často trápili technické problémy.

 

Technické parametre

Typ karosérie:
štvordverový sedan
päťdverové kombi
dvojdverové kupé a kabriolet
Rozmery (D x Š x V v mm):4470 x 1740 x 14154478 x 1740 x 1410-14304488 x 1758 x 1369-1372
Rázvor (mm):
2725
Batožinový priestor (l):440435410
Pohon
zadné kolesá alebo všetky kolesá
Objem palivovej nádrže (l):
63

 

Spoľahlivosť
Dizajn
Prevádzkové náklady
Jazdné vlastnosti
Servis (cena a dostupnosť)

 

MJ


12 reakcií pre “BMW 3 (E46, 1998-2005) – recenzia a skúsenosti”

  • juro hovorí:

    Dobry vecer.Mozete mi napisat aku ma svetlu vysku podvozok e46-330xd?Dakujem

  • marek hovorí:

    Zdravim..musim pochvalit pisatela clanku pretoze je vystizny a objektivny. S mnohymi spominanymi problemami som sa na mojej E46-ke stretol ale pocit z jazdy a drzanie sa vozidla na ceste su na nezaplatenie. Podla mna E46-ka bola najlepsi trojkovy bavorak aky kedy BMW vyrobilo.

  • Marco hovorí:

    TOP clanok. DOKONALY !!! Skladam uctu

  • Alan hovorí:

    Tak tento článok je naozaj vystižný. Kvoli nemu mam teraz výčitky svedomia ze si chcem kupit mercedes.

  • BMW-M hovorí:

    Rád by som prispel svojou troškou skúseností. Vlastnil som 323i v M-kovom pakete kúpené ako predvádzačka. Pri predaji ďalšiemu šťastnému majiteľovi na tachometri svietil údaj 99 000 km.
    Pri 15 000 sa porúčal termostat, čo je pomerne bežná záležitosť.
    Pri 20 000 výmena odporu v klimatizácii.
    Pri 55 000 výmena predného ramena kolesa.
    Pri 80 000 výmena všetkých tlmičov.
    Pri 90 000 výmena druhého predného ramena kolesa.
    Pri 95 000 výmena predných bŕzd.

  • Majky hovorí:

    Kupil som si pred viac ako dvomi rokmi E 46 320d /dovoz z Nemecka/ a zaujimam sa o to,co kde na nom vymenit…Mal 142000 km,ked som ju kupil,,udajnych,,.Nalietal som na tom aute zatial 83000 km…Co sa tyka konfortu-cez zimu problemy so zadnym nahonom…to je pravda-inac u mna spokojnost…A kym som si zvykol na nizky podvozok-hlavne obrubniky…Ale spat k veci-ked som ho kupil-nechal som hned 1600 eciek v servise za nove(repasovane) vstrekovace-plus naprogramovanie v BMW,brzdy,robotu okolo motora/filtre a pod/,listu zadnu na kufry,stabilizator-predny ten bol uplne hotovy,novy kluc,preplnenie klimy…/to bola prva oprava/.Castym problemom su-spominany airbag-kontrolka-s tym mam aj ja problemy a problemy s elektrikou-vsetko to ukaze az diagnostika…odisiel mi este snimac brzdovych svetiel a modul pre osvetlenie parkovaciek plus neake snimace na ABSko chystam sa ich zatial vymenit/ a ksenony som menil uz jeden krat a bateriu….Pozor si treba davat na brzdy…tie som radsej vymenil za komplet Atecka a rucna brzda-tu treba dost casto dostelovavat-velmi slabo brzdi po opotrebeni..plus az stk ukaze v akom stave su brzdove valce…jeden sa mi po zime zahryzol a druhy slabsie brzdil /predne/…S tym ERG ventilom je to tu dobre napisane-tiez mi to blblo-tak som ho odstavil a klapky v sani som povyhadzoval-mal som uz jednu naprasknutu a keby som o tom necital na nete-uz by som mal asi v pase motor…Naplne su tam udajne celozivotne-neviem aky mate na to nazor-ale nechystam sa menit olej v prevodovke a ani v diferaku…Po zime sa chystam este vymenit tlmice…Co sa tyka laku-treba si davat pozor na rohy-tam najrychlejsie zacina hrdzaviet..a zo spodu odpadavaju hlinikove kryty pri korozii plus spoje na karoserii-zvyknu chytat na mojom koroziu…..Inac zavesenie naprav treba fakt skontrolovat vcetne predneho uchytenia ramena-zvykne ta guma blbnut-idem to tiez menit…
    Inac som spokojny-ako kazde auto potrebuje starostlivost…Zatial ho nebudem menit-ked som ho dal do kopy-tak je celkom spolahlive a bol som aj na nom v Chorvatsku a zatial ma nikde nenechalo…Ako ojetina-je este v kurze-a nahradne diely sa daju celkom slusne zohnat za dobru cenu…Vymena oleja v motore a filtre ma stoji do 110 eur/len priklad uvadzam/

  • Joko hovorí:

    tak ja mam svoju 320-d facelift uz hadam skoro 5 rok, kupene ako auto, ktore bolo majetkom BMW, auto malo 94000km najazdenych. dnes som spravil odvtedy skoro dalsich 100 000, auto ide neskutocne hladko, okrem stand.veci ako olej, tlmice a par drobnosti som nemusel absolutne nic menit a zasahovat do auta. dlho som rozmyslal, ci ho nevymenim za novu 3ku, ale neviem sa zbavit svojej e46ky a zrejme to tak skoro ani nespravim. tomu autu nic nechyba, ma vsetko co od auta ocakavam, ide skvelo, aj po 7 rokoch vyzera skvelo a jednoducho neviem si predstavit myslienku, ze by som sa s nim mal rozlucit. clanok je napisany super a hlavne objektivne. mam sice uz 2 sadu zimnych gum, kedze ich pouzivam len 3 roky, ale na dunlopoch wintersport 3d aj v zime to auto proste ide. mozem uviest priklady, ze ci na strbske, martinske hole, kohutka atd sme aj pri zasnezenej ceste bez problemov vysli. ano je to pravda, ze ak do kopca ked je sneho clovek zastavi a snazi sa rozbehut, trosku je citit zadny nahon, ale pri optimalnej manipulacii pedalov sa to da v pohode zvladnut. ja som so svojou e46kou nadmierne spokojny a vzdy je to radost si do nej sadnut :-)

  • Brano hovorí:

    Mám už skoro 5 rokov E46ku touring, 320D 110kw, rok2003. Pred ňou som mal E36ku 318tds a aj iné autá. Ani po desiatich rokoch to auto nevyzerá zle. Na interiéry nie je ani náznak, že má auto už 220.000km. Je to výhodné pre autičkárov, ktorý obľubujú sťahovať kilometre. S BMW som absolútne spokojný. Super prístup ku všetkým veciam pri servise (servisujem si to sám). Čo sa týka tých závad, tak na aute som menil komplet tlmiče aj s uložením (Meyle 260€), komplet brzdy(ATE 230€), silentbloky na pr. ramenách (Meyle50€), tyčky stabilizátora(Meyle 30€), silentblok diferáku (Meyle 16€) namontoval som záslepky sania, ktoré sa do roku 2003 ľúbili zlomiť (cca20€), zaslepil som aj ERG ventil(0€). Proste nič vážne na tie km. Diely nie sú vôbec drahé s porovnaním s inou značkou. Mňa vyjde výmena oleja s filtrom cca 40€. Olej dávam Castrol EDGE 5w40 a mením si ho po 15.000km, aj keď interval výmeny je 30.000km. Spotrebu mám tak okolo 6L/100km- záleží na štýle jazdy. Čo sa týka jazdných vlastnosti, je to BMW- proste RADOSŤ Z JAZDY. Ani v zime nemám žiadny problém, stačí sa naučiť jazdiť zo zadným náhonom a nebudete chcieť už predný… E46ku touring môžem len odporučiť ako rodinné športové kombi. :D

  • Marian hovorí:

    Brano, mozes mi dat na seba kontakt? Chystam sa kupit E46, ale benzin. Ak si zo zap. SK a robis srevis aj inym, tak sa dohodneme. Do AWT Bavaria sa mi veru chodit nechce. Napis mi na marian.mastic@azet.sk. Dik.

  • Matej hovorí:

    Clanok super a vozidlo tiez. Mam 330d 135kw rok 8/2001 a som snim spokojny maximalne, najlepsie auto ake som kedy mal a to som ich mal uz vela. Usporny zaroven vykonny a tichy. Co viac si clovek moze priat. Minimalne investicie,fakt nemecka kvalita. Ti co tvrdia ze je tazke na servis bmw nevedia alebo nikdy ho nemali. Tak isto ti ludia ktori tvrdia ze ma vysoku spotrebu. Najlepsie auto s najlepsim motorom. Odporucam kupit a dopriat si radost z jazdy. :)

  • Ahojte hovorí:

    tuto stranku som nahodne nasiel ked som chcel zistit nejake realne info ohladne sedmicky.
    Musim povedat co som cital o e46 citanie dobre.
    Ja som 2rok majitelov 330d rv2001 a mozem povedat sautom spokojny je to raketa je pekne spolahlive poruchovost minimalna spotreba na 3liter super a to mam automat. Doniesol som si ho z DE.
    Teraz rozmyslam ci ist do 5ky snejakou dobrou vybavou alebo skusit 7mu.
    Ale ti co toto budu citat a chcu skusit v tejto dobe dobre auto tak e46ku odporucam.

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.