logo logo logo

Fiat Croma II (2005-2011) – recenzia a skúsenosti

Znovuzrodená Croma prišla s netradičným riešením karosérie, hlavne v porovnaní s pôvodnou Cromou, ktorá mala karosériu typu sedan. Jediný typ – kombi-MPV mnohých motoristov prekvapil, popravde treba napísať aj odradil, a tak osud druhej generácie Cromy do veľkej miery pripomína jej predchodkyňu. Na začiatku predaja síce nič takýto scenár nenaznačovalo, ale už po dvoch rokoch života sa ukázalo, že bude nasledovať osud predchodkyne. Tá podobne ako nové vozidlo nepatrila medzi predajné šlágre, avšak ako jazdenka sa v bazároch dlho neohriala. Podobné je to aj v prípade druhej generácie. Vozidlá vyskytujúce sa v bazároch, ale aj ako ponuky individuálneho dovozu (zväčša z Talianska), sú totiž za veľmi rozumnú cenu. Pritom poskytujú celkom svieži dizajn (hlavne po facelifte), nadštandardný vnútorný priestor, rozumnú motorizáciu a akceptovateľnú spoľahlivosť.

Prvá generácia Fiatu Croma sa začala vyrábať v roku 1985 a predaj pokračoval až do roku 1996. Po dlhšej odmlke Fiat v roku 2005 ohlásil veľké MPV, nesúce vzkriesené meno Croma. Dizajn navrhoval opäť Giorgetto Giugiaro a podvozková platforma bola požičaná od General Motors. Nová Croma je teda založená na predĺženej variante platformy GM Epsilon a zdieľa rovnaké komponenty s Opel Vectra C a Saab 9-3. Krčmovým slangom povedané, jedná sa vlastne o Opel Vectra C krížený so Saabom 9-3, ale Fiat si pridal vlastné plechy a dieselové motory. Elektronika je totiž z veľkej časti prebratá zo Saab 9-3 (napr. elektronický kľúč a spínacia skrinka na stredovej konzole), prevodovka je pre zmenu Opel, podobne ako benzínové motory a mnoho ďalších komponentov. Ani Fiat neostal úplne bokom a v Saab 9-3 alebo Vectra C nájdeme dieselové motory 1,9 práve od Fiatu. Auto bolo ponúkané s troma úrovňami výbavy a piatimi motormi. Pod kapotou boli zo začiatku na výber benzínový štvorvalec 2,2 16V s výkonom 108 kW a turbodiesely 1,9 JTD (85/88 kW), 1,9 JTD 16V (110 kW) a päťvalec 2,4 JTD 20V (147 kW).

V roku 2006 pribudol menší benzínový motor 1,8 16V s výkonom 92 kW. V roku 2007 prebehli drobné úpravy (Nuova Croma). Jednoznačne je pri pohľade na prednú časť modernizovanej Cromy cítiť vplyv modelu Bravo. Štýl svetiel alebo mriežky chladiča sú takmer identické s Bravom. Zvyšok exteriéru bol zmenený len minimálne alebo vôbec. Štandardom zážihových verzií bola stále iba päťstupňová ručne radená prevodovka (päťstupňová automatická za príplatok), zato pri turbodieseloch bola štandardom šesťstupňová prevodovka (za príplatok šesťstupňový automat). Vrcholný päťvalec 2,4 JTD 20V bol štandardne dodávaný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. V roku 2007 okrem faceliftu Fiat úplne ukončil predaj modelu v Anglicku, z dôvodu veľmi slabého záujmu. Na ostatných európskych trhoch predaj vydržal až do roku 2010 a na domácou trhu bola výroba ukončená až v roku 2011.

Fiat Cromu II. generácie možno charakterizovať ako kríženec kombi a MPV a to všetko za cenu bežného hatchbacku nižšej strednej triedy. Croma má veľmi slušnú bezpečnostnú výbavu, 7 airbagov (medzi nimi aj kolenný airbag vodiča) a v štandarde má aj ABS a EBD. Preto nečudo, že nárazové testy Euro NCAP absolvovala v roku 2005 s veľmi dobrým výsledkom, teda päť hviezdičiek za ochranu posádky (34 bodov). Za ochranu detí v autosedačke získala tiež veľmi slušné štyri hviezdičky z piatich (39 bodov).  Jedine ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená len na jednu hviezdičku zo štyroch (6 bodov).

Strana: | 1 | 2 | 3 | 4 | Ďalšia |


28 reakcií pre “Fiat Croma II (2005-2011) – recenzia a skúsenosti”

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.