logo logo logo

Nissan X-Trail (2001-2007) – recenzia a skúsenosti

Nissan X-Trail je predstaviteľom kategórie vozidiel SUV. O tých je známe, ži si viac rozumejú s klasickou asfaltkou ako s terénom. X-Trail je trocha odlišný a rozumie si aj so stredne ťažkým terénom vďaka prepracovanému pohonu 4×4. V kategórii jazdenky SUV patrí medzi najlepšie voľby, ale ani jemu sa nevyhli určité problémy.

V roku 2001 predstavil Nissan model X-Trail s dvomi štvorvalcami, benzínovým dvojlitrom 2,0i DOHC 16V (103 kW) a dieselovým motorom vlastnej konštrukcie 2,2 Di DOHC 16V (84 kW). V roku 2002 sa predstavil nový štvorvalec 2,5i DOHC 16V (121 kW). V roku 2003 prešiel model miernym faceliftom. Zmeny sa dotkli prednej masky, prístrojovej dosky, ale aj prepracovaného dieselového motora, ktorý sa premenoval na 2,2 DCi a posilnil na rovných 100 kW. Rok 2005 priniesol aj verziu len s pohonom prednej nápravy a kombinovanú s motormi 2,0i (103 kW) a 2,2 DCi (100 kW). Rok 2007 znamenal príchod druhej generácie, ktorá je tvarovo veľmi podobná.

Bariérovým testom Euro NCAP prešiel model v roku 2002 a za ochranu posádky dostal slušné štyri hviezdičky z piatich. Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená 2 hviezdičkami zo štyroch.

Interiér zaujme slušným dielenským spracovaním, ale aj výrazným prístrojovým štítom, ktorého umiestnenie mnohým motoristom nevyhovuje. Priestrannosť interiéru je na veľmi slušnej úrovni, ako vpredu, tak aj pre vzadu sediacich pasažierov. Poteší dostatok odkladacích priestorov a primerane komfortné sedadlá. Bokom neostal ani kufor, ktorý ponúkne v základnom usporiadaní objem 410, po sklopení zadných sedadiel až 1840 litrov. Nemožno zabudnúť ani na bohatú základnú výbavu, ktorá sa ale stala pravidlom až po roku 2003, dovtedy bola pomerne chudobná.

Za jazdné vlastnosti na klasickej asfaltke sa X-Trail nemusí hanbiť. Poskytuje okrem dobrého držania stopy aj primerane slušný cestovný komfort po našich rozbitých cestách. Čo však poteší najmä chatárov a poľovníkov, X-Trail sa nestratí ani v teréne. Napriek tomu, že sa jedná o klasické SUV, dokáže sa popasovať s terénom nečakane dobre. Dôvodom je technicky prepracovaný pohon 4×4 so systémom All Mode, ktorý umožňuje vybrať, či sú poháňané iba predné kolesá, alebo trvale všetky štyri alebo pripojenie zadnej nápravy sa nechá na riadiacu elektroniku. Medzi nápravami je možné nájsť elektronicky ovládanú lamelovú spojku, ktorá vie dozadu poslať až 43% krútiaceho momentu. Systém je inteligentne nastavený, o čom svedčí aj fakt, že napríklad pri prudkom zošliapnutí plynu, kedy hrozí strata adhézie predných kolies, systém zovrie spojku preventívne ešte skôr, pošle krútiaci moment aj na zadné kolesá, aby tie predné nemuseli zbytočne šmýkať. Tiež v prípade uzamknutia spojky zabraňuje systém poškodeniu hnacích hriadeľov tzv. prepružením a to tak, že v rýchlosti nad 30 km/h, uzamknutú spojku automaticky rozpojí. Za povšimnutie stoja aj pomerne slušné nájazdové uhly.

Ponuka motorov nie je nijak rozmanitá, avšak pre účel na aký bol X-Trail konštruovaný plne postačuje. Napriek dobrej povesti Nissanu medzi motormi, predstavujú práve tie najväčšiu slabinu inak podareného X-Trailu. Základný benzínový radový štvorvalec 2,0 16V DOHC (QR20DE) s výkonom 103 kW trpel najmä v začiatkoch rôznymi poruchami, ale aj po ich postupnom odstraňovaní výrobcom sa nejedná o vhodnú motorizáciu, pretože na diaľnici mu veľmi skoro dochádza dych, podobne ako aj v teréne. Pri snahe o dynamickejšiu jazdu samozrejme značne stúpa spotreba. Ďalší benzínový motor je vydarený a bezproblémový štvorvalec s objemom 2,5 litra (QR25DE) a výkonom 121 kW. Konštrukčne vychádza z menšieho dvojlitra, je veľmi tichý a kultivovaný, spoľahlivý, pružný a spotreba sa dá udržať do 10 litrov. Vyrábať sa začal od roku 2002.

Z hľadiska ekonomiky prevádzky predstavuje najideálnejšiu voľbu dieselový motor. Ale pozor, nižšia spotreba nie je všetko. Rýchlo sa táto výhoda môže zmazať, pokiaľ je motor nespoľahlivý a trpí rôznymi poruchami. A práve dieselový agregát v Nissane nebol hlavne zo začiatku produkcie zrovna spoľahlivý, trpel na rôzne poruchy, ktoré sa viac či menej úspešne podarilo vychytať. Pri tomto motore je veľmi chúlostivé turbodúchadlo, ktoré hlavne v počiatkoch veľa nevydržalo, nezriedka ani 100 000 km. Po čase sa proste opotrebovalo a začalo prepúšťať olej. Tiež pomerne často zatuhla regulácia lopatiek statora turba, čo prezradzoval znížený výkon. Zvýšené vibrácie a hluk v rozmedzí 2000-2500 ot/min signalizuje pokles tlaku v hydraulickom napináku rozvodovej reťaze, čo znamená pokles jej napnutia, hrozba preskočenia a následného vážneho poškodenia motora. Taktiež sa častejšie objavovala závada “skákajúceho” motora pri  pridaní plynu, čo znamená preprogramovanie riadiacej jednotky. Často sa tiež vyskytovala porucha zhasínania motora pri jazde aj na voľnobeh, čo je následkom nefunkčného SCV ventilu na palivovom čerpadle Denso. Táto porucha sa hojne vyskytovala do roku 2005. V roku 2003 motor pridal na výkone (100 kW) a zmenil označenie na DCi. Napriek mätúcemu označeniu sa v žiadnom prípade nejedná o motor od Renaultu, ale len o upravenú pôvodnú jednotku. Pozor si treba dať aj na nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a nerovnomerným chodom motora, slabším ťahom či obtiažnejším studeným štartom. Z hľadiska prevádzkových nákladov má dieselový pohon vo vozidlách SUV jednoznačne opodstatnenie, ale na ten od Nissanu si treba dať pozor a pred kúpou ho poriadne vyskúšať. Čo sa týka jazdného prejavu, teda pružnosti, hlučnosti, kultivovanosti a spotreby, patril k priemeru a o žiadny zázrak sa nejednalo. Pokiaľ však funguje a spomínané problémy boli pri riadnych servisných intervaloch odstránené, jedná sa z hľadiska prevádzkových nákladov o vhodnú motorizáciu. Pre všetky motory platí, že sú poháňané rozvodovou reťazou.

Z porúch sa u X-Trialu vyskytuje nefunkčné palivové čerpadlo (2003) a Hallov snímač otáčok a polohy hornej úvrate prvého valca, kedy nejde motor naštartovať (v modeloch prvej polovice roku 2002). Vznetový motor 2.2 Di môže trápiť predčasne opotrebené turbodúchadlo, úbytok výkonu z dôvodu zatuhnutej regulácie lopatiek statora alebo kolísanie otáčok. V prvých rokoch výroby (do prvej polovice 2002) mali ložiská kolies krátku životnosť. Tiež sa vyskytuje nerovnomerné schádzanie vonkajších okrajov zadných pneumatík z dôvodu veľkej zbiehavosti a poruchy centrálneho zamykania. Brzdové obloženie a spojka tiež nevynikajú dlhou životnosťou. Pohnevať vie aj palubná elektronika ako nefunkčné stropné svetlá, regulácia automatickej klimatizácie a nezriedka sa tiež vyskytovala deformácia krytu airbagu spolujazdca. Čím ale nepríjemne prekvapil X-Trail z hľadiska roku výroby, je korózia. Tá nenapadá iba výfuk, ale aj podvozok a karosériu. Opäť je potreba vozidlo veľmi dobre skontrolovať. Ďalej platí pravidlo, že podobne ako u všetkých áut s terénnymi schopnosťami, treba poriadne skontrolovať stav podvozku. Kus, ktorý v skutočnosti po teréne moc nechodil, bude ďaleko menej opotrebovaný bez viditeľných stôp poškodenia podvozku.

 

História modelu

2001 – začiatok predaja.

2002 – 2,5i DOHC 16V (121 kW).

2003 – facelift a modernizácia.

2005 – verzia s pohonom prednej nápravy.

2007 – ukončenie výroby, nástup 2. generácie.

 

Prednosti a nedostatky

priestranný interiérnáchylnosť ku korózii
komfortné odpruženie a slušné jazdné vlastnosti na klasickej vozovkehlučnejší a hlavne v prvých rokoch výroby nespoľahlivý diesel
na SUV veľmi dobré schopnosti v teréneprístrojový panel v strede palubnej dosky
od roku 2003 bohatá výbavapomerne plytký kufor
drahší servis a náhradné diely

 

Najčastejšie poruchy

nefunkčné palivové čerpadlo (2003)
nefunkčný Hallov snímač (prvá polovica roku 2002)
predčasne opotrebené turbodúchadlo (2.2 Di)
krátka životnosť ložísk kolies (do prvej polovice 2002)
veľká zbiehavosť zadných kolies
poruchy centrálneho zamykania
krátka živostnosť spojky a brzdového obloženia
nefunkčné stropné svetlá
nefunkčná regulácia automatickej klimatizácie
deformácia krytu airbagu spolujazdca
korózia výfuku, podvozku a karosérie

 

Autorubik odporúča

Brať
Nebrať
2,5 16V (121 kW).
Veľmi pružný, kultivovaný a hlavne spoľahlivý. Nevýhodou je vyššia spotreba (9-10 litrov).
-

 

Technické parametre

Typ karosérie:
päťdverové SUV
Rozmery (D x Š x V v mm):4455-4510 x 1758-1765 x 1675-1750
Rázvor (mm):2625
Batožinový priestor (l):410/1840
Pohon:All Mode
Objem palivovej nádrže (l):60
Typy motorov:benzínové motory: 2.0 16V (103 kW), 2.5 16V (121 kW)

dieselové motory: 2.2 Di 16V (84 kW), 2.2 dCi (100 kW)

 

Spoľahlivosť
Dizajn
Prevádzkové náklady
Jazdné vlastnosti
Servis (cena a dostupnosť)

 

MJ


9 reakcií pre “Nissan X-Trail (2001-2007) – recenzia a skúsenosti”

  • Jan hovorí:

    Mam r.v. 2004 a zatial sa chvala bohu ziadne zo spomenutych problemov neprejavili.Motor mam 2.2 dCi a vsetko v poriadku, auto ma skutocne vybornu prechodnost v terene (kde vyslo Pajero, vysiel som aj ja)a hlavne velmi potesi spotreba, ktora sa priemerne drzi okolo 7 litrov, miestami aj menej.Samozrejme cez leto jazdim so zapnutym len prednym nahonom.Co sa tyka udrzby, zatial ziadne vacsie investicie a cena za diely je niekedy vyrazne mensia ako pri octaviach II. Niekedy sice nastve dost plastovy interier, ale aspon sa udrzuje lepsie cistota :)Dalej musim pochvalit uzastne sedacky, kedy nemam problem odjazdit 1000km v kuse na dovolenku a po dorazeni do ciela sa len usmejem ponatahujem a bez problemov fungujem. Pre porovnanie jazdim firemnym scoutom cca 160km jednorazovo a po takej ceste som riadne dolamany.
    Toto su zatial moje skusenosti s tymto autom, samozrejme ak by sa nieco zmenilo budem sa snazit doplnit.

  • Anonym hovorí:

    Doviezol som si ho z Rakúska ako ľahko havarovaný, opravil a teraz s ním jazdím. Po mojich skúsenostiach musím všetkých záujemcov pred kúpou havarovaného x-trailu varovať, predná náprava je mimoriadne citlivá na správne uloženie, ak všetko presne nesedí, je problém s tesnosťou gufier na rozvodovke, nastavením ESP atď.
    Čo skutočne oceňujem, hlavne pri zlom počasí, je skutočne špičková trakcia na snehu, ESP zasahuje síce razantne, ale veľmi rýchlo a účinne a s pohonom 4×4 nie je v zime žiaden problém.
    Jedinou menšou slabinou je podľa mňa málo pružný motor. Oproti dieselu je ale veľmi tichý a čo je v zime veľmi príjemné, počas minúty už celkom slušne kúri (ja mám konkrétne 2.0i 16V).

  • Viktor hovorí:

    Mam zaujem kupit X trial 2,2 Di DOHC 16V (84 kW) Vedel by mi niekto o tom nieco napisat ? spolahlivost spotreba atd…

  • martin hovorí:

    Mam Xtrail rok výroby 2012 maj no už mám problém s hrdzou podvozku a aj karosérie komplet. Keby nebolo toho som maximálne spokojný mám automat.

  • vlado hovorí:

    Ak mate nazor na NisanXtrail+LPG?Dakujem

  • jardik hovorí:

    Dobry den chcel by som sa poradit mam Nissan x trail 2.2 ,chcel som menit olej ale nemozem vobec povolit zospodu srob na vymenu filtra mam este vlozku,bojim sa ze utrhnem srob neviem si stym radi dik

  • Ľudo hovorí:

    Mám problém v snehu keď zapnem 4×4 tak ako keby ma chcel predbehnúť zadok aj do kopca nemá niekto takú skúsenosť prečo to tak ide mám X-Trail rok 2003 2.2 84kw

  • tibor hovorí:

    prosim poradte….chcem kupit nissan x-trail 2.2dCi 100 kw.okolo roku 2005 je to dobra volba alebo niaky iny tip kdo ma nissan napiste….dakujem.

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.

Vážení čitatelia, pripravujeme pre Vás novú verziu stránok Autorubik. Už čoskoro...