logo logo logo

Renault Scénic I (1996-2003) – recenzia a skúsenosti

Modelom Megan Scenic automobilka nie len utvorila novú triedu vozidiel, ale svojim spôsobom aj predbehla dobu. Trieda MPV postavená na báze vozidiel nižšej strednej triedy je veľmi obľúbená a žiadna významná automobilka si nedovolí nemať tento typ vozidla v ponuke. Napriek dobe, ktorá uplynula od uvedenia prvého Scenica, je stále záujem aj o vozidlá prvej generácie.

Francúzska automobilka trafila do čierneho, vozidlo ihneď zaujalo a Renault tak získal náskok, ktorý ďalšie automobilky dobiehali prácne niekoľko rokov. Chvíľu od začatia výroby prešiel model podareným faceliftom a zmenou prešlo aj označenie. Z názvu zmizlo meno Megane, z ktorého si auto požičalo niektoré diely. Od tejto chvíle je to už len Renault Scénic. V roku 2000 prišiel na trh automobil s pohonom všetkých kolies. Predával sa s príponou RX4 a okrem iného ťažil aj z vyššieho podvozku a slušivých ochranných plastov okolo karosérie. Vo výrobe sa prvý rad Scénicu udržal do roku 2003. Vtedy vstúpila na trh pod rovnakým názvom druhá generácia.

Kto túži po veľkom vnútornom priestore, tak Renault Scénic ja vhodným adeptom na kúpu. Poteší veľkým množstvom odkladacích miest a rôznych schránok. Nájdeme ich napríklad v podlahe, pod sedadlami alebo vo výplni dverí. Nechýbajú držiaky nápojov a cestujúci sediaci vzadu majú k dispozícii dva výklopné stolíky upevnené na operadlách predných sedadiel. Samotné sedačky sú typicky francúzske – teda mäkké a pohodlné. To isté platí aj o podvozku, a tak si celá posádka môže užívať komfortnej jazdy. Čo sa týka objemu batožinového priestoru Scenic ponúka 400 litrov. Prístup k nakladaniu batožiny je dobrý veľké výklopné dvere nijak nezavadzajú. Variabilita batožinového priestoru je tiež potešujúca. Priestor je možné ľahko rozšíriť posunutím, odklopením prípade vybratím sedadiel.

Automobil ponúka vzhľadom k vyššej stavbe karosérie v celku dobré jazdné vlastnosti. Vhodným motorom je pre neho zážihový šesťnásťventil 1.6 s výkonom 79 kW, ktorý automobilka ponúkala od roku 1998. Je dostatočne čulý a pracuje s priaznivou spotrebou, čo však už neplatí pre silnejší dvojliter, ktorý by bol po výkonovej stránke úplne vyhovujúci, ale nepoteší jeho apetít 9-10 litrov. Ak hľadáte turbodiesel, odporúčaný je common-rail 1.9 dCi, prípadne priamovstrekový 1.9 dTi. Ak ste priaznivcami starých komôrkových dieselových agregátov, tak radšej presedlajte na spomínané novšie. “Klasické” diesely sú podstatne hlučnejšie a menej úspornejšie ako by ste predpokladali. Ich spoľahlivosť tiež nie je oslnivá.

Doteraz sme hlavne chválili. Avšak Scenic vie aj potrápiť. Scénica prvej generácie často trápia poruchy klimatizácie, vôle v zavesení kolies, opotrebované ložiská zadných kolies alebo netesné vodné čerpadlo. Vznetové motory 1.9 D a 1.9 TD sa mnohokrát stretávajú s prasknutou hlavou valcov či jej tesnením. Všetky agregáty mávajú problémy s únikom motorového oleja, výnimkou nie je ani únik oleja z prevodovky. Prevedenie RX4 môže mať zlú viskóznu spojku a horné uloženie zadných tlmičov.

 

História modelu

1996 – predstavenie  Scénicu, postavenom na základe Renault Megan hatchback.

1999 – podarený facelift.

2000 – príchod pohonu 4×4 s označením RX4.

2003 – príchod nástupcu s rovnakým názvom (2. generácia).

 

Prednosti a nedostatky

nízka spotreba dieselov dTi a dCivyššia spotreba motorov 2.0
priestornosť a variabilita interiérunepresné radenie
množstvo odkladacích miestnižšia kvalita dielenského spracovania
bohatá výbavazastarané a poruchové diesely 1.9 D a 1.9 TD

 

Najčastejšie poruchy

poruchy klimatizácie
vôla v zavesení kolies
opotrebované ložiská zadných kolies
netesné vodné čerpadlo
prasknutie hlavy valcov, netesnosť
únik motorového oleja
únik oleja z prevodovky
zlá viskózna spojka
zlé horné uloženie zadných tlmičov

 

Autorubik odporúča

Brať
Nebrať
1.6 16V (79 kW),
zážihový radový štvorvalce s viacbodovým vstrekovaním paliva a šestnástimi ventilmy.
Živý, čulý a spotrebovo tiež vychádza priaznivo.
1.9 D (47 kW),
vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva a ôsmimi ventilmy.
Motor je zastaralý, novšie dieslové agregáty sú tichšie, úspornejšie a spoľahlivejšie.

 

Technické parametre

Typ karosérie:
päťdverové MPV
Rozmery (D x Š x V v mm):4134-4441 x 1698-2012 x 1600-1729
Rázvor (mm):2580, 2624 (RX4)
Batožinový priestor (l):400
Pohonpredné kolesá alebo všetky štyri (RX4)
Objem palivovej nádrže (l):60, 61
Typy motorov:benzínové motory: 1.4 (55 kW), 1.4 16V (70 kW), 1.6 (68 kW), 1.6 16V (79 kW), 2.0 (84 kW), 2.0 16V (103 kW)

dieselové motory: 1.9 D (47 kW), 1.9 TD (66 kW), 1.9 dTi (62 a 72 kW), 1.9 dCi (77 kW)

 

Spoľahlivosť
Dizajn
Prevádzkové náklady
Jazdné vlastnosti
Servis (cena a dostupnosť)

 


4 reakcií pre “Renault Scénic I (1996-2003) – recenzia a skúsenosti”

  • Palo hovorí:

    Ako bývalý majiteľ tohto vozidla pridám pár vecí.
    - niekedy sa opotrebuje kostra v zadnom svetle a potom to bliká všetko naraz ( stačí pocínovať kontakt a je to OK)
    - často sa objavuje korózia v zadu nad kolesom pri nárazníku,
    - niekedy potrápi obvod žhavenia na dTi (zle vyhodnotí teplotu a občas krátko žhaví)
    - prevodovka je ovládaná zospodu a semering začne po čase prepúšťať olej.
    Inak auto bolo celkom fajn, variabilné a hlavne návykové, takže aj teraz mám MPV.

  • Jozef hovorí:

    Mám prvú generáciu tohto modelu a som nadmieru spokojný. Auto je spoľahlivé, priestranné a úsporné. Škoda len, že už kde-tu sa objavuje hrdza. 1,9dTi pracuje spoľahlivo, má slušný ťah a nieje moc smädný.Asi jediné čo sa mu dá vyčítať je netesnosť motora a guľové čapy. Tie nevydržia viac ako tri roky. Inak fajn autíčko, pohľadné a nadčasové!

  • Bismarck hovorí:

    Mam doma Scenic 1,6 16v 79kW a som nadmieru spokojny. Motor slusne taha a ked jazdim normalne, nie divoko ale ani ako slimak, cize v ramci vyhlasky, spotreba sa mi pohybuje okolo 6 az 6,5l/100ku. Samozrejme v meste ide spotreba hore, ale aj tam sa zvyknem zmestit do 8 litrov. Co sa vnutorneho priestoru tyka, je to skutocne super auticko, variabilita je priam ukazkova. Len skoda, ze sa v zakrutach trosku viac naklana. Ale nejazdim preteky, takze je to vsetko vecou zvyku.

  • julo hovorí:

    mal som scenika 1.6 66kw 8v,3,5roka. teraz chcem kupit naftak 1.9ku,neviem sa rozhodnut či dti 60kw alebo dci 75kw.kto má stým skusenosti napište mi prosim ktorý je lepši motor,a sa oplati kupit Dakujem.

Zanechať odpoveď

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.