Mercedes Benz C (W204, 2007-2014) - recenzia a skúsenosti

Poctivá C Klasse.

  • 2
  • 23.8.2016
  • Marcel Janco
  •  

    Tretia generácia C-čka sa od svojho okatého predchodcu výrazne odlišuje nielen dizajnom, ale aj rozmermi a použitou technikou. Vozidlo poteší prémiovým imidžom, často bohatou výbavou, výberom verzií (motorov, prevodoviek, karosérii, pohonu) a pri civilnom podvozku aj dobrým komfortom jazdy. Na soídnej úrovni je aj spoľahlivosť, treba si však dať pozor na neodborne opravené vozidlá po havárii a tiež skutočný počet najazdených kilometrov, obzvlášť pri dovezených vozidlách. Naoko zachovalý exemplár s nízkym (stočeným) nábehom na tachometri môže mať v skutočnosti najazdené stovky tisíc kilometrov. Kúpa takéhoto C-čka je potom finančnou lotériou, keďže hrozí zvýšené riziko rôznych porúch. A ako tou už je v prípade značky Mercedes zvykom, opravy a servis nepatria k najlacnejším a to napriek skutočnosti, že existuje veľa kvalitných neznačkových servisov a náhradných dielov z druhovýroby.

    Automobilka predstavila tretiu generáciu C-čka priamo vo svojom rodnom meste Stuttgart v januári 2007 a nečakala na jarný ženevský autosalón. Model niesol interné označenie W204 a disponoval pohonom zadných alebo od apríla 2007 aj pohonom všetkých kolies 4Matic. Na náš trh sa C-čko dostalo v apríli 2007. Pod kapotou boli na výber benzínové motory 1,8 K - 115 kW (C180 Kompressor), 1,8 K - 135 kW (C200 Kompressor), 2,5 V6 - 150 kW (C230), 3,0 V6 - 170 kW (C280) a 3,5 V6 - 200 kW (C350). Bokom neostali ani turbodieselové agregáty CDI s objemom 2148 ccm začínajúce s výkonom 100 kW (C200 CDI), C220 CDI - 125 kW a končiace 3,0 V6 CDI - 165 kW (C320 CDI). Zaujímavosťou bola aj veľká trojcípa hviezda umiestnená v strede masky v najvyššom prevedení Avantgarde. Ostatné verzie mali hviezdu umiestnenú na klasickom mieste nad maskou. Na frankfurtskom autosalóne v septembri 2007 bola predstavená verzia Kombi (S204). Na jeseň toho istého roku uzrela svetlo sveta aj športová verzia C 63 AMG (aj vo verzii kombi).

    Začiatkom roka 2008 boli predstavené úspornejšie verzie Blueefficiency s motormi C180 Kompressor, C200 CDI a najsilnejším benzínovým šesťvalcom C350 CGI. Úspory sa dosiahlo vďaka vylepšenej aerodynamike, odľahčenej konštrukcii a pneumatikám s menším valivým odporom. V prípade benzínových verzií aj úpravami na pohonnej jednotke. Štvorvalcový motor C180 Kompressor prešiel takzvaným downsizingom. Jeho objem bol znížený z 1,8 na 1,6 litra, pri zachovaní pôvodných výkonových parametrov (115 kW a 240 Nm). Motor C350 dostal technológiu priameho vstrekovania benzínu, čo znamenalo nárast výkonu na 215 kW a 365 Nm. V apríli 2008 predstavila automobilka aj verziu kupé. Na jeseň sa pod kapotou objavila nová generácia motora 2,2 CDi (OM 651) najskôr vo verzii 250 CDI Biturbo (150 kW, 500 Nm).  

    V lete 2009 pribudli nové motory, dieslový 220 CDI nahradila nová generácia OM651 C220 CDI Biturbo, benzínový C250 - preplňovaný štvorvalec 1,8 CGI, ktorý nahradil šesťvalec C230. Motor má zhodný výkon ako C230, ale narástol krútiaci moment o 65 Nm na výsledných 310 Nm. Úprav sa dočkal aj trojliter po novom C300 s totožným výkonom 170 kW. Začiatkom roka 2010 prišiel prepracovaný šesťvalcový diesel v dvoch výkonových verziách C300 CDI so 170 kW a C350 CDI s výkonom 195 kW. V marci prišli aj ďalšie dve verzie novej generácie motora 2,2 CDi (OM651) a to 2,1 CDI - 88 kW (C180 CDI) a 2,1 CDI - 100 kW (C200 CDI). Tento motor dostali aj verzie BlueEfficiency C200 CDI a C220 CDI.

    Začiatkom roka 2011 prešlo C-čko modernizáciou a verejnosti bolo prezentované na detroitskom autosalóne. Dizajn modelu sa prispôsobil ostatným modelovým radám a najmä modelu CL. Úplne nová je predná kapota (komplet z hliníku), zmeny sa dotkli aj predného nárazníku a tvaru svetiel. Pri klasických halogénových došlo len k menším zmenám. Príplatkové bi-xenónové svetlomety s Intelligent Light System však dostali naviac svietiaci pás obrysových svetiel, ktorý tvorí tvar písmena C. Vedľa neho sa nachádza odbočovacie svetlo a v spodnej časti sa nachádza široký diódový pás smerových svetiel. Diódy pre denné svietenie sú umiestnené oddelene a tvoria pás v prednom nárazníku. Zmeny na zadnej časti sú len kozmetické. Miernych úprav sa dočkal nárazník, ktorý auto opticky rozširuje. Drobnými zmenami prešli aj zadné svetlá. Ich usporiadanie sa oproti pôvodným nezmenilo, ale diódové svetlá majú výraznejší svetelný dizajn.

    Zmeny sa dotkli aj interiéru vozidla. Volant má po novom športovejší dizajn a s kovovým obkladom pôsobí luxusnejším dojmom. Športovejšia výbava Avantgarde dostala volant z modelu CLS. Kovový dekor pribudol aj v strede palubnej dosky a na tlačidlách pod audio systémom. Prístrojový panel dostal novú grafiku a displej navigácie dostal miesto napravo od vodiča v jednom celku s prístrojovým panelom. Za príplatok nainštalovala automobilka po prvý raz do svojich vozidiel - v tomto prípade do modelu C aj pripojenie na internet. Z komfortných prvkov za príplatok zaujala nová troj-zónová klimatizácia a ventilované sedadlá. Pomerne rozsiahle zmeny sa udiali aj pod kapotou. Od modernizácie dostali všetky verzie triedy C s pohonom zadných kolies funkciu automatického vypínania motora ECO start/stop a predĺžený stály prevod na zníženie hodnoty normovanej spotreby. Taktiež bola modernizovaná automatická prevodovka 7G-Tronic Plus (predtým 7G-Tronic), ktorá sa postupne dostala okrem šesťvalcov aj do štvorvalcov, kde nahradila konštrukčne starší päťstupňový automat 5G-Tronic.

    Zmenami si prešli aj pohonné jednotky. Benzínové štvorvalce s výkonovým rozpätím (115-150 kW) prešli ešte pred faceliftom konštrukčnými zmenami, boli vybavené priamym vstrekovaním CGI a po novom dostali preplňovanie turbodúchadlom. Faceliftom sa zmenilo označenie benzínového šesťvalca na C350, ktorý posilnil na 225 kW. Táto motorizácia nahradila tri prevedenia C300 (170 kW), C350 (200 kW) a C350 CGI (215 kW). Od modernizácie bolo možné benzínový a dieselový šesťvalec kombinovať len s automatickou prevodovkou. Všetky štyri dieselové štvorvalce boli aj naďalej ponúkané s manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Všetky motory s výnimkou C63 AMG dostali vďaka priamemu vstrekovaniu paliva a rozsiahlych úpravách vedúcich k zníženiu spotreby označenie BlueEfficiency. V polovici roka 2011 sa do predaja dostala aj verzia kupé (interné označenie C204) vo variantoch C180 CGI, C250 CGI, C350, C63 AMG, C220 CDI a C250 CDI.

    V polovici roka 2012 sa pod kapotu sedanu, kupé aj kombi dostal nový benzínový motor s označením C180 BlueEfficiency. Pohonná jednotka s objemom 1595 ccm dáva najväčší výkon 115 kW pri 5300 ot/min a krútiaci moment 250 Nm, ktorý je k dispozícii v rozmedzí 1250-4000 ot/min. Motor je vybavený viacnásobným zapaľovaním a priamym vstrekom s piezo-vstrekovačmi, ktoré umožňujú až päť vstrekov počas jedného cyklu. Pokročilú techniku predstavuje aj dvojfázový elektro-mechanicky riadený variabilný zdvih ventilov Camtronic. Nechýba ani vyvažovací hriadeľ a tiež olejové a vodné čerpadlo s variabilným prietokom oboch kvapalín. Vnútorné pohyblivé časti prešli optimalizáciou a majú znížené trenie.

    V apríli 2013 začal Mercedes ponúkať pohon 4Matic aj vo verzii C220 CDI s výkonom 125 kW. Taktiež sa začal ponúkať nový paket Edition C pre verzie sedan, kombi aj kupé. Sedan a kombi majú upravenú masku chladiča a zatmavené svetlomety, kupé je vybavené predným aj zadným nárazníkom a taktiež prahmi typu AMG. Všetky verzie majú tiež chrómované koncovky výfuku a štandardne 17" disky z ľahkých zliatin. V interiéri má kupé športové sedadlá AMG a všetky verzie čalúnenie v kombinácii koža Artico a mikrovlákna Dinamica s kontrastným prešívaním, trojramenný multifunkčný športový volant a 11,4 cm multifunkčný farebný displej. Na ženevskom autosalóne 2014 sa verejnosti predstavila nová generácia C-čka W205.

    Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Mercedes-Benz triedy C v roku 2007. Za ochranu posádky pri náraze získal päť hviezdičiek z piatich (36 bodov). Za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách dostal tri hviezdičky z piatich (32 bodov) a ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola hodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (11 bodov). Za pozornosť stojí aj rozsiahlejšia bezpečnostná výbava, ktorá dostala až 10 nových systémov. Attention Assist je systém upozorňuje vodiča pri strate pozornosti spôsobenej únavou. Active Blind Spot Assist a Active Lane Keeping Assist, zase pribrzdením kolies korigujú smer jazdy auta, aby sa predišlo kolízii s vozidlami v mŕtvom uhle, resp. zabránili neúmyselnému opustenie jazdného pruhu. Adaptive Highbeam Assist eliminuje rozdiel medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, inými slovami rozsah osvetlenej plochy v prípade bi-xenónových svetlometov mení dynamicky podľa svetelných podmienok. Za zmienku stojí aj nová verzia adaptívneho tempomatu - Distronic Plus, detekcia značiek s rýchlostným obmedzením Speed Limit Assist alebo Pre-Safe Brake.

    Interiér

    Interiér C-čka pôsobí do faceliftu trocha stroho a niektorí znalci značky mu vyčítajú aj trocha lacnejšie prevedenie niektorých detailov. Modernizované C-čko dostalo v roku 2011 výrazne prepracovaný interiér, ktorý pôsobí citeľne luxusnejším dojmom. Ergonómia je aj v merítkach prémiovej triedy na veľmi slušnej úrovni a najmä značke verní motoristi sa budú v C-čku cítiť ako doma. Nováčikovia značky si ale budú musieť trochu zvykať na parkovaciu brzdu ovládanú malým pedálom úplne vľavo, samostatnú páčku tempomatu vľavo hore za volantom a združený ovládač vľavo dole obsahujúci ovládanie blinkrov a stierača. Na prvý pohľad nezvyklé, ale po pár dňoch úplna samozrejmosť. 

    Tradične na veľmi dobrej úrovni je čalúnenie a tvarovanie sedadiel, ktoré poskytnú skvelý komfort sedenia aj pri veľmi dlhom cestovaní. V prípade športových paketov poteší aj výrazná bočná opora tela, ktorá je pri štandartných sedadlách menej výrazná. Pochvalu si predné sedadlá zaslúžia aj za rozsah pozdĺžneho/výškového nastavenia či nastavenia optimálnej tuhosti bedrovej opierky chrbta. Miesta na sedenie je vpredu dostatok aj pre nadštandartne urastených motoristov. Vzadu je priestor pre posádku o niečo skromnejší, ale pokiaľ nebudú vpredu sedieť dvojmetrový dlháni so sedadlom posunutým celkom vzadu, nájdu si dostatok miesta dvaja aj urastenejší cestujúci. Najmenej pohodlne sa odvezie cestujúci vzadu uprostred, ktorému nohy obmedzuje mohutný stredový tunel a samotné sedenie zase tvarovanie sedáku a operadla. Miesto vzadu uprostred je tak vhodné len na kratšie cesty a pre osoby menšieho vzrastu.

    Z pohľadu prepravy batožiny si C-čko nevedie zle, aj keď jaskyňu z Octavie či Superbu nečakajte. Sedan odvezie náklad s objemom 475 litrov, kombi dokáže prepraviť 485 l a po sklopení zadných sedadiel až 1500 litrov batožiny. Výhodou kombíku je nízka nakladacia hrana a veľký vstupný otvor vhodný na prepravu aj rozmernejšej batožiny. V prípade verzie kupé je objem kufra solídnych 450 litrov.

    Mercedes_C_kombi_2008_kufor

    Jazdné vlastnosti a podvozok

    Podvozok C-čka ponúka veľmi vyváženú porciu cestovného komfortu a jazdnej istoty, obzvlášť v spojení so štvorvalcovými motoromi. S ťažšími šesťvalcami (najmä dieslovými) je už jazda o trocha ťažkopádnejšia a po nerovnostiach aj menej plavná, stále však s prehľadom spĺňa vysoký štandart prémiovej triedy. Podstatne menej komfortu poskytujú verzie s príplatkovým AMG paketom, ktoré okrem zníženého a tuhšieho podvozku obsahujú aj veľké 18 či 19" kolesá. Jazda po menej kvalitných vozovkách je podstatne viac ubúchaná, v rýchlejšie prechádzanej zákrute sa môže vyskytnúť aj nepríjemne odskakovanie kolies a spomenúť treba aj kratšiu životnosť podvozkových komponentov oproti štandartnému prevedeniu. Na druhej strane, takýto tvrdší podvozok spolu so športovo naladeným parametrickým riadením dokáže potešiť nejedného svižnejšie jazdiaceho motoristu. Vzhľadom na kvalitu našej cestnej siete a tiež z pohľadu zamerania vozidla sa ako ideál javí použitie štandartného podvozku so 16 resp. 17" kolesami.

    Bežné riadenie je naladené skôr komfortne s menšou strmosťou a citlivosťou okolo stredovej polohy, športovejšie riadenie (AMG paket) je podstatne citlivejšie a poteší aj slušná spätná väzba o dianí predných kolies na ceste.

    Mercedes C sa vyskytuje aj s pohonom oboch náprav, ktorý nesie názov 4Matic. O rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy sa stará viaclamelová spojka vo vnútri medzinápravového diferenciálu. Štandartne je rozdelenie krútiaceho momentu motora nastavené v pomere 45:55 v prospech zadnej nápravy. 4Matic je vhodný najmä pre vodičov, ktorý častejšie jazdia po cestách s nižšou adhéziou (sneh a podobne), kedy je trakcia zadnej nápravy do značnej miery obmedzená. 

    Mercedes_C_Coupe_podvozok

    Benzínové motory

    Ponuka motorov je naozaj rozmanitá a uspokojí aj náročného motoristu. Z praxe poteší informácia, že ani jeden motor nie je vyslovene nepodarený, chce to len vybrať si pre svoje potreby ten najvhodnejší. Základ benzínovej ponuky tvoria preplňované štvorvalcové 1,8-čky. Do modernizácie niesli označenie C180 a C200 Kompressor (115 a 135 kW). Ako už názov napovedá, preplňovanie zabezpečuje kompresor, v tomto prípade Rootsov kompresor. Motor sa vyznačuje lineárnym nárastom ťahu, slušnou dynamikou (najmä v prípade silnejšej verzie) a solídnou pružnosťou. Výhodou je aj nízka hmotnosť, čo sa priaznivo prejavuje na zaťažení prednej nápravy a tiež jazdných vlastnostiach. Roky praxe preukázali aj dobrú spoľahlivosť a mechanickú odolnosť motora. Menšou nevýhodou je na dnešnú dobu trocha vyššia priemerná spotreba oscilujúca v priemere medzi 9-10 litrami.

    V roku 2009 prešiel preplňovaný motor 1,8 modernizáciou, pričom najvýraznejšou zmenou bolo osadenie turbodúchadla namiesto kompresora a priame vstrekovanie benzínu CGI. Motor bol postupne dostupný v troch výkonových verziách 180/200/250 CGI (115/135/150 kW). Oproti predchodcovi sa vyznačuje úspornejšou prevádzkou (cca o 1 až 2 litre), viac utlmeným zvukom ale aj menej lineárnym priebehom krútiaceho momentu - nárastom ťahu resp. rýchlosťou reakcii motora. Spoľahlivosť je na slušnej úrovni, ako to už ale pri modených priamovstrekových motoroch býva, pri väčšom nájazde sa môže vyskytovať nadmerné množstvo karbónových usadenín. Odporúča sa používať kvalitné palivo resp. z času na čas pridávať do paliva kvalitné aditíva a meniť olej max. po 15 000 km. Nadmerné zakarbónovanie motora sa začne prejavovať zhoršeným výkonom či nepravidelným chodom. Dôvodom sú samozápaly v karbónom zanesených valcoch resp. sacích ventiloch. 

    Najmenej rozšírené sú benzínové šesťvalce radu M272, ktoré vynikajú veľmi dobrou kultúrou chodu, slušnou dynamikou (snáď až na základný C230) a pekným zvukom. Ich menším nedostatkom sa môže javiť vyššia spotreba, aj keď tá vzhľadom na podávané výkony rozhodne nie je prehnaná a v priemere sa pohybuje okolo 9-10 litrov. Slabinou týchto šesťvalcov je kratšia životnosť rozvodového mechanizmu.

    Mercedes_C_motor

    Dieslové motory

    Prím nielen na našom trhu hrajú turbodieselové motory. Základom sú štvorvalce 2,2 CDi s objemom 2148 ccm a 16 ventilovou technikou, ktoré sa do modernizácie vyrábali v troch výkonových verziách C180 CDi, C200 CDi a C220 CDi (rad OM 646). Motory sa na dnešné pomery vyznačujú pomerne hlučným chodom, slabšou kultivovanosťou a v prípade C220 CDi aj výraznejším turboefektom. Slabšie verzie (C180 a C200 CDI) vyhovejú skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom, výkonnejšie C220 CDI už uspokoja aj svižnejšie jazdiacich vodičov. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 7-7,5 litra, pri pokojnejšom jazdení klesá pod 6, pri svižnejšej jazde na 8-9 litrov.

    Mercedes_OM646

    Začiatkom roka 2009 začal Mercedes postupne zavádzať nový štvorvalcový turbodiesel o objeme 2143 ccm, ktorý niesol označenie OM 651. Nový motor dostal odľahčený kľukový hriadeľ (štyri protizávažia namiesto pôvodných ôsmich), je vybavený odpojiteľnou vodnou pumpou s premenlivou teplotou chladiacej kvapaliny, novým vstrekovaním common rail IV. generácie, prepracované bolo aj preplňovanie a optimalizované bolo riadenie tlaku oleja v motore. Zmenila sa aj základná konfigurácia, keď namiesto štvorcového turbodieselu (vŕtanie 88 mm, zdvih 88,3 mm) je modernizovaný motor nad-štvorcovej konštrukcie (vŕtanie 83 mm a zdvih 99 mm) a zároveň sa  znížil aj kompresný pomer. Oproti predchodcovi sa vyznačuje o niečo kultivovanejším chodom, lineárnejším nárastom ťahu, lepšou dynamikou a menšou spotrebou (v prípade C200 CDI narástol krútiaci moment až o 90 Nm pri nezmenenom výkone).

    Mercedes-OM651

    Kým spotreba prvých C200 CDI a C220 CDI sa pohybovala v priemere okolo 7-7,5 litra, po nástupe radu OM 651 klesla v priemere o 1 až 1,5 litra a pri úsporných verziách ešte o ďalších pár dcl menej. Aj v prípade najsilnejšej C250 CDI sa bez väčšieho snaženia dá zmestiť do priemeru okolo 7 litrov a to aj vo verzii 4Matic. Motor sa vyrábal v štyroch výkonových variáciách. Už základné verzie C180 CDI a C200 CDI v pohode vyhovejú bežným potrebám, podstatne viac akčnosti a rýchlejšej reakcie na stlačenie akcelerátora však ponúkajú bi-turbové verzie C 220 CDI a C 250 CDI. Spoľahlivosť dieslových štvorvalcov 2,1 CDI je pomerne dobrá, do modernizácie (OM646) častejšie hnevali najmä príplatkové DPF a po modernizácii (OM651) piezo vstrekovače Delphi verzií C 220 CDI a C 250 CDI, ktoré boli postupne nahradené spoľahlivejšími elektromagnetickými vstrekovačmi. Pre čo najlepšiu spoľahlivosť sa všeobecne odporúča meniť olej najneskôr po 15 000 km, vzduchový filter najneskôr po 30 000 resp. pri každej výmene oleja, pravidelne meniť palivový filter a zbytočne nevytáčať studený motor. Vstrekovačom určite neuškodí, ak sa občas do nádrže naleje kvalitné aditívum.   

    Dieselovú radosť prináša šesťvalec s označeniami C300/320/350 CDI. Najskôr bola dostupná iba verzia C320 CDI s výkonom 165 kW/510 Nm, po modernizácii motora sa však objavili dve výkonové verzie C300 CDI (170 kW/540 Nm) a vrcholná C350 CDI s výkonom 195 kW a maximom krútiaceho momentu 620 Nm. Šesťvalce potešia veľmi dobrou kultúrou chodu, skvelou dynamikou a primeranou spotrebou okolo 8-9 litrov. Spoľahlivosť šesťvalcov je tiež na slušnej úrovni a pri správnej údržbe zvládajú bez väčších ťažkostí státisíce kilometrov. Je na škodu, že výskyt C-čka s dieselovým šesťvalcom je veľmi zriedkavý.

    Mercedes_C63_AMG_motor


    Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

    Mercedes Benz C možno považovať za pomerne robustné a spoľahlivé vozidlo, ktoré pri kvalitnej údržbe väčšinou spoľahlivo slúži státisíce km. Pri kúpe z druhej ruky však treba poriadne preveriť skutočne najazdené kilometre a stav, keďže C-čko je kvalitne spracované vozidlo, na ktorom často krát nie sú státisíce najazdených km vôbec poznať. Vozidlo sa tak neraz stáva obeťou podvodu stočených km, čo platí najmä o dovezených kusoch. Veľmi dôležité je tak poriadne skontrolovať aktuálny stav a riadnu servisnú históriu, inak hrozí veľké riziko prípadných drahých opráv. Výhodou pre kupujúceho je overiteľná servisná história cez autorizované servisy, ktoré používajú spoločnú servisnú databázu, a tak možno podľa VIN kódu bez problémov nájsť konkrétne vozidlo.

    Pri kúpe si treba poriadne skontrolovať bočné zrkadlá a príslušné kontrolky. Treba skontrolovať jednak funkčnosť smerových svetiel a tiež fungovanie sklápania zrkadiel ak ním bolo vozidlo vybavené. Ovláda sa tlačidlom na dverách vodiča a okrem zvuku motorčeka samotného sklápania by mechanizmus nemal vydávať žiadne podozrivé zvuky. Oprava funkčnosti väčšinou spočíva vo výmene mechanizmu, čo je dosť drahá položka. Z času na čas vedia pohnevať aj elektrické pojazdy sedačiek. 

    Pred hrdzou je C-čko chránené dobre, jediným slabším miestom je zadný držiak otvárania kufra, kde sa pri prvých ročníkoch môžu objaviť náznaky v podobe malých bubliniek laku. C-čka lakované nemetalickým lakom sú náchylnejšie na mechanické poškodenie (od kamienkov) povrchu dielov (začínajúca hrdza) ako ich metalizovaný súrodenci. Konkrétne sa jedná hlavne o prednú časť vozidla (predná časť kapoty, predný okraj strechy a časti blatníkov) a v menšej miere aj spodné lemy zadných blatníkov.

    Občas sa môže vyskytnúť prenikanie vlhkosti do svetlometov a v prípade xenónových sa oplatí skontrolovať farbu a intenzitu jasu výbojky. Nádych do modro-fialova značí skorý koniec výbojky, slabnúci jas zase vinou zmatnenia krycích skliel alebo vypálených parabol. Nezriedka sa možno stretnúť aj s vŕzgajúcim otváracím mechanizmom zadného veka. Pomôže poriadne namazanie na správnom mieste otváracieho mechanizmu. Pomerne častým javom sú aj výpadky koncových svetiel vinou nedoliehajúcich konektorov žiaroviek. Občas pohnevá aj nedoliehajúce tesnenie bočných okien, čo spôsobuje okrem zvýšeného aerodynamického hluku a vade na kráse aj problematické zatváranie okna, keďže poistka proti privretiu zatvárajúce okno zastaví a to sa začne opäť sťahovať. Ak sú sedadlá čalúnené kombináciou látka/koža, oplatí sa pozorne skontrolovať spoje medzi týmito časťami, občas sa vyskytujú poškodené kusy. Pomerne citlivý na poškodenie je plastový držiak na nápoje na stredovom paneli.

    Palubná elektronika sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou a problémy sa vyskytujú len zriedka. Napriek tomu nezaškodí pri kúpe elektroniku vozidla dobre vyskúšať, obzvlášť pri lepšie vybavených kusoch. Platí to najmä o kontrole funkčnosti klimatizácie a vetrania a taktiež systému Comand. Pri systéme Comand sa treba zamerať jednak na funkčnosť celého systému a tiež na funkčnosť otočného ovládača, ktorý sa občas vedel opotrebovať a posuv v menu nebol plynulý. Opravy tohto systému sú väčšinou veľmi drahé. Pri kontrole brzdového systému sa oplatí pozrieť aj parkovaciu brzdu, ktorá vedela občas pohnevať. Občas sa objavujú prasknuté krycie plechy brzdových kotúčov, či zatuhnuté hydraulické brzdové komponenty (prasiatka), čo spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie platničiek a kotúčov. Pri výkonnejších štvorvalcových dieslových verziách (C220 CDI a najmä C250 CDI) sa brzdové komponenty vyznačujú kratšou životnosťou.

    Podvozok je robustnej konštrukcie a nadmerné opotrebenie sa tak prejaví až pri väčšom nájazde. Platí najmä o bežných verziách s klasickým podvozkom. Športové verzie s väčšími nízkoprofilovými pneu majú životnosť podvozkových komponentov nižšiu. Zvyčajne sa ako prvé objavia vôle v tyčkách predných stabilizátorov, čo prezrádza klopavý zvuk pri prejazde nerovností a spolu s vymačkanými-utrhnutými silentblokmi predných ramien čo zase spôsobuje väčšie búchanie a tiež horšiu stabilitu-plávanie pri prejazde pozdĺžnych nerovností. Pri viac zaťažovaných kusoch sa môžu objaviť prasknuté zadné vinuté pružiny, jedná sa však o pomerne zriedkavý jav. Prasknutie pružiny sa prejavuje miernym poklesom konkrétnej časti vozidla a tiež výraznejším búchaním pri prejazde nerovností.

    V prípade zadného náhonu sa pri väčších nájazdoch môže objaviť zvýšená hlučnosť či búchavé zvuky zo zadnej časti vozidla. Na vine obvykle býva nadmerne opotrebený zadný diferenciál, častejšie v prípade viac zaťažovaných vozidiel rýchlou jazdou či ťahaním prívesov. Búchanie od stredového tunela má zvyčajne na svedomí opotrebovaná hardy spojka kardanového hriadeľa. Pri pohone oboch náprav sa pri väčšom nájazde môžu vyskytnúť nadmerne opotrebované poloosi-homokinetické kĺby predných kolies-pukavé zvuky pri vytočení a pomalej jazde a tiež lamely v medzinápravovej spojke uloženej na konci prevodovky. 

    V prípade benzínových šesťvalcov M272 sa vyskytuje problém s nadmerne opotrebeným rozvodovým mechanizmom. Vinou málo odolného materiálu sa predčasne opotrebuje ozubené koleso pohonu vyvažovacích hriadeľov, následne sa opotrebuje a vyťahá samotná reťaz a od nich aj ozubené kolesá pohonu vačkových hriadeľov, ktoré sú súčasťou mechanizmu variabilného časovania ventilov-nastavovania vačiek. Zo začiatku sa problém prejavuje obvykle chrastením reťaze najmä po studenom štarte a niekedy aj chybovým hlásením palubnej elektroniky. Zvyčajne postačí vymeniť komplet rozvody (cca 1000 €). V pokročilejšom štádiu je však nutné vymeniť aj mechanizmus nastavovania vačiek, čo opravu výrazne predraží. Pri dlhodobejšom zanedbávaní problému môže dôjsť k preskočeniu reťaze a následnej deštrukcii motora. Aj keď sa problém týkal najmä prvého ročníka, odporúča sa každých 150 000 km nechať skontrolovať rozvodový mechanizmus uchom aj okom naozaj skúseného mechanika. Pri väčšom nájazde sa môže objaviť väčšia spotreba oleja, väčšinou v dôsledku poruchy resp. zanesenia separátora odvetrania kľukovej skrine, len zriedka z dôvodu nadmerného opotrebenia motora.

    V prípade dieselových motorov (ale aj v benzínových) môže občas pohnevať snímač hmotnosti vzduchu, čo sa prejaví slabším ťahom motora či neskôr aj svietiacou kontrolkou. Pri väčších nájazdoch nie sú zriedkavosťou ani poruchy poruchy servomotora, resp. mechanizmu ovládania vírivých klapiek sacieho potrubia (štvorvalcové aj šesťvalcové CDI a občas aj benzínové šesťvalce M272). V prípade dieslových štvorvalcov sa občas vyskytujú aj prasknuté výfukové zvody.

    V prvých ročníkoch V modeloch z roku 2009 vybavených štvorvalcovým dieselom  sa častejšie vyskytovala tečúca vodná pumpa. Modernizované dieselové motory OM 651 mali spočiatku veľké problémy s poruchovými piezo vstrekovačmi Delphi (C220 CDI a najmä C250 CDI), čo sa prejavovalo slabšou akceleráciou, nerovnomernýcm chodom motora, resp. spadnutím vozidla do núdzového režimu. Automobilka následne preškolila servisy a v rámci zvolávacích akcií boli motory prepracované na oveľa spoľahlivejšie solenoidové-elektromagnetické vstrekovače. Väčšina motorov tak má vstrekovače vymenené, občas sa však stane (najčastejšie v prípade motorov C250 CDI a C220 CDI - OM651), že motor obsahuje pôvodné problémové bezprepadové vstrekovače Delphi Piezotec.

    V prípade dieselových motorov sa pri väčšom nájazde (obvykle nad 300 tisíc km) môžu vyskytnúť vyťahané rozvodové reťaze, čo sa prejavuje zdĺhavejším studeným aj teplým štartom. Niekedy sa vyskytnú aj nadmerne opotrebované ložiská kľukového hriadeľa. Pri väčšom nájazde sa objavujú aj nadmerne opotrebované turbodúchadlá, čo prezrádza vyššia spotreba motorového oleja, prienik oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť, hlučnosť-pískanie a slabší/kolísavý výkon motora. Občas vie odísť relátko žeraviacich sviečok-vozidlo nenaštartuje. Dieselové motory pri väčšom nájazde postihuje aj problém s nadmerne opotrebovanými vstrekovačmi, čo sa prejavuje hrubším-nerovnomerným chodom motora, obtiažnejšími studenými štartami či slabším ťahom a vyššou spotrebou. Nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník sa prejavuje nadmernými vibráciami, trhavým rozjazdom či zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok.

    DPF filter obvykle vydrží okolo 300 000 km, viac problematické sú verzie pred modernizáciou Euro 4 (OM 646 a 320 CDI 165 kW), kde sa filter pevných častíc dodával na želanie - väčšinou iba dovezené kusy. Rizikom sú najmä mestské resp. kratšie trasy jazdy so studeným motorom, kde sa filter rýchlejšie sa zanáša, častejšie prebieha regenerácia-vypaľovanie sadzí a tiež stúpa spotreba. Občas sa objavujú aj poruchy snímačov (teploty, tlaku). 

    V prípade automatických prevodoviek treba zvýšenú pozornosť venovať najmä 7G-Tronic. Vyskytujú sa rôzne úniky oleja, kedy je väčšinou na vine zlé tesnenie olejovej vane. Radenie musí byť hladké bez rázov a nadmerných vibrácii. Špeciálne treba overiť radenie na I. a II. stupeň a spiatočku. 7-rýchlostná prevodovka použitá v triede C môže mať pri väčšom nájazde (obvykle nad 250 000 km) problémy siahajúce od opotrebovanej uzatváracej spojky hydrodynamického meniča-nutná oprava iba meniča, cez spálené lamely až po predčasné poškodenie-opotrebovanie mechaniky prevodovky. Zvýšené riziko je najmä v prípade silných naftových motorov. Ako prax ukázala, novšia generácia s prívlastkom Plus bola je odolnejšia a spoľahlivejšia. Samozrejmosťou je ale pravidelný servis-výmena oleja. Najstarší typ automatickej prevodovky 5G-Tronic svojimi schopnosťami za najmodernejšími prevodovkami zaostáva, vyznačuje sa však komfortným a veľmi plynulým radením a pri pravidelnej výmene oleja aj veľmi dobrou spoľahlivosťou.

    Servis

    Trieda C (W 204) nepoužíva zložitý systém Assist Plus, ktorý vodiča upozorňuje na blížiacu sa prehliadku ako iné modely značky. Servisný interval je pevne nastavený na 25 000 km resp. jeden rok. Odporúča sa však meniť olej najneskôr po 20 000 km, pri benzínových priamovstrekových štvorvalcoch CGI a dieslových štvorvalcoch 2,1 CDI najneskôr po 15 000 km. Olej musí spĺňať špecifikáciu Mercedes Benz 228.51, 229.31 alebo 229.51. V prípade automatickej prevodovky sa odporúča meniť prevodový olej každých 60 000 km. Vzduchový a peľový filter sa odporúča meniť najneskôr po 30 000 km, pri častejšej jazde v prašnejšom prostredí aj s každou výmenou oleja. Palivový filter dieslových motorov je potrebné meniť každých 60 000 km. Všetky motory majú tzv. bezúdržbové reťazové rozvody, ktoré sa menia len v prípade potreby - častejšie v prípade benzínových šesťvalcov M272. Olej v automatickej prevodovke sa odporúča meniť najneskôr každých 90 000 km. Každých 60 000 km je potrebné meniť olejovú náplň v diferenciály - iba zadný náhon resp. 

       

    Technické parametre

    Typ karosérie: štvordverový sedan päťdverové kombi trojdverové kupé
    Rozmery (D x Š x V v mm): 4581-4591 x 1770 x 1447 4596-4606 x 1770 x 1459 4633 x 1770 x 1391
    Rázvor (mm):
    2760
    Batožinový priestor (l): 475 485/1500 450
    Pohon:
    zadné alebo všetky štyri kolesá
    Objem palivovej nádrže (l):
    59-66

    Motor Objem Kódové označenie Výkon
    C 180 CGI (204.031) 1595 ccm M 274.910 115 kW
    C 180 Kompressor (204.044, 204.045) 1597 ccm M 271.910 115 kW
    C 180 Kompressor (204.046) 1796 ccm M 271.952 115 kW
    C 180 CGI (204.049) 1796 ccm M 271.820 115 kW
    C 200 Kompressor (204.041) 1796 ccm M 271.950 135 kW
    C 200 CGI (204.248) 1796 ccm M 271.860, M 271.820 135 kW
    C 250 CGI (204.047) 1796 ccm M 271.860 150 kW
    C 230 (204.052) 2496 ccm M 272.921 150 kW
    C 230 4-matic (204.085) 2496 ccm M 272.911 150 kW
    C 280 (204.054) 2996 ccm M 272.947 170 kW
    C 280 4-matic (204.081) 2996 ccm M 272.948 170 kW
    C 350 (204.056) 3498 ccm M 272.961 200 kW
    C 350 4-matic (204.087) 3498 ccm M 272.971 200 kW
    C 350 CGI (204.065) 3498 ccm M 272.982 215 kW
    C 350 (204.057) 3498 ccm M 276.957 225 kW
    C 63 AMG (204.077) 6208 ccm M 156.985 358 kW
    C 63 AMG 6208 ccm 373 kW
    C 180 CDI (204.000) 2143 ccm OM 651.913 88 kW
    C 250 CDI 4-matic (204.082) 2143 ccm OM 651.912 150 kW
    C 250 CDI (204.003) 2143 ccm OM 651.911 150 kW
    C 200 CDI (204.007) 2148 ccm OM 646.811, OM 646.812 100 kW
    C 220 CDI (204.008) 2148 ccm OM 646.811 125 kW
    C 320 CDI (204.022) 2987 ccm OM 642.960 165 kW
    C 320 CDI 4-matic (204.089) 2987 ccm OM 642.961 165 kW
    C 300 CDI 4-matic (204.092) 2987 ccm OM 642.832 170 kW
    C 350 CDI (204.025) 2987 ccm OM 642.830 170 kW
    C 350 CDI (204.023) 2987 ccm OM 642.834 195 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    dizajn vozidla a image značky
    kvalitné dielenské spracovanie a použité materiály - viac po modernizácii
    často bohatá výbava
    dobré jazdné vlastnosti a komfortne naladený podvozok bežných verzií
    spoľahlivosť a prevádzkové vlastnosti pohonu oboch náprav 4Matic
    veľký výber verzií a motorov
    solídna kvalita a pri dobrej údržbe aj spoľahlivosť vozidla
    hrubší chod dieselových štvorvalcov - viac pri motoroch pred modernizáciou
    horší komfort pruženia príplatkových športových podvozkov
    častý výskyt naoko zachovalých vozidiel s veľkým km nábehom (služobné vozidlá)
    drahší servis a originál náhradné diely
    systém pohonu oboch náprav 4Matic dostupný len s automatom
    kratšia životnosť rozvodového mechanizmu benzínových šesťvalcov M272

    Poruchy (24)
    občas nefunkčné sklápanie bočných zrkadiel, elektrický pojazd pr. sedadiel
    korózia na zadnom držiaku otvárania kufra - malé bublinky na laku (prvé ročníky)
    nemetalické laky náchylnejšie na mechanické poškodenie (hlavne od odskakujúcich kamienkov)
    občas prenikanie vlhkosti do svetlometov
    modro-fialový jas xenónových výbojok - skorý koniec výbojky, slabnúci jas vinou zmatnenia krycích skliel alebo vypálených parabol
    vŕzgajúci otvárací mechanizmus zadného veka - poriadne namazanie na správnom mieste
    výpadky koncových svetiel - nedoliehajúce konektory žiaroviek
    občas nedoliehajúce tesnenie bočných okien -zvýšený aerodynamický hluk, problematické zatváranie
    občas poškodené čalúnenie látka/koža
    občas opotrebovaný otočný ovládač systému Comand - posuv v menu nie je plynulý
    občas problémy s funkčnosťou parkovacej brzdy
    nadmerné vôle v zavesení kolies (väčší km nábeh, kratšia životnosť v prípade športových podvozkov a veľkých 18 resp. 19" kolies)
    zriedka prasknutá vinutá pružina odpruženia - prejavuje sa poklesom konkrétnej časti vozidla resp klopavým zvukom pri prejazde nerovností
    problematický rozvodový mechanizmus (C 230, C 280, C 300, C 350 - M272)
    občas nefunkčný merač hmotnosti vzduchu - slabší ťah (väčší km. nábeh, častejšie diesel)
    problémy s piezo vstrekovačmi - slabšia akcelerácia, resp. prejdenie motora do núdzového režimu (motory C 220 CDI a častejšie C 250 CDI radu OM 651- vo väčšine prípadov vyriešené v záruke prerobením na solenoidové vstrekovače)
    nadmerne opotrebované vstrekovače common-rail - hlasnejší a nerovnomerný chod motora, horšie studené štarty a slabší ťah (diesel, väčší km nábeh)
    opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - nadmerné vibrácie, hluk pri akcelerácii či trhavý rozjazd (diesel, väčší km nábeh resp. častejšie jazdy v meste)
    problémy s DPF filtrom - slabší výkon, vyššia spotreba, prípade prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (CDI, najmä verzie Euro 4 vybavené DPF, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia)
    nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba oleja, prienik oleja do sacieho traktu, znížený/kolísavý výkon (CDI, väčší nájazd)
    vyťahaná rozvodová reťaz-zdĺhavé štarty (motory CDI, vysoký km nábeh)
    občas poruchy relé žeraviacich sviečok (CDI, nemožnosť naštartovať)
    poruchy systému vírivých klapiek (väčší km nábeh, staršie CDI, zriedkavejšie benzínové šesťvalce)
    úniky oleja-netestnosť, porucha radenia prevodových stupňov, nadmerné opotrebovanie lamiel, premostenia meniča (7G-Tronic, väčší km nábeh, zanedbaná údržba, nadmerné zaťažovanie-silné dieslové motory)

    Autorubik odporúča / neodporúča
    C200 C220 CDI a C250 CDI po modernizácii OM 651
    Napriek počiatočným problémom s piezovstrekovačmi, ktoré sú už vo väčšine prípadov vyriešené, sa tento motor vyznačuje solídnou spoľahlivosťou. Taktiež poteší dobrou dynamikou, kultivovaným chodom a spotrebou. Ak teda natrafíte na nevylietaný exemplár, netreba dlho premýšľať.
    C180/200/250 CGI
    Motor sa síce vyznačuje horšou linearitou ťahu a menej atraktívnym zvukom ako jeho kompresorový predchodca, poteší však nižšou spotrebou a tá je v dnešnej dobe neraz kľúčovým faktorom pri výbere vozidla. Na dobrej úrovni je aj spoľahlivosť.
    C300/320/350 CDi
    Hliníkový šesťvalec sa vyznačuje veľmi dobrou dynamikou, kultivovaným chodom a poteší aj primeranou spotrebou. Nevýhoda je zriedkavý výskyt tejto motorizácie.
    Benzínové šesťvalce radu M272.
    Poskytujú veľmi slušnú dynamiku, vyznačujú sa tiež kultivovaným chodom, veľkým problémom sú však chúlostivé rozvody.
    7,8
    Autorubik verdikt
    Komentáre (2)

    Pridať komentár

    1. momo 28.8.2016 00:08

      pekná recenzia, palec hore :)

      Odpovedať

    2. dsf 2.5.2014 15:08

      Co a tyka prouchovosti, tak myslim Nemci mali vela poruch v teste ale vsetko nie take zeby nemohli jazdit.

      Malo by to mat, teraz nove, super podovozok, a ze aj ma, lichobezniky, pneumticke, to sa mu BMW a audi nemozu vobec porovnavat. Ale ze ostre brzdy, vravel Poliak v teste na youtube.

      Odpovedať