VAQ - elektronicky ovládané uzamykanie diferenciálu

Nový elektronický pomocník.

  • 2
  • 22.9.2014
  • Marcel Janco
  • VW-VAQVAQ je systém, ktorý pomáha vozidlu lepšie zatočiť pri ostrejšie prechádzanej zákrute. Prvý krát bol použitý vo vozidle Volkswagen Golf GTI Performance.

    V klasickom Golfe GTI je použitý systém XDS+, ktorý pomocou elektroniky pribrzďuje vnútorné koleso, aby sa nepretáčalo. Občas sa však vyskytne situácia, kedy vnútorné koleso prekĺzne a predná časť vozidla putuje zo zákruty smerom po priamke von. XDS je totiž dosť závislý od rôznych vplyvov. Napr. zvolené pneumatiky, kvalita vozovky, vlhkosť, rýchlosť atď.

    To všetko pomáha eliminovať nový systém VAQ. Jedná sa o elektronicky ovládaný lamelový systém, ktorý je do istej miery podobný medzinápravovej spojke Haldex. Vyznačuje sa veľmi rýchlymi reakciami a funguje len vtedy, keď je skutočne potrebné. Na vonkajšie koleso tak posiela potrebné newton-metre vo vhodnej chvíli, okolo zvislej osi karosérie sa generuje potrebný otáčavý moment a prednú časť vozidla smeruje ľahšie do zákruty.

    Odstraňuje aj nevýhodu mechanických samosvorných diferenciálov napr. Torsen, ktorý je použitý v prípade Renaultu Mégane RS alebo Peugeotu RCZ R. Tieto systémy najlepšie fungujú až vo vyšších rýchlostiach, kedy dochádza k nadľahčeniu vnútorného kolesa. V nižších rýchlostiach, kedy nedochádza k nadlahčeniu vnútorného kolesa tak nemusí dojsť k presunu newton-metrov na vonkajšie koleso (samozrejme závisí od typu prednej nápravy, odklonu kolies, atď.), čoho výsledkom je, že vozidlu sa zatáčať moc nechce. Elektronika v systéme VAQ tento nedostatok eliminuje a vozidlu pomáha zatáčať aj v nižších rýchlostiach, kedy k nadľahčeniu kolesa ešte nedochádza.

    Komentáre (2)

    Pridať komentár

    1. Jozef 9.12.2014 10:49

      V clanku je spomenuty megane RS a jeho nevyhoda pri samosvornom diferencialy. Nieje to pravda,autu sa chce zabacat stale ,aj v malej aj vo velkej rychlosti a az v zakrute pri pridani niekedy az na maximum clovek vidi a oceni co dokaze mechanicky samosvor . O to skor by malo byt spomenute,ze ta lamelova brzda na pravu poloos moc nefunguje na vode .

      Odpovedať

    2. peter 22.9.2014 12:21

      Podobný systém použiva audi na zadnom diferencialy , diferencial sport quatro a pri jazde je to poznať a hodne .

      Odpovedať