Ľudovo sa takýto majstri volajú krupkári. Pomenovanie vzniklo po preliačinách spôsobených krúpami. Opravujú však aj preliačiny spôsobené z rôznych iných príčin, napr. vandalizmu či obyčajnej ľudskej ľahostajnosti. V tomto článku popíšem moju skúsenosť s jedným takýmto krupkárom, ktorý sa podujal opraviť preliačinu so škrabancom na ľavých zadných dverách približovadla značky Audi.
Trocha kecov
Vyspelosť resp. úroveň národa sa zvykne posudzovať na základe rôznych kritérií. Jednými z mnohých sú aj ohľaduplnosť, poctivosť a elementárna slušnosť. Pred asi pred piatimi rokmi som mal požičané auto, bohužiaľ bez „cúvacích“ senzorov. Zvyk je železná košeľa a tak zo zvyku som cúval s vedomím, šak keby čosi tak zapípa. No nezapípalo a ja som ťukol do auta za mnou. Pozerám, no veď dokopy nič moc sa nestalo, ale škrabanec na obidvoch nárazníkoch tam nejaký bol. Bez akéhokoľvek rozmýšľania či skôr špekulovania som začal zháňať majiteľa druhého vozidla a vec sme cez zákonné poistenie poriešili. Svoje parkovacie „schopnosti“ som prezentoval aj vo svojom okolí a aké bolo moje prekvapenie, keď som veľa krát začul vetu: „no ty si blb, bol tam niekto? nie??? a načo si to riešil??? načo si sa priznal???, čo si nešiel do p…odtiaľ, atď.
Inými slovami, kašli na všetko a neber ohľad na nikoho a na nič. Ostal som zarazený. To kam spejeme? Spravím cudziemu aj keď nechtiac niečo zlé a mám sa tváriť, že mám ho v paži? No neviem, príde mi to fakt divné, aj keď je mi jasné, že dnes je IN byť arogantný a sebecký sráč.
Skúsenosť z opačného garde si na mňa pár rokov počkala. Zaparkoval som svoje auto medzi ostatné vozidlá na nemenovanom sídlisku a po pár hodinách parkovania ma po príchode k vozidlu čakalo nemilé prekvapenie. Prevalené zadné dvere na dvoch miestach, zrejme od nárazníka vozidla, ktorého šofér nezvládol zatáčanie svojho vozidla. Stať sa to môže každému, to je fakt, ale odísť z miesta a nechať veci len tak, dokáže len zakomplexovaný chrapúň.
Kukám nato, zalomený plech a z niektorých uhlov to pôsobí ako päsť na oko, ba dokonca objavujem aj preliačinu v spodnej časti, ktorá nebola cez špinu hneď viditeľná. Smutne konštatujem, že lakovačka dverí ma asi neminie. V servise mi dali za pravdu, aj keď skúsený klampiar a kamoš v jednej osobe mi odporučil skúsiť krupkára. Na moju otázku: čo to je? mi odpovedal: tu máš číslo a choď, keď sa to nepodarí, tak v najhoršom bude tá lakovačka. Za pokus to stojí, nakoniec s lakovačkou som už bol tak či tak viac menej zmierený. Zavolal som na dohodnuté číslo, dohodol si termín a čakal som na spasenie.
Krupkár v praxi
Príjemný chlapík si ešte pred garážou premeral poškodené miesto najskôr pohľadom a potom aj rukou. Na moju otázku „no čo teda“ odpovedal, to pôjde, zaparkoval auto do garáže a pustil sa do práce.
Najskôr si pristavil k vozidlu výkonnú lampu a poriadne popozeral poškodené miesto, resp. miesta (boli dve – jedno menšie a jedno väčšie). Potom si okolie poškodených miest zohrial teplovzdušnou pištoľou a začal vykonávať svoje dielo. Na predmetných dverách stiahol okno, vložil do nich podložku a nafúkal vzduchový vankúš. Na vybraté miesta na vonkajšom plechu dverí zohriatym lepidlom z taviacej pištole upevňoval plastový úchyt s uškom, na ktorý upevňoval vyťahovák – reverzné kladivo.
Po klepnutí vyťahovákom plastový úchyt uvoľnil a dané miesto následne od lepidla očistil – lepidlo účinne rozpúšťa čistič obsahujúci alkohol. Tento spôsob vyťahovania majster kombinoval aj tzv. vytláčaním pomocou rôznych páčidiel – pajserov, ktoré zastrčil poza okno s cieľom vytláčať priehlbinu zo zadnej strany plechu a tiež ťukaním dreveného poriska kladiva po silikónovej tyčke – tzv. teper.
Celý proces vyťahovania, teperovania a pajsrovania sa opakoval xy krát, pričom majster si svoju prácu neustále kontroloval zrakom a hmatom ruky.
Po skončení klampiarskych práca majster dotknuté miesta jemne obrúsil brúsnou kockou a zaleštil do finálnej podoby pomocou leštičky a leštiacej pasty. Záverečným brúsením a leštením sa dotyčné miesto zahladí a vyzerá ako nové. Nevýhodou leštenia je skutočnosť, že pár mikrónov laku sa pri tomto procese zbrúsi, čo do budúcna môže ale nemusí vadiť. V prípade vzniku menších škrabancov sa totiž mnohé škrabance dajú bez problémov zaleštiť. Ak je však hrúbka laku tenšia, prípadný škrabanec môže poškodiť aj farbu pod lakom a dotyčné poškodené miesto už bez následkov zaleštiť nepôjde. Pokiaľ však majster krupkár narába s brúsnou kockou a leštenkou s citom, netreba mať obavu, veľa laku nezbrúsi a dotyčné miesto sa ešte v budúcnosti bude dať v prípade potreby zaleštiť.
Náradie a materiál použité pri oprave: teper, teplovzdušná pištoľ, taviaca pištoľ, lepidlo, kladivo, pajsre, plastový úchyt s uškom, vyťahovák – reverzné kladivo, leštiaca pasta, leštička, výkonná lampa, brúsiaca kocka, podložka a vzduchový vankúš.
Čas opravy: cca 2 hodiny s občasným telefónom a vzájomným kecaním.
Cena: cca 60€.
Záver
S opravou som bol jednoznačne spokojný. Poškodené dvere sa nemuseli lakovať a oprava prebehla tzv. na počkanie. Spokojný som bol aj s cenou a s prístupom majstra. Verdikt teda znie: pokiaľ je vo Vašom okolí šikovný majster a poškodené miesto nie je príliš rozsiahle resp. nie je výrazne poškodený lak, jednoznačne takýto spôsob opravy odporúčam.
Výhody
- netreba nič lakovať
- rýchlosť – oprava tzv. na počkanie
- nízka cena v porovnaní s klasickým lakovaním
- žiadne problémy s odtieňom laku ako sa neraz stáva pri klasickom lakovaní
Nevýhody
- nedá sa opraviť všetko
- záverečným brúsením a leštením sa obrúsi trocha laku
- vyžaduje naozaj skúseného majstra
MJ
10 komentárov
Martin
Prosim, kontakt na majstra
dand192
Je to pan Milan z firmy MV Auto-dent z Ilavy. Tu je na neho kontakt: 0905 891 999. Tiez len pozitivne zkusenosti- mozem odporucit.
David
Prosím o odkaz na jeho stránky, nebo rovnou adresu a tel. číslo… Děkuji.
Pavol
Prosim o kontakt majstra. Dakujem.
Olaf
Mám podobne dobrú skúsenosť. V lete 2016 ma zastihla v Rakúsku búrka s krupobitím, mal som vtedy asi 1/2 roka nové auto, takže spúšť, ktorú to na ňom nechalo, zamrzela (celá predná kapota + strecha pokrytá jamkami, cca 50-60, možno viac). Auto bolo dobre poistené, poisťovňa ma chcela poslať na opravu (tmel + lakovanie, trvanie aspoň týždeň a cena 1000 + EUR) do autorizovaného servisu, čo som nechcel, preto som začal špekulovať, čo s tým. Našiel som tak na nete firmu, ktorá presne takéto veci opravuje bez lakovania. Poisťovňa to schválila, auto som odviezol do opravy ešte v ten deň poobede a bolo opravené v priebehu ďalších 2 dní. Cena 700 EUR – aj v poisťovni boli radi, že ušetrili. Robil to starší šedivý pánko, evidentne sa vyzná, na aute nie je voľným okom nič poznať. Jeho web: autodent.sk.
Daniela
Firma EPDR z Trnavy opravuju po krupobiti a neopatrnom parkovani. mobil 0949 625 645
Ján
Ja som použil sadu na preliačiny z enywey.com možno niekomu pomôže kto potrebuje vyrovnať preliačiny a nemá ich nejako vela že to musí dať robiť firme.
Filip
Doporucujem Firmu ASCS z Trnavy. – Krupy, preliaciny, skratka vsetko dokaze opravit je to sikovny chalan !
kontakt najdete na http://www.ascs.sk , FB – After Storm Car Service
Na facebooku si mozete najst jeho pracu.
100 % kvalita
Mimi
Podobná skúsenosť s takým charakterom ľudí len miesto preliačin si to odnieslo ľavé spätné zrkadlo a poškodený lak.
Jaro
Tak to je veľká paráda. To som ešte neskúšal. Já mám vlastnú dielňu a sústredím sa na motorové závady. Rovnanie plechov nie je moja obľúbená činnosť. Nikdy mi to totiž veľmi nešlo 😀 . Mať vlastnú dielňu mi vyhovuje. Som pánom svojho času. Manželka dbá na to, aby som mal dostatok montérok a topánok, tak mi ich objednáva z http://www.ardonsk.sk/c/342/monterkove-kolekce , perie, v dielni upratuje, takže paráda 🙂 .