Kontrola vozidla pred jazdou

Aspoň raz za čas.

  • 2
  • 2.7.2016
  • Marcel Janco
  • Dnes je auto spotrebák, skoro všetko za nás kontroluje elektronika a keď náhodou niečo treba spraviť, tak mám predsa po ruke servis, ktorý to za nás porieši. Takto nejak sa pozerá na vozidlo čím ďalej viac motoristov. V podstate majú pravdu, na druhej strane nie všetko tá elektronika skontroluje, občas sa môže mýliť alebo niečo prehliadnuť, servisy tiež nie sú dokonalé a taktiež je tu legislatívna stránka veci. Za technický stav vozidla zodpovedá vodič vozidla, čo v praxi znamená, že až na pár výnimiek je nepodstatné na koho je vozidlo napísané a kto ho šoféruje, vždy musí spĺňať podmienky zákona č. 725/2004 Z. z. o prevádzke na pozemných komunikáciach. Preto nezaškodí v určitých časových či kilometrových intervaloch autíčko primerane skontrolovať.

    Ako sebe, tak aj autíčku treba z času na čas venovať trocha času, niečo v zmysle dopriať mu kozmetiku a ak treba aj manikúru s pedikúrou. Nejednomu z nás sa stalo, že až po umytí vozidla prišiel na rôzne drobné poškodenia karosérie, všimol si ďobku na skle, svetle, odretý disk či mäkšie koleso. Po umytí, voskovaní a vysávaní tak nejak očakávame, že naše autíčko bude vyzerať ako nové. Rada teda znie, minimálne raz za mesiac (resp. vždy pred dlhšou jazdou na dovolenku alebo viacdennú služobku) doprajte svojmu tátošovi aspoň základnú očistu s následným kontrolným očkom.

     

     

    Odporúča sa postupovať nasledovným postupom:

    1. Skontrolovať stav karosérie, zamerať sa na rôzne poškodenia laku, plechov, nárazníkov, diskov, svetiel či čelného skla.                                                                                                              
    2. Skontrolovať stav pneumatík, t.j. tlak v pneumatike, hĺbku dezénu (minimum 1,6 mm pre letné pneu a minimum pre 3 mm zimné pneu) a prípadné poškodenia pneumatiky. Ak nemáme obuté runflaty, treba z času na čas skontrolovať aj stav rezervného kolesa resp. lepiacej sady.
                        
    3. Zamerať sa na nežiadúce úniky oleja, paliva, chladiacej alebo brzdovej kvapaliny. Skontrolujeme či vozidlo nenecháva po sebe stopy alebo ak sa dá skontrolujeme vozidlo aj zospodu, či z neho niečo nekvapká alebo netečie. Normálne je len kvapkanie skondenzovanej vody z klimatizácie.
    4. Skontrolovať funkčnosť vonkajšieho osvetlenia vozidla, teda svetlo svieti, smerovka bliká....
    5. Vrchni prchni kontroloval aj stierače a nič sa nestane ak si preventívne húkneme.
    6. Skontrolujeme poprípade doplníme: 
      • olej v motore
      • chladiacu kvapalinu
      • brzdovú kvapalinu
      • vodu v ostrekovači skiel a svetlometov                                                                                                     
    7. Ruka šmátralka by sa mala zamerať či všetko drží tak ako má. To znamená, či sa nechystá odpadnúť registračná značka, či dobre držia kolesá, stierače, rôzne lišty, plasty, držiaky, ťažné, spojler alebo kontakty na akumulátore.
    8. Lepšie nastražiť uši a započúvať sa na neprirodzené zvuky, či už stojaceho alebo jazdiaceho vozidla. Spozornieť by sme mali pri každej zmene zvuku, keďže existuje riziko vážnej poruchy, obzvlášť ak sa nad neprirodzeným zvukom iba mávne rukou. Zamerať sa treba na zvuky deravého či poškodeného výfukového potrubia-hlasné bublanie, pazvuky pri radení manuálnej či automatickej prevodovky, pazvuky pri brzdení či akcelerácii, neprirodzené zvuky (klopanie, búchanie) pri prejazde nerovností a dôležité je trocha popočúvať aj zvuk samotného motora. Tam je plejáda pazvukov naozaj rozmanitá, od syčania (chladič vody, intercooler), cez chrastenie (rozvodová reťaz), cvakanie (ventilový rozvod) až po klopavý pazvuk upozorňujúci na nadmerné opotrebenie ložísk kľukového hriadeľa.
    9. Odborne zdatnejší motoristi si môžu skontorlovať prevádzkový stav vozidla aj pomocou diagnostickej mašiny a prekontrolovať dobíjanie akumulátora pomocou meracieho zariadenia.  
    10. Nezaškodí si skontrolovať aj povinnú výbavu, to znamená jej stav, poprípade expiračnú dobu autolekárničky. 

    Cieľom kontroly nášho tátoša nie je suplovať úlohu servisu, ale ako už bolo napísané, naplniť literu zákona, aby sa na nás nemusel odbavovať zakomplexovaný pomáhať a chrániť, taktiež až nás neprekvapí nepríjemnosť na ceste v zahraničí, ktorej sa dalo predísť ak by sme pred jazdou autíčko trocha omrkli a tiež ide o akýsi dobrý pocit z vykonanej kontroly. Vozidlo totiž nie je hračka, pre väčšinu motoristov je vozidlo tou najzložitejšou vecou akú v živote ovládali a tak nezaškodí trocha rešpektu a primeranej starostlivosti.

     

    Komentáre (2)

    Pridať komentár

    1. Peter 10.8.2016 09:58

      Pekny clanok :) Mate tam malicku chybu, lekarnicka ma expiracnu dobu nie respiracnu

      Odpovedať

      1. Marcel Janco 11.8.2016 11:19

        dik

        Odpovedať