Ako zohriať studený (zmrznutý) motor?


  • 30
  • 12.12.2010
  • Marcel Janco
  • Dátumovo podľa kalendára je ešte jeseň, ale vonku je zima ako v Rusku. Rovnako ako my sa musíme obliecť a pripraviť, aby sme vonku túto treskúcu zimu zvládli, musí sa pripraviť (zohriať) aj motor vášho miláčika a je jedno či papá benzín alebo naftu. Drvivá väčšina našich áut totiž parkuje vonku na ulici a poriadne mrzne. Možno si poviete, že auto je predsa hromada kovu, a je to jedno, ale bohužiaľ, realita je iná. Nezriedka vonku počujem, ako niektorí tiež motoristi hneď po naštartovaní motor vytáčajú a dávajú mu poriadne do tela. Úplne ideálne nie je ani viac minútové bežanie motora na voľnobežných otáčkach. Tak čo je teda lepšie? Naštartovať a vyraziť? Alebo motor nechať zohrievať na voľnobehu a zatiaľ si napríklad očistiť okná? Vysvetlíme si preto, čo sa po naštartovaní studeného motora deje a ako minimalizovať opotrebovanie a šetrne zrýchliť zohriatie motora na prevádzkovú teplotu.

    Hneď na prvom mieste uvediem položku používať kvalitný a výrobcom predpísaný motorový olej. Jednak z dôvodu prekonania čo najmenšieho odporu pri štartovaní a jednak musí olej zabezpečiť čo najrýchlejšie premazanie celého motora (aby sa olej čo najrýchlejšie dostal do mazacích kanálikov, k vačkovým hriadeľom, do systému zabezpečujúcemu hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, alebo ku klzným ložiskám turbodúchadla). Pre príklad najpoužívanejší olej triedy SAE 15W 40 je vhodný pre použitie od -20 °C do +45 °C, SAE 10W- 40 (-25 °C do +35 °C), SAE 5W-40 (-30 °C do +30 °C), SAE 5W 30 (-30 °C do +25 °C), SAE 0W-30 (-50 °C do + 30 °C).

    Pri štarte motora v zimných teplotách dochádza oproti „teplému“ štartu k abnormálnemu opotrebeniu, pretože piest (väčšinou z Al zliatiny) v tej chvíli nemá cylindrický tvar. Samotný valec z Fe zliatin však áno. Tieto dve telesá sa kvôli tomu stýkajú len na malých bodoch. Zjednodušene povedané, piest má za studena „hruškoidný“ tvar, kvôli čomu dochádza k nerovnomernému opotrebovaniu na malej ploche.

    Pri benzínových motoroch je v hre aj ďalší  aspekt súvisiaci s riedením olejovej náplne benzínom, ktorého časť kondenzuje na studených stenách sacieho potrubia alebo stenách valcov. V moderných motoroch s riadiacou jednotkou je však tento problém minimalizovaný, nakoľko si riadiaca jednotka citlivo dávkuje množstvo paliva na základe informácii z množstva snímačov, čo v prípade karburátorového motora nebolo možné.

     

    Toľko teória a aká je prax?

    V podstate by som bol pre metódu: naštartovať a odísť. Avšak za predpokladu, že nie je v ceste prekážka v podobe nejakého kopca alebo väčšieho zaťaženia (jazda s vozíkom alebo karavanom). Nemalo by dochádzať k príliš intenzívnemu ohrevu, ale tiež nie príliš pomalému. Ak budete ohrievať motor pri škrabaní námrazy z okien, potom vedzte že motor sa ani zďaleka neohrieva tak, ako si predstavujete. Ako príklad uvediem moderné dieslové motory (1.2, 1.4, 1.6, 1.9 TDI, 1.4, 2.0 HDi, 1.4 D-4D, 1.5 dCi, 1.3 CDTi atď). Pretože tieto motory sú veľmi šetrné, čo sa spotreby paliva týka, spracúvajú teda palivo s vyššou účinnosťou, produkujú logicky aj menej odpadového tepla. Ak chceme, aby sa taký motor zohrial, musíme mu dopriať potrebnú záťaž. Uprostred treskúcej zimy sa teda motor zohreje len pri jazde, nie postávaním na parkovisku a behom naprázdno bez záťaže. Ďalší problém behu naprázdno je, že nedochádza k ohrevu ďalších komponentov, predovšetkým prevodovky a diferenciálu. Aj keď sa motor predsa len trochu ohreje, bude zase dochádzať k enormným silám pôsobiacich na studenú prevodovku, a teda bude dochádzať k nadmernému opotrebovaniu prevodovky, spojky, diferenciálu atď.

    Ako sme v predchádzajúcom texte naznačili, existujú nemalé rozdiely v správaní sa motorov po studenom štarte, podľa toho či spaľujú benzín a naftu. Zjednodušene možno zhrnúť. Pre benzínové motory platí, že ich zohrievanie je ľahšie a rýchlejšie. Napriek vyššej spotrebe sú vhodnejšie na časté používanie do mesta a pri mínusových teplotách sa aj lepšie štartujú. Vznetové motory sa zohrievajú dlhšie a znevýhodňujú ich aj nové systémy určené na zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch. Diesel nie je niekedy zohriaty ani desať minút po naštartovaní a v bežnej premávke na to potrebuje minimálne 12 až 15 kilometrov. Najhoršie sú pre motor opakované studené štarty, keď sa nestihne zohriať. Preto je dobré pri krátkych cestách po meste (opakované zhasínanie a štartovanie), hneď pri prvej ceste nechať pokiaľ možno čo najviac zohriať. A to platí, ako pre benzínové, tak vznetové motory.

    Čo dodať na záver? Vyvarovať sa vytáčaniu studeného motora a tiež zbytočnému státiu na mieste s motorom bežiacim na voľnobeh. Motor by sa mal za studena vytáčať iba do stredných otáčok. Preto naštartujte, zapnite si pásy, nalaďte autorádio, dámy pozrite sa do zrkadla (to je tak tých 20 až 40 s) a pokiaľ to okolnosti dovoľujú sa ihneď rozbehnite. Prvé kilometre ako som už niekoľkokrát spomínal pokojnejším tempom.

     

    Zhrnutie v 5 pravidlách

    • nechať naštartovaný motor na mieste 20 až 40 sekúnd
    • vyhýbať sa vysokým otáčkam za studena
    • nevyužívať ťah turbodúchadla, kým sa nezohreje motor
    • používať kvalitné oleje s vhodnou viskozitou
    • po veľmi krátkej trase studený motor hneď nevypínať
    Komentáre (30)

    Pridať komentár

    1. Jožo 8.1.2017 14:24

      Pokúšal som sa dnes po mrazivej noci (-26 stupňov) naštartovať Toyotu Yaris. Motor nenaskočil, rozsvietili sa všetky kontrolky a začali blikať, rovnako ako LED predné svetlá. Odpojil som preto akumulátor, aby sa nevybil, keďže nebolo možné nijakým iným spôsobom vypnúť svetlá a kontrolky. Myslíte, že keď znova zapojím akumulátor, bude všetko v poriadku? Alebo bude treba akumulátor dobiť externe respektíve vymeniť? Ďakujem za radu

      Odpovedať

      1. Pauley 9.1.2017 15:41

        Jožino, a preco by nemalo byt v poriadku ?...ak ho nemas vybity, normalne ho zapojis naspat a vozis sa dalej...myslim si ale, ze ti nechytilo prave preto, ze sa ti na tych mrazoch vybil...to si nevedel, ze v zime vonku sa baterka v autach vybija rychlo, specialne pokial ho mas len cele dni vonku odstavene prip. robis len kratke jazdy ?...ak je vybita, tak ju daj na nabijacku, nabi, zaloz naspat a vozis sa dalej...nova sa kupuje len vtedy, ked vies, za tato uz ma svoje roky, uz si ti vybila par krat aj predtym a teda dosluzila...kiez by nas motoristov trapili len taketo problemy ako v zime vybita baterka :-)

        Odpovedať

    2. Laco 5.1.2017 16:54

      Čaká nás dosť chladivý víkend, niekde až -20/-25 stupňov v noci a cez deň -18. Mám sa pokúšať štartovať auto a jazdiť alebo sa mám radšej zásobiť potravinami nech nikam nemusím ísť? Kolegovi takto pred dvoma rokmi roztrhlo motor, bol v Tatrách a teplota cca -22. Ďakujem za radu a info

      Odpovedať

      1. floxx 10.1.2017 16:01

        Ahoj,
        kolegovi roztrhlo motor nie pre to, ze bola zima a hlboke mrazy, ale pre to, ze mal v nemrznucej zmesi vodu. T. zn. bol zle pripravený na chlad. A ak ma auto v poriadku dobijanie, akumulator, spravne palivo, spravnu nemrznucu kvapalinu v chladeni a v ostrekovaci, olej nacas meneny, funkcny starter a sviecky, bude v klude startovat aj pri mrazoch pod - 20 a to aj pri najazde cez 300tis km.

        Odpovedať

    3. Faro 27.11.2013 20:43

      ...nie som na to hrdy, len chcem povedat ze ide ako hodinky a ma dost rokov aj dost km, co sa neda povedat o niektorych o dost drahsich autach, kamos ma Land Rover asi 5 rocny a chodi s tym stale po servisoch a to je o hodne drahsie aj mladsie auto alebo VW psat tiez by som vedel o jeho kvalite popisat, to ma zas bratranec

      Odpovedať

    4. Faro 4.10.2013 22:36

      ja neviem ale 5min. na zohriatie je podla mna dlbost, ja nastartujem oskrabem okno co je asi 1min. a idem
      mam fiat multipla JTD 1.9 ma uz 14rokov motor ma 272 000km a nic mu nie je (turbo je este povodne)ja tam lejem len naftu a olej 10/40 menim kazdych 15000km
      aj tak mi to neuverite...

      Odpovedať

      1. Mirek 11.11.2013 23:32

        máš pravdu Faro, neverím, že niekto má Fiat Multipla a ešte je na to hrdý :D

        Odpovedať

        1. Tomas BMW 21.12.2013 14:16

          :D

          Odpovedať

        2. Ja 4.4.2017 18:05

          Multipla je dobré auto, dizajn je vec vkusu.

          Odpovedať

    5. miňo B. 6.2.2013 21:09

      podla mňa je to naozaj pravda takto : naštartovať zmrznutý motor a nechať 20-30sekund,
      ked už je naštartovany tak nie že prejdem 500metrov zhasnem a ptm zase štartujem, ked už beží nech beží a zahreje sa, a hlavne nafťáky s turbom, zahrievať okamžite ale postupne a pomalšie, čiže zo zaciatku využívať otáčky kde nezasahuje výkon turba, nevytáčat prvé kilometre, a je to naozaj pravda takze tento článok je pravdivy, a suhlasim s ním, pri -5/-10 treba sa rozbiehať šetrne otáčky max do 1900, lepšie ak prvé kilometre nieje moc velký kopec, lebo pri trojke čojaviem by boli vysoke otáčky, pri 4ke by sme mohli motor trocha dusiť, myslím ak je vedší kopec kde je 50tka, samozrejme kazdé auto ma prevodový pomer troska iný, a aj výkon motora, ale tak nech si kazdy jazdí s autom ako chce a po par rokoch zistí ze ci bol jeho štýl ten správny,

      Odpovedať

    6. Peter servis a oprava automobilov 6.2.2013 01:30

      len by som doplnil ze ak automobil zatazite po nastartovani (vyhrev okna, sedačiek proste vsetko co ma nieaky ten odber) tak sa musi zvyšit činnost alternatora a tym padom sa do motora vstrekuje viac palyva a motor sa skor ohreje na pracovnu teplotu. Palyvo spotrebovane pri takomto zataženi sa vrati zniženou spotrebou pri uz nahriatom motore...

      Odpovedať

    7. Peter Nezran 1.1.2013 12:26

      Jednoznacne som toho nazoru, ze rano po tom co auto celu noc stalo nechat motor pred jazdou v klude klepotat minimalne 5 minut. V zimnom obdoby je tento cas idealne vyuzit na pokojne poometanie auta a oskrabanie skiel. A tento moj nazor plati pre akekolvek auto a je uplne u prdele ci je to benzin, diesel, 1 litrovy, alebo 3 litrovy motor. A to tiez aj bez ohladu na to ci mate hned po vyjazde s autom pred sebou pokojnu cestu bez prudkeho akcelerovania. Aj ked (ale hovorim, to teraz do uvahy az tak neberiam) dnes v dnesnej prehustenej premavke si mozete o pokojnom rozjazde a pomalej akceleracii nechat akurat tak v noci snivat pekne sny. Este pred tym nez mi tu zacne niekto nadavat do diletantov co nechape zasadny rozdiel medzi 1 a 3 litrovym motorom a tiez o rozdielnej produkcii tepla benzinoveho a dieseloveho motora by som rad zdvoraznil ze som pouzil slovicko: ,, M I N I M A L N E " Ano? Minimalne 5 minut. Som si dost isty tym, ze auticko sa vam za tuto vasu starostlivost a tento vas obetovany cas vrelo odvdaci. Dakujem za pozornost

      Odpovedať

      1. Peter 1.1.2013 19:36

        Tento tvoj komentár je úplne mimo. 5 min stáť auto na voľnobeh, si normálny? Chodím každé ráno s autom do práce a presne mi trvá príprava na jazdu tak po minúty až minútu a je to úplne OK auto šlape 5 r ako hodinky. Neviem si živo predstaviť nechať auto bežať 5 min len tak. To by bola spotreba a nehovorím o emisiách a tak podobne. Je to totálna blbosť čo si napísal.

        Odpovedať

        1. Peter Nezran 7.1.2013 10:31

          Jo, presne tak. Tych 5 minut bezania "len tak" to mas spotrebu a emisie, ze vdaka tomu sa svetove zasoby ropy minu tak o 5 - 10 rokov skor a to uz nehovorim o klimatickych zmenach z tych emisii. To nas tu z tych emisii naviac vsetkych koprtne este skor nez sa dozijeme dochodku. Ak si teda taky presvedceny o tom, ze nieco usetris tym ze budes jazdit so studenym motorom

          Odpovedať

    8. jorgo 24.12.2012 14:21

      ja mam vzdy pol hodku nastartovane a potom vyrazim je to pecka odporucam

      Odpovedať

      1. Fero 25.12.2012 00:01

        Nezabudol si užiť nejaké tabletky? pol hodinu?

        Odpovedať

    9. Brembo 22.12.2012 13:11

      priatelu,tvoj článok svedčí o tvojom absolutnom analfabezizme čo sa týka spalovacích motorov. žiadna elektronická jednotka ti nezabráni kondenzácii paliva a vody na stenách valcov a zmývaniu olejovej vrstvy,najma ked berieme do uvahy,že motor studený musí íst na zmes bohatu,a to tam može byt namontovanej elektroniky ako v raketopláne,nič s tím neurobí. Dalej zabudaš na doležitý fakt,že v sučasnosti je čoraz viac turbo motorov a ver tomu,že turbo sa ti neodvdačí,ked tam hned pichneš jednotku a ide sa. Až sa najbližšie pokusiš napísat článok,najprv si o tom niečo prečítaj,ked už nemáš žiadne vedomosti!

      Odpovedať

      1. MJ 22.12.2012 14:16

        Priateľu, ja ťa nebudem urážať, ale asi si celkom neuvedomuješ, koľko činností riadi a ako ovplyvňuje proces spaľovania riadiaca jednotka a celkovo elektronika vozidla. Ak by si si zaspomínal na časy karburátorov, vedel by si, ako vtedy olejovo zapáchali výfukové plyny počas zahrievania motora. Bolo to spôsobené najmä minimálnou reguláciou bohatosti zmesi paliva v závislosti od ostatných dejov a podmienok tesne po naštartovaní. Moderný elektronicky riadený motor už samozrejme rozlišuje ako pripraviť zmes, aby bola dostatočné "bohatá" na chod aj podchladeného agregátu a zároveň čo namenej sa kondenzovala na stenách valcov a zmývala olejový film, samozrejme nikdy sa tomu nebude dať úplne zabrániť. Keď už zlyhavajú vedomosti pomôže čuch. Po druhé, s opotrebovaním turba. Píše sa tam o 20-40 s po naštartovaní a následnej pokojnej jazde. Takáto jazda rozhodne o nič viac neopotrebuje turbo ako postávanie niekoľko minút na parkovisku a duplom nie po studenom vytáčaní či pokial je turbo olejom a okolitým vzduchom chladené (nie vodou) okamžitom vypnutí po dlhej svižnej jazde.
        P.S. Ak chceš teda niečo rozumné napísať, kludne napíš iný názor, ale prosím neurážaj. Ver mi, ak ja neviem o spaľovacích motoroch nič, tak ty už duplom nie.

        Odpovedať

    10. Brano 21.11.2012 08:37

      Sused mal skodovku 105 tam z vnutra skrabal okno vzdy, z vonka oblieval teplou vodou motor mal stale studeny nikdy mu nekurila cez zimu tam nemohol nikoho pretiahnut

      Odpovedať

      1. miňo 6.2.2013 21:01

        hehe :D

        Odpovedať

    11. juro 18.10.2012 16:29

      ja nastartujem a pockam cca 30 sek a potom sa rozbehnem z vnutra okno zamrznute nemavam nikdy

      Odpovedať

    12. Anonym 22.5.2012 13:05

      Zdravim vas.Mam na zimne startovanie trosku iny nazor.Moje auto parkuje vonku.Ked v noci mrzne poriadne zvyknu zamrznut okna nie len z vonku ale aj z vnutra kedze je v zimnom obdobi vyssia vlkost vzduchu.Preto ma zaujima ako sa mam 40s az minutu po nastartovani motora pohnut ked s prepacenim hovno vidim?z vonku okno ako tak oskrabem a osetrim chemiou.z vnutra je to komplikovanejsie.radsej ho pekne nastartujem.pozapinam kurenie ventilator a odmrazovac zadneho okna a z vonku odhrniem sneh a ocistim a oskrabem okna.a cakam aspon 5-10 min kym sa to vo vnutri rozmrazi lebo ked sadnem do auta a vydychnem paru ta hned na okno primrzne.ta verzia ze rano nastartujem a pohnem sa po 40 sekundach je mozna ked prakujete pod pristreskom alebo v garazi inak nehrozi. :)

      Odpovedať

      1. TheSyn 24.1.2014 22:56

        Okna nenamrzaju kvoli okolitej vlhkosti vzduchu, ale kvoli vlhkosti vzduchu v aute, skus si oklepavat nohy, ked sadas do auta ;) Preverene skusenostou... Lukas.

        Odpovedať

      2. Tomáš 25.8.2014 20:10

        Skús si okná oškrabať pre tým, ako naštartuješ auto. :D

        Odpovedať

    13. Anonym 16.12.2011 00:30

      Zaujimalo by ma ci je nejaky rozdiel Turbo diesel Pumpa-dyza, commonrail I a commonrail II generacie.
      Niekedy ked je zima nastartujem, (Golf plus 2.0 Turbodiesel PD) zapnem vsetky mozne spotrebice, svetla, hmlove, dialkove, ohrev zkradiel, ventilator... podla palubneho pocitaca sa spotreba zvysi asi z 0,6 na 0,8L za hodinu. Cize motor ma nejaku slabu zataz, ale aj tak vzdy za 2-3 minuty sadnem do studeneho auta vo vetrovke a idem :-)
      Uz mam 240 000km bez problemov...

      Odpovedať

    14. Anonym 11.12.2011 10:50

      Mám BMW a o zahrievaní motora hlavne dieselového je tam napísané jasne. Na volnobeh max 40s, potom ihneĎ vyraziť. Samozrejme je zakázaný kick-down ( plyn na podlahu ) auto má už takmer 200tisic km a moc tam toho vymieňané nebolo. Pri dlhom zahrievaní na volnobeh ti minimálne odíde turbo! Nehovoriac, ak dáš kick-down možeš si kupovať prevodovku, spojku a dvojhmoťák. Veru "lacny" špás!

      Odpovedať

    15. Anonym 2.11.2011 12:20

      No myslim ze ty si fakt "odbornik" na slovo vzaty, len co je pravda - diesel "klepkanim" 5 minut na mieste nezahrejes ani omylom, iba co ho skor odpravis do vecnych lovisk. Benzin sa trosku ohreje, ale taktiez "pomer" zahriatie vs. opotrebovanie trenim je velmi zly - nehladiac na nadmerne opotrebovanie prevodovky a ostatnych casti ak tomu clovek "vytina" hned po vyjazde. Auto treba nastartovat, dopriat mu par sekund na premazanie a pomaly vyrazit na cestu bez vytacania motora. Po par kilometroch (min. 5) uz clovek moze aj mierne dupnut na plyn, samozrejme s ohladom na bezpecnost, ale taktiez nevytacat. S clankom pana Janca sa plne stotoznujem, pretoze toto je spravny postup zahrievania automobilov v zime. S pozdravom J.F.

      Odpovedať

    16. Anonym 11.9.2011 09:57

      Priatelu, tieto "zarucene" rady vedu akurat tak po 2-3 rokoch pouzivania noveho auta tymto sposobom do banky pre slusny balik a nasledne odovzdaniu tychto penazi autoservisu! Aj ty rano hned po prebudeni sa od postele rozbehnes na maraton? Motor - a to kazdy - potrebuje cas na zohriatie. Jazdim som na roznych autach a ani jednemu neuskodilo 3 az 5 minutove "klepotanie" po mrazivej noci na volnobeh. Alebo si majitel autoservisu a nahanas si zakaznikov, alebo bez uvazenia a nastudovania si techniky nekriticky preberas nazory tvz. "odbornikov" z komunity autonovinarov a blogerov. Vela stastnych kilometrov do servisov.

      Odpovedať

      1. Marcel Janco 11.9.2011 15:51

        dobrý deň, zaujala ma veta "aj ty rano hned po prebudeni sa od postele rozbehnes na maraton". Neviem kde píšem o prevádzkovaní vozidla na plný plyn. Ja píšem :V podstate by som bol pre metódu: naštartovať a odísť. Avšak za predpokladu, že nie je v ceste prekážka v podobe nejakého kopca alebo väčšieho zaťaženia (jazda s vozíkom alebo karavanom). Nemalo by dochádzať k príliš intenzívnemu ohrevu, ale tiež nie príliš pomalému. Ďalej píšem: •nechať naštartovaný motor na mieste 20 až 40 sekúnd
        •vyhýbať sa vysokým otáčkam za studena
        Reagovať na poznámky typu vrátiť sa do školy a opýtať sa bla bla bla....No ja do tej školy ešte stále chodím a danú tému som dosť dlho konzultoval, nakoľko ani v tomto nebola jednoznčná zhoda medzi odborníkmi. Každopádne špecialisti (možno si aj ty, ak sa podpíšeš a predstaviš) sa nakoniec zhodli na niečom takom ako som napísal. Tak ešte raz a pomaly. Nepíšem aby sa vozidlo po studenom štarte vytáčalo a už vôbec nie bežalo maratón. Ale píšem, že čakaním 5 minút, že sa zohreje,je tiež hlúposť. Mám nejaký ten milió nabehaný a ver mi, ja autoservisy živím v minimálnom množstve. Aj preto, že nie som žiadny člen "odbornikov” z komunity autonovinarov a blogerov. s pozdravom MJ

        Odpovedať

        1. miňo 6.2.2013 21:16

          ja s tebou suhlasím, dobrý článok, do áut sa vyznám, niekto možo nesúhlasí ale nehajme ho v tom, kto chce si naštartuje a sklo si oškrabe a všeličo možné, mna to nazaujma moje auto je moje a ja si budem štartovať tak ako uznám za vhodne, preto neriešim druhých ale seba, ale hovorím tento článok je pravdivy, čítal som aj všetky komentare sa tu len hadate medzi sebou :) majte sa

          Odpovedať