Benzín alebo diesel? Informácie, ktoré pomôžu rozhodnúť sa

Benzín či diesel?

  • 22
  • 9.1.2015
  • Marcel Janco
  • Mám si kúpiť auto s benzínovým či dieselovým motorom? Táto otázka patrí medzi najfrekventovanejšie a zároveň aj najdôležitejšie pri kúpe nového alebo používaného vozidla. Typ motora totiž výrazne ovplyvňuje výsledné prevádzkové náklady, a tak sa oplatí pred kúpou poriadne popremýšľať a zvážiť všetky pre a proti.

    pumpa

    Neustále sa meniace ceny pohonných hmôt spôsobujú, že práve spotreba sa neraz dostáva pri výbere vozidla na prvé miesto. Platí to jednak pri výbere nového auta a dupel pri výbere jazdenky. Veľa krát preto padne voľba na dieselový motor pod kapotou, pričom hlavne pri jazdenkách môže takáto kúpa spôsobiť viac ťažkostí ako úžitku. Pri kúpe nového vozidla je rozhodovanie o niečo jednoduchšie, pretože niektoré riziká sú minimalizované resp. chránené zárukou.

     

    Výhody naftového motora oproti benzínovému

    • Nižšia priemerná spotreba v porovnaní s podobne výkonnými benzínovými motormi. Pri starších motoroch bol rozdiel neraz 3 aj viac litrov na 100 km, v súčasnosti je situácia pre benzínové motory o niečo priaznivejšia. Situáciu pomohli vylepšiť maloobjemové benzínové turbomotory s priamym vstrekovaním paliva, a tak sa rozdiel väčšinou pohybuje v rozmedzí 1 až 1,5 litra (čo je cca 20-25%). Netreba zabúdať ani na toľko omieľané CO2, ktorého produkcia sa viaže na spotrebu vozidla.
    • Nižšia cena nafty. Už dlhšiu dobu je cena nafty nižšia ako cena benzínu, čo pre mnohých motoristov pôsobí ako zaklínadlo.
    • Možnosť naftu zohnať lacnejšie. Jedná sa síce o diskutabilnú výhodu, nájdu sa však motoristi, ktorí túto možnosť považujú za dôležitú. V tomto prípade je na mieste upozornenie, že moderné dieselové motory majú veľmi citlivý vstrekovací systém a takýto "zháňači" neraz čapujú naftu z neoverených zdrojov, čím si môžu "zarobiť" stovky eur na neskoršej oprave.
    • Turbodiesel má oproti porovnateľne výkonnému atmosférickému benzínovému motoru lepšiu dynamiku jazdy, hlavne čo sa týka pružného zrýchlenia pri predbiehacích manévroch. Pri súčasných maloobjemových turbobenzínoch s porovnateľným výkonom sa však táto výhoda stráca.
    • Štýl jazdy (rýchlosť a predbiehanie) sa na spotrebe benzínového motora prejavuje podstatne výraznejšie (vyššou spotrebou) oproti dieselovému motoru.
    • Dieselový motor je vďaka vyššiemu krútiacemu momentu v nižších otáčkach a nižšej priemernej spotrebe vhodnejší pre väčšie vozidlá, na jazdu v teréne či ťahanie prívesov.

     VW-20_TDI_common-rail

    Výhody benzínového motora oproti dieselovému

    • Nižšia obstarávacia cena nového vozidla, neraz v tisíckach euro.
    • Nižšie zákonné a havarijné poistenie oproti podobne výkonnému dieselovému motoru.
    • Podobné je to aj v prípade leasingu, nákup drahšieho vozidla predraží aj leasingové splátky.
    • Finančne nenáročnejšie garančné prehliadky. Obecne platí pravidlo, že dieselové vozidlo je náročnejšie na údržbu v porovnaní s benzínovým.
    • Benzínový motor je všeobecne tichší, kultivovanejší, ľahšie sa vytáča a má širšie spektrum využiteľných otáčok.
    • V zime ľahšie štartuje a rýchlejšie sa zohreje na prevádzkovú teplotu.
    • Pri porovnateľnom výkone je benzínový motor ľahší a menej zaťažuje prednú nápravu, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a pomalšie opotrebovanie.
    • Benzínový motor nemá v porovnaní s moderným dieselom DPF filter.

    Zjednodušene by sa teda dalo napísať, že benzínový motor sa lepšie hodí na jazdenie po meste alebo okolí, je vhodnejší do menších vozidiel, zvyčajne je ľahšie a lacnejšie servisovateľný a nákupná cena býva spravidla lacnejšia. Benzínový motor si taktiež oveľa lepšie rozumie so športovými vozidlami a všeobecne platí pravidlo, že kúpa benzínového motora sa oplatí, ak sa ročne nájazd pohybuje do cca 15 000 km.

    Naopak dieselový motor sa viac hodí na dlhšie cestovanie, je vhodnejší pre väčšie vozidlá a výhodnosť nákupu býva obvykle až pri ročnom nájazde 15 a viac tisíc kilometrov.

     Volkswagen_12-tsi

    Jazdené vozidlá

    Výber motora pri jazdených vozidlách je o niečo náročnejší, keďže okrem vyššie uvedených informácií treba brať do úvahy aj najazdené kilometre, spoľahlivosť konkrétneho vozidla (motora) a samozrejme cenu prípadných opráv (náhradných dielov). Väčšina moderných turbodieselových motorov vydrží zhruba 150 000 - 200 000 kilometrov bez závažnejšej poruchy, a to aj napriek dlhým servisným intervalom, ktoré neraz dosahujú 30 000 km (niekedy aj viac).

    Na životnosť motora a jeho komponenty má však výrazný vplyv aj spôsob prevádzky. Práve firemné vozidlá dostávajú niekedy dobre do tela, podľa hesla z cudzieho krv netečie alebo najlepšie terénne (sťahovacie, športové...) auto je firemné. Takéto vozidlá tak vyzerajú navonok v dobrom stave, pod nalešteným kabátom však tiká časovaná bomba za niekoľko stoviek ba až tisíc eur. Dôkladná prehliadka je tak aj pri zánovných "voňafkách" tesne po lízingu viac ako nutná.

     

    Najcitlivejšie miesta motorov

    1. K úspešnému rozmachu dieselových motorov pod kapoty osobných vozidiel nepochybne prispelo aj turbodúchadlo. Pomohlo zlepšiť dynamiku, zmenšiť zdvihový objem a zlepšiť účinnosť. To isté platí aj o fenoméne posledných rokov - maloobjemové preplňované benzínové motory (Ford 1,0 Ecoboost, VW TSi, Renault TCe a pod.). Na druhej strane pribudla súčiastka naviac, ktorá je neraz zdrojom problémov. Platí to najmä o moderných motoroch, kde turbodúchadlo je tepelne veľmi zaťažované, obsahuje rôzne regulačné prvky, vyvíja vysoké otáčky a plniaci tlak. Na životnosť tubodúchadla má tak výrazný vplyv kvalitný servis - včasná výmena oleja (doporučuje sa interval 15 000 max. 20 000 km) a tiež spôsob jazdy. Životnosť turbodúchadla ovplyvníme aj dodržiavaním nasledovných dvoch pravidiel:

    • Po studenom štarte, najmä prvé dve-tri minúty, treba jazdiť naozaj "piánko" a zbytočne nevytáčať motor. Poriadne zaťažiť motor sa odporúča až po zohriatí na prevádzkovú teplotu, čo sa v časovom vyjadrení pohybuje medzi 15-20 minútami jazdy (cca 10 min. benzín). V lete môže byť táto hodnota aj o niečo menšia, v mrazivom počasí zase vyššia, najmä pri starších dieselových motoroch bez prídavného elektrického vyhrievania chladiacej kvapaliny.
    • Pri dojazde nevypínať okamžite motor, pretože sa zamedzí vychladeniu turba. Olej v turbodúchadle už necirkuluje a zohreje sa na vysokú teplotu, čo vedie k nadmernej tvorbe karbónových usadenín a nadmernému opotrebovaniu ložísk. Najčastejšie tento stav nastáva po rýchlej jazde po diaľnici, kde sa s vozidlom zastaví napríklad na načerpanie pohonných hmôt a okamžite sa vypne motor. Podobná situácia môže nastať aj pri zastavení na križovatke alebo kdekoľvek inde, pričom rizikové sú najmä vozidlá vybavené systémom štart/stop. Po náročnej jazde sa tak odporúča pred vypnutím motora počkať aspoň minútu (lepšie dve) kým sa turbo trocha schladí a až následne vypnúť motor. Časté nedodržiavanie tejto zásady sa prejaví predčasným opotrebovaním turbodúchadla, často už po najazdení 100 000 - 150 000 km a niekedy aj skôr. Nadmerne opotrebované turbodúchadlo zvyšuje spotrebu motorového oleja, motor má slabší ťah, resp. výpadky ťahu a neraz vydáva pískavé kolísavé zvuky. Cena za repasované turbodúchadlá sa pohybuje okolo 250 - 300 €, pri niektorých pomôže len kúpa nového, čo môže presiahnuť aj sumu 1000 €. Pozitívnym trendom je, že sa začínajú objavovať turbodúchadlá chladené vodou a tie už nie sú tak citlivé na spôsob jazdy a zaobchádzanie s vozidlom (zásada 2).

    turboduchadlo_16_hdi

    2. Ďalšou slabinou najmä moderných dieselových motorov je vstrekovací systém. Životnosť vstrekovačov a vysokotlakového čerpadla sa v priemere pohybuje okolo 200 000 - 300 000 kilometrov, výrazne však závisí od kvality tankovaného paliva. Pri tankovaní menej kvalitného paliva môžu nastať problémy oveľa skôr a naopak pridávanie rôznych aditív pomáha predlžovať životnosť vstrekovacieho systému.

    Typickým prejavom poškodeného vstrekovača je hlučnejší (nerovnomerný) chod motora, slabší ťah z nižších otáčok a neraz aj obtiažny studený štart. Opotrebované vstrekovače totiž reagujú oneskorene na povely riadiacej jednotky a palivo tak nehorí v optimálnom čase čo má za následok horšiu kultivovanosť a obmedzenú dynamiku. Nadmerný prepad nafty cez opotrebované vstrekovače zase znamená pokles tlaku v palivovom systéme a zdĺhavé štartovanie. Niekedy spôsobí nadmerný prepad problémy aj pri väčšej záťaži motora, kedy čerpadlo jednoducho nestíha dodávať vstrekovačom dosť paliva, a tak sa riadiaca jednotka prepne do núdzového režimu. Následné zmazanie chyby v riadiacej jednotke rieši problém len dočasne, pretože pri prvom tiahlom stúpaní nastane prepnutie do núdzového režimu znova. Oprava vstrekovacieho systému je finančne nákladná a v závislosti od výrobcu dosahuje od stoviek až po viac ako tisíc eur.

    vstrekovace_27_hdi

    3. Slabší článok predstavuje aj dvojhmotový zotrvačník, ktorým je drvivá väčšina moderných dieselových motorov vybavená. Pomáha tlmiť vibrácie a hlučnosť hnacieho ústrojenstva a jeho životnosť ovplyvňuje nielen konštrukcia motora, ale aj jazdný štýl vodiča. Životnosť znižuje častá jazda v nízkych otáčkach, častejšie jazdenie po meste, necitlivé radenie či brzdenie motorom, parkovanie v kopci len som zaradenou rýchlosťou a podobne. Rovnako konštrukcia niektorých motorov dáva zotrvačníku viac zabrať. Spomenúť možno 2,0 TDi PD od VW Group, 1,6 HDi (TDCi) 80 kW od PSA/Ford či prvý 3,2 DI-D s rotačným čerpadlom v Mitshubishi Pajero. Naopak obstojnou životnosťou sa vyznačuje dvojhmotný zotrvačník v 2,0 HDi (TDCI) 100/103 kW od PSA/Ford, v motoroch Honda 2,2 CiTD, Mazda, či Mercedes-Benz a BMW.

    Opotrebený dvojhmotový zotrvačník sa prejavuje postupne väčšími vibráciami a chrchlaním na voľnobehu, trhavým rozjazdom pri zábere spojky či hlukom pri akcelerácii okolo 2000 otáčok. Značne opotrebovaný zotrvačník prezradia aj citeľné rázy od prevodovky pri razantnejšej akcelerácii alebo náhlom ubratí plynu. Výmena sa pohybuje od niekoľkých stoviek až po viac ako tisíc eur.

    opotrebovany-dvojhmotny-zotrvacnik

    4. V poslednej dobre je strašiakom dieselových motorov aj DPF (FAP) filter. Najmä pri starších vozidlách je riziko problémov vysoké. Našťastie už existujú lacnejšie spôsoby ako výmena originálneho dielu, aj tak treba počítať s investíciou v stovkách eur. Medzi alternatívne spôsoby patria kúpa filtra od náhradného výrobcu, repasácia (vyčistenie), ktoré sa však nemusí vždy podariť resp. nie je vždy účinné a tretia možnosť je deaktivácia DPF. Posledná možnosť je na zváženie, pretože sa jedná o zásah do vozidla a ten musia vykonať skutoční odborníci. Inak hrozia problémy svietiacou kontrolkou počnúc a vážnou poruchou motora (elektroniky) končiac.

    ix35_DPF

    Stručne sme si zhrnuli výhody dieselových a benzínových motorov. Z uvedených informácií je jasné, že zdanlivo úspornejšie vozidlo môže mať oveľa drahšiu prevádzku, akoby sa na prvý pohľad zdalo. Aj pri výbere vozidla platí stará múdrosť, dva krát meraj a raz strihaj.

    Komentáre (22)

    Pridať komentár

    1. Skalar 30.11.2016 19:11

      Ja sa tiež rozhodujem čo... Dlho bol môj favorit Subaru Forester Diesel. Keď som si ale zvážil ako drahá môže byť stredná oprava tohto boxer motoru (kde všetko je úplne dolu a vyžaduje to celú motorovú demontáž), tak som od toho odskočil. Dnes sa rozhodujem o Mazde CX5 a to buď diesel nebo benzín. S ohľadom na to, že má Mazda benzínové motory bez turba (dalšia vec čo sa môže pokaziť - 2,2 diesel v Mazde má turbá dve), tak pre mňa bude najvhodnejší benzínový agregát. Síce vezme asi o 1,5 litra viac a má mierne vlažnejšie dynamické parametre, ale stojí o 2.000 EUR menej a má podstatne jednoduchšiu údržbu a hlavne prípadné vážnejšie opravy budú lacnejšie v až v stovkách EUR...

      Odpovedať

    2. Lukáš 17.10.2015 17:24

      Tiez sa rozhodujem medzi dieslom a benzinom, presnejsie Citroen c4 1,6 bleuhdi 100 a 1.2 puretech 110 kde je cenovy rozdiel 800,-€ cize pri rozdiele spotreby 3,8 a 5,0 litrov kde na 100 km PHM stoji pri nafte 1,10,-€/l spolu 4,18,-€ a benzin 1,25,-€ spolu 6,25,-€. Cize rozdiel na 100km je 2,07,-€ a navratnost tich 800,-€ pri kupe noveho auta je po cca 40 000 km. TAkze naozaj sa neoplati diesel hoci je tam viac suciastok co sa mozu pokazit ??? u mna hra to, ze najadzim cca 15 000 km na rok, ale z toho polovicu cisto jazdy z obce do mesta po 4krat po 8km a zbytok cisto medzi mesto, vynimocne dialnicu, lebo na daleky vychod ju este nepostavili

      Odpovedať

    3. ROBO 2.3.2015 11:23

      Chcem sa spýtať,
      uvažujem o zmene auta,momentálne jazdím VW Sharan 1.9 tdi,r.v.99,81 kw. Zatiaľ bez vážnych problémov. Páči sa mi Toyota Verso (okolo r.v.2012). Ročne najazdím okolo 20 000km. Do práce tak 23-25 km jedná jazda. Oplatí sa mi benzín 1.8? Alebo sa poobzerať po nejakom diesly,trebárs aj inej značky? Potrebujem auto s 3 sedačkami (3 deti). Ale zase už nie tak veľké ako Sharan.
      Ďakujem

      Odpovedať

      1. Maťo 23.6.2015 22:51

        Určite benzín. Toyota má a vždy mala vyladené benzínové motory. Hlavne si užijete ticho v aute, bezproblémovy štart v akejkoľvek zime a nízke servisné náklady, ktoré zahŕňajú len filtre a náplne, prípadne nejaký remeň alebo sviečky. Rozvody sú reťazové takže o problém menej. Keďže budete voziť deti tak tá 1.8 bude stačiť aj výkonovo. Len samozrejme nemôžete čakať spotrebu ako z terajšieho 1.9 tdi, no na servise ušetríte oveľa viac.

        Odpovedať

    4. Matej 4.2.2015 17:37

      Momentálne zvažujem kúpu Honda Civic 8 zo zahraničia len sa neviem rozhodnúť či 1.8 Vtec alebo 2.2 cdti. Mám ročný nájazd okolo 25 000 km najčastejšie trasy okolo 20km. Pri dennom jazdení preferujem skôr "piánko" ale zasa cez víkendy hlavne po okreskách preferujem športovejšiu jazdu. Jazdil som na autách s benzínovým aj naftovým motorom a nemám výraznejší vzťah ani k jednému. Zaujíma ma váš názor

      Odpovedať

      1. jozef.gasparik@zoznam.sk 6.2.2015 17:44

        K autu treba mať istý vzťah alebo priatelský prístup a základné vedomosti v opačnom prípade je to katostrofa pre peňaženku.

        Odpovedať

    5. andy 20.1.2015 21:58

      No a teraz jedna otazka .. 90% kratke trasy a najazd 25000km rocne. D/B?

      Odpovedať

      1. Kamil 21.1.2015 00:54

        v tomto prípade by som bral radšej benzín, keďže dieselu nerobia dobre krátke trasy, a servis potom vyjde drahšie, a toľko sa na dieseli nedá ušetriť, aby sa zaplatili vyššie náklady na servis, ja si myslím, že na dieseli prerobíš, benzín vo väčšine prípadov nie je taký citlivý a náročný na servis

        Odpovedať

      2. D. 21.1.2015 16:43

        Zalezi aj ake mas prestavky medzi kratkymi jazdami. Dieslu skodi ked sa jazdi so sudenym motorom ale ak mas medzi kratkymi trasami male prestavky kedy motor nevychladne tak mozes uvazovat aj diesli. Typicky priklad su taxiky- dieslove motory maju aj cez 400000 km. Ja mam zase opacny problem rocny najazd 12000-15000 ale vacsinou dlhe trate

        Odpovedať

      3. peto 27.1.2015 14:49

        Ako pise D. podla toho, ci budes jazdit so studenym alebo zohriatym motorom, pravdepodobne kratke a studene, tak v tom pripade urcite benzin. Aj studeny diesel zerie vela pricom je vacsie riziko poruch oproti benzinu.

        Odpovedať

    6. Anonym 19.1.2015 13:53

      Fajn článok. pomohol :-)

      Odpovedať

    7. Maťo 9.1.2015 14:17

      Ak sa jedná o nové vozidlá tak pri benzíne nezaškodí spomenúť nadmerná tvorba karbónu pri priamovstrekových benzínových motoroch. Toto je problém každého vozidla s nájazdom nad 100t KM, často aj menej. Najväčší problém je, že karbón sa usadzuje na sedlách ventilov (nakoľko je benzín vstrekovaný priamo do valcov a narozdiel od vstrekovania do sania nemá ventili čo očistiť) a tie často ostávajú vysieť, resp. sa posunie ich časovanie a oprava/náprava je možná len zhodením hlavy a vyčistením, resp. už som videl aj čistenie pomocou "pieskovania" rozdrvených škrupín orechov. Trápi to motory naprieč všetkými značkami toyota/lexus napr v IS250, Škoda/VW/Audi všetky TSI a FSI, BMW s priamym vstrekom a predpokladám, že na tom podobne bude aj zvyšok priamosvstrekovej konkurencie v benzíne.

      Odpovedať

      1. Unknown 9.1.2015 23:15

        Starý článok, ale aktuálny. Podľa mňa treba vyberať auto s takým motorom, na akú prevádzku bude využívaný. Teda krátke trasy, nízky nájazd = benzín. Dlhé trasy, vysoký nájazd = diesel. Kde je tá hranica nájazdu, si musí vypočítať každý sám.

        Odpovedať

    8. mou 22.5.2014 00:41

      ja mam Octaviu 1 r.v.99 1,6 74kw super auto pre tich co nabehaju cca 10.000km rocne priemerku mam v meste 7,5litra. Mimo, bol som vo Svajciarsku a spat 6,1litra cca 2.000km nenarocny motor na udrzbu.

      Odpovedať

    9. norbe 28.4.2014 00:01

      Nizkoobsahove benziny do velkych aut su nezmysel....ich zivotnost je kratka.....

      Odpovedať

    10. taker 10.7.2013 11:25

      máme aj tu dobru naftu len treba vediet kde tankovať a pridať aditíva a hotovo

      Odpovedať

    11. Juraj 16.4.2012 13:55

      mama diesel clio dci 1,5,, a pridavam zasadne aditiva do nafty..u nas nenejdete kvalitnu naftu, tankoval som aj v rakusku aj v nemecku naftu a verte ze je poznat citelny rozdiel....motor zatial fachci v pohode pri neskutocnej spotrebe 3,8l/100km,

      Odpovedať

    12. Roman 19.1.2012 10:01

      Dakujem pekne odborni poradi, mam fabia 1,4 50kw combi 2002r., vela žerie benzin ano malo jazdym 1rok približšie 8000km.Uvazujem chcem predam fabiu , ake auto mam kupim ? Ake typ auto? Ja myslim odporučam benzin. Typ: VW,dacia sandero,renaut,suzuki,opel,škoda,misubihi,nisan,...Roman

      Odpovedať

      1. Zdendo 24.1.2012 13:01

        skus to napisat este raz a po Slovensky aby sme tomu rozumeli

        Odpovedať

      2. Peter 3.6.2013 13:10

        Roman napíš to po slovensky lebo fakt sa to nedá čítat :D

        Odpovedať

      3. Peto 9.1.2015 08:49

        1.4 vela zerie ? V tom pripade odporucam bicykel .

        Odpovedať

        1. Matus 8.2.2015 10:21

          Prečo to komentuješ ak si tento typ Fabie nikdy nemal. Áno MPI má vysokú spotrebu, ale v podstate výbornú spoľahlivosť a životnosť.

          Odpovedať