Chvenie bŕzd - brzdového pedálu - trasenie volantu. Aká je príčina?


  • 19
  • 23.10.2013
  • Marcel Janco
  • vibracieUrčite mnohí poznáte situáciu, kedy vám za jazdy trasie volant a pritom máte kolesá vyvážené. Alebo po stlačení brzdového pedálu cítite chvenie (pulzáciu) kombinované s trasením (vibrovaním) volantu. V takýchto prípadoch treba chybu väčšinou hľadať v brzdovom systéme.

     

    1. Osová nesymetria (hádzanie) brzdového kotúča

    Brzdový kotúč nezdieľa rovnakú pozdĺžnu a zvislú os s nábojom kolesa, na ktorý je namontovaný. V takomto prípade sa za jazdy chveje volant aj keď nie je stlačený brzdový pedál. Príčin môže byť viacero.

    • Nadmerné dotiahnutie polohovacej skrutky. Polohovacia skrutka slúži len na na nastavenie správnej polohy kotúča.
    • Korózia alebo nečistoty na povrchu náboja, ktoré spôsobujú nerovnomernosť dosadnutia kotúča s nábojom. Pred montážou kotúča je preto nutné dôkladne očistiť (oceľovou kefou, čistiacim prípravkom) povrch náboja, poprípade kotúča ak nie je nový.
    • Deformácia samotného náboja napríklad po nehode. Montáž kotúča na takýto zdeformovaný náboj povedie vždy k vibráciám (chveniu) bŕzd a volantu.
    • Nerovnomerná hrúbka kotúča. Brzdový kotúč môže byť nerovnomerne opotrebovaný a na povrchu sa vyskytujú rôzne drážky, ryhy a podobne. Pri brzdení nedosadajú brzdové doštičky celým svojim povrchom na plochu disku, čo spôsobuje viac či menej intenzívne chvenie.
     

    2. Deformácia samotného brzdového kotúča

    Povrch kotúča je zvlnený, čo spôsobuje prerušovaný kontakt kotúča s brzdovou doštičkou. Príčinou je tzv. prehriatie. Pri brzdení vzniká odpadové teplo, ktoré zohrieva brzdový kotúč. Pokiaľ nie je vzniknuté teplo odvedené do okolitého prostredia dostatočne rýchlo, kotúč sa prehreje. Poznať to môžeme podľa modro-fialových miest po povrchu kotúča. Treba mať na pamäti, že brzdový systém vozidla väčšiny klasických vozidiel je konštruovaný na bežné jazdenie. Ak s takýmto vozidlom opakovane intenzívne brzdíme napríklad rýchlou jazdou z kopca, prudkým brzdením z vysokých rýchlostí a podobne, riskujeme prehriatie - zdeformovanie brzdového kotúča.

    Prehrievanie brzdového kotúča môže vzniknúť aj montážou brzdových doštičiek horšej kvality. Tie sa môžu nadmerne zohriať pri intenzívnom brzdení, čo vedie k zvyšovaniu teploty už aj tak dosť namáhaných kotúčov a ich následnej deformácii.

    Chvenie volantu a stlačeného brzdového pedálu môže nastať aj nesprávnou montážou disku kolesa. Mnohé hliníkové disky sú vyrobené pre viaceré typy vozidiel (univerzálne) a na správne osadenie vyžadujú tzv. distančné krúžky, ktoré zabezpečia správne vystredenie kolesa na náboji. Môže sa však stať, že tento krúžok je poškodený (zdeformovaný), čo znamená nesprávne osadenie - vystredenie kolesa a následné chvenie volantu a zošliapnutého brzdového pedálu.

    [gallery link="file" ids="57331,57332,57333,57334"] MJ
    Komentáre (19)
     
    1. peter 12.3.2015 20:46

      V prvom rade treba skontrolovať kolesá , urobiť pneuservis . Pokial to vozidlo má mesiac treba to reklamovať mate to v záruke . Peter

      Odpovedať


    2. Petka 12.3.2015 18:41

      Prepáčte ja by som sa chcela opýtať v čom môže spočívať chvenie/trasenie celého auta? jedná sa o golf VII ktorý je nový má mesiac (aj keď za mesiac najazdených 2800km) ale je to nové auto a chcela by som vedieť čo to môže spôsobovať?

      Odpovedať


    3. jaro 27.2.2014 16:49

      zdravim pomožemi niekto mam opel zfiru 18 ,ked brzdim tak citim že koleso sami jak kebi vibroval ,alebo podoba buchanie len ked brzdim aj pri richlost 40,vimenil som nove kotuče nove dostički,a to iste mi to robi jedna sa o predne koleso lava strana,dakujem.

      Odpovedať


    4. jan 19.2.2014 16:17

      dobry den mam bmw e46 320d menil som tlmice ked som to vymenil tak som mal zaseknutu rucnu brzdu nemohol som autom pohnut potom ako som to stale skusal dopredu a do zadu povolilo to a mohol som jazdit, ale problem bol ze zdalo sa mi ako keby ma nieco brzdilo po 50 km to brzdenie prestalo v neutrali to islo dobre ale najvecsi problem ktory mam a nemozem si poradit je ze pri brzdeni mi seka s autom a volat sa netrasie ziadna kontrolka sa mi nezapla. za vasu radu vam vopred dakujem

      Odpovedať

      1. Tomáš 25.2.2014 10:22

        Aká bola príčina tej zaseknutej brzdy? Nemohlo sa stať, že ti zostala vysieť, prehriali sa kotuče s platničkami a teraz ti to robí neplechu aj pri normálnom brzdení? Teraz už s tou brzdou nemáš problém?

        Odpovedať

      2. kamil 31.3.2015 21:25

        :)

        Odpovedať

        1. kamil 31.3.2015 21:27

          Mne sa neska stalo že som.zapadol a začalo mi triast volant pri 100 km neviem prečo neviete mi poradiť

          Odpovedať


    5. Robo Boháč 28.1.2014 13:33

      Zdravím mne trasie volant keď idem nad 120km/h a neviem si s tým poradiť čapy mám vymenené aj tlmiče aj preu sú nové vyvážené aj geometria a trasie stále. Vie mi niekto poradiť ak mal niekto podobný problém? Trasie mi len volant nie pedál. Vopred ďakujem za pomoc.

      Odpovedať

      1. Tomáš 25.2.2014 10:27

        O aké auto sa jedná? Keď si montoval kolesá, nemohlo sa stať, že ti na dosadacej ploche ostal nejaký bordel? Nemáš vôľu v riadení?

        Odpovedať


    6. martin 10.11.2013 23:04

      Zdravim, moze chvenie (pri rychlejsej jazde ale aj pri brzdeni z vyssej rychlosti) sposobovat absencia vymedzovacieho pruzku na kolesach?

      Odpovedať


    7. Jozef 8.11.2013 20:32

      Dobrý deň? mám focus r.v. 2008 a pri jazde po diaľnici alebo všobecne jazdou nad 11O km/h mi chveje mierne volantom a keď prudšie zabrzdím napr. ked dobrzdujem z exitu z dialnice tak mi sa mi volant neskutočne rozochveje, koľkokrát ako keby chcel vyletieť z ruky , ale nerobí to vždy .

      Odpovedať


    8. David 31.10.2013 18:26

      Kotúče som dal montovať v autorizovanom servise aj platničky a vrámci montážnej záruky mi ich po 1 mesiaci aj skontrolovali po začiatku trasenia kotúče aj platničky OK

      Odpovedať


    9. Anonym 24.10.2013 15:16

      Kolesa treba dat na povodne miesto,ako pred demontaznou(zachovanie vyvazenia,aj ked cca po 500 km sa to upravi,ked je vsetko OK).treba skontrolovat pneu,prevyvazit. pri vyssej rychlosti nad 100km/h nekmita volant?staci,ak velmi jemne,brzdenie to kmitanie znasobi.ake brzdove dosticky a kotuce boli pouzite,pri slabsej kvalite kotucov staci malo,aby sa zvlnili.

      Odpovedať


    10. luko 23.10.2013 12:51

      Zdeformovať brzdový kotúč sa dá aj tým, že brzdíte motorom a samotnými brzdami len dobrzďujete. Takže to netrebá preháňať ani s brzdením, ani s nebrzdením.

      Odpovedať


    11. David 23.10.2013 11:21

      zdrvým mám golf 4 po výmene všetkého čo sa na prednej náprave mení okrem ložísk a keď brzdím tak mi trasie volant ale nie vždy rovnakou intenzitou .

      Odpovedať

      1. Lubos 31.10.2013 11:00

        Vymeniť brzdové kotúče za kvalitnú značku

        Odpovedať

      2. Tomáš 25.11.2013 00:26

        Skus vymenit pneu. aj tie to môžu spôsobovat.

        Odpovedať

      3. Peter Mamák 25.2.2014 09:05

        Dobrý den mám fiestu mk7 r.v. 2010 najazdene 35000 km a problém že mi trasie volantom no len ak brzdím prudko a aj to len v prípad ked už pomaly stojím cca 20 km/h , citim na volante a brzdovom pedály prerušovanie... neviem si z tým poradiť ABS urcite nie to som skúšal najviac cítim ak pribrzdím prudšie a potom pedal jemne povolým no nie celkom.Kotuče vyzerajú v poriadku.Ďakujem za radu.

        Odpovedať

      4. Marián 3.8.2014 14:54

        Skús vymeniť zadné kotúče,to som mal na A4.A neukázalo to ani na brzdovej stolici.

        Odpovedať