Hyundai Getz (2002-2008) - recenzia a skúsenosti

Na nič sa nehrám.

  • 1
  • 24.1.2013
  • Marcel Janco
  •  

    Hyundai Getz sa svojim dizajnom snažil osloviť európskych zákazníkov a treba uznať, že sa m to do značnej miery aj podarilo. Okrem nekonfliktného dizajnu zaujal Getz aj pomerne veľkorysou zárukou, obstojnou výbavou, solídnými jazdnými vlastnosťami a tiež priaznivou cenou. Slušnej obľúbenosti sa Getz teší aj ako jazdenka a to najmä z dôvodu dobrej spoľahlivosti a priaznivým prevádzkovým nákladom.

    Getz bol predstavený na jeseň roku 2002 a na našom trhu sa začal predávať koncom roka. Na niektorých trhoch sa vyskytoval aj pod názvom Hyundai Click. Vyrábal sa v troj a päťdverovom prevedení a pod kapotou boli na výber benzínové motory 1,1i (46 kW), 1,3i (60 kW), 1,6 16V (77 kW) a jeden trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi s výkonom 60 kW (v SR v predaji až od roku 2004). Motory boli väčšinou kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo zriedka aj s príplatkovým štvorstupňovým automatom.

    V roku 2003 bola 1,3-ka mierne modernizovaná a dostala o 3 kW viac na výsledných 63 kW. V roku 2005  prešiel automobil faceliftom. Najväčšie zmeny sa odohrali na prednej časti, ktorá sa viac zaguľatila, drobnými zmenami prešiel aj interiér vozidla. Zmenila sa aj ponuka motorov. Základná 1,1i po modernizácii dosahovala výkon 49 kW, 1,3-ku  nahradil nový motor 1,4i (71 kW) a najvýkonnejšia 1,6 16V dosahovala po novom 78 kW. V prípade dieslového motoru nahradil pôvodný trojvalec nový štvorvalec, ktorý sa ponúkal v dvoch výkonových variantoch (65 a 81 kW). V roku 2006 doplnila ponuku "terénna" verzia Cross, ktorá sa od bežných modelov na prvý pohľad odlišovala plastovými doplnkami karosérie. Na jeseň 2008 sa Getz dočkal nástupcu v podobe modelu i20.

    Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Hyundai Getz v roku 2004. Za ochranu posádky pri náraze získal štyri hviezdičky z piatich (25 bodov). Za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách taktiež štyri hviezdičky z piatich (37 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičku zo štyroch (5 bodov).

    V interiéri vládnu tmavošedé plasty tvrdého vyhotovenia, zlícovanie je však na pomerne slušnej úrovni a tak sa aj po rokoch objavuje len minimum pazvukov. Výnimku tvoria len vozidlá s trocha utraseným dieslovým trojvalcom, kde je pri pvyšších nájazdoch riziko pazvukov o niečo väčšie. Priestrannosť interiéru je vzhľadom na vonkajšie rozmery veľmi dobrá a relatívne pohodlne sa odvezú štyria bežne urastení cestujúci. Slovko relatívne je hlavne z dôvodu menej komfortného - tvrdšieho čalúnenia zadnej lavice. Vpredu je situácia o niečo lepšia, na obstojnej úrovni je aj tvarovanie, snáď len urastenejším pasažierom môže výraznejšie prekážať o niečo kratší sedák.

    Hyundai_Getz_interier

    Kufor vozidla disponuje vzhľadom na vtedajšiu kunkurenciu len priemernou hodnotou 245 litrov, na bežné potreby však postačuje. V prípade potreby je možnosť sklopiť zadné sedadlá, čím narastie objem na solídnych 977 litrov. Výhodou kufra je rovná podlaha po sklopení sedadiel a taktiež možnosť (za príplatok) posúvať zadnou lavicou, čo zlepšuje variabilitu interiéru. Pripomienku si kufor zaslúži sa trocha menší otvor, vyššiu nakladaciu hranu a tiež dosť hlboké dno, čo trocha sťažuje nakladanie/vykladanie ťažších predmetov. Menším negatívom interiéru je aj slabšie odhlučnenia motorového priestoru (citeľné hlavne pri 1,5 CRDi) a mierne zvýšená hlučnosť na zadných sedadlách od horšie utlmených kolies zadnej nápravy.

    Hyundai_Getz_kufor

    Podvozok jednoduchej konštrukcie (vpredu zavesenie typu McPherson a vzadu torzne pružný nosník s pozdĺžnymi ramenami) je pomerne tuho naladený. Tuhšie naladenie sa odzrkadľuje v dobrých jazdných vlastnostiach a to aj v prípade svižného jazdenia, negatívom je potom mierne horší komfort na nerovnostiach. Ten vo zvýšenej miere pocítia hlavne pasažieri na zadných sedadlách, kde moc utlmenia nedožičí ani tvrdšie čalúnenie sedadiel.

    Hyundai_Getz_podvozok

    Motory

    Vzhľadom na zameranie a veľkosť vozidla poteší obstojná motorová ponuka. Základom benzínových motorov je 1,1 litrový štvorvalec s 12 ventilovým rozvodom a výkonom 46 kW, resp. po modernizácii 49 kW. Dynamika motora vyhovie na bežné jazdenie po meste a priľahlom okolí, výkonový handicap sa prejavuje pri väčšom obsadení/naložení vozidla, tiahlych stúpaniach či pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, kde je nutné podradiť a motor udržiavať vo vyšších otáčkach. Pri bežnej prevádzke sa sa motor odvďačí solídnou spotrebou okolo 5-5,5 litra.

    Hyundai_Getz_11-12V

    Podstatne svižnejšie jazdenie ponúka väčšia 1,3-ka s výkonom 60 resp. 63 kW, vybavená taktiež 12 ventilovým rozvodom. Podobne ako menšia 1,1, aj väčšia 1,3-ka je v nižších otáčkach trocha lenivá a pre lepšiu akceleráciu je treba motor vytočiť nad 3000 ot/min. Vytáča sa však ochotne a ľahko. Vo vyšších otáčkach je ale motor pomerne hlučný a samozrejme rastie aj spotreba. Pri bežnom jazdení ale nie je problém udržať apetít motora okolo 6 litrov benzínu na 100 km.

    Hyundai_Getz_13-12V

    Veľmi dobrou alternatívou je po facelifte predstavený 16 ventilový štvorvalec o objeme 1,4 litra a výkone 71 kW. Oproti menšej 1,3-ke ponúka lepšiu dynamiku v spodných otáčkach a po vytočení je o poznanie tichší. Neurazí ani apetít a pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 6-6,5 litra.

    Najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu predstavuje 1,6 16V s výkonom 77 resp. 78 kW. Očakávanú dynamiku však motor ukáže až po prekročení 3000 ot/min. Pri bežnom jazdení poteší motor obstojnou spotrebou okolo 7 litrov.

    Hyundai_Getz_DOHC-16V

    Diesel

    Do modernizácie sa pod kapotou nachádzal trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi s max. výkonom 60 kW. Dynamika motora postačuje aj na svižnejšie jazdenie, treba si však zvyknúť na značný turboefekt. V praxi je totiž motor do 2000 ot/min dosť lenivý, po prekročení tejto hranice ale výrazne ožije a z Getz-u sa stane razom žihadlo na cestách. Pripomienku si motor zaslúži aj za vyššiu hlučnosť a tiež kultivovanosť chodu, keďže sa do interiéru prenášajú citeľné vibrácie. Odmenou za urachtaný chod motora je solídna spotreba, pohybujúca sa v priemere okolo 5 litrov.

    Hyundai_Getz_15-CRDi-12V

    Po modernizácii sa pod kapotu dostal štvorvalec 1,5 CRDi, ktorý sa dodával v dvoch výkonových prevedeniach 65 a 81 kW. Vďaka variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla a odlišnej konštrukcii bol agregát citeľne živší v spodných otáčkach, zlepšila sa plynulosť ťahu motora a zväčšil tiež rozsah využiteľných otáčok. Najvýraznejší posun ale nastal v prípade zniženia hlučnosti a tiež zlepšenia kultivovanosti chodu. Spotreba oboch motorov sa pohybuje okolo 5 litrov. Napriek solídnej dynamike, spotrebe ale aj spoľahlivosti, sa dieslové motory len obtiažne presadzovali popri vydarených a podstatne lacnejších benzínových motoroch. Dieslový Getz je tak pomerne zriedkavým javom.

    Hyundai_Getz_CRDi-16V

    Spoľahlivosť a najčastejšie pruchy

    Getz sa vyznačuje veľmi obstojnou spoľahlivosťou, čo ukázali nielen štatistiky, ale aj skúsenosti užívateľov. Najčastejšie sa objavujú problémy centrálneho zamykania, poprípade zaseknuté kľučky zadných dverí. Lak najmä nemetalizovaných verzií je na kapote pomerne citlivý na odletujúce kamienky, čo rezultuje do poškodení a postupne vznikajúcej korózie. Zriedkavosťou nie je ani vypálenie halogénových žiaroviek v predných svetlometoch, to je ale častý jav aj pri iných vozidlách.

    Z chronických problémov, ktoré sa postupom času eliminovali, treba spomenúť nasledovné dva. Prvým boli vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov, s čím si výrobca zo začiatku pri záručných opravách nevedel rady, ale v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný. Getz vo výbave Dynamic a vyššej obsahuje štandardne ABS. Za jeho nefunkčnosť (signalizovanú rozsvietením kontrolky) mohol zoxidovaný konektor riadiacej jednotky, v ktorom kondenzovala voda. Zastúpenie značky zvolalo majiteľov do servisov, konektor dostal odvetranie a ochranu špeciálnym mazivom, takže dnes sa už problém prakticky nevyskytuje.

    Občas možno natrafiť na vozidlo s opotrebovanými ložiskami kolies, čo prezrádza typické hučanie, pričom častejšie sú postihnuté ložiská zadnej nápravy. Podvozok je inak pomerne odolný a vôle sa objavujú až po väčšej porcii km a to platí aj o vôľach v tiahlach priečnych stabilizátorov, ktoré sa oproti iným vozidlám vyznačujú solídnou životnosťou. Pri vozidlách jazdiacich prevažne mestskú premávku sa pomerne skoro porúča spojka. Namazať mazivom sa oplatí priebežne aj závit antény, ktorý inak pomerne rýchlo zhrdzavie, čo je síce drobnosť, ale na umyvárke moc nepoteší.

    Benzínové motory sú veľmi spoľahlivé, občas sa možno stretnúť len s mierne vyššou spotrebou motorového oleja (častejšie pri 1,1 a 1,3) a to najmä v prípadoch, ak sa motor dlhšiu dobu vytáča - napr. rýchlou jazdou po diaľnici a pod.

    V prípade dieslových motorov sa pri väčšom nájazde vyskytuje problém s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla, čo prezradí citeľný zápach nafty okolo auta, neskôr aj zhoršené štarty a výpadky ťahu pri prudšej akcelerácii (častejšie pri trojvalci). Väčší nájazd znamená aj vyššie riziko nadmerne opotrebených vstrekovačov - hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. Turbodúchadlo sa prezentuje solídnou životnosťou, pri väčšom nájazde, necitlivom zaobchádaní či slabšej údržbe však môže vykazovať známky nadmerného opotrebenia - vyššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. V prípade štvorvalcového diesla sa občas objaví aj problém so zatunutou reguláciou variabilnej geometrie lopatiek turba, čo sa prejavuje slabším resp. kolísajúcim ťahom motora.

       

     

    Technické parametre

    Typ karosérie: troj a päťdverový hatchback
    Rozmery (D x Š x V v mm): 3810-3825 x 1665-1780 x 1490-1495
    Rázvor (mm): 2455
    Batožinový priestor (l): 288
    Pohon predné kolesá
    Objem palivovej nádrže (l): 45

    Motor Objem Kódové označenie Výkon
    1.1 1086 ccm G4HD 46 kW
    1.3 i 1341 ccm G4EA 60 kW
    1.4 i 1399 ccm G4EE 71 kW
    1.6 1599 ccm G4ED-G 77 kW
    1.5 CRDi 1493 ccm D3EA 60 kW
    1.5 CRDi 1493 ccm D4FA 65 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla
    na svoj objem živé a úsporné benzínové motory
    dobré jazdné vlastnosti
    zväčša slušná výbava
    vnútorný priestor vzhľadom k vonkajším rozmerom
    priaznivé ceny jazdeniek
    pre niekoho príliš konzervatívny dizajn
    tvrdé a nie príliš hodnotne pôsobiace plasty v interiéri
    vibrácie a hlučnosť trojvalcového turbodieselu 1,5 CRDi
    slabšie odhlučnenie interiéru (podvozku a motora)
    tvrdšie odpruženie
    vyššie ceny náhradných dielov

    Poruchy (14)
    nefunkčné centrálne zamykanie
    zaseknuté kľučky zadných dverí
    citlivá kapota na odletujúce kamienky - poškodenia, korózia (nemetalizované verzie)
    vypálené žiarovky predných svetlometov
    zhrdzavený závit antény
    vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov - v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný
    nefunkčné ABS - zoxidovaný konektor riadiacej jednotky - rozsvietená kontrolka (zvolávacia akcia)
    občas opotrebované ložiská kolies - hučanie (hlavne zadná náprava)
    rýchlejšie opotrebovaná spojka (necitlivé zaobchádzanie, častejšia mestská jazda)
    občas vyššia spotreba motorového oleja - najmä ak sa dlhšiu dobu jazdí vo vyšších otáčkach (1,1i a 1,3i)
    občas úniky nafty z vysokotlakového čerpadla (väčší km nábeh, častejšie 1,5 CRDi -trojvalec)
    opotrebované vstrekovače - hrubší a nerovnomerných chod motora, obtiažnejšie štarty, nadmerný prepad a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh)
    nadmerne opotrebované turbodúchadlo - yššia spotreba oleja, priesak oleja do sacieho traktu, vyššia dymivosť a pod. (1,5 CRDi, väčší km nábeh)
    zatunutá regulácia variabilnej geometrie lopatiek turba - slabší resp. kolísajúci ťah motora (väčší km nábeh, častejšia pomalá jazda - v nižších otáčkach, 1,5 CRDi -štvorvalec)

    Autorubik odporúča / neodporúča
    1,3i 12V (60 a 63 kW) alebo 1,4 16V (71 kW).
    Po stráke dynamiku sú oba motory plne postačujúce na bežné jazdenie, potešia primeranou spotrebou a tiež solídnou spoľahlivosťou.
    1,5 CRDi (60 kW).
    Motor síce poskytuje solídnu dynamiku a vyznačuje sa priaznivou spotrebou, na druhej strane je ale zvýšená hlučnosť a chabá kultivovanosť. Vo výsledku tak nie je príliš dôvodov pre jeho kúpu v porovnaní s podarenými benzínovými motormi.
    7,6
    Autorubik verdikt
    Komentáre (1)

    Pridať komentár

    1. janfrnda 8.5.2013 13:57

      zhanam snimac vacky getz 2007

      Odpovedať