Hyundai Getz (2002-2008) - recenzia a skúsenosti

 


  • 1
  • 24.1.2013
  • Marcel Janco
  • Hyundai Getz sa napriek tuctovému dizajnu snažil osloviť európskych zákazníkov a treba uznať, že do značnej miery sa mu to aj darilo. Dôvodom bola na tú dobu veľkorysá záruka, obstojná výbava, solídne jazdné vlastnosti a hlavne priaznivé ceny. Podobne je to aj v prípade jazdenky. Obľubu u zákazníkov má Getz hlavne kvôli dobrej spoľahlivosti, nízkym prevádzkovým nákladom a samozrejme atraktívnej cene jazdenky.

    Getz bol predstavený na jeseň roku 2002 a na našom trhu sa začal predávať koncom roka. Na niektorých trhoch sa vyskytoval aj pod názvom Click. Vyrábal sa v troj a päťdverovom prevedení a pod kapotou boli na výber benzínové motory 1,1i (46 kW), 1,3i (60 kW), 1,6 16V (77 kW) a jeden trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi s výkonom 60 kW (v SR v predaji až od roku 2004). Motory boli väčšinou kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo štvorstupňovým automatom.

    V roku 2003 bola 1,3-ka mierne modernizovaná a dostala o 3 kW viac na výsledných 63 kW. V roku 2005  prešiel automobil faceliftom. Najväčšie zmeny sa odohrali na prednej časti, ktorá sa viac zaguľatila, drobnými zmenami prešiel aj interiér vozidla. Zmenila sa aj ponuka motorov. Základná 1,1i po modernizácii dosahovala výkon 49 kW, 1,3-ku  nahradil nový motor 1,4i (71 kW). Zásadných zmien sa dočkal aj turbodiesel. Po novom už obsahoval 4 valce, variabilnú geometriu lopatiek turbodúchadla (VGT) a ponúkal sa v dvoch výkonových variantoch (65 a 81 kW). V roku 2006 doplnila ponuku "terénna" verzia Cross, ktorá dostala niektoré plastové doplnky naviac. Na jeseň 2008 sa Getz dočkal nástupcu v podobe nového modelu i20.

    Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Hyundai Getz v roku 2004. Za ochranu posádky pri náraze získal štyri hviezdičky z piatich (25 bodov). Za ochranu detí cestujúcich v autosedačkách taktiež štyri hviezdičky z piatich (37 bodov). Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičku zo štyroch (5 bodov).

    V interiéri vládnu tmavošedé plasty tvrdého vyhotovenia, zlícovanie je však na dobrej úrovni a aj po rokoch sa objavuje len minimum pazvukov. Priestrannosť interiéru je vzhľadom na vonkajšie rozmery veľmi dobrá a relatívne pohodlne sa odvezú štyria bežne urastení cestujúci. Slovko relatívne je hlavne z dôvodu pomerne tvrdšieho čalúnenia, obzvlášť zadnej lavice. Vpredu je situácia o niečo lepšia, bočné vedenie operadla je na bežné jazdenie akurát, urastenejším pasažierom môže výraznejšie prekážať len kratší sedák.

    Hyundai_Getz_interier

    Kufor vozidla disponuje len priemernou hodnotou 245 litrov, nakladanie/vykladanie ťažších predmetov neuľahčí ani dosť hlboké dno. Komu by sa kufor málil, má možnosť po sklopení zadných sedadiel využiť už solídnych 977 litrov. Výhodou kufra je rovná podlaha po sklopení sedadiel a taktiež možnosť (za príplatok) posúvať zadnou lavicou, čo zlepšuje variabilitu interiéru. Menším negatívom interiéru je slabšie odhlučnenia motorového priestoru (citeľné hlavne pri 1,5 CRDi) a mierne zvýšená hlučnosť na zadných sedadlách od kolies zadnej nápravy.

    Hyundai_Getz_kufor

    Podvozok jednoduchej konštrukcie (vpredu zavesenie typu McPherson a vzadu torzná priečka s pozdĺžnymi ramenami) je pomerne tuho naladený. Tuhšie naladenie sa odzrkadľuje v dobrých jazdných vlastnostiach aj pri dosť svižnom zvezení, negatívom je zhoršený komfort na nerovnostiach. Ten vo zvýšenej miere pocítia hlavne pasažieri na zadných sedadlách, kde moc utlmenia nedožičí ani tvrdšie čalúnenie sedadiel.

    Hyundai_Getz_podvozok

    Vzhľadom na zameranie a veľkosť vozidla poteší obstojná motorová ponuka. Základom je 1,1 litrový štvorvalec s 12 ventilovým rozvodom. Jeho výkon na bežné jazdenie postačuje, výkonový handicap sa prejavuje pri plnom obsadení/naložení, či pri zrýchľovaní vo vyšších rýchlostiach. Pri bežnej prevádzke sa odvďačí solídnou spotrebou okolo 5-5,5 litra.

    Hyundai_Getz_11-12V

    Podstatne svižnejšie jazdenie ponúka objemnejšia 1,3-ka, taktiež s 12 ventilovou konštrukciou. Podobne ako menší agregát, aj tento motor je v nižších otáčkach trocha lenivý a pre lepšiu akceleráciu ho treba vytočiť nad 3000 ot/min. Vytáča sa však veľmi ochotne a ľahko. Zvyknúť si treba len na mierne zvýšenú hlučnosť agregátu vo vyšších otáčkach. Samozrejme s vytáčaním nerastie len hluk, ale aj spotreba. Pri bežnom jazdení nie je však problém udržať apetít motora okolo 6 litrov benzínu na 100 km.

    Hyundai_Getz_13-12V

    Veľmi dobrou alternatívou je po facelifte predstavený 16 ventilový štvorvalec o objeme 1,4 litra a výkone 71 kW. Oproti menšej 1,3-ke ponúka lepšiu dynamiku v spodných otáčkach a po vytočení je o poznanie tichší. Neurazí ani je apetít a pri bežnom jazdení sa spotreba pohybuje okolo 6-6,5 litra.

    Jednoznačne najlepšiu dynamiku jazdenia ponúka 1,6 16V s výkonom 77 kW. Podobne ale ako menšia 1,3 alebo 1,1 je v nižších otáčkach vzhľadom na svoje výkonové parametre trocha ospalý a jeho dynamika sa postupne zvyšuje s rastúcimi otáčkami. Nad 3000 ot/min už poskytuje veľmi svižnú dynamiku a posádku neobťažuje ani nadmerným hlukom. Motor sa vyznačuje aj solídnou spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 7 litrov.

    Hyundai_Getz_DOHC-16V

    Samostatnú kapitolu tvoria dieselové motory. Do modernizácie sa pod kapotou nachádzal trojvalcový turbodiesel 1,5 CRDi o výkone 60 kW. Do 2000 ot/min je motor dosť lenivý, po prekročení tejto hranice ale výrazne ožije a z Getz sa stane razom žihadlo na cestách. Bohužiaľ, motor je ale dosť hlučný a naviac sa do interiéru prenášajú aj citeľné vibrácie. Zázračnú spotrebu tiež netreba čakať, pohybuje sa okolo 5-5,5 litra nafty na 100 km.

    Hyundai_Getz_15-CRDi-12V

    Oveľa podarenejší bol jeho nástupca, ktorý už však bol štvorvalcovej konštrukcie a dodával sa v dvoch výkonových prevedeniach 65 a 81 kW. Vďaka variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla a prepracovanej konštrukcii bol agregát citeľne živší v spodných otáčkach a hlavne štvorvalcová konštrukcia znamenala podstatné zníženie vibrácii a hlučnosti. Spotreba oboch motorov sa pohybuje okolo 5 litrov. Faktom je, že sa jedná o pomerne zriedkavú motorizáciu, ktorá sa len ťažko presadzovala popri vydarených a podstatne lacnejších benzínových motoroch.

    Hyundai_Getz_CRDi-16V

    Getz sa vyznačuje veľmi obstojnou spoľahlivosťou, čo ukázali nielen štatistiky, ale aj skúsenosti užívateľov. Najčastejšie sa objavujú problémy centrálneho zamykania, poprípade zaseknuté kľučky zadných dverí. Lak najmä nemetalizovaných verzií je na kapote pomerne citlivý na odletujúce kamienky, čo rezultuje do poškodení a postupne vznikajúcej korózie. Zriedkavosťou nie je ani vypálenie žiaroviek v predných svetlometoch, ale to je časté aj pri konkurenčných vozidlách.

    Z chronických problémov, ktoré sa postupom času eliminovali, treba spomenúť nasledovné dva. Prvým boli vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov, s čím si výrobca zo začiatku pri záručných opravách nevedel rady, ale v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný. Getz vo výbave Dynamic a vyššej obsahuje štandardne ABS. Za jeho nefunkčnosť (signalizovanú rozsvietením kontrolky) mohol zoxidovaný konektor riadiacej jednotky, v ktorom kondenzovala voda. Zastúpenie značky zvolalo majiteľov do servisov, konektor dostal odvetranie a ochranu špeciálnym mazivom, takže dnes už sa problém nevyskytuje.

    Občas možno natrafiť na vozidlo s opotrebovanými ložiskami kolies, čo prezrádza typické hučanie, pričom častejšie sú postihnuté ložiská zadnej nápravy. Podvozok je inak pomerne odolný a vôle sa objavujú až po väčšej porcii km a to platí aj o vôľach v tiahlach priečnych stabilizátorov, ktoré sa oproti iným vozidlám vyznačujú solídnou životnosťou. Pri vozidlách jazdiacich prevažne mestskú premávku sa pomerne skoro porúča spojka. Namazať mazivom sa oplatí priebežne aj závit antény, ktorý inak pomerne rýchlo zhrdzavie, čo je síce drobnosť, ale na umyvárke moc nepoteší.

    Benzínové motory sú veľmi spoľahlivé, občas sa možno stretnúť len s vyššou spotrebou motorového oleja (viac 1,1 a 1,3), ak sa motor častejšie vytáča. Trojvalcový turbodiesel používa vstrekovanie Common-rail od firmy Bosch a vyznačuje sa solídnou spoľahlivosťou. Občas sa len môžu vyskytnúť problémy s únikom nafty z vysokotlakového čerpadla, čo prezradí citeľný zápach nafty okolo auta. Kvôli kvalite nafty alebo veľkému počtu najazdených kilometrov môžu byť opotrebované aj vstrekovače. Tie prezradí typické cvakanie alebo nerovnomerný chod motora.

     

    História modelu

    2002 - začiatok predaja. 1,1i (46 kW), 1,3i (60 kW) a 1,6i 16V (77 kW). 2003 - 1,3i (63 kW). 2004 - 1,5 CRDi (60 kW). 2005 - facelift a modernizácia. 1,1i (49 kW), 1,4i (71 kW) a 1,5 CRDi (65 a 81 kW). 2006 - verzia Cross. 2008 - ukončenie výroby a príchod nástupcu - i20.          

    Technické parametre

    Typ karosérie: troj a päťdverový hatchback
    Rozmery (D x Š x V v mm): 3810-3825 x 1665-1780 x 1490-1495
    Rázvor (mm): 2455
    Batožinový priestor (l): 288
    Pohon predné kolesá
    Objem palivovej nádrže (l): 45
        MJ
    Motor Objem Kódové označenie Výkon Hodnotenie

    Benzín

    1.1 1086 ccm G4HD 46 kW
    1.3 i 1341 ccm G4EA 60 kW
    1.4 i 1399 ccm G4EE 71 kW
    1.6 1599 ccm G4ED-G 77 kW

    Nafta

    1.5 CRDi 1493 ccm D3EA 60 kW
    1.5 CRDi 1493 ccm D4FA 65 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    veľmi dobrá spoľahlivosť a odolnosť vozidla
    na svoj objem živé a úsporné benzínové motory
    dobré jazdné vlastnosti
    zväčša slušná výbava
    vnútorný priestor vzhľadom k vonkajším rozmerom
    priaznivé ceny jazdeniek
    pre niekoho príliš konzervatívny dizajn
    tvrdé a nie príliš hodnotne pôsobiace plasty v interiéri
    vibrácie a hlučnosť trojvalcového turbodieselu 1,5 CRDi
    slabšie odhlučnenie interiéru (podvozku a motora)
    tvrdšie odpruženie
    vyššie ceny náhradných dielov

    Poruchy (12)
    nefunkčné centrálne zamykanie
    zaseknuté kľučky zadných dverí
    citlivá kapota na odletujúce kamienky - poškodenia, korózia (nemetalizované verzie)
    vypálené žiarovky predných svetlometov
    vibrácie - klepanie zadných brzdových bubnov - v priebehu roka 2003 bol problém postupne odstraňovaný
    nefunkčné ABS - zoxidovaný konektor riadiacej jednotky - rozsvietená kontrolka (zvolávacia akcia)
    občas opotrebované ložiská kolies - hučanie (hlavne zadná náprava)
    rýchlejšie opotrebovaná spojka (mestská jazda)
    zhrdzavený závit antény
    občas vyššia spotreba motorového oleja (1,1i a 1,3i, častejšie vytáčanie)
    občas úniky nafty z vysokotlakového čerpadla
    opotrebované vstrekovače - cvakanie, nerovnomerný chod (diesel, väčší km nábeh, nekvalitná nafta)

    Autorubik odporúča / neodporúča
    1,3i 12V (60 a 63 kW) alebo 1,4 16V (71 kW). Oba motory sú plne postačujúce na bežné jazdenie, vo vyšších otáčkach poskytujú slušnú dynamiku a nepreháňajú to ani spotrebou paliva. Naviac sú spoľahlivé.
    1,5 CRDi (60 kW). Dynamicky sa nejedná o zlý motor, ale jeho hlučnosť a vibrácie sú dosť výrazné. Spotreba je na bežnej úrovni, a tak nie je príliš dôvodov pre jeho kúpu v porovnaní s veľmi podarenými benzínovými motormi.
    Celkové hodnotenie
    Spoľahlivosť
    Dizajn
    Prevádzkové náklady
    Jazdné vlastnosti
    Servis (cena a dostupnosť)
    7.0

    Autorubik verdikt
    Komentáre (1)
     
    1. janfrnda 8.5.2013 13:57

      zhanam snimac vacky getz 2007

      Odpovedať