Hyundai Terracan je priamym nástupcom modelu Galloper, ktorý vystriedal začiatkom roka 2001. Na rozdiel od predchodcu, ktorý nosil licenčné gény Mitsubishi Pajero, Terracan bol už čisto kórejsky projekt, ktorý má mnoho spoločného so sesterskou Kia Sorento. S ňou má zhodnú základnú mechanickú stavbu, systém pohonu všetkých kolies a benzínový motor 3,5 V6. Zásadný rozdiel je v dizajne karosérie a tiež v dieselových agregátoch. Kým Kia mala diesel 2,5 CRDI, Terracan vsadil na štvorvalec 2,9 CRDi. Zaujímavé je, že motor 2,5 CRDi so vstrekovaním Common-Rail Bosch bol vyvinutý Hyundaiom a 2,9 CRDi s Common-Railom Delphi, vyrobený zase Kiou, ktorá ho dodávala aj do modelu Kia Carnival. Terracan je terénny automobil s nevšedným dizajnom a veľmi zaujímavou cenou, avšak treba sa pripraviť na vrtochy, ktoré vie najčastejšie pripraviť štvorvalcový turbodiesel, najmä v spojení s manuálnou prevodovkou.
Predaj modelu sa začal v prvej polovici roka 2001 s dvoma motormi, preplňovaným vznetovým štvorvalcom CRDi s objemom 2,9 l (110 kW) a zážihovým šesťvalcom s objemom 3,5 l (143 kW). Zaujímavá je aj politika v oblasti výbavy, keď off-road s turbodieselom bol v ponuke s dvoma stupňami – Comfort a Elegance, pričom Comfort sa dodáva len s päťstupňovou prevodovkou s priamym radením. V prípade verzie Elegance už bolo možné doobjednať aj štvorstupňový automat. Benzínový šesťvalec sa kombinoval jedine s výbavou Sport s možnosťou oboch prevodoviek. Terracan poteší aj bohatou štandardnou výbavou, akou je samočinná klimatizácia, ABS, dva airbagy, kompletnú elektrickú výbava atď. Pohon 4×4 sa v prípade dieselu priradzoval manuálne s automaticky v prípade benzínového motora.
V roku 2003 sa Terracan dočkal drobných úprav vzhľadu a tiež sériovo väčších kolies. V roku 2004 prebehla výraznejšia zmena vzhľadu a Terracan dostal aj zväčšenie brzdových kotúčov na 303 mm. Výkon vznetového motora bol zvýšený na 120 kW pri 3800 ot/min. Najvyšší krútiaci moment má maximum 345 Nm, dosahovaný v širokom pásme od 1750 do 3000 ot/min. Kombinovaná spotreba podľa výrobcu je na hodnote 8,7 l/100 km. Terracan dostal tiež automatický trakčný systém pre všetky verzie, teda kruhový prepínač, ktorý bývalú klasickú trojkombináciu režimov pohonu 2H/4H/4L zjednodušil na Auto/Low. Terracan tak získal trvalý pohon všetkých kolies s aktívnym prenosom krútiaceho momentu, možnosť zaradenia redukcie zostala zachovaná.
Pre modelový rok 2005 doznal Terracan aj zmeny vo výbave, keď okrem rozšírenej ponuky farieb bol zmenený aj interiér. Nájdeme v ňom na bielo podfarbené ukazovatele na prístrojovej doske, výškovo nastaviteľnú lakťovú opierku vpredu, dvanásť-voltovú zásuvku s držiakom nápojov v zadnej časti stredového tunela, ale aj praktickejšie usporiadanie schránky v lakťovej opierke, ktorá má dvojité dno. V roku 2006 sa ukončil dovoz Terracanu na náš trh.
V interiéri vládnu svetlé plasty a imitácia dreveného obloženia. Dielenské spracovanie je iba priemerné, ale pri off-roade to až tak neprekáža. Naopak doslova luxusný je vnútorný priestor pre všetkých piatich cestujúcich. Naviac vozidlo doslova prekypuje odkladacími priehradkami. Komfortu posádky pomáhajú tiež celkom tri dvanásťvoltové zásuvky, z toho jedna v batožinovom priestore. Sedačky boli nezriedka potiahnuté kožou, v zákrutách ale telo príliš nepodržia. Citlivým miestom je aj menšia výška operadiel, vrátane vysúvateľných opierok hlavy. V interiéri nenájde dosť miesta len päť osôb, ale aj 750 litrov nákladu a po sklopení zadných sedačiek až rovných 2000 litrov. Pod podlahou je ukryté zospodu prístupné plnohodnotné rezervné koleso a nakladacia hrana aj cez nadpriemernú výšku neprekáža. Poteší detail, že spätným zrkadlám stačí jedna poloha pre bežnú jazdu aj pre kontrolu zadných kolies pri parkovaní.
Jazda s Terracanom je celkom príjemná a napriek váhe a konštrukcii podvozku si celkom vedie aj na klasickej asfaltke, samozrejme v reči terénnych off-roadov. V rámci možností ponúka vozidlo aj slušný komfort tlmenia nerovností a za celkom dobré možno označiť aj brzdy. Trocha zvyku treba na riadenie, je síce celkom presné, ale má veľmi málo strmý prevod. Čo sa týka terénu, Terracan si hravo poradí so stredne ťažkým, na čo ho predurčuje klasické usporiadanie podvozku s rámovou konštrukciou (nezávislé zavesenie predných kolies – lichobežníková náprava, vzadu náprava tuhá). Väčšinou budú limitom pri jazde terénom použité pneumatiky.
Motory sa do Terracanu montovali iba dva. Benzínový šesťvalec 3,5i V6 (143 kW) a dieselový štvorvalec 2,9 CRDi (110 a 120 kW). Benzínových verzií je prirodzene oveľa menej ako dieselových a pritom práve benzínový agregát v spojení s automatickou prevodovkou bol najmenej problémovým pohonným ústrojenstvom. Tento 24 ventilový šesťvalec s rozvodom DOHC mal viacbodové elektronické vstrekovanie paliva a plynulo premenlivé časovanie sacích ventilov. Jeho jedinou a neraz aj neprekonateľnou nevýhodou je vysoká spotreba, málokedy klesajúca pod 13 litrov (väčšinou okolo 15).
Väčšina kupujúcich sa v prípade nového vozidla teda rozhodla pre kúpu 2,9 CRDi, a tak to zrejme platí aj v prípade jazdeniek. Ale pozor! Najskôr v pozitívnom svetle. Výkonové parametre nie sú na zahodenie, motor dosahuje výkon 110 (120) kW pri 3800 ot/min a krútiaci moment 333 (345) Nm pri 2000 ot/min. Agregát je síce trocha hluchý v nižších otáčkach a má značný turboefekt, ale inak je celkom kultivovaný a spotreba sa dá bez väčších problémov udržať do 9 litrov. Toľko k pozitívam. Motor je oproti 2,5 CRDI zo Sorenta oveľa viac chúlostivejší. Hlavným dôvodom je vstrekovacie zariadenie Delphi, ktoré v prvý rokoch hnevalo aj vo Forde Mondeo TDCi. Vyžaduje veľmi kvalitnú naftu. Ak sa mu taká nedostáva, rýchlo sa vysokotlakové čerpadlo zadre a z neho uvoľnené špony odstavia vstrekovače. Väčšina týchto problémov bola riešená v záruke, a tak niektorí majitelia prvých Terracanov majú vymenených niekoľko vstrekovačov v rade. Pri výmene sa vždy musela meniť aj palivová nádrž. V nej sa totiž môžu zachytávať miniatúrne kovové špony, ktoré následne prejdú filtrom a problém sa zopakuje. Ale ani samotný motor 2,9 CRDi nie je najodolnejší. Pomerne rýchlo sa opotrebovávajú piestne čapy, čo sa prejavuje jasným klepaním. Rovnako sú citlivé aj piesty – ich prepálenie, hlavne ak sa jazdí často na plný plyn alebo sa upravuje výkon prečipovaním riadiacej jednotky. Šťastím v nešťastí je, že sa motor pomerne ľahko opravuje. V liatinovom bloku má totiž ľahko vyberateľné suché vložky. Zaujímavá je aj absencia žeraviacich sviečok a otázka žeravenia je riešená centrálnym ohrievaním nasávaného vzduchu.
Terracan je najvhodnejšie kombinovať s automatickou prevodovkou. Tá je v tomto prípade štvorstupňová od japonskej značky Aysin. Nie sú s ňou žiadne problémy, má veľmi dlhý štvrtý prevod s uzamykaním meniča, takže na dlhých cestách výrazne znižuje otáčky, teda aj spotrebu. Ďalším pozitívom je aj znížené namáhanie motora, čo je obzvlášť potrebné hlavne v prípade dieselového 2,9 CRDi. Automat je výhodnejší aj z hľadiska spoľahlivosti. V prípade manuálnej prevodovky totiž pomerne často bývajú problémy ako presakovanie oleja a opotrebovaná synchronizácia piateho stupňa. Terracan už nemá chúlostivé voľnobežné náboje predných kolies. Priechodnosť terénu uľahčuje aj zadný diferenciál s obmedzenou svornosťou, k čomu slúžia lamely pritláčané tepelnou rozťažnosťou materiálu. Občas býva zdrojom nadmernej hlučnosti. Oprava je však pomerne jednoduchá a hlavne nezruinuje peňaženku. Stačí sa obrátiť na značkový servis, kde spoľahlivo identifikujú závadu a výmenou poškodeného dielu (tanier, hruška) ju odstránia.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4700 x 1860 x 1840 |
Rázvor (mm): | 2750 |
Batožinový priestor (l): | 750/2000 |
Pohon: | zadné kolesá a manuálne alebo automaticky priraditeľný pohon predných |
Objem palivovej nádrže (l): | 75 |
Prednosti a nedostatky
robustnosť rámu a podvozku |
vysoká spotreba 3,5i V6 |
ťažná sila vhodná na ťahanie prívesov |
problémový 2,9 CRDi (hlavne začiatok výroby) |
vynikajúca automatická prevodovka |
tuhšie radenie manuálnej prevodovky |
vnútorná priestrannosť |
menšie kolesá použité do roku 2003 |
veľký a dobre využiteľný kufor |
oproti konkurencii menší prechodový a zadný nájazdový uhol |
Najčastejšie poruchy
zadreté vysokotlakové čerpadlo |
chybné vstrekovače Common-Rail (opotrebované alebo zaseknuté šponami) |
klepajúci piestny čap motora |
nadmernou záťažou deformovaná lamelová spojka, prenášajúca výkon na prednú nápravu |
občas spálený alternátor (vďaka odpadnutému káblu) |
úniky oleja z manuálnej prevodovky |
opotrebovaná synchronizácia piateho rýchlostného stupňa |
hlučnosť zadného diferenciálu |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,5i V6 (143 kW) v spojení s automatickou prevodovkou. Silný a kultivovaný motor, naviac v spojení s automatikou bezproblémový, nevýhodou je len vysoká spotreba paliva. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.5 i V6 4WD | 3497 ccm | G6CU | 143 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.5 TD | 2476 ccm | D4BH | 74 kW |
2.9 CRDi | 2902 ccm | J3 | 110 kW |
2.9 CRDi 4WD | 2902 ccm | J3 | 110 kW |
2.9 CRDi 4WD | 2902 ccm | J3 | 120 kW |
16 komentárov
Peter Fuska
Ako sa rozoberá zadný diferencial.
Terracan
neuškodi motoru motorový olej 10W-40 keď tam má isť plná syntetika cca.220000
vlado
Poprosím o pomoc ! Môj Terracan je 2,9 crdi 120KW 4 AUTOMAT všetko šľapalo perfektne jeto model 2005 až do teraz . Zničoho nič auto počas jazdy prestalo isť – šlo len na voľnobeh ,v troch servisoch pozerali dali na PC a stále im ukazovalo nieč zo vzduchom ,vymenili filtre aj palivový a auto šľapalo ako nove – no po mesiaci sa to z opakovalo a odpjili aj vahu vzduchu a nepomohlo tak že sa zhodli že v tom to není auto nedymí ani nič podobné len nejde pridať a ak postojí znova naštartujem auto zas ide no zničoho nič zas prestane ísť a aj keť dám P,alebo N , tak auto ide len na voľnobeh a neide pridať .VrAJ JE TO ZáHADNE ALE NEVEDIA NATO PRIST A !Nechcem ho dať rozobrať do skrutky aby pomenili polovicu vecí a po týždni sa to z opakuje . PROSÍM VÁS O POMOC AK SA NIEKTO STAKÝM NIEČIM STRETOL NECH NÁPÍŠE ČO MÁM UROBIŤ ĎAKUJEM VOPRED !!! .
PEPO
MAL SOM PODOBNY PROBLEM,MOJ TERRACAN OSTAL STAT,KED VYCHLADOL DALEJ SLAPAL AKO HODINKY,VSETKO SA JAVILO V PORIADKU,POKIAL ZASE NEOSTAL STAT,ZISTIL SOM,ZE JE PRASKNUTA HLAVA MOTORA.PRICOM MI NEUKAZOVALO VYSOKU TEPLOTU.TAKISTO SIEL LEN NA VOLNOBEH A NESLO PRIDAT.TEPLOMER JE TAK ULOZENY,ZE NIKDY MI NEUKAZAL VYSOKU TEPLOTU MOTORA.UZ JE TO OPRAVENE A ZATIAL SLAPE…
Peter
Nazdar.
Nemáte nejaký manuál na tieto káry?
Hodte sem link ak niečo máte.
Ďakujem.
Anonym
mam manual.ak ma niekto zajem,piste
Matuš
zdravim mal by som zaujem o ten manual ak ho maš.možeš mi ho nejak poslat?
Peter
Už mám…dík 😉
Imrich
mohol by si mi prosím poskytnúť manuál rád by som si ho prečítal prv než to auto kúpim. Ďakujem II
Robo
Ťiež by som mal zájem o manuál ! Keby ho niekto mohol poslať ďakujem.
Broker
Ahoj, montoval nikto cuvaciu kameru prípadňe cuvacie senzory do terakanu?
Stano
Ano aj kameru aj senzori som montoval
Roman
Ako je to so spoľahlivosťou a spotrebou podielového automatu ? Neviem, či ísť do kúpy…prosím poraďte
Roman
Opravujem….Diesloveho automatu…
jozef
Mne to auto spravilo radosť keď som ho po 4 rokoch predal mal som problémy s prevodovkou a zotrvačníkom kompresor klimatizácie poruchové od 155000km do 206 000 km dokonca zodrate krúžky v prevodovke pre niečo sa predávalo iba 5 rokov a potom podobné auto malo mercedes motor a prevodovku a veľký problém ho bolo predať
Lˇudovít
dobry den mal by som záujem o manuál v ďaka Ludovít