BMW 3 (E90-93, 2005-2012) - recenzia a skúsenosti

Nie všetko je perfekt.


  • 15
  • 30.3.2015
  • Marcel Janco
  • Rad 3 je dlhodobo najpredávanejší model bavorskej automobilky. V prevedení E46 si získal srdcia mnohých zákazníkov svojim uhladeným, pritom dynamickým dizajnom, špičkovou technikou, tradičným interiérom s natočeným stredovým panelom a samozrejme špičkovými jazdnými vlastnosťami. Celkovo píše automobilka úspešný príbeh menom BMW radu 3 už viac ako 35 rokov. Práve spomínaný, sedem rokov vyrábaný model E46 bol do príchodu E90-ky tou najúspešnejšou kapitolou, čo potvrdzuje aj viac než 3 milióny predaných kusov. Pred E90-kou tak stála veľmi ťažká úloha, a to minimálne udržať resp. zlepšiť doterajšie postavenie. Úloha sa síce podarila, ale chybičiek na kráse resp. spoľahlivosti sa objavilo viac akoby sa na prémiovku čakalo. Ako hlavné dôvody možno uviesť neustále znižovanie výrobných nákladov a čoraz prísnejšie emisné regulatívy súdruhov z EÚ. Pri priamom porovnaní s predchádzajúcou generáciou je viditeľný aj mierny pokles celkovej kvality vyhotovenia vozidla.

    Pri kúpe trojkového bavoráku sa treba vyhnúť porovnávaniam typu: tamto auto má za rovnakú cenu väčší kufor, vzadu je viac miesta alebo má lepšiu výbavu. S BMW 3 (E90) si proste kupujete niečo viac ako sú spotrebné hodnoty. Tým viac je radosť z jazdy.

    Prvý bavorák radu E90 - sedan sa na trhy dostal začiatkom roka 2005 v prevedení 320i, 320d, 325i a 330i. Na jeseň toho istého roka k sedanu pribudla verzia kombi (Touring) s kódovým označením E91 a tiež ďalšie motorizácie 318i, 318d, 330d. V roku 2006 pribudli nové karosárske varianty, kupé E92 a kabriolet E93. Pribudli aj ďalšie motorizácie, a to limitovaná športová verzia 320si (127 kW), biturbo 335i, 335d a trojlitrový šesťvalcový diesel s označením 325d.

    Aj v roku 2007 sa dočkal trojkový rad niekoľkých zmien. Najskôr bolo predstavené kultové BMW M3 s osemvalcovým štvorlitrovým motorom a výkonom 309 kW. V druhej polovici roka (modelový rok 2008) dostala väčšina modelov systém Efficient Dynamics, v preklade účinná dynamika - vyšší výkon a nižšia spotreba paliva. Benzínové motory okrem M3 dostali priame vstrekovanie paliva HPI a vyššie výkony, staršie dieselové 318d a 320d nahradili nové s rovnakým označením a vyšším výkonom 105 resp. 130 kW.

    Na jar 2008 pribudol nový benzínový základ 316i s výkonom 90 kW. V tom istom roku sa pod kapot dostal nový dieselový šesťvalec s výkonom 180 kW. Prevedenie M3 dostalo možnosť volby novej dvojspojkovej prevodovky s označením M-DCT. Na jeseň toho istého roku sa dočkala trojka mierneho faceliftu.

    V roku 2009 sa objavil najslabší diesel 316d (85 kW) a systému xDrive sa dočkala aj verzia 320d. V roku 2010 bol faceliftovaný kabriolet, motor 335i bol prepracovaný na jedno dvojkomorové turbodúchadlo -twin scroll (225 kW), prepracované boli aj verzie 320d (135 kW) a 325d (150 kW).

    V roku 2011 prišla na trh akčná verzia BMW Sport s M paketom bez príplatku. V roku 2012 bola ukončená výroba modelového radu E90 a nahradená novou generáciou s označením F30.

    V nárazových testoch Euro NCAP získalo BMW 3 E90 päť hviezdičiek z piatich za ochranu posádky (35 bodov). Za ochranu detí štyri hviezdičky z piatich (39 bodov) a ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičkou zo štyroch (4 body). Dobrej ochrane posádky pri náraze pomáha aj veľmi dobrá torzná tuhosť karosérie, ktorá sa oproti predchodcovi zlepšila o 25 %.

    Ako je už u trojkového sedanu zvykom, interiér neponúka nadbytok vnútorného priestoru ani na zadných, ani na predných sedadlách. Okrem určitej stiesnenosti je na priemernej úrovni aj praktická resp. úžitková stránka interiéru. Klasická koncepcia s motorom vpredu a pohonom zadných kolies si tak vyberá svoju daň, čo vynikne najmä v porovnaní s rozmerovo podobnými vozidlami s motorom vpredu a predným náhonom.

    Náročnejších motoristov trošku sklame palubná doska, ktorá oproti predchádzajúcej generácii stratila na robustnosti a aj natočenie stredového panelu smerom k vodičovi už nie je to čo bývalo. V podobnom duchu sa dá vyjadriť aj o dizajne, ktorý v základnom prevedení z pred-faceliftovaného modelu vyzeral až príliš jednoducho a lacno (vzhľadom na to, že sa jedná o prémiový sedan od BMW). Oveľa lepší dojem urobí druhý variant, kde je palubná doska vybavená stredovou nadstavbou pre systém iDrive a navigačný systém. Optický a kvalitatívny rozdiel medzi nimi je naozaj značný. Podobne sa dá vyjadriť aj o základnom prevedení audia, ktoré ani dobre nevyzerá a vzhľadom na prémiové štandardy ani bohvieako dobre nehrá.

    bmw_3_E90-interier

    Predné sedadlá pôsobia v základnom látkovom prevedení dosť fádne, priemerný je aj komfort sedenia. Oveľa lepšie sú na tom príplatkové - športové s výsuvnou prednou časťou sedáku. Zadné sedadlá majú pomerne tuhé čalúnenie a niektorým pasažierom môže trocha vadiť aj príliš kolmé sedenie. Miesta vzadu je síce viac ako pri predošlej generácii, v porovnaní s obdobnou konkurenciou je ale priestrannosť interiéru iba priemerná.

    Podobne je na tom aj kufor. Vo verzii sedan má objem 460 litrov, využiteľnost mu však znižuje malý vstupný otvor. Verzia kombi má prirodzene lepšiu využiteľnosť kufra, danú typom karosérie. Motoristov častejšie prevážajúcich viac batožiny však nepoteší objem, ktorý dosahuje 460 litrov v základnom prevedení a 1385 l po sklopení zadných sedadiel. Verzia Cabrio má pri natiahnutej streche objem 350 litrov, ktorý však klesne na skromných 210 litrov pri stiahnutej streche. Verzia Coupé má objem kufra 430 litrov.

    Trojku podobne ako ďalšiu nemeckú prémiovú konkurenciu charakterizuje množstvo príplatkovej výbavy. Kúpiť sa tak dá stroho až chudobne vybavená verzia, pri troche šťastia však možno naraziť na plne vybavené vozidlo, kde okrem kompletnej elektrickej výbavy, poteší vodiča aj kožený interiér, krásne elektróny, športový volant, navigácia, adaptívny tempomat či adaptívne svetlomety.

    Podvozok s klasickým usporiadaním pohonu prepožičiava trojke veľmi dobré jazdné vlastnosti. Optimálne rozloženie hmotnosti, spolu s dozadu posunutými motormi umožňuje vozidlu ľahko zatáčať a s nadhľadom zvládať rýchly prejazd úzkymi a kľukatými cestičkami. Samozrejme najväčšiu akčnosť predvádzajú baworáky s ľahkými štvorvalcami pod kapotou, s ťažkým šesťvalcovým dieselom sa už prejavuje určitá ťažkopádnosť, stále je však podstatne menšia ako v prípade konkurenčných automobiliek, ktoré majú usporiadanie "všetko vpredu".

    Zadný náhon má výhodu aj v nulovom vplyve hnacích síl do riadenia či lepšej trakcii pri akcelerácii. To všetko samozrejme platí pri suchej a kvalitnej ceste. Na mokrej, zasneženej alebo podobne adhéziu znižujúcej vozovke klasická koncepcia pohonu vyžaduje podstatne skúsenejšieho vodiča so značnou dávkou predvídavosti. Preto automobilka vybavila svoj model celou radou bezpečnostných asistentov od stabilizačného programu DSC, cez brzdového asistenta, až po príplatkovú dynamickú kontrolu trakcie DTC.

    podvozok+xdrive

    Komu by ani kontrolná činnosť elektroniky nestačila, niektoré verzie sú vybavené pohonom 4x4, nazývaným xDrive, ktorý výrazne pomáha hlavne na snehom zaviatych kopcovitých vozovkách, kde klasické zadnokolky ťahajú za kratší koniec. Pohon xDrive je inteligentný elektronický systém úzko spolupracujúci so stabilizačným systémom DSC. Za normálnych okolností posiela na prednú nápravu 40% a na zadnú 60% krútiaceho momentu. V prípade potreby ho dokáže rozdeliť dopredu až 75% dozadu 25% alebo dozadu až 100%. Vďaka prepojeniu s DSC a tiež s rôznymi snímačmi napr. natočenia volantu, rýchlosti otáčania kolies, priečnemu zrýchleniu atď., dokáže xDrive veľmi rýchlo reagovať na okamžitú situáciu a vhodnou zmenou trakcie jednotlivých náprav (kolies) dokáže eliminovať vzniknutú nedotáčavosť alebo pretáčavosť ešte pred zásahom samotného DSC. xDrive tak významne zlepšuje využitie vozidla v zimnom období a tiež akceleráciu pri prudkom rozjazde z miesta na povrchoch s nižšou adhéziou. Vyššia hmotnosť a väčšie mechanické odpory systému zvyšujú spotrebu v priemere o jeden liter benzínu resp. 0,5 litra nafty.

    Nie každý je však z pohonu všetkých kolies nadšený. Najmä pravoverní fanúšikovia vyčítajú štvorkolke prílišnú elimináciu pre bavorák tak typickej pretáčavej charakteristiky vozidla, keďže cca 100 kg naviac je prevažne sústredených v prednej časti vozidla. Okrem narušenej vyváženosti je predná náprava viac zaťažovaná a nárast neodpružených hmôt sa tak negatívne prejavuje na mierne zhoršenom komforte jazdy a priľnavosti po nerovnom povrchu.

    Systém medzinápravovej viaclamelovej spojky je pri bežnom používaní spoľahlivý a vyžaduje iba raz za 100 000 km výmenu olejovej náplne. Avšak pozor na vozidlá, ktoré boli nadmerne zaťažované napr. ťahaním ťažších prívesov, častejšou jazdou mimo spevnené vozovky či vyťahovaní zapadnutých vozidiel (podobne ako u staršej X3). V týchto prípadoch hrozí väčšie riziko opotrebovania trecích lamiel, čo znamená výmenu celej spojky za viac ako 1500 €. Taktiež sa pri viac ojazdených kusoch oplatí skontrolovať spodok vozidla, či nikde zo systému neuniká olej a neozývajú sa podozrivé zvuky pri pomalšej jazde mimo spevnenej vozovky s vytočenými kolesami na jednu či druhú stranu.

    Ešte pár informácií k podvozku trojky. Vozidlá boli od výroby osadené pneumatikami typu runflat, ktoré sa vyznačujú možnosťou určitého dojazdu bez nutnosti výmeny náhradného kolesa v prípade ak dostanete defekt. Vozidlo tak nepotrebuje ani náhradné koleso a ani lepiacu sadu. Pneumatiky majú na vonkajšom plášti označenie RSC (Runflat System Component). Nevýhodou takýchto pneumatík je vyššia cena oproti štandardným a taktiež nie každý pneuservis ich dokáže prezuť. Najväčšou nevýhodou je ale zhoršený komfort pruženia, keďže tuhosť ich bočníc výrazne zhoršuje absorpciu nerovností. Popísať o koľko je komfort horší je ťažké, vrelo sa ale odporúča opotrebované runflaty nahradiť klasickými pneumatikami a dokúpiť si lepiacu sadu. Okrem zlepšenia jazdného komfortu sa o niečo vylepší aj dynamika jazdy, keďže štandardná pneumatika je ľahšia. Znížia sa tak neodpružené hmoty (kolesá majú menšiu zotrvačnosť - gyroskopický efekt) čo priaznivo vplýva na ďalšie zlepšenie jazdných vlastností.

    Riadenie sa v E90-tke vyskytuje v dvoch prevedeniach. Silnejšie verzie (M3, 335d, xDrive, 335i a s príplatkovým servotronikom) majú riadenie s elektronicky riadeným hydraulickým posilňovačom. Ostatné verzie majú elektromechanický posilňovač EPS. Spätnú väzbu a lepší pocit z riadenia sprostredkúva hydraulický posilňovač. Zle si však nevedie ani elektromechanická verzia, bežným vodičom poskytne primerané množstvo informácií o dianí kolies na vozovke, dobre nastavenú citlivosť a strmosť.

    Motory boli a sú pýchou automobilky BMW. Výnimkou nie je ani rad E90 aj keď treba napísať, že už to nie je čo bývalo. Chybičiek či skôr chýb sa nájde viac ako by sa na prémiový model patrilo. Za všetkým treba hľadať peniaze a neustále sa sprísňujúce regulatívy EÚ. Inými slovami, znižovanie výrobných nákladov spolu s papierovým znižovaním spotreby sa výrazne dotklo aj BMW a najviac motorov. Výsledkom sú niektoré konštrukčné pochybenia a slabšia spoľahlivosť v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Pri výbere jazdeného BMW tak dvojnásobne platí, vyberať s chladnou hlavou.

    Základ benzínovej ponuky predstavuje 316i s motorom radu N45 a výkonom 90 kW. Vďaka kratším prevodom je dynamika jazdy pomerne dobrá, vo vyšších rýchlostiach a väčšom obsadení však už na ostatné motorizácie stráca. Hodí sa tak na bežné jazdenie, kde kratšie trasy pokojnejším tempom prevažujú nad tými dlhšími diaľničnými. Spotreba je vzhľadom na jazdné výkony len priemerná a pohybuje sa okolo 8 litrov.

    Najväčšou slabinou motora je však problematická spoľahlivosť. Najčastejšie hnevá reťazový rozvod. Rozvodová reťaz sa často naťahuje, čo spôsobuje zvýšenú hlučnosť-chrastenie najmä na voľnobehu, neskôr aj nerovnomerný chod (na 2-3 valce), nadmerné vibrácie a prechod motora do núdzového režimu. Problémový je aj systém napínania reťaze, čo neraz vyústilo až do preskočenia o niekoľko zubov. Slabou útechou je fakt, že preskočenie reťaze nepoškodí mechaniku motora. Výrobca o probléme vedel a dodatočne upravoval reťazový rozvod vložením špeciálneho plechu, ktorý obmedzoval pohyb reťaze a tiež modifikovaným hydraulickým napínakom. Problém s vyťahanou reťazou však ostal až do konca produkcie motora do roku 2011.

    Medzi rokmi 2006-2007 sa dodávala aj limitovaná verzia 320si. Motor je konštrukčne príbuzný s 316i a pochádza z rovnakého radu N45. Maximálny výkon síce dosahuje hodnoty 127 kW, slušná dynamika vhodná aj pre svižnejšie jazdenie je však dostupná až vo vyšších otáčkach. Na priemernej úrovni sa pohybuje aj spotreba v priemere oscilujúca okolo 10 litrov, pri svižnejšej jazde samozrejme viac. Najväčšou slabinou je však spoľahlivosť motora. Okrem rovnakých problémov postihujúcich 316i sa občas vyskytujú aj prasknuté bloky z dôvodu tenkých stien medzi valcami. Verzia s týmto motorom má naviac pomerne tvrdý podvozok a množstvo špecifických dielov, ktoré sú zohnateľné len ako drahý originál od BMW.

    Väčšej obľube sa tešili dvojlitre rady N46 vo vyhotovení 318i (95 kW) a 320i (110 kW). Pre bežné jazdenie vyhovie aj slabšia 318i, silnejšia 320i už poteší aj svižnejšie jazdiacich motoristov. Pochváliť treba solídnu kultúru chodu a rozumnú spotrebu v priemere okolo 7,5-8 litrov.

    Dvojlitrové štvorvalce si nevedú zle, ozajstné divadlo po dynamickej ale aj zvukovej stránke predvedú až šesťvalce. Agregáty radu N52 mali blok motoru z hliníkovo-horčíkovej zliatiny a boli v dvoch vyhotoveniach, 325i (160 kW) a 330i (190 kW). Šesťvalce rovnako ako štvorvalce majú štyri ventily na valec, ktoré sú ovládané pokrokovým variabilným zdvihom (Valvetronic) a časovaním (Double Vanos). Spotreba je vzhľadom na ponúkané výkony primeraná a pri troche snahy sa v priemere pohybuje okolo 9 litrov.

    Vyššie popisované štyri motory sa vyznačujú solídnou spoľahlivosťou a prípadné poruchy sa vyskytujú zväčša až pri väčšom kilometrovom nábehu. Môžu sa objaviť problémy so zapaľovacími cievkami (nerovnomerný chod) alebo snímačom natočenia vačky (problematické štarty). Pri väčšej spotrebe oleja sa zvyčajne jedná o zle fungujúce, ale pomerne lacno opraviteľné odvetrávanie kľukovej skrine motora.

    BMW-335i_2007

    Koncom roka 2007 boli benzínové motory prepracované na priame vstrekovanie paliva HPI (rad N43 - 318i (105 kW), 320i (125 kW) a rad N53 - 325i (160 kW,) 330i (200 kW)). Systém variabilného časovania sacích a výfukových ventilov Double Vanos zostal, variabilný zdvih ventilov Valvetronic sa už ale nemontoval. Konca sa dočkal aj dva a pol litrový šesťvalec z modelu 325i. Nahradil ho konštrukčne zhodný trojliter s priškrteným výkonom (160 kW), pochádzajúci z modelu 330i (200 kW). Celkovo sa dynamika motorov s priamym vstrekom mierne zlepšila, rovnako tak mierne klesla spotreba, na druhej strane sa však trocha zhoršila spoľahlivosť. Pohnevať môžu vysokotlakové čerpadlá, vstrekovače, v prvých rokoch aj softvér riadiacej jednotky a pri viac ojazdených kusoch sa nezriedka objavuje aj zvýšené usadzovanie karbónových usadenín, čomu napomáhajú aj dlhé intervaly výmeny oleja.

    Strelou na kolesách, ktorá sa svojou dynamikou skoro doťahuje na kultovú M3 je verzia 335i s motorom radu N54. Jedná sa o preplňovaný priamovstrekový šesťvalec s výkonom 225 kW, ktorý je dopovaný dvojicou rovnakých turbodúchadiel, pričom každé preplňuje iba tri valce. Po modernizácii dostal motor iba jedno dvojkomorové turbodúchadlo -twin scroll, čo sa v praxi prejavilo ešte údernejším záťahom zo spodných otáčok. Tento motor mal ako prvý z radu E90 priame vstrekovanie HPI (2006), ktoré vstrekuje benzín priamo do valcov pod tlakom 200 barov. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 12 litrov, pod 10 klesá iba pri defenzívnom jazdnom štýle.

    Výkonové charakteristiky tohto motora sú naozaj špičkové, podstatne menej oslnivo ale pôsobí spoľahlivosť. Priame vstrekovanie HPI si v tomto prípade vypýtalo nováčikovskú daň v podobe rôznych problémov. Okrem vysokotlakového čerpadla hnevali aj vstrekovače a problémový softvér. Postupne sa väčšinu problémov podarilo eliminovať, pri kúpe však treba byť opatrný. Problém so zvýšenou tvorbou karbónu platí pri tomto motore dvojnásobne, a tak ak neviete ako často predchádzajúci majiteľ menil olej, nezaškodí zhodiť olejovú vaňu a motor poriadne vyčistiť.

    BMW-320si_2006

    Podrobne popisovať skvost menom "M" by vyšlo na ďalší samostatný článok, a tak iba stručne. Jedná o štvorlitrový osemvalec s výkonom 309 kW, vrcholiaci až pri 8300 ot/min. Motor je vybavený ešte klasickým nepriamym vstrekovaním do sacieho potrubia a kombinuje sa so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo od roku 2008 aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou M-DCT. Princíp je obdobný ako v prípade DSG od VW. Táto prevodovka nahradila staršiu robotizovanú SMG, ktorá neoplývala nadmernou spoľahlivosťou. Chyby sa však nevyhli ani dvojspojkovej novinke, spočiatku sa riešili problémy s novým softvérom, pri väčšom nájazde či nadmernom zaťažovaní športovou jazdou sa objavujú aj poruchy závažnejšieho charakteru, vyplývajúce z nadmerného opotrebovania. M3 je naozaj super-rýchly športový automobil s vynikajúcim podvozkom a množstvom elektronických vychytávok vrátane elektronicky riadených tlmičov. M3-kový fajnšmekri ale vyčítali M3-ke s osemvalcom pod kapotou značnú ťažkopádnosť v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami.

    bmw_m3

    Bohato sú zastúpené aj dieselové motory, bohužiaľ, podobne ako pri benzínových, nezaobišla sa ich prevádzka bez problémov. Základ predstavujú štvorvalce, ktoré boli do roku 2007 zastúpené dvojlitrom radu M47 v dvoch prevedeniach, 318d (90 kW) a 320d (120 kW). Aj slabšia 318d poskytuje pomerne slušnú dynamiku, silnejšia 320d je však citeľne dynamickejšia. Dôvodom je nielen väčší výkon (krútiaci moment), ale aj ťažšie stále sprevodovanie verzie 318d. Vo výsledku tak vyznieva 320d podstatne dynamickejšie ako by napovedal výkonový rozdiel. Naopak spotreba silnejšej verzie je v priemere iba nepatrne vyššia a pri oboch sa pohybuje okolo 6 - 7 litrov. Oba štvorvalce potešia na diesel širokým spektrom využiteľných otáčok. Sila motora rastie bez výraznejšieho turboefektu od 1500 otáčok a výraznejšie začne poľavovať až po prekročení hranice 4500 ot/min. Menej poteší iba priemerná kultúra chodu, čo sa prejavuje výraznejšími vibráciami najmä na voľnobehu. Spoľahlivosť oboch agregátov je na slušnej úrovni, zvyčajne sa ako prvé porúča turbodúchadlo, občas pohnevá snímač hmotnosti vzduchu, po väčšej porcii kilometrov prichádza na rad opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník alebo vstrekovače.

    BMW-320d_2006

    V druhej polovici roka 2007 boli obe verzie nahradené novými motormi s označením N47. Dostali celohliníkovú konštrukciu, dvojicu vyvažovacích hriadeľov, či vstrekovanie common rail III. generácie. Výkon oboch verzií posilnil na 105 kW a 130 kW. Od roku 2010 mala verzia 320d výkon zvýšený ešte o ďalších 5 kW a tiež špeciálnu úpravu Efficient Dynamics Edition s výkonom zníženým na 120 kW, pri zachovaní rovnakého krútiaceho momentu 380 Nm.

    V priebehu roka 2009 sa objavila najslabšia variácia dvojlitrového dieselového štvorvalca N47 s označením 316d. Napriek naoko slabšiemu výkonu 85 kW má slušný krútiaci moment 260 Nm, ktorý bohato stačí na bežnú jazdu a naviac sa odmení veľmi slušnou spotrebou.

    Celkovo možno napísať, že oproti predchádzajúcej generácii sa v prípade radu N47 najvýraznejšie zlepšila kultúra chodu, pocitovo aj dynamika jazdy a taktiež  sa znížila spotreba na priemerných 5,5-6 litrov v závislosti od verzie. Čo sa však zhoršilo je spoľahlivosť. Najčastejšími problémami sú reťazové rozvody, ktoré sa nachádzajú v zadnej časti motora pri prevodovke. Nadmerná vôľa sa hlási zvýšenou hlučnosťou - chrastením spočiatku počuteľným najmä na voľnobehu. Riešením je demontáž motora a výmena reťazového rozvodu spolu s vodiacimi a napínacími lištami. Ak sa problém zanedbá a reťaz je voľnejšia dlhší čas, postupne sa opotrebujú aj ozubenia, kde jedno je vyfrézované priamo na kľukovom hriadeli. V najhoršom prípade hrozí aj preskočenie reťaze, čo znamená fatálne poškodenie motora.

    Ďalším, síce zriedkavým, ale nemenej vážnym problémom je praskanie bloku v priestore medzi valcami. Vyskytuje sa najmä pri viac zaťažovaných kusoch s vyšším počtom najazdených kilometrov. Táto porucha sa spočiatku prejavuje postupným úbytkom chladiacej kvapaliny. Výrobca nedostatky postupne odstraňoval, najviac rizikové sú motory vyrobené do konca roku 2008, najmenšia rizikovosť je však až u vozidiel vyrobených po marci 2011. Medzi ostatné poruchy dieselových motorov patrí tiež nefunkčný EGR ventil, či elektronická regulácia turbodúchadla.

    BMW-320d_EfficientDynamics_2010_

    Veľkej obľube sa tešia aj radové dieselové šesťvalce. Tie na začiatku výroby zastupoval iba jeden 330d rady M57 s výkonom 170 kW a aj dnes nadpriemerným krútiacim momentom 500 Nm už pri 1750 ot/min. Napriek veľmi dobrej dynamike vie byť dieselový trojliter aj prekvapivo úsporný a pri troche snahy klesá priemerná spotreba aj k 7 litrom na 100 km. Ešte o kúsoček lepšie so spotrebou je na tom verzia 325d s rovnakým motorom, ale priškrteným výkonom na 145 kW (400 Nm). Vyznačuje sa plochou charakteristikou priebehu krútiaceho momentu a veľkou porciou dynamiky už v nízkych otáčkach.

    Komu by 330d nestačila, má na výber ešte raketu s forsážou 335d, obdarenú dvomi rôzne veľkými turbodúchadlami (Variable Twin Turbo). Malé turbo s nižšími zotrvačnými hmotami pracuje od najnižších otáčok a väčšie sa pridáva od stredných a vyšších. Agregát poskytuje nadpriemerný výkon 210 kW a medvedí krútiaci moment 580 Nm. Poskytuje silný záťah už od nízkych otáčok, pričom ohromujúca dynamika je k dispozícii až do 5000 ot/min. S motorom veľmi dobre spolupracuje automatická prevodovka Steptronic. Napriek naozaj famóznym výkonom spotreba aj pri dynamickejšom jazdení málokedy presahuje 10 litrov a naopak pri troche snahy klesá k 7 litrom. Obstojne si vedie motor aj v spoľahlivosti. Najčastejšou poruchou býva zatuhnutý pneumaticky ovládaný rozdeľovací ventil, čo sa prejaví stratou ťahu buď v nízkych alebo vysokých otáčkach.

    BMW-335d-2007

    V roku 2008 dostala verzia 330d nový motor radu N57 s celohliníkovou konštrukciou. Výkon poskočil na 180 kW a krútiaci moment na 520 Nm. Verzia 325d ostala do roku 2010 na staršej koncepcii M57. Vo verzii N57 posilnila na 150 kW a 430 Nm. Charakter motorov sa výrazne nezmenil, mierne si polepšili v dynamike, už tak skvelej kultúre chodu a spotrebe. Naopak o trochu sa zhoršila spoľahlivosť, kde okrem bežných dieselových problémov pri väčšom nájazde (turbo, vstreky a pod.), môže hnevať aj hlučnejšia rozvodová reťaz. Problém je síce oveľa zriedkavejší ako v prípade menšej N47, občas sa však vyskytne.

    Prevodovky sú väčšinou šesťstupňové manuálne alebo šesťstupňové automatické Steptronic. Manuálne majú krátke dráhy, sú presné, ale občas kladú pri preraďovaní väčší odpor. Ak je tuhosť radenia výraznejšia najmä na prvom stupni, môže to byť následok opotrebovanej synchronizácie. Automat Steptronic pochádza od nemeckej firmy ZF a pri kvalitnej (pravidelnej) údržbe sa vyznačuje solídnou spoľahlivosťou. Menší nedostatok je iba drobný únik oleja okolo priechodky kabeláže, ktorý sa zvyčajne objavuje pri väčšom počte najazdených kilometrov.

    bmw_3_E90-prevodovka

    Väčšina BMW radu 3 ponúkaných na našom trhu pochádza z dovozu. Na jednej strane je výhoda predpokladu kvalitného a pravidelného servisu, taktiež jazdy po kvalitnejších vozovkách, na druhej strane je značné riziko stočených kilometrov. Veľa dovezených vozidiel totiž fungovalo vo firemnej flotile, kde je bežný nájazd 50 000 km ročne a viac. Spoločným menovateľom týchto vozidiel je často dvojlitrový turbodiesel a pomerne skromná výbava so základnými a nie moc podarenými látkovými sedačkami. Pri kúpe z dovozu je tak dôležité poriadne preveriť servisnú históriu s aktuálnym technickým stavom, inak hrozí kúpa jazdenky s nalietanou hromadou kilometrov a vysokým rizikom drahej poruchy.

    K najviac frekventovaným poruchám, ktoré sa na ojazdených bavorákoch vyskytujú možno zaradiť nefunkčný-zablokovaný CD menič (prvé ročníky), poruchy autorádií, systému bluetooth, porucha dverového zámku (najčastejšie v predných dverách - zvnútra sa nedá otvoriť) či zablokovaný zámok riadenia, kde je väčšinou potreba vymeniť celý stĺpik riadenia. Občas sa vyskytuje aj porucha motorčeka elektrického ovládaného okna, nefunkčný záťažový snímač spolujazdcovho sedadla, čo označuje svietiaca kontrolka trvalo deaktivovaný airbag, zle fungujúce monitorovanie tlaku v pneumatikách a najmä v prvých ročníkoch sa riešili rôzne softvérové nedostatky, či už navigácie, systému Auto-Stop alebo vysvecovania rôznych kontroliek.

    Ak sa ozýva vŕzganie spod palubnej dosky pri otáčaní volantom, obvykle postačí zmeniť jeho polohu alebo pomôže prestriekanie silikónovým olejom. Pomerne často odchádzajú LED diódy v zadných svetlách faceliftovaných modelov, a tak sa pri kúpe oplatí skontrolovať ich funkčnosť. V kabrio verziách sa vyskytovalo v ročníkoch 2006-2007 nefunkčné dofukovanie bedrovej opierky. V prípade verzie kupé pozor na doliehanie bezrámových okien, čo spôsobuje časté zatváranie chytením za sklo a nie za plech dverí.

    Podvozok je pomerne odolný, s pneumatikami typu runflat v kombinácii s príplatkovým M paketom však dostáva na našich vozovkách dosť do tela. Ako prvé sa zvyčajne hlásia klopajúce tyčky stabilizátora, s pribúdajúcim počtom kilometrov sa vyskytuje aj nadmerná vôľa v čapoch riadenia, silentblokoch predných ramien a taktiež opotrebované silentbloky ramien zadnej nápravy, čo sa prejavuje plávaním zadnej časti a zvýšeným hlukom pri prejazde nerovností.

    V prípade základnej verzie 316i je častým problémom nadmerná vôla v rozvodom mechanizme s rizikom preskočenia reťaze. Pri benzínových motoroch s nepriamym vstrekom sa pri väčšom nájazde môžu vyskytnúť poruchy s nefunkčnými zapaľovacími cievkami, resp. s odvetrávaním kľukovej skrine (chybný odlučovač oleja), čo má za následok vyššiu spotrebu motorového oleja. V prípade benzínových motorov s priamym vstrekom sa vyskytujú poruchy vstrekovacieho systému (čerpadlo, vstrekovače, atď - najčastejšie pri 335i). Pri 335i sa pri náročnejšej prevádzke vyskytuje aj nadmerné zanášanie turbodúchadiel karbónom, čo postupne vedie k nadmernému opotrebovaniu - vyššej spotrebe oleja až po ich zapečenie.

    Pri dieselových motoroch s väčším nájazdom sa objavujú nadmerne opotrebované vstrekovače (nerovnomerný a hlučnejší chod motora, slabší ťah, obtiažnejšie studené štarty), opotrebované vstrekovacie čerpadlo, nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu - (hlavne rad M47 a M57), nadmerne opotrebovaný - niekedy až roztrhnutý tlmič torzných kmitov pohonu pomocných agregátov (chrchlanie a vibrácie), či zanesený EGR ventil (svietiaca kontrolka, cukavý ťah zhasínanie motora).

    DPF filter obyčajne vydrží okolo 200 000 km, predčasné zanesenie spôsobuje najmä jazda na kratšie trasy, kedy sa nestihne filter kvalitne regenerovať. Zanesenie filtra sa obyčajne hlási slabším výkonom, vyššou spotrebou, prípade prechodom do núdzového režimu a svietiacou kontrolkou.

    Väčší počet najazdených kilometrov pri dieseloch prezrádza aj nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (viac pri štvorvalcoch), čo sa prejavuje nadmernými vibráciami na voľnobehu, trhavým rozjazdom pri zábere spojky, či zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok.

    Väčší nájazd znamená aj zvýšené riziko opotrebovaného trubodúchadla (slabší ťah, vyššia spotreba oleja, priesaky oleja do medzichladiča, atď.) a vyskytuje sa aj porucha elektronickej regulácie plniaceho tlaku (lopatiek) turbodúchadiel, najčastejšie pri verzii 320d (130 kW). Pre dlhšiu životnosť turbodúchadiel sa odporúča preventívne (cca každých 100 000 km) vymeniť odlučovač oleja na odvetranie kľukovej skrine. Ak sa nevymení, zvyšuje sa riziko jeho upchatia, čo negatívne ovplyvňuje účinnosť mazania. Ako prvé si to zvyčajne odnáša na kvalitu mazania citlivé turbodúchadlo. Pri 335d sa môže z dôvod nadmerného tepla sálajúceho z turbodúchadiel objaviť zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo, vtedy motor nemá silu buď v nízkych alebo naopak vo vysokých otáčkach. Zriedka zlyhá aj tesnenie pod turbami (nižší výkon a únik vzduchu).

    V prípade motorov s hliníkovým blokom (častejšie pri N47) sa objavuje problém s nadmernou vôľou v rozvodovom mechanizme, čo sa prejavuje zvýšeným hlukom chrchlaním, pri zanedbaní je riziko opotrebovania ďalších častí motora a preskočenie reťaze s následkom poškodenia motora. Výrobca o tomto nedostatku vedel a mnoho motorov malo vymenené rozvody v rámci záručnej opravy.

    V prípade športovej verzie M3 sa častejšie vyskytuje nadmerné opotrebovanie diferenciálu M-lock a robotizovanej prevodovky M-DCT. Klasický šesťstupňový automat môže mať pri väčšom nájazde drobné úniky oleja okolo priechodky kabeláže. V prípade verzie xDrive treba skontrolovať funkčnosť systému, vyskytuje sa totiž nadmerné opotrebovanie lamiel, čo sa stáva najmä pri nadmernom zaťažovaní vozidla alebo zanedbanej údržbe. Pri vozidlách s väčším počtom kilometrov sa môže vyskytnúť horšie radenie prvého stupňa, čo spôsobuje opotrebovaná synchronizácia prvého stupňa.

    Tak ako po motorovej stránke, aj po užívateľsko-servisnej sa snaží byť BMW na špici. Celá rada E90-93 je vybavená kontrolným systémom CBS (Condition Based Services), ktorý upozorňuje na servisné prehliadky, výmenu-doliatie tej ktorej kvapaliny alebo na nejakú poruchu. Situácia sa rozlišuje pomocou farby na menej závažnú - žltá a závažnú - červená. Systém si tiež sám kontroluje podľa jazdných podmienok stav niektorých dielov (opotrebovanie brzdových doštičiek - samostatne pre prednú i zadnú nápravu) alebo náplní (olej, brzdová kvapalina), či filter pevných častíc a odvodzuje od nich potrebu ich výmeny. Všetky tieto údaje sa ukladajú do pamäti v kľúči.

    Všetky motory majú rozvodovú reťaz, a tak odpadá pravidelná výmena ozubeného remeňa. Servisné intervaly ako už bolo spomínané sú variabilné a vozidlo si ich upravuje samo podľa konkrétnych jazdných podmienok. Ak nie je predpísané inak, interval výmeny oleja a filtra  je stanovený na 24 mesiacov alebo 30 000 km. Prax však ukázala, že výrobcom odporúčané long-life intervaly nie sú vhodné najmä pre dieselové a priamovstrekové benzínové motory a je potreba intervaly výmeny oleja skrátiť na 15 000 km. Motorový olej odporúča samotné BMW značky Castrol, ale použiť je možné akúkoľvek kvalitnú značku, pokiaľ bude plniť normy požadované výrobcom. Najčastejšie sa jedná o BMW Longlife 01, 01 FE a 04 pre benzínové motory a BMW Longlife 04  pre dieselové motory (viskozita: 5W-30 ACEA, výkonnostná trieda A3/B4/C3). Olej sa kontroluje buď klasickou mierkou alebo v prípade benzínových šesťvalcov a osemvalcov pomocou elektronického snímača hladiny oleja, ktorý všetky informácie poskytuje pomocou displeja na prístrojovom paneli.

    Pri automatických prevodovkách sa napriek doživotnej náplni odporúča prvá výmena oleja najneskôr po 120 000 km, každá ďalšia najneskôr po 90 000 km. Sviečky benzínových motorov majú interval výmeny po 100 000 km. Pri vozidlách s pohonom všetkých kolies xDrive sa v medzinápravovej spojke mení náplň približne po 100 000 km, ak systém CBS neupozorní skôr.

    Technické parametre

    Typ karosérie:štvordverový sedanpäťdverové kombi (Touring)dvojdverové kupé a kabriolet
    Rozmery (D x Š x V v mm): 4520-4531 x 1817 x 1420-1425 4520-4527 x 1817 x 1417-1455 4580-4620 x 1782 x 1375-1395
    Rázvor (mm):
    2760
    Batožinový priestor (l):
    460
    440(kupé), 350(kabrio)
    Pohon
    zadné kolesá alebo xDrive
    Objem palivovej nádrže (l):
    61, 63

       

    Motor Objem Kódové označenie Výkon Hodnotenie

    Benzín

    316 i 1596 ccm N45 B16 A, N45 B16 TU2, N45 B16 85 kW
    316 i 1597 ccm N43 B16 A 90 kW
    318 i 1995 ccm N46 B20 B, N46 B20 95 kW
    318 i 1995 ccm N46 B20 B, N43 B20 A 100 kW
    318 i 1995 ccm N43 B20 A 105 kW
    320 i 1995 ccm N46 B20 A, N46 B20 C, N46 B20 B 110 kW
    320 i 1995 ccm N46N B20 B, N46 B20 A 110 kW
    320 i 1995 ccm N46 B20 A, N46 B20 C, N46 B20 110 kW
    320 i 1995 ccm N43 B20 A, N46 B20 B 115 kW
    320 si 1997 ccm N45 B20 A 127 kW
    323 i 2497 ccm N52 B25 A, N52N B25 A 130 kW
    323 i 2497 ccm N52N B25 A 130 kW
    325 i 2497 ccm N52 B25 A, N52 B25 160 kW
    325 xi 2497 ccm N52 B25 A 160 kW
    325 i 2497 ccm N52 B25 C, N52 B25 A 160 kW
    325 i 2497 ccm N52 B25 C, N52 B25 A, N52 B25 160 kW
    335 i 2979 ccm N54 B30 A, N55 B30 A 225 kW
    335 i 2979 ccm N54 B30 B, N54 B30 A, N55 B30 A 225 kW
    325 i 2996 ccm N53 B30 A, N53 B30 160 kW
    325 xi 2996 ccm N53 B30 A 160 kW
    325 i 2996 ccm N53 B30, N53 B30 A, N51 B30 A 160 kW
    325 i 2996 ccm N53 B30 A, N53 B30, N51 B30 A 160 kW
    325 i xDrive 2996 ccm N53 B30 A, N51 B30 A 160 kW
    330 i 2996 ccm N52 B30 A, N52 B30 190 kW
    330 xi 2996 ccm N52 B30 A 190 kW
    330 i 2996 ccm N53 B30 A, N52 B30 A 200 kW
    330 xi 2996 ccm N52 B30 A, N53 B30 A 200 kW
    M3 4.0 3999 ccm S65 B40 A 309 kW
    M GTS 4361 ccm S65 B44 A 331 kW

    Nafta

    318 d 1995 ccm M47 D20 (204D4) 90 kW
    318 d 1995 ccm M47N 204 D4 90 kW
    318 d 1995 ccm N47 D20 C 100 kW
    318 d 1995 ccm N47 D20 A, N47 D20 C 105 kW
    320 d 1995 ccm N47 D20 C, M47 D20 (204D4) 120 kW
    320 d 1995 ccm M47N 204 D5, N47 D20 A, N47 D20 C, M47 D20 (204D4) 120 kW
    320 d 1995 ccm N47 D20 A 130 kW
    325 d 2993 ccm M57 D30 (306D3) 145 kW
    330 d 2993 ccm M57 306 D3, M57 D30 TU2 170 kW
    330 d 2993 ccm M57 306 D3 170 kW
    330 d 2993 ccm N57 D30 A, M57N2 306 D3 180 kW
    330 d xDrive 2993 ccm N57 D30 A 180 kW
    335 d 2993 ccm M57 D30 (306D5) 210 kW
    Prednosti a nedostatky automobilu
    originálny a pomaly starnúci dizajn
    výborné jazdné vlastnosti a ovládateľnosť
    predvídavý, rýchly a účinný systém xDrive
    účinné brzdy, presné riadenie
    výkonné a úsporné motory (mimo 316i)
    zvuk šesťvalcov a osemvalcov
    dobre odladené a spoľahlivé 6st. automatické prevodovky
    iba priemerná priestrannosť interiéru v porovnaní s konkurenciou
    vyššia poruchovosť niektorých motorov
    tuhšie radenie
    slabšia kultivovanosť štvorvalcových dieslových motorov radu M
    priemerný komfort základných sedadiel
    tvar palubnej dosky a zvuk audia v základnom prevedení
    horší komfort pruženia v spojitosti s pneu typu runflat resp. s M-paketom

    Poruchy (27)
    nefunkčný-zablokovaný CD menič (prvé ročníky), poruchy autorádií, systému bluetooth, porucha dverového zámku (najčastejšie v predných dverách - zvnútra sa nedá otvoriť) či zablokovaný zámok riadenia, kde je väčšinou potreba vymeniť celý stĺpik riadenia
    občas porucha motorčeka elektrického ovládaného okna, nefunkčný záťažový snímač spolujazdcovho sedadla, čo označuje svietiaca kontrolka trvalo deaktivovaný airbag, zle fungujúce monitorovanie tlaku v pneumatikách a najmä v prvých ročníkoch sa riešili rôzne softvérové nedostatky, či už navigácie, systému Auto-Stop alebo vysvecovania rôznych kontroliek
    nefunkčné dofukovanie bedrovej opierky (kabrio verzie E93, v ročníkoch 2006-2007)
    nedoliehanie bezrámových okien - spôsobené častým zatváraním chytením za sklo a nie za plech dverí (verzie kupé)
    pomerne často odchádzajú LED diódy v zadných svetlách faceliftovaných modelov
    vŕzganie spod palubnej dosky pri otáčaní volantom - obvykle postačí mierne zmeniť polohu polohu alebo pomôže prestriekanie silikónovým olejom
    nadmerne opotrebované tyčky stabilizátora, silentbloky predných ramien (väčší km nábeh, rýchlejšie pri ťažších dieselových šesťvalcoch)
    nadmerne opotrebované čapy riadenia, silentbloky ramien zadnej nápravy (väčší km nábeh)
    občas chybné zapaľovacie cievky - nerovnomerný chod (väčší km nábeh, benzínové motory)
    zriedka nadmerný úbytok motorového oleja - chybné odvetrávanie kľukovej skrine (benzínové motory)
    poruchy vstrekovacieho systému - čerpadlo, vstrekovače, kolísanie tlaku, atď. (benzínové motory s priamym vstrekom, najčastejšie pri 335i a prvé roky výroby)
    nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotenie reťaze, riziko preskočenia reťaze (najčastejšie 316i, 316d, 318d, 320d N47, najmä motory vyrobené do konca roku 2011)
    karbónové usadeniny (benzínové motory HPI, dieselové motory - väčší km nájazd, dlhé intervaly výmeny oleja)
    nefunkčný - zanesený EGR ventil (diesel, svietiaca kontrolka, cukavý ťah zhasínanie motora)
    nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu (hlavne rada M47 a M57)
    nadmerne opotrebovaný - niekedy až roztrhnutý tlmič torzných kmitov pohonu pomocných agregátov (chrchlanie a vibrácie, dieselové motory)
    nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (častejšie pri dieselových štvorvalcoch v kombinácii s väčším km nábehom)
    porucha el. regulácie plniaceho tlaku (lopatiek) turbodúchadiel (najčastejšie pri verzii 320d 130 kW)
    veľmi zriedka prasknuté výfukové zvody (dieselové šesťvalce)
    zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo - motor nemá silu buď v nízkych alebo naopak vo vysokých otáčkach (335d)
    nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh)
    zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu a svietiaca kontrolka (diesel, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia)
    nadmerne opotrebované lamely systému xDrive, resp. drobné úniky oleja (nadmerná záťaž, zanedbaná údržba, väčší km nájazd)
    nadmerne opotrebovaná synchronizácia prvého stupňa prevodovky (väčší km nábeh)
    drobné úniky oleja okolo priechodky kabeláže (automatická prevodovka Steptronic, väčší km. nájazd)
    výpadky prenosu výkonu resp, nadmerné opotrebovanie dvojspojkovej prevodovky M-DCT (M3)
    predčasné opotrebovanie zadného diferenciálu M-lock (M3)

    Autorubik odporúča / neodporúča
    318i (95 kW) a 320i (110 kW).
    Konštrukčne takmer zhodné motorizácie sa vyznačujú solídnou dynamikou aj v nízkych otáčkach, začo vďačia variabilnému zdvihu a časovaniu ventilov. Spoľahlivosť je taktiež na veľmi dobrej úrovni, podobne ako spotreba pohybujúca sa okolo 8 litrov.
    318i (105 kW) a 320i (125 kW).
    Jedná sa o jazdne podarené motorizácie, ktoré sa vyznačujú veľmi solídnou spotrebou, pri troche snahy klesajúcou aj pod 7 litrov. Spoľahlivosť týchto motorov oproti predchádzajúcej generácii je však o niečo nižšia, najmä zásluhou počiatočných problémov priameho vstrekovania HPI.
    325i (160 kW) a 330i (190 kW) - N52.
    Šesťvalec je to, čo robí bavorák bavorákom. Už roky dokazuje svoju jedinečnosť skvelým zvukom, dynamikou a kultivovanosťou. Skvelú prácu odvádza aj slabšia verzia 325i, doslova nadpriemernú silnejšia 330i. Pri oboch motoroch oceníte skvelú pružnosť, spoľahlivosť a vzhľadom na výkon aj primeranú spotrebu.
    325i (160 kW) a 330i (200 kW) - N53.
    V prípade radu N53 sú už oba šesťvalce s objemom tri litre. Motory sú vybavené technológiou priameho vstrekovania HPI, čo sa v praxi prejavilo ešte o kúsok lepšou dynamikou a mierne nižšou spotrebou. Na druhej strane podobne ako pri štvorvalcoch aj o niečo horšou spoľahlivosťou, najmä v prvých rokoch výroby.
    318d a 320d.
    Slušná dynamika a rozumná spotreba. Staršie verzie sa vyznačujú hrubším chodom, poteší však obstojná spoľahlivosť a mechanická robustnosť. Novšie verzie sú síce kultivovanejšie, úspornejšie a výkonnejšie, v prvých rokoch však trpeli technickými problémami, najmä s rozvodovým mechanizmom.
    325d (145 kW) a 330d (170 a 180 kW).
    Superlatívmi opradený šesťvalec. Okrem skvelej dynamiky sa vyznačuje dobrou kultúrou chodu a primeranou spotrebou. Spoľahlivosť je tiež na slušnej úrovni a kedysi sa vyskytujúce problémy s rozlomenými swirl klapkami v sacom potrubí (pri ich nasatí hrozilo fatálne poškodenie motora) sa eliminovali na minimum. Odporúčanie si samozrejme zaslúži aj modernizovaná verzia 330d s výkonom 180 kW, ktorá prináša ešte viac dynamiky s rovnako skvelou spotrebou. Okrem veľmi silnej 330d je k dispozícii aj o niečo slabšia verzia 325d, ktorá sa vyznačuje mimoriadne vyrovnaným priebehom krútiaceho momentu a silným ťahom už z nízkych otáčok.
    335d (210 kW).
    Dieselová strela, inak sa tento motor nedá nazvať. Vyznačuje sa dobrou kultivovanosťou, je mimoriadne pružný a s veľkou chuťou sa nechá vytáčať. To všetko pri rozumnej spotrebe paliva. Pochváliť sa môže aj obstojnou spoľahlivosťou, samozrejme pri kvalitnej údržbe a rozumnom zaobchádzaní. Motor sa dodáva výhradne s automatickou prevodovkou Steptronic, čo však nie je na škodu, keďže prevodovka je užívateľsky príjemná a pri dobrej údržbe poteší aj solídna spoľahlivosť.
    316i (90 kW).
    Motor je vďaka krátkym prevodom pomerne svižný, spotreba je však len priemerná. Nepoteší však podpriemerná spoľahlivosť. Najčastejším problémom je nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme a s tým spojené ťažkosti (zvýšenú hlučnosť-chrastenie najmä na voľnobehu, neskôr aj nerovnomerný chod na 2-3 valce, nadmerné vibrácie a prechod motora do núdzového režimu).
    320si (127 kW).
    Motor konštrukčne príbuzný s menším 316i a s podobnými nedostatkami. Naviac sa pridáva aj riziko prasknutých blokov z dôvodu tenkých stien medzi valcami. Všetko zhoršuje zriedkavosť motora a veľmi drahé originálne náhradné diely.
    Celkové hodnotenie
    Spoľahlivosť
    Dizajn
    Prevádzkové náklady
    Jazdné vlastnosti
    Servis (cena a dostupnosť)
    7.0

    Autorubik verdikt
    Komentáre (15)
     
    1. Džeremy 6.4.2015 10:15

      Dobrý deň,
      chcel by som sa spýtať redakcie, ale aj ostatných čitateľov ak budú vedieť odpovedať.
      Ako je na tom so spoľahlivosťou motor rady N53, konkrétne trojlilter s 200kW. Mám vyhliadnutých niekoľko áut s relatívne nízkym nájazdom do 120t km, max 5-6 ročných, s automatickou prevodovkou. Mali tieto motory nejaké notorické chyby? Okrem teda usadzovania karbónu v sacích kanáloch a ventiloch (ako takmer každý priamovstrek benzínu), s tým som už nejak zmierený. Na čo si pri týchto motoroch dať pozor?
      Ďakujem

      Odpovedať


    2. LV 22.2.2015 15:16

      Zdravim vsetkych, chcel by som sa spytat, aky mate nazor na kupu 320d s realnym najazdom okolo 200 tis. km. Zaujimalo by ma, ci pri takejto hodnote uz hrozia kriticke poruchy alebo taketo auta v priemere este maju v sebe „kus zivota“. Dakujem

      Odpovedať

      1. Anonym 30.3.2015 16:07

        si precitaj toto, a prejde ta chut..

        http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014051802

        Odpovedať


    3. MJ 19.10.2011 22:52

      hm..dve dosť rozdielne vozidlá, aj keď sa to nezdá. Ja by som určite volil sedan teda 3-ku. Ale keby sa mi páčili hatchbacky, tak zase 1-ku. Tiež neviem aké presne motory či 320d so 120 kW a 118d so 105 kW. 118d je určite úspornejšia cca o liter, ale v dynamike to cítiť, aj keď je to menšie auto. Taktiež ročník, stav, km..a koľko je ochota investovať. Osobne by som ale radšej išiel do 320d.

      Odpovedať


    4. Majkl 19.10.2011 21:52

      Dobrý deň,
      chcel by som sa spýtať či je dobrou voľbou si z Nemecka zaobstarať BMW 320d alebo BMW 118d čo by ste mi skôr odporučili ?

      ďakujem

      Odpovedať

      1. Majo 21.10.2011 09:23

        Nechcem ta odhovarat od dovozu auta, ale po mojich skusenostiach ti mozem povedat ze ked chces doviezt dobre auto, tak sa ti oplati rovno kupit u nas, cenovo su na tom uplne rovnako. Samozrejme najdes v zahranici (napr. v Nemecku) aj lacnejsie kusy, ale do toho by som nesiel, nikdy nevies kolko das potom neskor za opravy. Takze konkretne tieto auta odporucam kupovat jednoznacne na SVK. No a ked sa rozhodujes medzi tymito dvoma modelmi tak jednoznacne 320d, je priestorovo vacsi a jazdne vlastnosti ani nemozes porovnat. Ja som kupoval novy pred 3 rokmi a zatial bez problemov..

        Odpovedať

        1. Norbert 8.3.2012 20:54

          Auto so Slovenska??Jednoznacne davam prednost dovozu a najlepsie s nemecka.Auta su servisovane v znackovych servisoch.Nemci su predsa len stale najvacsi pedanti v EU.Pri kupovani od Turkov a Juhosov davat pozor.Chce to skusenosti.slovensko je krajna podvodnikov..bohuźial poctivcov je malo.

          Odpovedať

          1. duke 24.9.2012 22:30

            ja som sice kupoval zo slovenska/dovoz z talianska, mam ho rok 325d-touring s automatom a zatial ok, jedina zavada - odisiel central, ale 2 poistky to spravili.. Talianske auta maju aj proti nemeckym vyhodu ye tam nie su tak tuhe zimy, takze karoseria a podvozok su zachovalejsie.. ale uvidime co bude

            Odpovedať


    5. Jozef 20.4.2011 15:36

      ok ďakujem za info...vieš ja sa do áut moc nerozumiem čiže by som sa mohol stať terčom podvodu preto si zisťujem informácie ako sa podvodu čo najlepšie vyhnúť.
      Lebo podľa mňa 10 000e nieje až tak malá investícia a nechcel by som ju ľutovať.
      Tak asi by som mal ísť na kúpu s nejakým mechanikom alebo človekom čo sa rozumie problematike.

      Odpovedať

      1. Anonym 20.4.2011 16:19

        jednoznacne, musi to byt nezavisly profesional a mozno mu das kilo €, ale usetris tisice €, tolko podvodnikov co je na nasom trhu len tak nenajdes, ver mi.

        Odpovedať


    6. Anonym 20.4.2011 15:14

      Podla obrazkov ti malokto hodnoverne a hlavne dobre poradi, ideal je obhliadka v reale. Na slovensku je tolko podovdnikov, ktori ti napisu a odfotia cokolvek. Bohuzial ti poctivi maju potom smolu a su brani rovnako. Ale zaklad, original a komplet servisna kniha preverena v original servise, preverene auto ci nebolo burane a potom samotna jazda. Ako bawo E90 by som bral 318d alebo 320d, 325d 330d a super je aj 320i 325i a 330i. Bacha na stocene km.

      Odpovedať


    7. Mato 21.3.2011 13:29

      Zdravím Vás,

      mal by som len par otázok, lebo sa rozhodujem medzi kúpou BMW 320d a Audi A4 1.9TDI, po roku 2005 a viac, ktoré si vybrať? Alebo ešte jedna alternatíva, ale finančne náročnejšie a to: BMW 520d a Audi A6 2.0 TDI, tiež po roku 2005 a viac. Poraďte nejake výhody, nevýhody, kazivosť, spolahlivost, úspornosť, servis, prip.navrhnite iné modely. Vopred ďakujem,

      s pozdravom
      Maťo

      Odpovedať

      1. Matej 24.12.2014 16:20

        jednoducha volba, takze bmw 320d vs audi a4 1.9tdi---->bavorsky podvozok je daleko vpredu oproti audi,jeho motor 2.0d je spolahlivy takze argument ze 1.9tdi je najlepsi je zbytocna veta,tam sa rozhodni snad len co sa ti viac paci....no a co sa tyka 520d vs A6 2.0TDi tak jednoznacne 520d,pretoze motory vw 2.0TDi do roku 2010 mali chyby az od roku 2010 zacali do nich montovat CR namiesto PD a boli skvele takze tu jednoznacne 520d.

        Odpovedať

        1. Anonym 30.3.2015 16:06

          nesuhlasim. Oboje su riadne vydojene shity, ale BMW na tom je urcite horsie.

          Odpovedať

          1. Cicero 21.4.2015 00:11

            Anonym: Shit si jedine tak ty. Ty si môžeš kúpiť jedine pobyt v liečebnom ústave. Ale normálny človek čo sa aspoň do áut trochu rozumie, (alebo si nechá poradiť) si dnes za 10k kúpi veľmi slušné jazdené BMW.

            Odpovedať