Väčšina BMW radu 3 ponúkaných na našom trhu pochádza z dovozu. Na jednej strane je výhoda predpokladu kvalitného a pravidelného servisu, taktiež jazdy po kvalitnejších vozovkách, na druhej strane je značné riziko stočených kilometrov. Veľa dovezených vozidiel totiž fungovalo vo firemnej flotile, kde je bežný nájazd 50 000 km ročne a viac. Spoločným menovateľom týchto vozidiel je často dvojlitrový turbodiesel a pomerne skromná výbava so základnými a nie moc podarenými látkovými sedačkami. Pri kúpe z dovozu je tak dôležité poriadne preveriť servisnú históriu s aktuálnym technickým stavom, inak hrozí kúpa jazdenky s nalietanou hromadou kilometrov a vysokým rizikom drahej poruchy.
K najviac frekventovaným poruchám, ktoré sa na ojazdených bavorákoch vyskytujú možno zaradiť nefunkčný-zablokovaný CD menič (prvé ročníky), poruchy autorádií, systému bluetooth, porucha dverového zámku (najčastejšie v predných dverách – zvnútra sa nedá otvoriť) či zablokovaný zámok riadenia, kde je väčšinou potreba vymeniť celý stĺpik riadenia. Občas sa vyskytuje aj porucha motorčeka elektrického ovládaného okna, nefunkčný záťažový snímač spolujazdcovho sedadla, čo označuje svietiaca kontrolka trvalo deaktivovaný airbag, zle fungujúce monitorovanie tlaku v pneumatikách a najmä v prvých ročníkoch sa riešili rôzne softvérové nedostatky, či už navigácie, systému Auto-Stop alebo vysvecovania rôznych kontroliek.
Ak sa ozýva vŕzganie spod palubnej dosky pri otáčaní volantom, obvykle postačí zmeniť jeho polohu alebo pomôže prestriekanie silikónovým olejom. Pomerne často odchádzajú LED diódy v zadných svetlách faceliftovaných modelov, a tak sa pri kúpe oplatí skontrolovať ich funkčnosť. V kabrio verziách sa vyskytovalo v ročníkoch 2006-2007 nefunkčné dofukovanie bedrovej opierky. V prípade verzie kupé pozor na doliehanie bezrámových okien, čo spôsobuje časté zatváranie chytením za sklo a nie za plech dverí.
Podvozok je pomerne odolný, s pneumatikami typu runflat v kombinácii s príplatkovým M paketom však dostáva na našich vozovkách dosť do tela. Ako prvé sa zvyčajne hlásia klopajúce tyčky stabilizátora, s pribúdajúcim počtom kilometrov sa vyskytuje aj nadmerná vôľa v čapoch riadenia, silentblokoch predných ramien a taktiež opotrebované silentbloky ramien zadnej nápravy, čo sa prejavuje plávaním zadnej časti a zvýšeným hlukom pri prejazde nerovností.
V prípade základnej verzie 316i je častým problémom nadmerná vôla v rozvodom mechanizme s rizikom preskočenia reťaze. Pri benzínových motoroch s nepriamym vstrekom sa pri väčšom nájazde môžu vyskytnúť poruchy s nefunkčnými zapaľovacími cievkami, resp. s odvetrávaním kľukovej skrine (chybný odlučovač oleja), čo má za následok vyššiu spotrebu motorového oleja. V prípade benzínových motorov s priamym vstrekom sa vyskytujú poruchy vstrekovacieho systému (čerpadlo, vstrekovače, atď – najčastejšie pri 335i). Pri 335i sa pri náročnejšej prevádzke vyskytuje aj nadmerné zanášanie turbodúchadiel karbónom, čo postupne vedie k nadmernému opotrebovaniu – vyššej spotrebe oleja až po ich zapečenie.
Pri dieselových motoroch s väčším nájazdom sa objavujú nadmerne opotrebované vstrekovače (nerovnomerný a hlučnejší chod motora, slabší ťah, obtiažnejšie studené štarty), opotrebované vstrekovacie čerpadlo, nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu – (hlavne rad M47 a M57), nadmerne opotrebovaný – niekedy až roztrhnutý tlmič torzných kmitov pohonu pomocných agregátov (chrchlanie a vibrácie), či zanesený EGR ventil (svietiaca kontrolka, cukavý ťah zhasínanie motora).
DPF filter obyčajne vydrží okolo 200 000 km, predčasné zanesenie spôsobuje najmä jazda na kratšie trasy, kedy sa nestihne filter kvalitne regenerovať. Zanesenie filtra sa obyčajne hlási slabším výkonom, vyššou spotrebou, prípade prechodom do núdzového režimu a svietiacou kontrolkou.
Väčší počet najazdených kilometrov pri dieseloch prezrádza aj nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (viac pri štvorvalcoch), čo sa prejavuje nadmernými vibráciami na voľnobehu, trhavým rozjazdom pri zábere spojky, či zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok.
Väčší nájazd znamená aj zvýšené riziko opotrebovaného trubodúchadla (slabší ťah, vyššia spotreba oleja, priesaky oleja do medzichladiča, atď.) a vyskytuje sa aj porucha elektronickej regulácie plniaceho tlaku (lopatiek) turbodúchadiel, najčastejšie pri verzii 320d (130 kW). Pre dlhšiu životnosť turbodúchadiel sa odporúča preventívne (cca každých 100 000 km) vymeniť odlučovač oleja na odvetranie kľukovej skrine. Ak sa nevymení, zvyšuje sa riziko jeho upchatia, čo negatívne ovplyvňuje účinnosť mazania. Ako prvé si to zvyčajne odnáša na kvalitu mazania citlivé turbodúchadlo. Pri 335d sa môže z dôvod nadmerného tepla sálajúceho z turbodúchadiel objaviť zatuhnutý regulačný ventil systému Twin Turbo, vtedy motor nemá silu buď v nízkych alebo naopak vo vysokých otáčkach. Zriedka zlyhá aj tesnenie pod turbami (nižší výkon a únik vzduchu).
V prípade motorov s hliníkovým blokom (častejšie pri N47) sa objavuje problém s nadmernou vôľou v rozvodovom mechanizme, čo sa prejavuje zvýšeným hlukom chrchlaním, pri zanedbaní je riziko opotrebovania ďalších častí motora a preskočenie reťaze s následkom poškodenia motora. Výrobca o tomto nedostatku vedel a mnoho motorov malo vymenené rozvody v rámci záručnej opravy.
V prípade športovej verzie M3 sa častejšie vyskytuje nadmerné opotrebovanie diferenciálu M-lock a robotizovanej prevodovky M-DCT. Klasický šesťstupňový automat môže mať pri väčšom nájazde drobné úniky oleja okolo priechodky kabeláže. V prípade verzie xDrive treba skontrolovať funkčnosť systému, vyskytuje sa totiž nadmerné opotrebovanie lamiel, čo sa stáva najmä pri nadmernom zaťažovaní vozidla alebo zanedbanej údržbe. Pri vozidlách s väčším počtom kilometrov sa môže vyskytnúť horšie radenie prvého stupňa, čo spôsobuje opotrebovaná synchronizácia prvého stupňa.
Tak ako po motorovej stránke, aj po užívateľsko-servisnej sa snaží byť BMW na špici. Celá rada E90-93 je vybavená kontrolným systémom CBS (Condition Based Services), ktorý upozorňuje na servisné prehliadky, výmenu-doliatie tej ktorej kvapaliny alebo na nejakú poruchu. Situácia sa rozlišuje pomocou farby na menej závažnú – žltá a závažnú – červená. Systém si tiež sám kontroluje podľa jazdných podmienok stav niektorých dielov (opotrebovanie brzdových doštičiek – samostatne pre prednú i zadnú nápravu) alebo náplní (olej, brzdová kvapalina), či filter pevných častíc a odvodzuje od nich potrebu ich výmeny. Všetky tieto údaje sa ukladajú do pamäti v kľúči.
Všetky motory majú rozvodovú reťaz, a tak odpadá pravidelná výmena ozubeného remeňa. Servisné intervaly ako už bolo spomínané sú variabilné a vozidlo si ich upravuje samo podľa konkrétnych jazdných podmienok. Ak nie je predpísané inak, interval výmeny oleja a filtra je stanovený na 24 mesiacov alebo 30 000 km. Prax však ukázala, že výrobcom odporúčané long-life intervaly nie sú vhodné najmä pre dieselové a priamovstrekové benzínové motory a je potreba intervaly výmeny oleja skrátiť na 15 000 km. Motorový olej odporúča samotné BMW značky Castrol, ale použiť je možné akúkoľvek kvalitnú značku, pokiaľ bude plniť normy požadované výrobcom. Najčastejšie sa jedná o BMW Longlife 01, 01 FE a 04 pre benzínové motory a BMW Longlife 04 pre dieselové motory (viskozita: 5W-30 ACEA, výkonnostná trieda A3/B4/C3). Olej sa kontroluje buď klasickou mierkou alebo v prípade benzínových šesťvalcov a osemvalcov pomocou elektronického snímača hladiny oleja, ktorý všetky informácie poskytuje pomocou displeja na prístrojovom paneli.
Pri automatických prevodovkách sa napriek doživotnej náplni odporúča prvá výmena oleja najneskôr po 120 000 km, každá ďalšia najneskôr po 90 000 km. Sviečky benzínových motorov majú interval výmeny po 100 000 km. Pri vozidlách s pohonom všetkých kolies xDrive sa v medzinápravovej spojke mení náplň približne po 100 000 km, ak systém CBS neupozorní skôr.
Typ karosérie: | štvordverový sedan | päťdverové kombi (Touring) | dvojdverové kupé a kabriolet |
---|---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4520-4531 x 1817 x 1420-1425 | 4520-4527 x 1817 x 1417-1455 | 4580-4620 x 1782 x 1375-1395 |
Rázvor (mm): |
2760
|
#colspan# | #colspan# |
Batožinový priestor (l): |
460
|
#colspan# | 440(kupé), 350(kabrio) |
Pohon |
zadné kolesá alebo xDrive
|
#colspan# | #colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
61, 63
|
#colspan# | #colspan# |
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]