Keď jeden, tak všetci. Zrejme týmto heslom sa riadia poisťovne pri posudzovaní a následnom vyplácaní poistných udalostí. Inými slovami, keď nás chcel podviesť jeden, určite sú podvodníci všetci.
Tento článok berte len ako nejakú informáciu, ako som postupoval, keď sa ma poisťovňa pokúsila tzv. natiahnuť. Na vozidlo som mal samozrejme uzavreté platné havarijné poistenie a vozidlo som si nechal naozaj poctivo opraviť – za primerané náklady uviesť do pôvodného stavu pred nehodou.
Neviem prečo, ale moje autá sú občas akýmsi nevysvetliteľným magnetom na zvery. Kamarát poľovník sa smeje, že ak to bude takto pokračovať, budem ich mať na rováši viac ako on. Súčasná zbierka je už totiž naozaj rozmanitá. Od malých myší, cez tri mačky, pár zajacov, jednu líšku, dve srny až po ťažké váhy akými boli dva jelene a jeden diviak. Ešteže u nás nežijú slony a hrochy, inak by som si musel kúpiť vzducholoď.
Prvý prípad
Bola nočná hodina, niečo po desiatej večer 2. októbra 2015. Na hlavnej ceste medzi Lučencom a Zvolenom kde sa vzal, tu sa vzal jeleň veľký ako sviňa, cválajúci zľava doprava. Inštinkt velil vyhnúť sa čo najviac a skoro sa podarilo. Odnieslo si to len spätné zrkadlo, ktoré však pri tej rane troška poškodilo dvere a poškriabalo bočné sklo. Škoda vyčíslená technikom poisťovne resp. programom Audatex bola 1243,92 €. Napriek odporúčaniu technika Slovexperty som si dal opraviť vozidlo to tzv. nezmluvného servisu. Chodím tam totiž roky, servis má vlastnú lakovňu, klampiara, zamestnanci sú veľmi ochotní, rýchli a hlavne ich robota stojí zato. V zmluve o havarijnom poistení mám napísané, že ak sa rozhodnem opravovať auto mimo autorizovaných či zmluvných servisov, akceptujú normohodinu do max. výšky 25€ bez DPH. Je zvláštne, ako si dnes, v demokracii a voľnom trhu, môže niekto určovať, kde si má klient ísť dať opraviť auto, v opačnom prípade nech sa pripraví na výrazné obmedzenia. Fakt sila. Ale OK, neriešim to, zmluvu o havarijnom poistení som podpísal dobrovoľne a servis bol ochotný dodržať max. výšku hodinovej sadzby (NH), ba čo viac, ešte ju znížil, len aby som nemal problémy s likvidáciou. Samozrejmosťou je, že sa opraví len to čo je v zápise o obhliadke za Audatexom stanovené náklady a vymenené budú len nové originál diely. Poviete si, no podvolili ste sa, prijali ich (ne)demokratické podmienky a tak malo by to byť v pohode. No ale nie je.
Poisťovňa Kooperativa vzniknutú škodu po niekoľkých týždňoch konečne zlikvidovala, pričom poistné plnenie bolo znížené o spoluúčasť a ďalšiu sumu v hodnote 215,60 €. V dôvode neuznania tejto sumy uviedla rozdiel medzi faktúrou a kalkuláciou: lakovanie, prácnosť mechanických prác a cenu NH s DPH. Na moje námietky, že faktúra je úplne totožná s kalkuláciou Audatexu a ceny s DPH sú pod úrovňou sumy na normohodinu ktorú si poisťovňa stanovila pre nezmluvné servisy, bolo následne zaslané na účet servisu 16,38 €. Výsmech, arogancia, no proste asi niečo v tom zmysle, máme ťa v gacoch a už neotravuj ty sťažujúci sa gašpar. A to ma naštartovalo. Išiel som teda za právnikom, ktorý má už s takýmito praktikami poisťovní skúsenosti a vec som riešil súdnou cestou. Chvíľu to síce trvalo, ale poisťovňa nakoniec cvakla všetko, ako bonus naviac dostala zaplatiť súdne trovy a poplatok za advokáta.
Druhý prípad
Bolo niečo po siedmej večer dňa 27.4.2017, keď mi cestu z Námestova do Oravskej Lesnej skrížila šprintujúca srna. Odniesol si to nárazník, ľavé svetlo, ľavý blatník a ľavé predné dvere. Ako bonus mi ešte ostal zachlpatený celý bok auta. Okamžite som odstavil auto pri krajnici hromžiac, prečo zase práve ja. Vystúpil som z auta, striedavo kukajúc na obďaleč ležiacu srnu na ceste a poškodené auto. Napriek určitým obavám mi to nedalo a vybral som sa skontrolovať, ako sa má srna. Keď som bol asi 2 metre od nej, zrazu zázračne ožila a akoby sa nič nestalo zdrhla. Stihol som už odfotiť iba miznúci biely zadok kdesi v poli. Neva, aspoň niečo pozitívne. Nasledovala volaná na dispečing chlpárne (158-čku), kde mi bolo vcelku ochotným pánom vysvetlené, že je to na mne, ak chcem, môžu prísť, ale že to potrvá, lebo nehodovkár je na výjazde. Ale že šak ak to je do 3 990 € nemusí byť polícia, ale nech radšej zavolám na poisťovňu a potom sa rozhodnem. Vonku lialo, bola vcelku zima, blížila sa tma a ja kdesi medzi horami na Orave. Nuž zavolal som teda na poisťovňu, s pani som si pár minút pokecal a škodu nahlásil. Na políciu som teda čakať nemusel. V ďalších dňoch sa vozidlo obhliadlo, po odstrojení nárazníka a svetla doobhliadlo, pričom škoda bola vyčíslená na 2387,17 €. Vozidlo sa potom riadne opravilo a vystavila sa faktúra. Následne sa všetko zaslalo na poisťovňu a čakalo. A čakalo. Pri tomto čakaní som tajne dúfal, že nebudú problémy a likvidácia prebehne bez problémov. Och, keby naivita vedela spievať, naložil by som to aj Duu Jamaha.
Po pár dňoch sa ozval technik Slovexperty, ktorý si naozaj poriadne vozidlo premeral a skontroloval, ako sa hovorí od hlavy až po päty. A opäť sa čakalo. Servis ma priebežne kontaktoval, kedy budú peniaze, lebo že ešte nič nedošlo. Po mesiaci a pol som to už nevydržal a zavolal na centrálny dispečing, čo s tou mojou poistnou udalosťou (PU) je. Slušne mi bolo povedané, že sa to rieši a že ak chcem vedieť, dajú mi číslo – pevnú linku na likvidátora. Po asi 20-tom skúšaní dovolať sa likvidátorovi som to vzdal a radšej som napísal mail so žiadosťou, vybaviť moju poistnú udalosť čo najrýchlejšie. Netrvalo dlho a veci sa dali do pohybu. Po pár dňoch už boli peniaze na účte servisu. Aké však bolo moje prekvapenie, keď mi prišiel mail a neskôr list, kde mi bolo oznámené, že okrem spoluúčasti mi neuznávajú 158,03 € za vraj neprimerane účtované klampiarske práce a lakovanie. Skontroloval som zápis o obhliadke, kalkuláciu Audatex a cenu za normohodiny – tie boli nižšie ako sumy, ktoré si poisťovňa stanovila pre nezmluvné servisy a napísal som reklamáciu. To čo prišlo ma však posadilo na zadok. V odpovedi pracovník poisťovne už vôbec neriešil neprimerane účtované klampiarske práce a lakovanie, namiesto toho napísal, že likvidácia PU bude prehodnotená v prípade doloženia nadobúdacieho dokladu k svetlometu použitému pri oprave vozidla. Nechápal som, však im to bolo všetko zaslané, krucinál. Ale OK, vypýtal som si teda zo servisu faktúru a dodací list od dotyčného dielu a zaslal poisťovni. Kým predchádzajúci mail ma posadil na zadok, ďalší mi už rovno vyrazil dych. Súdruh z poisťovne mi totiž napísal: „Svetlomety zakúpené na túto faktúru nemajú súvis so škodovou udalosťou, doplatok poistného plnenia sa zamieta. Prvotná likvidácia nebola korektná, pričom Vám bolo vyplatené vyššie poistné plnenie na ktoré nemáte podľa §451 OZ oprávnený nárok“. Koniec stanoviska. Preložené do slovníka mňa ako obyčajného čakajúceho občana to vyznelo asi v zmysle: zavri si už konečne hubu ty sťažujúci sa blb, nič nedostaneš a ešte raz si vyskočíš, zažalujeme ťa za neoprávnené obohatenie.
Ako som sondoval po okolí, drvivá väčšina ľudí by to na mojom mieste vzdala a radšej servisu tých pár euro doplatila, hlavne až majú pokoj. Znova som si spomenul, čo sa neraz o Slovákoch hovorí, že keď sa na nich pritlačí, zavrú hubu, ohnú chrbát a otročia ďalej. Nuž asi v tomto jedinom nie som typický Slovák a zareagoval som presne opačne ako sa o nás hovorí. Vec teda riešim opäť súdnou cestou s bonusom v podobe tohto článku. Proste, vyhrážať sa mi nejakým paragrafom, keď som s prepáčením ani hovno nespravil, je totálny vrchol arogancie, pri ktorom neohnem chrbát ani o milimeter a hubu, teda klávesnicu držať neprestanem.
Záver
Napriek vyššie popísaným informáciám musím objektívne skonštatovať, že správanie poisťovní je na súčasnú dobu vlastne celkom štandardné. V tomto štáte sa totiž demokracia postupne mení na anarchiu, čo v praxi znamená, že robím si čo chcem, zákony platia hlavne pre tých ostatných a kto nekradne okráda vlastnú rodinu resp. hlavne seba. Ale raz to musí prestať. Hovorí sa, že ryba smrdí od hlavy a tak v prvom rade musia prestať tí najvyšší a najväčší. Sú neustále v médiach a sú vzorom pre nás ostatných. Ako môže obyčajný človek žiť poctivo, keď mu štát a veľké firmy neustále osierajú hlavu? Nemôže. Možno je toto iba fúkanie huspeniny či ešte trefnejšie napísané šťanie proti vetru, ale nech. Ako sa hovorí za pokus to stojí a v jednote je sila. Keď bude takýchto pokusov viac, resp. spraví to každý, možno sa ľady konečne začnú topiť.
6 komentárov
Salko
Aj v druhom pripade bola kooperativa?
MJ
Áno, aj v druhom prípade je to Koop. A presne ako píše Megapeklo, súd po predložení všetkých dokumentov vydal platobný rozkaz a bolo vybavené. Bohužial, takto sa bije iba minimum ľudí a preto je tu taká poistná anarchia.
MEGAPEKLO
Detto sa stalo aj mne v Kooperative. Treba to, zial, naozaj robit tak ako pises. Predpokladam, ze cez platobny rozkaz a vtedy v drvivej vacsine poistovna zaplati vsetko co ma. Odhadujem, ze toto spravi iba zlomok ludi a preto im to moze byt de facto jedno. No jo no.
ja
kamarat polovnik sa smeje ? no len aby sa nedosmial ja totiz nemam havarijne poistenie a pri strete s lesnou zverou sa budem snazit uplanit znenie ustavy sr – vlastnictvo zavezuje ! ano majitelom zveri je polovne zdruzenie ak si zrazene zviera necham dopustim sa trestneho cinu pytliactva a ak si ho nenecham tak si mam skodu uhradit sam ? no tak povedz kamaratovi polovnikovi ze taku este nezahrali oni maju mat poistenie pre skody sposobene ich majetkom teda lesnou zverou a ked ho nemaju tak mi to zaplatia zo svojho a to si mozu byt isty ze ano
Juro
Prave vcera som cital zaujimavu informaciu (nie som polovnik ani nic podobne) ze volne zijuca diva zver (ta ktora nezije vo zvernici atp) je majetok nikoho – res nullius. To znamena ze ked my, soferi bez havarijneho poistenia takuto zver zrazime, nemame ziadny narok na odskodne od polovnickeho zdruzenia. Prave tato zrazena a usmrtena zver sa az po svojej smrti stava majetkom najblizsieho polovnickeho zdruzenia, ktore treba vraj po nehode kontakovat.
Je to smutne ale je to tak…
Gabi8
S havarijným poistením mám vlastnú skúsenosť a viem, že na pomoc sa nie vždy dá spoľahnúť, hlavne pri menších nehodách. Aj preto sme s partnerom začali investovať do vecí, ktoré nám dajú viac nezávislosti a istoty – napríklad do vybavenia pre karavany. Na https://www.reslshop.sk/vybavenie-a-prislusenstvo-a-obytne-vozidla/ sme našli všetko potrebné na to, aby sme mohli vyraziť bez obáv, kamkoľvek sa nám zachce. 🙂