Interiér sa vyznačuje hodnotne pôsobiacimi materiálmi, originálnym dizajnom a dobrou praktickosťou. Väčšina vozidiel obsahuje rozsiahlu výbavu, a tak si aj pri jazde terénom možno užívať komfort známy z luxusnejších limuzín. Zorientovať sa však v ovládaní toľkej výbavy zaberie trocha času. Poteší farebný displej v hornej časti stredového panelu, ktorý zobrazuje rôzne informácie o podvozku (zaradenú rýchlosť, natočenie kolies, informácie o redukcii, zamknutí diferenciálov a pod.). Okrem týchto údajov sa využíva aj pre navigáciu. Naproti tomu displej kvalitnej audio sústavy je pomerne malý, naviac dosť nízko umiestnený a za slnečného počasia aj horšie čitateľný.
Priestoru je v Discovery naozaj dostatok na predných aj na zadných sedadlách. V druhom rade je trojica samostatných sedadiel, ktoré je možné jednotlivo sklápať. Za príplatok sa dala doobjednať aj tretia rada sedadiel, kde je dostatok miesta aj pre bežne urastené dospelé osoby. Sedadlá poskytujú veľmi dobrý komfort a poteší aj ich široký rozsah nastavenia.
Praktickosť interiéru potvrdzuje Discovery aj objemom kufra, ktorý má v základe 1260 litrov, po sklopení druhého radu sedadiel narastie až na 2558 litrov. Škoda, že po sklopení trojice sedadiel vznikne menší schod. Kufor má pravidelné tvary, manipuláciu s batožinou uľahčuje odklopiteľné spodné veko nepravidelných tvarov.
Poteší aj dostatok odkladacích priestorov v interiéri, kde len pre nápoje je k dispozícii takmer 18 litrov priestoru. Z Discovery je vďaka vyššiemu posedu a bohatému preskleniu veľmi dobrý výhľad zo všetkých sedadiel, výhľad dozadu uľahčuje aj veľké nepravidelne tvarované zadné okno.
Na rozdiel od predchodcu, Land Rover Discovery 3 využíva samonosný typ karosérie s integrovaným rámom, tzv. Integrated Body Frame. Zmenou prešlo aj zavesenie kolies. Podvozok disponuje vyspelou konštrukciou nezávislého zavesenia kolies pomocou lichobežníkových ramien na oboch nápravách. Dôvodom zmeny je prevaha jazdy po klasických asfaltových cestách, kde tuhé nápravy a rebrinový rám ťahajú za kratší koniec.
Discovery sa vďaka vyspelej konštrukcii podvozku chová na klasických cestách suverénne a bez väčších ťažkostí zvláda aj svižnejšiu jazdu. Samozrejme s divokosťou to netreba preháňať, predsa len pohotovostná hmotnosť presahuje 2,5 tony, čo pri strate adhézie znamená dosť práce vrátiť vozidlo do pôvodného smeru jazdy.
Na dobrej úrovni je aj komfort pruženia, obzvlášť v prípade pneumatického. Základné modely (s označením S) majú klasické oceľové vinuté pružiny. Pneumatické pruženie okrem lepšieho komfortu jazdy pomáha vozidlu zmenšovať aj bočné náklony karosérie pri svižnejšom prejazde zákrutou. Menším negatívom vzduchového pruženia je len vyššia citlivosť na väčšie priečne nerovnosti, čo sa pri prejazde prejaví výraznejším rázom.
Napriek použitiu samonosnej karosérie a nezávislého zavesenia kolies sa Discovery nestratí ani v teréne. Dôležitým faktom je, že samonosná karoséria so zabudovaným rámom sa krúti len minimálne. Zdolávať aj ťažší terén opäť pomáha vzduchové pruženie (štandard verzií SE a HSE). Okrem regulácie svetlej výšky sú vzduchové pružiny navzájom prepojené, takže riadiaca elektronika môže zmenou tuhosti napodobňovať správanie tuhej nápravy. To znamená pri prepružení jednej strany nápravy je možné vyvolať opačný účinok pruženia na druhej strane, čo pomáha trakcii vozidla v zložitých situáciách.
V teréne pomáha aj redukčná prevodovka (z 1:1,1 na 1:2,93) ovládajúca sa pomocou prepínača na stredovom tuneli. Výšku karosérie pri vzduchovom odpružení možno meniť v troch polohách pomocou vedľa umiestnenej rovnakej páčky. Medzi oboma páčkami sa nachádza otočný prepínač Terrain Response, ktorý obsahuje päť rôznych režimov (klasická jazda, tráva/štrk/sneh, piesok, blato, vysoké kamenie). V každom režime si automaticky nastavuje potrebné parametre, aby čo najlepšie zvládal aktuálne podmienky na ceste. To znamená, upravuje výšku vozidla, otáčky motora, reakciu motora na plynový pedál, aktivuje systém Hill Descent Control, mení nastavenie ABS a stabilizačného systému DSC, kontroly preklzu ETC, rozdeľovanie brzdnej sily alebo ovládanie elektronických závierok diferenciálov (možno uzamknúť medzinápravový a zadný diferenciál), či nastavuje režim automatickej prevodovky.
Svetlá výška v prípade vzduchového odpruženia môže dosiahnuť až 240 mm (od -50 mm, cez polohu štandard až po polohu terén +55 mm). Brodivosť je 700 mm, maximálny nájazdový uhol 37,2° (vpredu) resp. 29,6° (vzadu). Vozidlo dokáže zdolať aj svah naklonený pod uhlom 45°, teda tzv. stopercentné stúpanie/klesanie a maximálny bočný náklon je obmedzený hodnotou 35°.
Riadenie vozidla prostredníctvom pomerne veľkého volantu sa vyznačuje komfortným ovládaním, dobrou citlivosťou a pre bežné jazdenie aj dostatkom informácií o dianí kolies na vozovke.
Prednosti a nedostatky
originálny vzhľad |
vysoká hmotnosť |
priestranný interiér |
pomerne vysoké nastupovanie |
možnosť sedemmiestneho interiéru |
vyššia poruchovosť modelov do roku 2007 |
výhľad z vozidla |
drahý servis a náhradné diely |
objem a využiteľnosť kufra |
vysoká spotreba benzínových motorov |
dobré jazdné vlastnosti - komfort na ceste aj v teréne |
chúlostivejší motor 2,7 TD |
dobre odladené riadenie |
komplikovanejší prístup k rezervnému kolesu - umiestnené zo spodnej strany vozidla (hlavne v zime a blate) |
priaznivá spotreba dieselových motorov (vzhľadom k veľkosti a hmotnosti vozidla) |
|
priaznivé ceny jazdeniek |
|
možnosť ťahať príves až do hmotnosti 3,5 tony |
|
komfortná a spoľahlivá automatická prevodovka ZF |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou (začiatok výroby) |
praskliny na strešnom okne |
zhrdzavené konektory vzduchového podvozku - chybové hlášky a problémy s funkčnosťou vzduchového pruženia (do 2007) |
nefunkčný alternátor |
zahrdzavený kĺb mechanizmu stierača |
opotrebované spodné čapy ramena prednej nápravy |
nadmerná vôla na čapoch spojovacích tyčí riadenia (väčší km nábeh) |
nadmerné vôle silentblokoch ramien - horné a dolné zadnej nápravy (viac ojazdené kusy) |
opotrebované ložiská kolies - monotónne hučanie |
netesnosť predných mechov pneumatického pruženia - vonkajšie poškodenie |
občas nefunkčné ovládanie ručnej brzdy |
občas vytečený olej okolo posilňovača bŕzd - hrozí riziko, že vozidlo prestane poriadne brzdiť |
nefunkčný EGR ventil - rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli, niekedy motor v núdzovom režime (2,7 TDV6) |
nadmerne opotrebované ojničné ložiská kľukového hriadeľa (2,7 TDV6, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
nadmerne opotrebené vstrekovače - hrubší a menej kultivovaný chod, obtiažnejšie studené štarty (2,7 TDV6, väčší km nábeh) |
predčasne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - výraznejšie vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, zvýšený hluk pri akcelerácii z nižších otáčok (2,7 TDV6) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Vzhľadom na spotrebu sú jednoznačnou voľbou dieselové motory. Spoľahlivosť je však v porovnaní s benzínovými podstatne horšia, obzvlášť v prípade 2,7 TD. Riešením je tak kúpa zachovalého a prevereného dieselu alebo prerobiť benzínový motor na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 V6 4x4 | 4009 ccm | 406PN | 160 kW |
4.4 4x4 | 4394 ccm | 448PN | 220 kW |
5.0 V8 4x4 | 4999 ccm | 508PN | 276 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.7 TD 4x4 | 2720 ccm | 276DT | 140 kW |
3.0 SDV6 4x4 | 2993 ccm | 30DDTX | 188 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT,30DDTX | 155 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 180 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 183 kW |