Motorová ponuka je pre Discovery veľmi skromná a na väčšine trhov bol dostupný len jeden benzínový a jeden dieselový motor. Na zámorských trhoch tvoril benzínový základ vidlicový šesťvalec 4,0i, ktorý dodal materský Ford a používa sa napr. vo Ford Explorer. Napriek slušnému výkonu 160 kW a priaznivému priebehu krútiaceho momentu s maximom 360 Nm, poskytuje veľkému a ťažkému vozidlu len priemerné dynamické vlastnosti. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje v rozmedzí 13-15 litrov.
Podstatne suverénnejšiu dynamiku poskytuje celohliníkový vidlicový osemvalec s objemom 4,4 litra, ktorý dosahuje výkon 220 kW a krútiaci moment 425 Nm. Motor je odvodený z hliníkového osemvalca s objemom 4,2 litra, ktorý používa sesterský Jaguar. Solídna dynamika, kultivovaný chod a vcelku bezproblémová prevádzka musia bojovať so značnými prevádzkovými nákladmi. Spotreba totiž v priemere osciluje medzi 15-17 litrami.
O poznanie úspornejšiu prevádzku ponúkajú dieselové motory. Pod kapotu sa najskôr dostal vidlicový šesťvalec 2,7 TDV6, ktorý má svoj základ v motore 2,7 HDI. Dosahuje výkon 140 kW a krútiaci moment 440 Nm. Oproti pôvodnej dvojturbovej verzii (2,7 HDI) prešiel pre potreby Discovery značnými úpravami. Konštruktéri napr. ponechali len jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora, prepracovali olejovú vaňu a mazací okruh z dôvodu náklonov vozidla pri jazde v teréne. Motor dostal aj vylepšené utesnenie, ktoré zabraňuje prieniku vody či blata pri brodení.
Motor svojou dynamikou vyhovie bežne jazdiacim vodičom, dynamické limity cítiť najmä pri snahe o svižnejšiu jazdu alebo akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, kde okrem vysokej hmotnosti uberajú na akčnosti aj veľká čelná plocha s koeficientom odporu cx 0,4.
Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 10 litrov. Z tohto pohľadu sa javí dieselový šesťvalec ako jasná voľba. Problémom je ale spoľahlivosť, obzvlášť pri vozidlách s vyšším nájazdom. Okrem typických dieselových problémov (EGR ventily, vstrekovače, turbodúchadlo) je potrebné myslieť aj na dvojhmotový zotrvačník v prípade manuálnych prevodoviek, ktorý sa vyznačuje len priemernou životnosťou. Podstatne väčším problémom je ale poddimenzovaný kľukový mechanizmus, ktorý motor zdedil po 2,7 HDi. Väčší nájazd alebo častejšia jazda náročnejším terénom, ktorá dáva motoru zabrať, môže vyústiť v nadmerné opotrebovanie ojničných ložisk. To väčšinou znamená kúpu nového, poprípade staršieho-zachovalého motora, keďže tzv. výbrus kľukového hriadeľa nie je z dôvodu poddimenzovanej konštrukcie možný.
Viac dynamiky najmä v prípade silnejšej verzie priniesol nový trojlitrový šesťvalec TDV6, ktorý používa aj sesterský Jaguár. Prvá verzia mala výkon 180 kW a krútiaci moment 600 Nm. Po dvoch rokoch výrobca motor upravil na dve výkonové verzie, slabšia nesie názov TDV6 (155 kW, 520 Nm) a silnejšia SDV6 (188 kW, 600 Nm). K dvojici motorov pribudla aj nová osemstupňová automatická prevodovka, ktorá svojim vhodne nastaveným odstupňovaním ešte zlepšila dynamické vlastnosti motora (oproti staršej šesťstupňovej resp. šesťstupňovému manuálu). Najvýraznejšou zmenou je použitie dvoch paralelných turbodúchadiel, kde spolupráca menšieho a väčšieho optimalizuje priebeh krútiaceho momentu a umožňuje motoru rýchlejšie reagovať na stláčanie akcelerátora. Okrem lepšej dynamiky poteší motor aj robustnejšou konštrukciou a nižšou spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 9 litrov.
Prevodovky sú k dispozícii buď manuálne šesťstupňové alebo automatické s hydrodynamickým meničom. Discovery 3 používa automat ZF so šiestimi stupňami, Discovery 4 od nástupu dvoch výkonových verzií dieselového šesťvalca automat ZF s ôsmimi stupňami. Prax ukázala, že Discovery si s automatom veľmi dobre rozumie pri jazde v teréne alebo aj mestom. Spoľahlivosť automatov je napriek väčšej zložitosti na dobrej úrovni, samozrejmosťou je však pravidelný servis.
Prednosti a nedostatky
originálny vzhľad |
vysoká hmotnosť |
priestranný interiér |
pomerne vysoké nastupovanie |
možnosť sedemmiestneho interiéru |
vyššia poruchovosť modelov do roku 2007 |
výhľad z vozidla |
drahý servis a náhradné diely |
objem a využiteľnosť kufra |
vysoká spotreba benzínových motorov |
dobré jazdné vlastnosti - komfort na ceste aj v teréne |
chúlostivejší motor 2,7 TD |
dobre odladené riadenie |
komplikovanejší prístup k rezervnému kolesu - umiestnené zo spodnej strany vozidla (hlavne v zime a blate) |
priaznivá spotreba dieselových motorov (vzhľadom k veľkosti a hmotnosti vozidla) |
|
priaznivé ceny jazdeniek |
|
možnosť ťahať príves až do hmotnosti 3,5 tony |
|
komfortná a spoľahlivá automatická prevodovka ZF |
Najčastejšie poruchy
problémy s elektronikou (začiatok výroby) |
praskliny na strešnom okne |
zhrdzavené konektory vzduchového podvozku - chybové hlášky a problémy s funkčnosťou vzduchového pruženia (do 2007) |
nefunkčný alternátor |
zahrdzavený kĺb mechanizmu stierača |
opotrebované spodné čapy ramena prednej nápravy |
nadmerná vôla na čapoch spojovacích tyčí riadenia (väčší km nábeh) |
nadmerné vôle silentblokoch ramien - horné a dolné zadnej nápravy (viac ojazdené kusy) |
opotrebované ložiská kolies - monotónne hučanie |
netesnosť predných mechov pneumatického pruženia - vonkajšie poškodenie |
občas nefunkčné ovládanie ručnej brzdy |
občas vytečený olej okolo posilňovača bŕzd - hrozí riziko, že vozidlo prestane poriadne brzdiť |
nefunkčný EGR ventil - rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli, niekedy motor v núdzovom režime (2,7 TDV6) |
nadmerne opotrebované ojničné ložiská kľukového hriadeľa (2,7 TDV6, väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
nadmerne opotrebené vstrekovače - hrubší a menej kultivovaný chod, obtiažnejšie studené štarty (2,7 TDV6, väčší km nábeh) |
predčasne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - výraznejšie vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, zvýšený hluk pri akcelerácii z nižších otáčok (2,7 TDV6) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
Vzhľadom na spotrebu sú jednoznačnou voľbou dieselové motory. Spoľahlivosť je však v porovnaní s benzínovými podstatne horšia, obzvlášť v prípade 2,7 TD. Riešením je tak kúpa zachovalého a prevereného dieselu alebo prerobiť benzínový motor na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
4.0 V6 4x4 | 4009 ccm | 406PN | 160 kW |
4.4 4x4 | 4394 ccm | 448PN | 220 kW |
5.0 V8 4x4 | 4999 ccm | 508PN | 276 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.7 TD 4x4 | 2720 ccm | 276DT | 140 kW |
3.0 SDV6 4x4 | 2993 ccm | 30DDTX | 188 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT,30DDTX | 155 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 180 kW |
3.0 TD 4x4 | 2993 ccm | 306DT | 183 kW |