Odvzdušnenie hydraulického systému spojky s centrálnym vypínacím ložiskom


  • 3
  • 13.11.2013
  • Marcel Janco
  • spojka-centralne-vypinacie-loziskoPre správnu funkciu hydraulického systému spojky je dôležité, aby sa v systéme nevyskytoval žiaden vzduch. Ako náplň sa väčšinou používa brzdová kvapalina typu DOT 3 a DOT 4 alebo treba dodržať špecifikáciu uvedenú výrobcom vozidla. Pri použití nesprávnej brzdovej kvapaliny budú v systéme poškodené tesnenia. Pri systémoch kombinovaných so systémom bŕzd môžu vznikať poruchy brzdovej sústavy.

     

    Odvzdušnenie hydraulického systému s centrálnym vypínacím ložiskom

    Odvzdušnenie hydraulického systému spojky je veľmi podobné odvzdušneniu brzdového systému. Má však svoje špecifiká, dané odlišnou funkciou koncových zariadení a samozrejme umiestnenia.

    Hydraulický systém s centrálnym vypínacím ložiskom možno odvzdušniť pomocou zariadenia na odvzdušňovanie bŕzd, v amatérskych podmienkach domácej garáže je však lacnejší a v mnohých prípadoch aj precíznejší manuálny spôsob odvzdušnenia. Niektorí výrobcovia spojkových komponentov (napr. LuK) dokonca odporúčajú pri centrálnych vypínacích systémoch odvzdušňovať iba manuálne. Obvykle je potreba pri manuálnom odvzdušnení dvoch ľudí, jeden ovláda (stláča) spojkový pedál a druhý odvzdušňuje (zbiera či dolieva hydraulickú kvapalinu).

    7_540_140443__2010

     

    Postup manuálneho odvzdušnenia

    1. Zošliapneme (našliapeme) spojkový pedál.
    2. Otvoríme odvzdušňovací ventil na spojkovom valci.
    3. Spojkový pedál držíme stále zošliapnutý - nepúšťame.
    4. Uzatvoríme odvzdušňovací ventil.
    5. Pomaly uvoľníme spojkový pedál a pár krát zošliapneme.

    Cyklus odvzdušnenia treba opakovať približne 10-20 krát, aby bolo zaručené úplné odvzdušnenie. Spojkový valček nie je tak "výkonný" ako brzdový valček, inými slovami nedáva tak veľký tlak, a preto odvzdušnenie trvá dlhšie. Medzi cyklusmi je potrebné dopĺňať stav hydraulickej kvapaliny v zásobnej nádržke. Stav kvapaliny v nádržke sa totiž pri odvzdušňovaní nesmie dostať pod značku minimálnej hladiny. Netreba pripomínať, že tak ako pri odvzdušnení bŕzd, aj pri odvzdušnení spojového systému je treba zbierať prebytočnú kvapalinu do nádobky a nenechať ju zbytočne kvapkať na zem, je totiž toxická.

    V prípade, že ste na odvzdušnenie sami, existuje aj tzv. svojpomocný spôsob odvzdušnenia. Mnohí mechanici ho dokonca považujú za rýchlejší a účinnejší. Jedná sa o prepojenie hydrauliky brzdového prasiatka (valčeka) so spojkovým valčekom pomocou hadičky. Postup je nasledovný: odmontovať predné koleso, nasadiť hadičku na odvzdušňovací ventil prasiatka, následne šliapaním brzdového pedálu (odvzdušňovaním) naplniť hadičku, a potom ju pripojiť na odvzdušňovací ventil spojky, povoliť odvzdušňovací ventil spojky a šliapaním na brzdový pedál pretlačiť brzdovú kvapalinu cez spojkový valček späť do nádobky.

    Niekedy sa dajú použiť ešte jednoduchšie spôsoby. Nabrať brzdovú kvapalinu do primerane objemnej striekačky, osadiť ju hadičkou, ktorá sa následne nasadí aj na odvzdušňovací ventil, povoliť odvzdušňovací ventil spojky a stlačením dostať kvapalinu do systému. Dôležité je mať hadičku plnú kvapaliny, aby sa do systému nenatlačil vzduch. Ďalšia možnosť je pripojiť na odvzušňovací ventil väčšiu striekačku, povoliť ventil, potiahnuť (nasať kvapalinu), zatiahnuť, našliapať pedál a niekoľko krát tento spôsob zopakovať.

    prevodovka

     

    Špeciálne prípady

    Vyššie popísaný spôsob odvzdušnenia je univerzálny a nemusí byť vždy úspešný pre všetky vozidlá. Ako príklad uvedieme nasledovné postupy pre niektoré vozidlá BMW a Alfa Romeo.

    BMW E36

    Často krát klasický spôsob odvzdušnenia nepomôže a systém je stále zavzdušnený. V tomto prípade pomôže demontovať celý valček. Následne je potrebné súčasne valček stlačiť (až na doraz) a povoliť odvzdušňovací ventil. Ak je valček úplne stlačený, uzavrie sa odvzdušňovací ventil a namontuje sa valček naspäť. Následne sa odvzdušní celý spojkový systém pomocou stláčania pedálu. To znamená našliapať a povoliť odvzdušňovací ventil. Tento postup zopakovať niekoľko krát.

    Alfa Romeo 156 GTV

    Niektoré systémy nemajú klasický odvzdušňovací ventil. Vtedy sa obyčajne nachádza v systéme tzv. odvzdušňovacia hadička, ktorá je na konci zaistená poistkou. V tomto prípade sa systém odvzdušňuje nasledovne. Vytiahne sa poistka, nasadí sa na hadičku iná hadička zodpovedjaúceho priemeru, ktorá bude odvádzať prebytočnú kvapalinu do zbernej nádobky. Následne sa stláča spojkový pedál dovtedy, pokiaľ netečie čistá kvapalina bez bubliniek. Následne sa odpojí zberná hadička a na pôvodnú hadičku sa nasadí poistka.

    dsc6468

    1. Centrálny vypínací mechanizmus so separátnym odvzdušňovacím vedením. 2. Centrálny vypínací mechanizmus s odvzdušňením v hydraulickom vedení.

     

    Zopár rád na záver

    Často krát sa stáva, že ak nepomáha odvzdušnenie jedným spôsobom, môže pomôcť iný popisovaný spôsob odvzdušnenia. Ak nepomáha ani ich kombinácia, väčšinou býva na príčine zlé tesnenie alebo dokonca celý spojkový valček.

    Ak by niekto chcel využiť pri manuálnom spôsobe odvzdušnenia zariadenie na odvzdušňovanie bŕzd, musí mať na pamäti, že pri zošliapnutí spojkového pedála súčasne s pripojeným zariadením môže dôjsť k tzv. pretlačeniu centrálneho vypínacieho ložiska. Takéto "pretlačené" centrálne vypínacie ložisko je ďalej nevhodné na správnu a spoľahlivú prevádzku spojkového systému a musí byť vymenené. Taktiež sa neodporúča v prípade hydraulického ložiska stláčať ho rukami a simulovať pohyb súčiastky v prevádzke. Vyvíjanie tlaku na ložisko by mohlo poškodiť jeho tesnenia a rozpojiť diely tejto súčiastky. Presnejšie povedané, môže dôjsť k poškodeniu ako vonkajších tak vnútorných tesnení z dôvodu nerovnomernému tlaku vyvíjaného na súčiastku a taktiež z dôvodu nadmerného trenia, keďže súčiastka je prázdna bez hydraulickej kvapaliny.

    Komentáre (3)

    Pridať komentár

    1. Lagyo 29.8.2015 13:52

      Abs jednotka je otvorena uzatvara sa ak senzory snimaju ze kolesa sa zablokovali a vtedy ventil uzatviri aby sa brzda odblokovala a opetovne ked sa zas zablokuje koleso abs ju povoli uzatvorenim ventylu aby brzdova kvapalina nevedela tlacit na piest . druha vec je ze pri kartovej spinacej skrinke sa neda dat do jednej polohy po zastrcebi karty je tam hned zapalovanie .

      Odpovedať

    2. Plk 12.11.2014 18:42

      Ja som kdesi čítal, že ak odvzdušnenie vykonávate v domácich podmienkach a vaše auto má ABS jednotku tak je potrebné kľúč v zapaľovaní dať do 1 polohy, aby sa nejaké ventily práve v spomínanej ABS jednotke pootvárali a tým dokonale odvzdušnil celý systém. Rád by som vedel čo je na tom pravdy???

      Zdravím celý Autorubik, veľmi rád si čítam vašu stránku.

      S pozdravom PLK

      Odpovedať

      1. Anonym 20.12.2014 23:52

        ano je to tak .

        Odpovedať