Volvo V40 sa vyrábalo v holandskom závode NedCar v spolupráci s japonským Mitsubishi, ktoré svoj model pomenovalo Carisma. Aby spolupráce nebolo dosť, používali ešte dieselové motory od francúzskeho Renaultu.
Volvá rady 40 by materská značka najradšej videla medzi exkluzívnymi športovo ladenými modelmi Alfa Romeo 156, Audi A4, BMW radu 3 alebo Mercedes-Benz triedy C. Veľkosťou vnútorného priestoru alebo relatívne malým kufrom s malým vstupným otvorom a s vysokou spodnou hranou sa konkurentom podobá. Tam však akákoľvek podobnosť s nemeckými premiantmi končí.
Volvo V40 sa vyrábalo na spoločnej výrobnej linke so sesterským Mitsubishi Carisma a malo s sním veľa spoločného. Zase ale nie až tak veľa ako napríklad VW Golfe a Seat Leon. Zhodnú mali podlahovú plošinu, ale mnoho iných dielov je už odlišných, či aspoň modifikovaných, vrátane tých podvozkových.
Práve podvozok býval najviac diskutovanou časťou modelu. Základné verzie ho mali naladený príliš mäkko, ich tlmiče potom nedokázali zabrániť rozvlneniu vozidla a jeho neskoršej nestabilite na nerovných vozovkách. Príplatkové športové odpruženie síce zaručovalo dobré jazdné vlastnosti, ale jeho až prílišná tvrdosť nebola každému po chuti.
Zvláštnosťou tiež je, že pri vozidle, ktorého vrcholné turbomotory majú výkon 200 koní, výrobca použil dosť jednoduchú prednú nápravu s plechovými spodnými ramenami. Trebárs spomínaní konkurenti majú oveľa zložitejšie riešenia používajúce hliníkové odliatky. Na druhej strane, touto jednoduchosťou však Volvo po rokoch šetrí svojmu majiteľovi peniaze.
V silentblokoch a čapoch ramena síce celkom rýchlo vzniknú vôle, ale celé rameno od značkového dodávateľa stojí necelých 100 € a samotný spodný čap potom necelých 15 €. To však nemení nič na fakte, že odborníci prednú nápravu najmä v spojení s výkonnými motormi označujú ako značne poddimenzovanú. Nie všetky náhradné diely na Volvo sú však také priaznivé, skôr naopak.
Volvo rady 40 ponúkalo širokú paletu motorizácii a v prípade jazdenky si treba starostlivo vyberať. Zážihové motory značky Volvo si trochu pokazili povesť vo vozoch Renault, kde trpeli rýchlym opotrebovaním hydraulických zdvíhadiel a vačkových hriadeľov. Na vine však boli hlavy valcov vyvinuté Renaultom. Vo Volve sú veľmi spoľahlivé, a to aj keď ich výkon (a teda aj namáhanie) zvyšuje turbodúchadlo.
U nás sa nepredávalo prevedenie so zážihovým motorom 1,8 GDI (92 kW) prevzaté od Mitsubishi. Tento model má unikátne priame vstrekovanie benzínu, ktoré však nepočíta s nízkou kvalitou pohonných látok v našich končinách, takže motor nie je ani úsporný, ani pružný, navyše sa zanáša karbónom, čo podstatne skracuje jeho životnosť. Individuálnymi dovozmi sa do SR pár takých vozov dostalo, tým sa radšej vyhnite.
Dôvodom ku kritike bývali spočiatku tiež materiály v interiéri, lacné plasty a dielenské spracovanie. Všetko sa zlepšilo pri modernizácii modelu v roku 2000. Už rok predtým bol u Volva V40 nahradený zastaraný predkomôrkový, 1,9 litrový turbodiesel od Renaultu s výkonom 66 kW modernejším agregátom s priamym vstrekovaním s výkonom 70 kW DTi a v roku 2000 dokonca veľmi moderným motorom so vstrekovaním Common Rail DCi o výkonoch 75 alebo 85 kW, ktorý však pre svoju citlivosť na kvalitu nafty a spôsob používania moc radosti nepriniesol.
História modelu
1995 – predstavenie modelu V40. Zážihové motory 1,8 i 16V a 2,0 i 16V.
1996 – výkon motora 2,0 i 16V zvýšený na 103 kW, koncom roka nový klasický predkomôrkový turbodiesel od Renaultu 1,9 TD.
1997 – nové zážihové motory – základné 1,6 i 16V, športové 1,9 i turbo a veľmi pružný 2,0 i softturbo.
1998 – na niektoré trhy uvedená verzia s motorom 1,8 GDI o Mitsubishi vybaveným priamym vstrekovaním benzínu.
1999 – motor 1,9 TD nahradený verzií s priamym vstrekovaním o výkone 70 kW. Opäť prepracovať zážihové motory – 1,6 i (80 kW), 1,8 i (90 kW) a 2,0 i (100 kW).
2000 – modernizácia modelu. Dizajnové aj kvalitatívne zmeny a vystužený skelet karosérie. Nové zážihové motory 2,0 i turbo T4 (147 kW) a 2,0 i turbo (121 kW). Nový 1,9 litrový turbodiesel s priamym vstrekovaním systémom Common Rail a výkonmi 75 alebo 85 kW.
2002 – ľahký facelift – lišty nárazníkov vo farbe laku, zážihové motory s nižšou spotrebou paliva.
2004 – príchod úplne novej generácie modelu V50 postavenej na platforme Ford Focus druhej generácie a poháňané aj päťvalcovými motormi.
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
[RecommendedAndNotRecommended]
Prednosti a nedostatky
dobrý image značky |
len priemerné jazdné vlastnosti (základné varianty) |
dobrá pasívna bezpečnosť |
obmedzený objem kufra |
účinné brzdy |
estetická úroveň interiéru (do roku 2000) |
živé a spoľahlivé zážihové motory |
obmedzený komfort pruženia (športová verzia) |
celkom solídne sedačky |
hlučnosť vznetových motorov (najmä v rokoch 1999-2000 aj vplyvom krátkych prevodov) |
úsporné turbodiesly (od roku 1999) |
relatívne vysoké ceny ojazdených áut |
dobrá protikorózna ochrana karosérie |
drahé niektoré náhradné diely |
príliš účinný posilňovač riadenia |
Najčastejšie poruchy
prasknutá hlava valcov alebo poškodené tesnenie pod hlavou (diesel, do roku 1999) |
prasknutý rozvodový remeň (diesel, najmä v rokoch 1999-2000) |
padanie remeňa pohonu pomocných agregátov (diesel, v rokoch 1999-2000) |
rýchle opotrebovanie zadných brzdových doštičiek |
vôle v závesoch predných kolies |
pazvuky interiérových plastov |
uvoľnená hadica turbodúchadla (diesel) |
porucha na klimatizácii (hlučnosť kompresorov, únik média) |
primrznutá parkovacia brzda |
chybné vstrekovače systému Common Rail (diesel, od roku 2000) |
opotrebované turbodúchadlo prepúšťajúce olej do nasávania |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 T (118 až 121 kW), preplňovaný zážihový radový štvorvalec, šestnásťventilový rozvod DOHC, viacbodové elektronické vstrekovanie paliva. Tichá a úplne plynulá jazda, za ktorú sa 10 litrov na 100 km oplatí obetovať. |
1,9 DI (75, 85 kW), preplňovaný vznetový radový štvorvalec, osemventilový rozvod OHC, priame vstrekovanie paliva systémom Common Rail. Tichý a pružný turbodiesel, no dokáže pripraviť drahé prekvapenia, vstrekovače Common Rail odchádzajú, turbodúchadla tiež (dokopy 3000 €). |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1587 ccm | B 4164 S2 | 80 kW |
1.6 | 1588 ccm | B 4164 S | 77 kW |
1.8 | 1731 ccm | B 4184 S,B 4184 S3 | 85 kW |
1.8 | 1783 ccm | B 4184 S2,B 4184 S9 | 90 kW |
1.8 i | 1834 ccm | B 4184 SJ | 90 kW |
1.8 i | 1834 ccm | B 4184 SM | 92 kW |
1.9 T4 | 1855 ccm | B 4194 T | 147 kW |
2.0 | 1948 ccm | B 4204 S,B 4204 S2 | 100 kW |
2.0 | 1948 ccm | B 4204 S | 103 kW |
2.0 T | 1948 ccm | B 4204 T | 118 kW |
2.0 T | 1948 ccm | B 4204 T3 | 120 kW |
2.0 T | 1948 ccm | B 4204 T2 | 121 kW |
2.0 T4 | 1948 ccm | B 4204 T5 | 147 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 DI | 1870 ccm | D 4192 T2 | 70 kW |
1.9 DI | 1870 ccm | D 4192 T4 | 75 kW |
1.9 DI | 1870 ccm | D 4192 T3 | 85 kW |
1.9 TD | 1870 ccm | D 4192 T | 66 kW |