Renault Espace je plnohodnotné MPV, ktoré v roku 2002 vyšlo už vo svojom štvrtom vydaní. Je priestranné, pohodlné, variabilné, odvezie až 7 cestujúcich, ale je aj značne poruchové, a tak je žiadúce pred kúpou vozidlo pozorne skontrolovať.
Štvrtá generácia Renaultu Espace bola na trh uvedená koncom roka 2002 a okrem moderného dizajnu, ktorý nadväzoval na vtedajší štýl iných modelov Renaultu, ponúkal aj bohatú výbavu a širokú ponuku motorov. Na trh prišlo vozidlo v dvoch veľkostiach. Klasické – kratšie prevedenie má dĺžku 4661 mm a rázvor 2804 mm, predĺžené prevedenie Grand Espace má dĺžku 4861 mm a rázvor 2869 mm. Automobil sa vyrábal v päťmiestnej aj sedemmiestnej konfigurácii. Espace zaujme mnohými nezvyklými prvkami výbavy. Zrejme najviditeľnejším je veľká sklenená strecha, ktorá má plochu až 2,16 m2 (2,06 x 1,05). Toto presklenie vytvára pocit väčšieho vzdušného priestoru. V prípade potreby eliminovať účinok infračervených lúčov, je možné sklenenú strechu zakryť 9 mm hrubou posuvnou roletou.
Medzi ďalšie zaujímavé prvky výbavy možno zaradiť navigačný systém Carminat, xenónové svetlomety, parkovací asistent, výkonnú klimatizáciu s možnosťou nastavenia pre každý rad sedadiel zvlášť, dažďový a svetelný senzor, či systém kontroly tlaku v pneumatikách. Nechýba ani svojsky-poruchový systém Renault Card, ktorý v Espace nahrádza klasický kľúč pre zamykanie i štartovanie. Kartu stačí mať pri sebe, teda ju ani pred štartovaním nie je nutné vkladať do tzv. čítačky.
Pri uvedení v roku 2002 mala 4. generácia Renaultu Espace k dispozícii šesticu motorov z ktorých sú tri benzínové a tri dieselové. Z benzínových to boli 2,0 16V (100 kW), 2,0 Turbo (125 kW) a šesťvalec 3,5 V6 (177 kW). Ponuku dieselových motorov tvorila 1,9 dCi (88 kW), 2,2 dCi 16V (110 kW a 3,0 dCi (130 kW). Najmenej výkonné z benzínových a dieselových motorov boli len v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Motory stredného výkonu boli ponúkané so šesťstupňovou manuálnou alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou Proactive s možnosťou manuálneho sekvenčného radenia. Najvýkonnejšie verzie boli k dispozícii výhradne s automatickou prevodovkou Proactive.
V Ženeve na jar roku 2006 sa predstavil inovovaný veľkopriestorový Espace. Zásadne sa zmenila ponuka vznetových motorov, výbava a dizajn absolvovali len ľahké osvieženie. Základom zmien bolo zaradenie nových štvorvalcov 2,0 dCi s výkonom 110 a 127 kW. Silnejšia verzia vybavená filtrom pevných častíc je schopná rozhýbať Espace z pokoja na 100 km/h za menej než 10 sekúnd. Šesťvalcový turbodiesel bol od tejto modernizácie kombinovaný s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Modelový rad Espace bol tak od roku 2006 k dispozícii s celkovo ôsmimi výkonovými variantami pohonných jednotiek. Vonkajší dizajn dostal prepracovaný nárazník s integrovanou maskou, zmienené boli predné a koncové svetlá a dizajny hliníkových kolies. Espace dostal aj nové príplatkové bi-xenónové svetlomety s natáčaním a navigačný systém Carminat s trojrozmerným zobrazením trasy a hlasovým ovládaním.
Pre modelový rok 2011 si Renault namiesto ukončenia výroby Espacu, prichystal jeho ďalší drobný facelift a rozšírenie výbavy. Napríklad do predných svetlometov sa dostali LED diódy, okrem toho môžu byť svetla bi-xenonové s funkciou prisvetľovania zákrut. Emisná norma Euro 5 ovplyvnila aj ponuky motorov. Jediným zážihovým motorom je 2,0 Turbo so 125 kW (170 k), turbodiesely dCi majú rovnaký zaokrúhlený objem, ale celkom tri stupne naladenia: 96 kW (130 k), 110 kW (150 k) a 127 kW (175 k). Pre dva posledné je k dispozícii okrem šesťstupňovej priamo radenej prevodovky aj samočinná s rovnakým počtom rýchlostí. V polovici roka 2012 prešiel Espace štvrtým a zatiaľ posledným faceliftom. Vozidlo dostalo novú prednú masku s väčším logom a tromi horizontálnymi lamelami. Taktiež predný nárazník sa vrátane hmloviek mierne zaguľatil. Drobných zmien doznala aj grafika zadných svetiel a tvar nárazníka. Interiér a motory ostali bez výraznejších zmien. O nižšiu spotrebu sa stará lepšia aerodynamika auta, podvozok má totiž prepracované zakrytie, prepracovaný je aj elektrohydraulický posilňovač riadenia a vozidlo dostalo pneumatiky s nízkym valivým odporom. Turbodieselové motory dostali naviac funkciu rekuperácie kinetickej energie ESM, olejové čerpadlo s premenlivým prietokom, prepracovaný chladiaci systém a systém recirkulácie výfukových plynov.
Konštruktéri Renaultu si dali záležať aj na bezpečnosti. Espace sa môže pochváliť pevnou štruktúrou karosérie, ktorá je schopná absorbovať 2,5 krát viac nárazovej sily ako jej predchodca. V ponuke je až osem airbagov, vrátane bočných v druhej rade sedadiel. V bezpečnostnej výbave sa nachádza aj automatická parkovacia brzda a ďalej aj systém odtrhnutia pedálu brzdy pri náraze (pre zníženie rizika poranenia dolnej časti nôh), predpínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách, trojbodové bezpečnostné pásy aj u zadných sedadiel, ABS, EBD, ESP a ASR. Preto nečudo, že pri bariérovej skúške Euro NCAP, ktorú Espace absolvoval v roku 2003, dosiahol výsledok päť hviezdičiek z piatich. Ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami z maximálnych štyroch.
Prednosti a nedostatky
až sedem miest pre cestujúcich |
kapacita kufra v sedemmiestnej verzii klasického Espace |
priestrannosť a variabilita interiéru |
málo prehľadný multifunkčný ovládač na stredovom tuneli |
pohodlné sedadlá |
v strede umiestnený prístrojový panel |
komfortné odpruženie |
pomerne vysoká poruchovosť |
bohatá výbava |
iba priemerná úroveň dielenského spracovania |
Najčastejšie poruchy
poruchová elektronika (začiatok výroby) |
poruchy s elektronickými kartami |
nefungujúci snímač tlaku v pneumatikách |
chybné xenónové výbojky |
problémy s elektrickým nastavovaním zrkadiel |
problémy s palubným PC |
nefungujúce podsvietenie stredového panelu |
problémy s elektronickou parkovacou brzdou |
nefungujúce otvorenie prednej kapoty |
zvlnené brzdové kotúče |
nadmerné vôle na prednej náprave (čapy, silentbloky ramien a tyčky stabilizátora) |
rýchlejšie opotrebované silentbloky uloženia zadnej nápravy - plávanie a hluk pri prejazde nerovností |
opotrebovaná spojka (manuálna prevodovka) |
rezonancie tepelného štítu výfuku |
predčasne zlyhávajúce turbodúchadlo (diesel a 2,0 T) |
problematický vstrekovací systém - vstrekovače, čerpadlo (diesel) |
opotrebované ložiská manuálnej prevodovky PK6 - zvýšená hlučnosť |
občas porucha snímača polohy vačkového či kľukového hriadeľa - problematické štartovanie (benzínové motory) |
štrajkujúce škrtiace klapky (benzín, väčší km nábeh) |
nefunkčné cievky zapaľovania - motor beží nepravidelne na "menej" valcov (benzín, častejšie prvé roky výroby, väčší počet km, zanedbaná výmena sviečok) |
chybný snímač otáčok - motor nejde naštartovať (benzín) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (1,9 dCi, 2,2 dCi, 3,0 dCi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
zalepený EGR ventil - trhavý ťah, dymenie, svietiaca kontrolka (najmä 1,9 dCi, 2,2 dCi a 3,0 dCi) |
prasknutý chladič stlačeného vzduchu (1,9 dCi a 2,2 dCi) |
porucha vstrekovacieho systému - tečúce vysokotlaké čerpadlo, chybné elektrické podávacie čerpadlo, zlyhávajúci regulátor tlaku čerpadla (1,9 dCi, 2,2 dCi ) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
porucha vírivých klapiek, opotrebované ozubenie rozvodov, prasknutý remeň, tečúca vodná pumpa (2,2 dCi) |
zadretie kľukového hriadeľa (častejšie pri 1,9 dci, 2,2 dCi - väčší km nábeh resp. dlhé intervaly výmeny oleja) |
nefunkčná škrtiaca/dobehová klapka, čo sa prejavuje nadmerným zavibrovaním/zatrasením motora pri vypnutí kľúča (2,0 dCi) |
občas prasknutý chladič EGR - následný únik spalín do chladiacej kvapaliny, taktiež nefunkčný elektropneumatický ventil regulácie plniaceho tlaku turba, čo sa prejavuje slabším ťahom motora z dôvodu zle fungujúcej regulácie (2,0 dCi) |
prehrievanie motora 3,0 dCi, nadmerná spotreba oleja |
poruchy 6 st. prevodoviek PK 6 (1,9 dCi, 2,2 dCi, 2,0 T) - stretnúť sa možno s nadmerne opotrebovanými ložiskami hriadeľov, čo sa prejavuje zvýšeným hlukom, zriedkavosťou nie sú ani opotrebované či odlomené zuby ozubených kolies (najčastejšie na treťom a štvrtom stupni), čo sa prejavovalo vypadávaním rýchlosti pri pridaní alebo ubratí plynu a hnevať vedia aj vidlice radenia (najmä šesťstupňové prevodovky PK6 - do modernizácie, menej PK5) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0i Turbo Benzínový turbomotor má dostatok výkonu aj na svižnú jazdu, je pomerne spoľahlivý a pri troche snahy dokáže jazdiť aj za rozumnú spotrebu. 2,0 dCi. Napriek určitým problémom v spoľahlivosti, možno tento motor odporučiť. Vyznačuje sa totiž veľmi dobrou kultivovanosťou, dynamikou a poteší aj prijateľná spotreba. |
3,0 dCi. Motor síce ponúka solídny ťah a kultivovaný chod, technické problémy však znechutili nejedného majiteľa. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 (JK09) | 1998 ccm | F4R 792 | 100 kW |
2.0 (JK0N, JK1D) | 1998 ccm | F4R 797,F4R 897,F4R 796,F4R 896 | 125 kW |
2.0 Turbo (JK0B, JK0N) | 1998 ccm | F4R 794,F4R 795,F4R 797,F4R 796 | 120 kW |
3.5 V6 (JK00, JK0F, JK0P, JK0S, JK0W) | 3498 ccm | V4Y 711,V4Y 715 | 177 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 dCi (JK0U) | 1870 ccm | F9Q 820 | 85 kW |
1.9 dCi (JK0U, JK0G) | 1870 ccm | F9Q 680,F9Q 820,F9Q 826 | 88 kW |
2.0 dCi (JK01, JK02, JK1J, JK1K) | 1995 ccm | M9R 740,M9R 750,M9R 815 | 110 kW |
2.0 dCi (JK02, JK03) | 1995 ccm | M9R 802 | 96 kW |
2.0 dCi (JK03, JK04) | 1995 ccm | M9R 760,M9R 761,M9R 762,M9R 763 | 127 kW |
2.2 dCi (JK07) | 2188 ccm | G9T 645 | 102 kW |
2.2 dCi (JK0H) | 2188 ccm | G9T 742,G9T 743 | 110 kW |
3.0 dCi (JK0E, JK0Y) | 2958 ccm | P9X 715 | 133 kW |
3.0 dCi (JK0J, JK0V) | 2958 ccm | P9X 701 | 130 kW |
6 komentárov
Luboš
Popis zodpovedá mojej skúsenosti s Espacom IV r.v.2003 – 1,9dCi 85kW.Kúpil som ho ako 3-ročného z Belgicka pri najazdených 146tis.km.Prvý dojem bol fantastický a ten si zachoval po celú 4 ročnú dobu prevádzky.Predal som ho pri 206tis.km.Vymenil som mu turbo,brzdové kotúče,čapy na prednej náprave a dal opraviť stredový displey , ktorý prestal svietiť.Cez všetky tieto opravy si naň spomínam v dobrom.Na konci roku 2010 som ho vymenil za funglovku Grand Scenic 1,5 dCi EDC.
Čo sa týka pohodlia cestovania Espace je pvá liga oroti Scenicu.Prevádzkové náklady sú nižšie približne o 2L na 100 km , kôli čomu som ho vymenil.Pokiaľ zvažujete medzi Scenicom , alebo Espacom , tak rozhodne vzdialenosť vašich ciest.Na dlhšie cesty jednoznačne Espace.Budem rád , ak moja skúsenosť bude pre ďalších budúcich majiteľov tejto značky vodítkom pri rozhodovaní.
tom tom
moj znamy ma 2xespace,prvy 2.2DCI man a 3.0dci autom.,su to velmi pohodlne a max.nespolahlive automobily…neodporucam.
Slavo
Ja som kúpil Espaca 2,2dCi/110KW,84000km ako 4-or ročného z Nemecka v roku 2008.Teraz mám najazdene 311000km a som s ním stále spokojný. Ešte som nemenil ani turbo. Robím pravidelný servis na 30000km, výmena brzd a kotúčov, menil som alternator/nebol lacný!!!/, ľava poloos+čapy a ešte výmena karty. Stále má odviezol a priviezol, nesklamal. Taktiež priestor a super výhľad z vozidla ma utvrdzuje, že keď doslúži kúpim zase Espaca.
lacko
ja sa len chcem opytat ci je mozne vymenit motor z 3.0dci r v 2002 alebo 2004 do rocnika 2003 kilwaty pasuju je to mozne poradde ak viete
Anonym
Mal by to byť motor P9X 701 alebo 715. Ak pasuje tento kód s tvojim motorom je to OK. Tento motor sa vyrábal od 2002-2006.
Peter
a kupili by ste este dnes (r.2020) Espace 2007 3.0 Dci inovovany motor 133 kW automat… motor dost od oleja… ??
Motoricky aj prevodovka radi krasne… turbo svisti… ked sa mu da za usi…
Kupit ci nie? Bojim sa tych unikov oleja cez turbo apod.