Základ benzínovej ponuky tvorí priamovstrekový 1,6 GDI s výkonom 99 kW a krútiacim momentom 164 Nm. Konštrukčne vychádza z 1,6 CVVT radu Gamma. Celohliníkový agregát obsahuje priame vstrekovanie paliva GDI, variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov D-CVVT a premenlivú dĺžku sacieho potrubia.
Vyznačuje sa kultivovaným chodom, širokým spektrom využiteľných otáčok a vhodne odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou. Aj vďaka kratšiemu sprevodovaniu sa motor prezentuje ochotou akcelerovať aj z nižších otáčok, pre svižnejšiu jazdu ho však treba udržiavať nad 3500 ot/min, pričom otáčkový rozlet končí až pri sedemtisícovej hranici. Motor 1,6 GDi aj vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť 1,4 tony vyhovie skôr pokojnejšie jazdiacim vodičom. Spotreba sa pri bežnej prevádzke pohybuje v priemere okolo 8 litrov, pri svižnejšej jazde však stúpa aj nad 10 litrov.
O niečo viac dynamiky poskytuje benzínový dvojliter z radu Theta II, 2,0 D-CVVT s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 194 Nm. Podobne ako 1,6 GDi je aj dvojliter celohliníkovej konštrukcie, obsahuje variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov D-CVVT a premenlivú dĺžku sacieho potrubia. Motor zrýchľuje aj z nižších otáčok, pre svižnejšiu akceleráciu je však potrebné udržiavať otáčky nad 3500 ot/min. Nad touto hranicou však značne rastie spotreba a hluk inak pomerne tichého motora. Spotreba sa v priemere pohybuje okolo 10-11 litrov. Oproti menšiemu 1,6 GDi má tento dvojliter manuálnu prevodovku len s piatimi stupňami.
V roku 2013 nahradil starší dvojliter modernejší s priamym vstrekovaním 2,0 GDi s výkonom 122 kW a krútiacim momentom 205 Nm. Motor poskytuje vozidlu o niečo lepšiu dynamiku v porovnaní so starším dvojlitrom, podobne je to aj so spotrebou, ktorá klesla len minimálne a naďalej osciluje okolo 10 litrov benzínu. Výhodou je manuálna prevodovka so šiestimi stupňami.
Základ dieselovej ponuky predstavuje 1,7 CRDi z radu U2, ktorý dosahuje výkon 85 kW a krútiaci moment 260 Nm dostupný v rozmedzí 1500-2750 ot/min. Motor sa prezentuje priemerne kultivovaným chodom a hlučnosťou, ktorá je výraznejšia najmä v nezahriatom stave. Sila motora plne vyhovie potrebám bežného jazdenia, slabšiu dynamiku cítiť najmä pri plnom obsadení/naložení, kedy akčnosť najmä vo vyšších rýchlostiach značne klesá. Poteší aj spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov.
Suverénnejšiu dynamiku aj v plne naloženom stave ponúkajú oba dieselové štvorvalce 2,0 CRDi z konštrukčného radu R. Rovnako ako menší 1,7 CRDi využívajú vstrekovanie common rail s pracovným tlakom 1800 bar a plnenie vzduchom zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek statora. Na výber sú dve verzie s výkonom 100 alebo 135 kW. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 320 Nm, resp. 383 Nm pri 1800 a 2500 ot/min (392 Nm pri automatickej prevodovke). Aj v slabšom prevedení ponúka motor slušnú dynamiku, ochotne akceleruje už z nízkych otáčok, pričom jeho sila začína výraznejšie klesať okolo štvortisícovej hranice. Pre bežné jazdenie postačuje využívať otáčky medzi 1700-3000 ot/min, kedy sa spotreba pohybuje v priemere okolo 7 litrov, v prípade automatu okolo 8 litrov.
Prevodovky sú na výber buď manuálne (5 a 6 stupňové) alebo automatická. Radenie manuálnej prevodovky sa vyznačuje pomerne presným a komfortným chodom, trocha gumovo pôsobia len dorazy jednotlivých rýchlosti. Automat s hydrodynamickým meničom je vhodnejší najmä pre pokojnejšie jazdiacich motoristov, ktorí radenie rýchlostí nechávajú na elektroniku. Prevodovka radí jemne a hladko, oproti najmodernejším dvojspojkovým prevodovkám je ale pomalšia a tiež najmä v spojení s benzínovými motormi pomerne často podraďuje, čo trocha zhoršuje zvukový komfort a ekonomiku jazdy. Všeobecne možno povedať, že spotreba s automatickou prevodovkou je vyššia cca o 0,7-1 liter paliva. Z pohľadu spoľahlivosti si ale vedie dobre, samozrejme pri pravidelnom a kvalitnom servise.
Prednosti a nedostatky
robustnosť a spoľahlivosť |
slabšia variabilita interiéru |
priestranný interiér |
ovládanie palubného PC |
solídna základná výbava |
menšia svetlá výška |
pružný a pomerne úsporný 2,0 CRDi s manuálom |
väčší prenos rázov pri prejazde nerovností (pred-faceliftové verzie) |
plnohodnotné rezervné koleso |
vyššia spotreba benzínového dvojlitra |
len priemerná užitočná hmotnosť |
|
preposilované a umelé riadenie |
|
pri akčnejšej jazde uhúpaný podvozok |
Najčastejšie poruchy
občas pazvuky vychádzajúce z útrob stredového panelu, lakťovej opierky, sedadla |
nefunkčný snímač brzdových svetiel - zvolávacia akcia (prvé kusy) |
občas poruchy zámkov alebo parkovacích snímačov |
klepajúce tyčky stabilizátora (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
občas klepot z pod kapoty - podlepenie výstuh kapoty |
uvoľnená plastová skrutka plastových podbehov kolies - klepanie |
slabo dotiahnutá poloos k náboju kolesa - kovové klepnutie pri pridaní alebo ubratí plynu |
opotrebované ložiská v prevodovke - jej zvýšená hlučnosť (náročnejšia prevádzka, väčší km nábeh,) |
opotrebované ložiská kolies, viac na zadnej náprave - hučanie (väčší km nábeh, náročnejšia prevádzka) |
predčasne opotrebovaná spojka (náročnejšia prevádzka) |
korózia výfukového potrubia |
korózia mechanizmu bubnovej parkovacej brzdy |
karbónové usadeniny na ventiloch - nerovnomerný chod, kolísanie ťahu, vypisovanie poruchy motora (priamovstrekový benzín, väčší km nábeh, zanedbaná údržba - dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerný hluk pri akcelerácii z nižších otáčok, väčšie vibrácie na voľnobeh (väčší km nábeh) |
zanesený filter pevných častíc - DPF (väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,6 GDi (99 kW). Kto častejšie jazdí po meste a priľahlom okolí s menej naloženým či obsadeným vozidlom a nepotrebuje pohon 4x4, tomu vyhovie aj základná benzínová 1,6 GDi. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, širokým pásmom využiteľných otáčok a primeranou spotrebou. 2,0 CRDi (100, 135 kW). Aj v slabšom prevedení ponúka motor slušnú dynamiku, silnejšia verzia sa odporúča najmä v spojení s automatickou prevodovkou, ktorá trocha uberá na akčnosti. Motor sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou, v spojení s manuálnou prevodovkou aj solídnou spotrebou, pri automate (4x4) treba počítať približne s litrom paliva naviac. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1591 ccm | G4FD | 99 kW |
2.0 | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 4WD | 1998 ccm | G4KD | 120 kW |
2.0 GDi | 1999 ccm | G4NC | 122 kW |
2.0 GDi 4WD | 1999 ccm | G4NC | 122 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CRDi | 1685 ccm | D4FD | 85 kW |
2.0 CRDi | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
2.0 CRDi | 1995 ccm | D4HA | 135 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1995 ccm | D4HA | 100 kW |
2.0 CRDi 4WD | 1995 ccm | D4HA | 135 kW |