Opel Zafira prvej generácie zaznamenal veľký úspech, veď takmer za 7 rokov produkcie sa v nemeckej Bochumi vyrobilo a na mnohých európskych aj zámorských trhoch predalo zhruba 1,5 milióna vozidiel. Zafira sa predávala aj na japonskom trhu pod obchodným menom Subaru Traviq. Druhá generácia modelu mala teda na čo nadväzovať. Okrem novej techniky výrobca výrazne zapracoval aj na zlepšení kvality svojich vozidiel. Jedným dychom však treba dodať, že konkurencie pribúdalo a aj preto už neboli predaje Zafiry tak dynamické ako v prípade prvej generácie. Nič to ale nemení na fakte, že aj druhá generácia si získala mnoho fanúšikov a v obľube je aj ako jazdenka, kde je záujem predovšetkým o dieselové modely.
Zafira druhej generácie (alebo teda Zafira B) sa predstavila svetu na Ženevskom autosalóne v roku 2005. Do predaja prišla v polovici roka a hneď od začiatku dostala širokú paletu motorov. Benzínový základ tvorí 1,6 16V (77 kW), ďalej štvorvalec 1.8 16V s premenlivým časovaním sacích ventilov (103 kW), potom 2,2 16V s priamym vstrekom benzínu (110 kW) a vrcholom je 2.0 T (147 kW). Ozajstný vrchol však prišiel až v závere roka 2005, Zafira OPC s výkonnejšou verziou rovnakého motora 2,0 T (176 kW). Vznetové motory sú známe jednotky GM Fiat Powertrain s rovnakým zdvihovým objemom a označením 1.9 CDTI, ale v troch výkonových variantoch 74 kW, 88 kW a 110 kW. Zafira II. generácie je MPV v sedemmiestnom prevedení, kde dve sedadlá v treťom rade sú zasunuté do podlahy kufra. Možno ich však jednoducho vyklopiť a z päťmiestneho vozidla tak jednoducho vytvoriť sedemmiestne. V roku 2006 vznikol zo základnej 1,6 16V (77 kW) motor pre verziu na zemný plyn 1.6 CNG. Pri prevádzke s týmto palivom má však nižší výkon 69 kW.
V roku 2008 prešlo vozidlo faceliftom, ktorý priniesol dynamickejšiu krivky zovňajšku a dva nové motory pod kapotou. Predná časť bola len mierne upravená v štýle modelov OPC, vozidlo dostalo dynamickejšie bočné linky prahov, rozšírené blatníky, ľahko prepracovaná bola tiež zadná časť auta. V interiéri boli zmenené dekory prístrojového panelu a obloženia dverí, pribudlo chrómovania na ovládacích tlačidlách klimatizácie a autorádia. Ďalšou zmenou boli dva motory. Prvým je preplňovaný 1.7 CDTI. Ponúkal sa v dvoch výkonových variantoch, 81 a 92 kW, využíva služby systému priameho vstrekovania nafty do valcov common-rail a používa štvorventilovú techniku so systémom riadeného vírenia zmesi. Motor nahradil najslabšiu verziu 1.9 CDTI o výkone 74 kW. Druhý motor je značne modernizovaný atmosférický benzínový 1.6 ECOTEC, ktorý plní funkciu základnej motorizácie Zafiry. Doplnený bol o dve technické novinky, systém riadeného satia vzduchu pomocou dvoch sacích kanálov TWINPORT a technológiu variabilného časovania ventilov Cam-Phase.
Modernizovaný bol aj samotný systém TWINPORT, ktorý funguje bez škrtiacich klapiek v sacom potrubí a využíva plastové sacie potrubie s dvoma dĺžkami. Konštruktérom sa podarilo optimalizovať geometriu vstupu sacích kanálov v kombinácii s časovaním ventilov, resp. natáčaním vačkových hriadeľov. Takáto možnosť riadenej zmeny plnenia bez nežiaduceho škrtiaceho efektu klapiek znižuje spotrebu paliva. Za označením Cam-Phase sa skrýva plynulé časovanie sacích i výfukových ventilov prostredníctvom natáčania ich vačkových hriadeľov závislosti na aktuálnom jazdnom režime. Oba vačkové hriadele ovláda riadiaca jednotka motora nezávisle prostredníctvom dvoch kompaktných lopatkových hydraulických nastavovacích členov. Tie umožňujú zmenu časovania výfukových aj sacích ventilov a teda aj zmenu odozvy motora, tak, aby jeho charakteristika bola ešte svižnejšia a lepšie vyhovovala požiadavkám vodiča. Vďaka týmto technickým vylepšeniam posilnil agregát na výkon 85 kW a krútiaci moment 155 Nm, čo je o 8 kW, resp. 5 Nm viac ako u jeho predchodcu s rovnakým objemom.
V roku 2009 doplnil motorovú paletu 1,6 CNG Turbo s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 210 Nm. Nahradenie vozidla modelom tretej generácie sa odohralo na jeseň 2011, na Frankfurtskom autosalóne.
Bariérový test Euro NCAP absolvovala Zafira druhej generácie v roku 2005. Pochváliť sa môže veľmi dobrým výsledkom, plný počet hviezdičiek za ochranu posádky (33 bodov). Dobre dopadla aj ochrana detí v autosedačkách, ohodnotená štyrmi hviezdičkami z piatich (37 bodov). Za ohľaduplnosť pri strete s chodcom si Zafira odviezla dve hviezdičky zo štyroch (16 bodov).
Skvelý výsledok dosiahla Zafira aj vďaka karosérii vyrobenej z vysoko pevných ocelí (51%). Bezpečnostný systém nesie názov SAFETEC a skrýva sa za ním rad bezpečnostných prvkov. Jeho súčasťou je ABS s elektronickým deličom brzdných síl a systémom individuálneho brzdenie kolies v zákrutách CBC, brzdový asistent, elektronický stabilizačný systém ESP Plus, čelné, bočné a priebežné hlavové airbagy pre prvé dve rady sedadiel. Ďalšími prvkami pasívnej bezpečnosti sú aktívne opierky hláv na predných sedadlách, bezpečnostné uchytenie pedálov PRS (Pedal Release System) alebo kotevné body systému ISOFIX pre uchytenie detských sedačiek na oboch krajných miestach v druhom rade sedadiel. Zásadnou novinkou je kompatibilita Zafiry s novým predpisom Európskej komisie, ktorý od októbra 2005 upravuje požiadavky na konštrukciu čela automobilov z hľadiska bezpečnosti chodcov, tak, aby pri eventuálnom konflikte bola miera rizika poranenia potlačená na najnižšiu možnú mieru. Kapota je napríklad vyrobená z plechu hrúbky iba 0.6 mm, ktorý je vystužený ďalším výliskom z plechu s hrúbkou 0,5 mm, v ktorom sú kruhové otvory, čo prispieva k šetrnejšiemu absolvovaniu nárazu.
Prednosti a nedostatky
variabilita interiéru 7 iestneho interiéru |
Pomalšia a menej komfortná automatická prevodovka Easytronic so zvýšeným rizikom poruchy pri väčšom nájazde |
priestrannosť |
vyššia spotreba vzhľadom na výkonové parametre v prípade motora 2,2 Direct 110 kW |
komfortné odpruženie IDS Plus |
menšie spätné zrkadlá a horší výhľad z vozidla cez mohutné "A" stĺpiky |
dobré jazdné vlastnosti |
vyššia hlučnosť a slabšia dynamika základnej 1,6, obzvlášť v prípade 69 kW verzie na CNG |
Výkonné motory 2.0 Turbo |
slabšie tlmenie a väčšia nervozita podvozku na väčších nerovnostiach |
možnosť výberu vhodného dieslového motora |
menej logické ovládanie niektorých prvkov výbavy, najmä palubného PC |
jednoduchá a robustná konštrukcia |
chúlostivé šesť stupňové manuálne prevodovky |
Najčastejšie poruchy
občas nezobrazujúci palubný displej - iba niektoré znaky |
občas nefungujúce podsvietenie palubnej dosky |
občas problémy s palubným počítačom |
väčšie opotrebovanie interiérových častí |
rozpadajúce sa čalúnenie sedadiel |
vôle v tiahlach stabilizátora a v spojovacích tyčiach riadenia |
kratšia životnosť ložísk zadných kolies (hlavne pri väčšom zaťažení) |
vôľa v čapoch zavesenia kolies alebo v čapoch riadenia a silentblokoch (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdové kotúče a platničky (výkonnejšie verzie) |
nefunkčný alternátor - spálený diódový regulátor (najčastejšie 1,9 CDTi) |
poruchová lambda sonda, EGR ventil, elektronika motora (benzín) |
korózia výfuku - hlavne zadná časť |
chybné vysokotlakové čerpadlo alebo regulátor tlaku paliva (2,2i) |
upchatý filter pevných častíc (diesel, hlavne 1,9 CDTi) |
občas zlyhávajúce rozvody (1,9 CDTi 16V 110 kW) |
zanesená swirl - vírivá klapka (2,2i a 1,9 CDTi 16V 110 kW) |
netesné olejové čerpadlo - úniky motorového oleja (1,7 CDTi) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klopavý zvuk a trhavé rozbiehanie (diesel) |
občas opotrebované ložiská turbodúchadla |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, slabší výkon, problematickejšie štarty po dlhšom státí (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V (103 kW). Dostatočne pružný a kultivovaný motor, ktorý ak sa nenaháňa dosahuje rozumnú spotrebu paliva. Vyznačuje sa aj spoľahlivou prevádzkou. 1,9 CDTI 8V (88 kW). Motor dobre ťahá od najnižších otáčok, má solídnu spotrebu a ani spoľahlivosť nie je najhoršia. Pripomienky si zaslúži len horšia kultivovanosť - citeľnejšie vibrácie na voľnobehu a nižších otáčkach. 1,7 CDTi (92 kW). Motor poskytuje dobrú dynamiku aj plne obsadenému vozidlu a vyznačuje sa veľmi dobrou spotrebou. Menším negatívom je trocha hrubší chod a menšia ochota v nižších otáčkach. |
2,2i Direct (110 kW). Motor sa síce vyznačuje dobrou kultivovanosťou a poskytuje vozidlu obstojnú dynamiku, tá je však vykúpená pomerne vysokou spotrebou paliva. Naviac agregát postihujú častejšie technické problémy oproti ostatným benzínovým motorom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XEP,Z 16 XE1 | 77 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XER,A 16 XER | 85 kW |
1.6 CNG | 1598 ccm | Z 16 YNG | 69 kW |
1.6 CNG Turbo | 1598 ccm | Z 16 XNT,A 16 XNT | 110 kW |
1.8 | 1796 ccm | A 18 XEL | 88 kW |
1.8 | 1796 ccm | Z 18 XER,A 18 XER | 103 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LER | 147 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LEH | 177 kW |
2.2 | 2198 ccm | Z 22 YH | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTJ,Z 17 DTJ | 81 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTR | 92 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTL | 74 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DT | 88 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTH | 110 kW |
14 komentárov
Gabriel
Dobrý deň, prosím o skúsenosti majiteľov Zafiriek, ako ste s nimi spokojní? A ešte by som rád vedel, koľko litrov má batožinový priestor pri 5 sedadlách? Ďakujem.
Anonym
Zdravim ja som tak tiez zafirista ak mozem odporucat tak zafiru len benzinovu a to A 1,8 i,2,0 turbo a 2,2 i,B 1,8 i a 2,0 turbo
Zdeno
som „Zafirista“ už od r. 1999 , takže si myslím, že si môžem dovoliť napísať niečo 🙂 , najprv to bola 1.8 , potom 2.2 a teraz posledná , od r .2005 , 2.0 TURBO, všetko benzíny.
Doteraz ani jedna Zafira ma nenechala stáť na ceste a čakať na odťahovku, najväčší problém som mal s 2.2 , tam sa stala nepríjemná vec na ktorú naši špecialisti v servisoch dlho nevedeli prísť … upchal sa prívod pre palivo a nádrž sa scucla, robilo to psie kusy, najmä na diaľnici, z ničoho nič vysadil motor ( nemal palivo 🙂 ), ale to bola jediná veľká mínuska čo som zažil so Zafirou … Inak môžem napísať, že Zafiru nikto nikdy neprekoná, to čo spôsobila na trhu, najmä svojou flexibilitou, to nemalo dovtedy žiadne auto. Najviac si pochvaľujem túto poslednú, to sa ešte v 2005 vyrábali aj kvalitné karosérie aj ostatné, a najmä, ten motor, to nemá chybu, to je radosť počúvať ( aj keď spotreba je dosť veľká ) , 168 000km a stále má „chuť“ ťahať … Ja a moja rodina sme veľmi spokojní s týmito autami 🙂
Anonym
Mám Zafiru od r. 2000, 2,0 DTI, momentálne 260 000 km. Bol som s tým autom snáď všade v Európe – Nemecko, Rakúsko, Holandsko, Švajčiarsko, Čechy, Poľsko, Chorvátsko, Čierna Hora, Albánsko, Kosovo, Srbsko, Maďarsko. Za 14 r. som na motore vôbec nič nemenil, jednoduchu perfektné auto.
bunda
Anonym, to mas ale Zafiru A, ked ju mas od roku 2000 a tento clanok je k zafire B 🙁
Anonym
Ja mam zafiru 10 rokov okrem alternatora a beznej udrzby vsetko v poriadku
robert
Ahojte hodlam kupit zafiru 2007 1,9 88kw motor cize fiat ma orosim vas niekto skusenost stymto motorom ? dakujem .
Brano
Mam zafiru b r.v.2007 2.2 benzin uz druhy rok.mala vyse 250tis.km .problemy zacali 2rok.najskor som menil deravy vyfuk,potom tlmice,komplet brzdy ,bateriu a vrchol bol vysokotlakove cerpadlo ktoreho cena bola 900€.okrem toho mi odislo kurenie sedaciek a zacala mi v strede pukat kapota-asi bola predtym letovana.uz som z neho mierne zufaly,neviem ci predat alebo vrazat dalej.
Miroslav
Prosím Vás poradte zafiristi chcem kupit Zafiru ,1,9CRDI 110KW r.v.2010 najazdenych vyše 200 000 km plusy minusy dakkujem
M.
1,9 CDTi 110 kW ide aj v ťažšej Zafire slušne, je dobrý fiaťácky motor, častejší problém sú tam len vírivé klapky v saní a treba si dať otestovať v akom stave je DPF. 200 tisíc nie je málo, ale ak sa s tým jazdilo normálne, bol kvalitný servis a auto fachčí bez problémov, pri rozumnom jazdení a dobrej starostlivosti to min ďalšie kilo bez väčších investícii zvládne.
E
Dobry den, ma niekto skusenosti s motorom 1.8 xer prerobeny na lpg
Jozef
Mal som takú Zafiru, doviezol som si ju keď mala čosi cez 15000 a najazdil som na nej ďalších skoro 15000. Problém bol jedine s prevodovkou, zohnal som druhú a odpadol zhrdzavený výfuk. Inak nič. Lial som tam ale prípravok Flashlube na ochranu ventilov a odporúčam aj pravidelné kontrory LPG a výmenu filtrov. Za mňa spokojnosť.
slavo
Dobrý den.ma zafira r.v.2010.podla papierov mam mat motor Z17dtj 82kw na motore mam kod motora z17dtr.motor noikto nemenil.nechcú ma pustit cez STK.ako mám postupovat??dakujem
Dominik
Zdravím,
ja mám takú zvláštnu otázku ale je možné vybrať 2. rad sedadiel alebo sú tam na pevno pripojené ?
Ďakujem.