Pôvodné rozmery I. generácie Zafiry (4310 x 1740 x 1680) sa v II. generácii natiahli na 4470 x 1780 x 1640 mm a rázvor povyrástol z 2694 na 2703 mm. Karoséria nesie znaky typické pre vtedajšiu Astru H, prevedenie zadnej časti je inšpirované tvarmi Astry kombi ale aj Vectry kombi. Vpredu sú dominantné veľké svetlomety s trojrozmernou grafikou, vzadu dostala prednosť praktickosť pred krásou, keď zadné výklopné veko nekompromisne zasahuje aj do zadného nárazníka. Na zadnom čele sa opakuje mohutná chrómovaná lišta, podobne ako na ostatných modeloch vtedajšej doby.
Oproti predchádzajúcej generácii sa Zafira podstatne vylepšila v použitých interiérových materiáloch a taktiež dielenskom spracovaní. Samozrejme, drobné chybičky sa nájdu ako škrabance na niektorých plastoch, poškodené čalúnenie sedadiel alebo občasné vŕzganie z útrob palubnej dosky, viac však bude prekážať zrkadlenie palubnej dosky v čelnom skle, či menšie spätné zrkadlá. Naopak potešia tvrdšie čalúnené sedadlá, ktoré poskytujú dostatočný komfort aj na dlhších cestách. Vhodnú polohu za volantom si nájdu rôzne postavy a to najmä pri lepšie vybavených verziách, keďže okrem volantu a výškovo nastaviteľného sedadla je možné naklápať aj celé sedadlo naraz, pričom uhol medzi sedadlom a operadlom sa nemení.
Prístrojový panel je prehľadný, zarazí len absencia ukazovateľa teploty motora. Pre niektorých motoristov môže byť menej komfortné ovládanie páčky smerových svetiel, ktorá vyžaduje správne zatlačenie na spustenie trojbliku. Svojské je aj ovládanie palubného PC a technicky menej zdatní jedinci si budú musieť ovládanie niektorých funkcií naštudovať v manuáli. Zaujímavosťou Zafiry je páka ručnej brzdy, vzdialene pripomínajúca tiahlo v lietadle a niektoré vozidlá disponujú aj panoramatickou strechou s uzatvárateľnými schránkami.
Interiér ďalej vylepšil variabilitu predošlej generácie a poskytuje miesto na sedenie pre sedem cestujúcich. Z predchádzajúcej generácie ostala zachovaná myšlienka jednoduchého sklápania sedadiel do podlahy Flex-7, takže v prípade potreby vozenia nákladu namiesto batožiny sa sedadlá zasunú do podlahy. Vozidlo poskytuje dostatok miesta na predných sedadlách aj v druhej rade sedadiel. V tretej rade je už miesta poskromne, sedadlá sú vhodné skôr pre deti. Sedí sa tam totiž dosť nízko, čo nie je pre dospelých extra pohodlné a taktiež miesta v pozdĺžnom smere je poskromnejšie. Prístup do poslednej rady sedačiek je riešený cez odsunuté a sklopené sedadlo v druhej rade. Sedemmiestny interiér ale nie je výhodný len pre teoretickú maximálnu obsaditeľnosť. S variabilne usporiadanými sedadlami sa ponúka napríklad preprava rozmerných športových potrieb a usporiadanie sedadiel napr. v konfigurácii 1+1+1. Na škodu je, že druhý rad sedadiel sa nedá úplne vybrať. Pre vyklopenie alebo sklopenie zadnej dvojice sedadiel z podlahy je nutné najprv posunúť druhý rad úplne dopredu.
Do batožinového priestoru je veľmi dobrý prístup, poteší aj nakladacia hrana, ktorá je v jednej úrovni s podlahou. V päťmiestnom prevedení možno naložiť 620 litrov batožiny a v interiéri je posádke k dispozícii ďalších 30 odkladacích priestorov na drobnosti. Po vyklopení aj posledného radu sedadiel sa kufor zmenší na chudobných 140 litrov. Naopak, pri sklopení druhej aj tretej rady vznikne objem 1820 litrov.
Zafiru bolo možné za príplatok vybaviť podvozkom IDS Plus, ktorého hlavnú časť tvorí variabilné nastavovanie tuhosti tlmičov. V interiéri bolo možné objednať DVD vrátane navigačného systému a tiež palubnú sieť Bluetooth. Medzi ďalšie neobvyklé položky patrí príplatková panoramatická strecha, ktorá ponúka cestujúcim okrem výhľadu na oblohu aj ďalšie úložné priestory. Na želanie sa dodávalo tiež dopredu preklápacia sedadlo predného spolujazdca, ktoré umožňuje prepravu veľmi dlhých (až 2,71 m) predmetov. Pod sedadlom spolujazdca môže byť aj rozmerná odkladacia schránka. Pre Zafiru je k dispozícii tiež systém FlexOrganizer, ktorý je zhodný so systémom v modeli Astra Caravan. Tento premyslený systém sa skladá z dvoch horizontálnych lyžín v bokoch batožinového priestoru, do ktorých sa umiestňujú priedely, ktorými možno rozčleniť batožinový priestor na menšie sekcie. Do lyžín možno zafixovať aj najrôznejšie háčiky, viazacie očká a schránky, ktoré poslúžia pre bezpečný transport najrôznejších drobností. V ponuke boli tiež systémy HSA (pomoc pri rozjazde do kopca), AFL (aktívne bi-xenónové svetlomety natáčané spolu s kolesami do zákruty), Nivomat (samočinné vyrovnávanie svetlej výšky na zadnej náprave, iba ak nie je vozidlo vybavené podvozkom IDS, resp. IDS Plus), DDS (detekcia defektu na základe porovnávania otáčok kolies), TPMS (monitoring tlaku v pneumatikách s presnosťou 0.1 bar). Zaujímavosťou je intenzívne brzdenie, keď je aktivované ABS, brzdové svetlá nesvietia konštantným svetlom, ale blikajú až štyrikrát za sekundu, aby varovali vozidlá idúce za Zafirou.
Zafira sa môže pochváliť až tromi rôznymi typmi podvozku. Väčšina vozidiel obsahuje základný podvozok, ktorý svojim naladením nesklame a napriek vyššej stavbe karosérie sa vozidlo dobre ovláda aj pri rýchlejšej jazde po kľukatých okreskách. Samozrejme, bavíme sa v rámci triedy kompaktných MPV. Pri solídnych jazdných vlastnostiach sa podarilo podvozok aj pomerne komfortne naladiť a bežné nerovnosti tlmí vcelku dobre. Horšie je to na výraznejších nerovnostiach, pri ktorých sa už do interiéru prenášajú značné rázy a taktiež je badať aj vyššia nervozita v jazdných vlastnostiach. Ešte horšie si poradí s nerovnosťami príplatkový športový – tuhý podvozok, ktorý sa však vyskytuje našťastie na trhu málo a vzhľadom na stav našich ciest je lepšie sa mu vyhnúť.
Ak je možnosť, treba si vybrať podvozok označený IDS Plus, ktorý má elektronicky riadené tlmiče CDC. Tento podvozok zaisťuje skutočne veľmi dobré jazdné vlastnosti a pritom prináša posádke najviac komfortu. Tuhosť odpruženia si pritom vodič môže regulovať ľahko sám a prispôsobiť sa tak povrchu aj štýlu jazdy alebo nastavovanie a prispôsobovanie nechať na riadiacej elektronike. Stlačením tlačidla Sport sa pritvrdí nielen podvozok, ale dôjde tiež k skráteniu dráhy na zošliapnutie akcelerátora a tým aj k zrýchleniu odozvy motora, zároveň sa skráti prevod riadenia.
Celkovému priaznivému dojmu pomáha aj v tejto triede pomerne zriedkavo sa vyskytujúce komunikatívne riadenie. Z hľadiska odolnosti si vedie podvozok Zafiry veľmi dobre a to aj na našich neraz rozbitých cestách. Zafira druhej generácie je postavená na podvozku Astry H, pričom veľa náhradných dielov je plne zameniteľných. Ako prvé sa objavujú vôle vo spojovacích tyčiach riadenia alebo na tyčkách stabilizátorov, ktoré však možno samostatne vymeniť a výmena nie je drahá. O niečo kratšiu životnosť, ktorá sa znižuje najmä väčším zaťažovaním a jazdou po rozbitejších vozovkách majú aj ložiská zadných kolies. Vôle v silentblokoch alebo na čapoch ramien sa prejavujú až pri veľkých kilometrových nájazdoch, pričom čap predného ramena je samostatne vymeniteľný a nie je problém ho zohnať aj z druhovýroby. Odolnosťou poteší aj podvozok IDS Plus, trocha drahšie sú len náhradné tlmiče, ktoré stoja cca 400 € kus.
Prednosti a nedostatky
variabilita interiéru 7 iestneho interiéru |
Pomalšia a menej komfortná automatická prevodovka Easytronic so zvýšeným rizikom poruchy pri väčšom nájazde |
priestrannosť |
vyššia spotreba vzhľadom na výkonové parametre v prípade motora 2,2 Direct 110 kW |
komfortné odpruženie IDS Plus |
menšie spätné zrkadlá a horší výhľad z vozidla cez mohutné "A" stĺpiky |
dobré jazdné vlastnosti |
vyššia hlučnosť a slabšia dynamika základnej 1,6, obzvlášť v prípade 69 kW verzie na CNG |
Výkonné motory 2.0 Turbo |
slabšie tlmenie a väčšia nervozita podvozku na väčších nerovnostiach |
možnosť výberu vhodného dieslového motora |
menej logické ovládanie niektorých prvkov výbavy, najmä palubného PC |
jednoduchá a robustná konštrukcia |
chúlostivé šesť stupňové manuálne prevodovky |
Najčastejšie poruchy
občas nezobrazujúci palubný displej - iba niektoré znaky |
občas nefungujúce podsvietenie palubnej dosky |
občas problémy s palubným počítačom |
väčšie opotrebovanie interiérových častí |
rozpadajúce sa čalúnenie sedadiel |
vôle v tiahlach stabilizátora a v spojovacích tyčiach riadenia |
kratšia životnosť ložísk zadných kolies (hlavne pri väčšom zaťažení) |
vôľa v čapoch zavesenia kolies alebo v čapoch riadenia a silentblokoch (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdové kotúče a platničky (výkonnejšie verzie) |
nefunkčný alternátor - spálený diódový regulátor (najčastejšie 1,9 CDTi) |
poruchová lambda sonda, EGR ventil, elektronika motora (benzín) |
korózia výfuku - hlavne zadná časť |
chybné vysokotlakové čerpadlo alebo regulátor tlaku paliva (2,2i) |
upchatý filter pevných častíc (diesel, hlavne 1,9 CDTi) |
občas zlyhávajúce rozvody (1,9 CDTi 16V 110 kW) |
zanesená swirl - vírivá klapka (2,2i a 1,9 CDTi 16V 110 kW) |
netesné olejové čerpadlo - úniky motorového oleja (1,7 CDTi) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klopavý zvuk a trhavé rozbiehanie (diesel) |
občas opotrebované ložiská turbodúchadla |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, slabší výkon, problematickejšie štarty po dlhšom státí (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V (103 kW). Dostatočne pružný a kultivovaný motor, ktorý ak sa nenaháňa dosahuje rozumnú spotrebu paliva. Vyznačuje sa aj spoľahlivou prevádzkou. 1,9 CDTI 8V (88 kW). Motor dobre ťahá od najnižších otáčok, má solídnu spotrebu a ani spoľahlivosť nie je najhoršia. Pripomienky si zaslúži len horšia kultivovanosť - citeľnejšie vibrácie na voľnobehu a nižších otáčkach. 1,7 CDTi (92 kW). Motor poskytuje dobrú dynamiku aj plne obsadenému vozidlu a vyznačuje sa veľmi dobrou spotrebou. Menším negatívom je trocha hrubší chod a menšia ochota v nižších otáčkach. |
2,2i Direct (110 kW). Motor sa síce vyznačuje dobrou kultivovanosťou a poskytuje vozidlu obstojnú dynamiku, tá je však vykúpená pomerne vysokou spotrebou paliva. Naviac agregát postihujú častejšie technické problémy oproti ostatným benzínovým motorom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XEP,Z 16 XE1 | 77 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XER,A 16 XER | 85 kW |
1.6 CNG | 1598 ccm | Z 16 YNG | 69 kW |
1.6 CNG Turbo | 1598 ccm | Z 16 XNT,A 16 XNT | 110 kW |
1.8 | 1796 ccm | A 18 XEL | 88 kW |
1.8 | 1796 ccm | Z 18 XER,A 18 XER | 103 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LER | 147 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LEH | 177 kW |
2.2 | 2198 ccm | Z 22 YH | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTJ,Z 17 DTJ | 81 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTR | 92 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTL | 74 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DT | 88 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTH | 110 kW |
14 komentárov
Gabriel
Dobrý deň, prosím o skúsenosti majiteľov Zafiriek, ako ste s nimi spokojní? A ešte by som rád vedel, koľko litrov má batožinový priestor pri 5 sedadlách? Ďakujem.
Anonym
Zdravim ja som tak tiez zafirista ak mozem odporucat tak zafiru len benzinovu a to A 1,8 i,2,0 turbo a 2,2 i,B 1,8 i a 2,0 turbo
Zdeno
som „Zafirista“ už od r. 1999 , takže si myslím, že si môžem dovoliť napísať niečo 🙂 , najprv to bola 1.8 , potom 2.2 a teraz posledná , od r .2005 , 2.0 TURBO, všetko benzíny.
Doteraz ani jedna Zafira ma nenechala stáť na ceste a čakať na odťahovku, najväčší problém som mal s 2.2 , tam sa stala nepríjemná vec na ktorú naši špecialisti v servisoch dlho nevedeli prísť … upchal sa prívod pre palivo a nádrž sa scucla, robilo to psie kusy, najmä na diaľnici, z ničoho nič vysadil motor ( nemal palivo 🙂 ), ale to bola jediná veľká mínuska čo som zažil so Zafirou … Inak môžem napísať, že Zafiru nikto nikdy neprekoná, to čo spôsobila na trhu, najmä svojou flexibilitou, to nemalo dovtedy žiadne auto. Najviac si pochvaľujem túto poslednú, to sa ešte v 2005 vyrábali aj kvalitné karosérie aj ostatné, a najmä, ten motor, to nemá chybu, to je radosť počúvať ( aj keď spotreba je dosť veľká ) , 168 000km a stále má „chuť“ ťahať … Ja a moja rodina sme veľmi spokojní s týmito autami 🙂
Anonym
Mám Zafiru od r. 2000, 2,0 DTI, momentálne 260 000 km. Bol som s tým autom snáď všade v Európe – Nemecko, Rakúsko, Holandsko, Švajčiarsko, Čechy, Poľsko, Chorvátsko, Čierna Hora, Albánsko, Kosovo, Srbsko, Maďarsko. Za 14 r. som na motore vôbec nič nemenil, jednoduchu perfektné auto.
bunda
Anonym, to mas ale Zafiru A, ked ju mas od roku 2000 a tento clanok je k zafire B 🙁
Anonym
Ja mam zafiru 10 rokov okrem alternatora a beznej udrzby vsetko v poriadku
robert
Ahojte hodlam kupit zafiru 2007 1,9 88kw motor cize fiat ma orosim vas niekto skusenost stymto motorom ? dakujem .
Brano
Mam zafiru b r.v.2007 2.2 benzin uz druhy rok.mala vyse 250tis.km .problemy zacali 2rok.najskor som menil deravy vyfuk,potom tlmice,komplet brzdy ,bateriu a vrchol bol vysokotlakove cerpadlo ktoreho cena bola 900€.okrem toho mi odislo kurenie sedaciek a zacala mi v strede pukat kapota-asi bola predtym letovana.uz som z neho mierne zufaly,neviem ci predat alebo vrazat dalej.
Miroslav
Prosím Vás poradte zafiristi chcem kupit Zafiru ,1,9CRDI 110KW r.v.2010 najazdenych vyše 200 000 km plusy minusy dakkujem
M.
1,9 CDTi 110 kW ide aj v ťažšej Zafire slušne, je dobrý fiaťácky motor, častejší problém sú tam len vírivé klapky v saní a treba si dať otestovať v akom stave je DPF. 200 tisíc nie je málo, ale ak sa s tým jazdilo normálne, bol kvalitný servis a auto fachčí bez problémov, pri rozumnom jazdení a dobrej starostlivosti to min ďalšie kilo bez väčších investícii zvládne.
E
Dobry den, ma niekto skusenosti s motorom 1.8 xer prerobeny na lpg
Jozef
Mal som takú Zafiru, doviezol som si ju keď mala čosi cez 15000 a najazdil som na nej ďalších skoro 15000. Problém bol jedine s prevodovkou, zohnal som druhú a odpadol zhrdzavený výfuk. Inak nič. Lial som tam ale prípravok Flashlube na ochranu ventilov a odporúčam aj pravidelné kontrory LPG a výmenu filtrov. Za mňa spokojnosť.
slavo
Dobrý den.ma zafira r.v.2010.podla papierov mam mat motor Z17dtj 82kw na motore mam kod motora z17dtr.motor noikto nemenil.nechcú ma pustit cez STK.ako mám postupovat??dakujem
Dominik
Zdravím,
ja mám takú zvláštnu otázku ale je možné vybrať 2. rad sedadiel alebo sú tam na pevno pripojené ?
Ďakujem.