Zafira obsahuje slušnú paletu motorov. Samozrejme vzhľadom na veľkosť hrajú z dôvodu spotreby prím dieselové agregáty, avšak zaujímavé sú aj tie benzínové. Spoľahlivá základná 1,6-ka vyhovuje z hľadiska dynamiky skôr menšej Astre, na väčšiu a hlavne ťažšiu Zafiru už nestačí, obzvlášť pri plnom obsadení. Ak ste pokojný vodič a málokedy prevážate viac cestujúcich postačí aj 1,6, ale radšej po modernizácii s 85 kW. Spotreba tohto motora sa v priemere pohybuje okolo 8 litrov.
Citeľne lepšej dynamiky sa dostane pri 1,8 16V (103 kW), ktorá ak nejazdíte často dlhé trasy je asi najideálnejším benzínovým motorom pre Zafiru. Agregát sa vyznačuje slušnou spoľahlivosťou, škoda len zväčša päťstupňovej manuálnej prevodovky, kedy je vďaka krátkym prevodom motor hlučnejší a rastie aj spotreba. V tomto prípade vyhovie viac automat, ten ale má zase iné nevýhody. Ak sa motor príliš nenaháňa rýchlou jazdou po diaľnici, pohybuje sa spotreba v rozmedzí 7,5-8 litrov.
Prísľub lepšej dynamiky a rozumnej spotreby kombinuje priamovstrekový motor 2,2 16V Direct s výkonom 110 kW, ktorý má rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou. Bohužiaľ, prax tieto predpoklady nepotvrdila a motor vykazuje nižšiu spotrebu len pri malom zaťažení. V praxi je tak reálna spotreba okolo 10 litrov a naviac postihujú ho oproti slabším 1,6 a 1,8 podstatne častejšie technické problémy. Najčastejšie sa objavujú ťažkosti s vyťahanou-chrastiacou reťazou, občas sa pridávajú problémy so správnym tlakom paliva, kedy štrajkuje vysokotlakové čerpadlo alebo regulátory tlaku. S pribúdajúcim počtom kilometrov rastie aj riziko zakarbónovania motora.
Kto túži po naozajstnej dynamickej jazde, nech sa poobzerá po preplňovanom dvojlitri s výkonom (125 kW) 147 kW alebo ešte lepšie po vrcholnej verzii OPC, taktiež vybavenej motorom 2,0 T, ale s výkonom 177 kW. Motory si nevedú zle ani v oblasti spoľahlivosti, väčšinou ako prvá začne robiť problémy prevodovka. Samozrejmosť je pravidelná výmena oleja, sviečok, rozvodových remeňov vrátane vodnej pumpy a podobne. Pri troche snahy potešia aj primeranou spotrebou, ktorá sa pohybuje od cca 8,5 do 11 litrov, v prípade svižnejšej jazdy však treba počítať s hodnotou 15 a viac litrov.
Kto má nablízku pumpu na CNG, môže si vybrať aj agregáty upravené na spaľovanie zemného plynu. Tieto modely majú malú nádrž pre benzín (len na 14 litrov) a väčšiu na CNG (19 kg), takže pozor na dostupnosť paliva. Základná 1,6-ka má výkon 69 kW a verzia 1,6 CNG Turbo má výkon 110 kW. Keďže už výkon 77 kW ledva stačí na veľkú Zafiru, verzia 1,6 CNG je na tom dynamicky ešte horšie. Preto pri kúpe treba mať na pamäti na aký účel sa Zafira s touto motorizáciou kupuje. Pri CNG sa treba poobzerať radšej po verzii s turbom, ktorých je ale oveľa menej. Verzie CNG majú občas problémy s regulátormi a vyskytuje sa aj korózia tlakových nádob.
Jednoznačný prím medzi pohonnými jednotkami hrajú turbodiesely. Do faceliftu boli k dispozícii 1,9 CDTi pôvodom od Fiatu. Základ predstavovali osemventilové verzie s výkonom 74 a 88 kW. Na bežné jazdenie stačí aj slabšia (74 kW), lepšiu dynamiku a to hlavne pri plne obsadenom vozidle však poskytuje až 88 kW verzia. Tá ochotne ťahá aj z nízkych otáčok a predstavuje pre Zafiru vhodnú motorizáciu na dlhšie jazdy. Oba motory neobsahujú problematickú swirl – vírivú klapku sania, na rozdiel od šestnásťventilovej verzie 1,9 CDTi s výkonom 110 kW, kde v prípade poruchy je treba meniť celý sací modul. Ideálne je, ak motory neobsahujú DPF filter (110 kW motor obsahuje DPF vždy), ktorý je nezriedka zdrojom problémov. Dôvodom je aj jeho umiestnenie príliš ďaleko od motora, čo má negatívny vplyv na jeho regeneráciu z dôvodu nižšej teploty výfukových spalín. 1,9 CDTi motory sa vyznačujú robustnou mechanikou a solídnou spoľahlivosťou. Pri väčšou km nájazde však môže hnevať nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, turbodúchadlo, či vstrekovače.
Zaujímavou voľbou sú po facelifte predstavené dieselové motory 1,7 CDTI od Isuzu (81 kW a 92 kW), ktoré kombinujú úspornú prevádzku so slušnou dynamikou. Vyznačujú sa však drsnejším chodom a menšou ochotou v nižších otáčkach. Motory sa vyznačujú obstojnou spoľahlivosťou, poteší aj solídna odolnosť dvojhmotového zotrvačníka, častejšie sa vyskytli len problémy s netesnosťou olejového čerpadla. DPF filter zvyčajne nebýva pri týchto motoroch zdrojom problémov. Spotreba 1,7 CDTi sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov nafty na 100 km.
Dva slabšie zážihové štvorvalce sú dodávané v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, silnejšie zážihové a všetky vznetové agregáty majú šesťstupňové manuálne prevodovky. Komfortne orientovaný zážihový štvorvalec 2,2 (110 kW) je ponúkaný aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou, vznetové motory (88 a 110 kW) sú v ponuke aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Aisin (vrátane funkcie manuálneho radenia AutoSelect). V prípade automatu treba počítať s nárastom spotreby približne o 1 liter v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Odmenou je však komfortné radenie a pri pravidelnej údržbe aj dobrá spoľahlivosť. Ďalšou možnosťou bola automatizovaná päťstupňová prevodovka Easytronic ako alternatíva pre motor 1,8i (103 kW). Tento typ prevodovky však nenadchne akčnejších vodičov trhavým rozjazdom a pomalším preraďovaním.
Prednosti a nedostatky
variabilita interiéru 7 iestneho interiéru |
Pomalšia a menej komfortná automatická prevodovka Easytronic so zvýšeným rizikom poruchy pri väčšom nájazde |
priestrannosť |
vyššia spotreba vzhľadom na výkonové parametre v prípade motora 2,2 Direct 110 kW |
komfortné odpruženie IDS Plus |
menšie spätné zrkadlá a horší výhľad z vozidla cez mohutné "A" stĺpiky |
dobré jazdné vlastnosti |
vyššia hlučnosť a slabšia dynamika základnej 1,6, obzvlášť v prípade 69 kW verzie na CNG |
Výkonné motory 2.0 Turbo |
slabšie tlmenie a väčšia nervozita podvozku na väčších nerovnostiach |
možnosť výberu vhodného dieslového motora |
menej logické ovládanie niektorých prvkov výbavy, najmä palubného PC |
jednoduchá a robustná konštrukcia |
chúlostivé šesť stupňové manuálne prevodovky |
Najčastejšie poruchy
občas nezobrazujúci palubný displej - iba niektoré znaky |
občas nefungujúce podsvietenie palubnej dosky |
občas problémy s palubným počítačom |
väčšie opotrebovanie interiérových častí |
rozpadajúce sa čalúnenie sedadiel |
vôle v tiahlach stabilizátora a v spojovacích tyčiach riadenia |
kratšia životnosť ložísk zadných kolies (hlavne pri väčšom zaťažení) |
vôľa v čapoch zavesenia kolies alebo v čapoch riadenia a silentblokoch (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované brzdové kotúče a platničky (výkonnejšie verzie) |
nefunkčný alternátor - spálený diódový regulátor (najčastejšie 1,9 CDTi) |
poruchová lambda sonda, EGR ventil, elektronika motora (benzín) |
korózia výfuku - hlavne zadná časť |
chybné vysokotlakové čerpadlo alebo regulátor tlaku paliva (2,2i) |
upchatý filter pevných častíc (diesel, hlavne 1,9 CDTi) |
občas zlyhávajúce rozvody (1,9 CDTi 16V 110 kW) |
zanesená swirl - vírivá klapka (2,2i a 1,9 CDTi 16V 110 kW) |
netesné olejové čerpadlo - úniky motorového oleja (1,7 CDTi) |
opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie, klopavý zvuk a trhavé rozbiehanie (diesel) |
občas opotrebované ložiská turbodúchadla |
nadmerne opotrebované vstrekovače - nerovnomerný a hrubší chod motora, slabší výkon, problematickejšie štarty po dlhšom státí (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,8 16V (103 kW). Dostatočne pružný a kultivovaný motor, ktorý ak sa nenaháňa dosahuje rozumnú spotrebu paliva. Vyznačuje sa aj spoľahlivou prevádzkou. 1,9 CDTI 8V (88 kW). Motor dobre ťahá od najnižších otáčok, má solídnu spotrebu a ani spoľahlivosť nie je najhoršia. Pripomienky si zaslúži len horšia kultivovanosť - citeľnejšie vibrácie na voľnobehu a nižších otáčkach. 1,7 CDTi (92 kW). Motor poskytuje dobrú dynamiku aj plne obsadenému vozidlu a vyznačuje sa veľmi dobrou spotrebou. Menším negatívom je trocha hrubší chod a menšia ochota v nižších otáčkach. |
2,2i Direct (110 kW). Motor sa síce vyznačuje dobrou kultivovanosťou a poskytuje vozidlu obstojnú dynamiku, tá je však vykúpená pomerne vysokou spotrebou paliva. Naviac agregát postihujú častejšie technické problémy oproti ostatným benzínovým motorom. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XEP,Z 16 XE1 | 77 kW |
1.6 | 1598 ccm | Z 16 XER,A 16 XER | 85 kW |
1.6 CNG | 1598 ccm | Z 16 YNG | 69 kW |
1.6 CNG Turbo | 1598 ccm | Z 16 XNT,A 16 XNT | 110 kW |
1.8 | 1796 ccm | A 18 XEL | 88 kW |
1.8 | 1796 ccm | Z 18 XER,A 18 XER | 103 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LER | 147 kW |
2.0 | 1998 ccm | Z 20 LEH | 177 kW |
2.2 | 2198 ccm | Z 22 YH | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTJ,Z 17 DTJ | 81 kW |
1.7 CDTI | 1686 ccm | A 17 DTR | 92 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTL | 74 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DT | 88 kW |
1.9 CDTI | 1910 ccm | Z 19 DTH | 110 kW |
14 komentárov
Gabriel
Dobrý deň, prosím o skúsenosti majiteľov Zafiriek, ako ste s nimi spokojní? A ešte by som rád vedel, koľko litrov má batožinový priestor pri 5 sedadlách? Ďakujem.
Anonym
Zdravim ja som tak tiez zafirista ak mozem odporucat tak zafiru len benzinovu a to A 1,8 i,2,0 turbo a 2,2 i,B 1,8 i a 2,0 turbo
Zdeno
som „Zafirista“ už od r. 1999 , takže si myslím, že si môžem dovoliť napísať niečo 🙂 , najprv to bola 1.8 , potom 2.2 a teraz posledná , od r .2005 , 2.0 TURBO, všetko benzíny.
Doteraz ani jedna Zafira ma nenechala stáť na ceste a čakať na odťahovku, najväčší problém som mal s 2.2 , tam sa stala nepríjemná vec na ktorú naši špecialisti v servisoch dlho nevedeli prísť … upchal sa prívod pre palivo a nádrž sa scucla, robilo to psie kusy, najmä na diaľnici, z ničoho nič vysadil motor ( nemal palivo 🙂 ), ale to bola jediná veľká mínuska čo som zažil so Zafirou … Inak môžem napísať, že Zafiru nikto nikdy neprekoná, to čo spôsobila na trhu, najmä svojou flexibilitou, to nemalo dovtedy žiadne auto. Najviac si pochvaľujem túto poslednú, to sa ešte v 2005 vyrábali aj kvalitné karosérie aj ostatné, a najmä, ten motor, to nemá chybu, to je radosť počúvať ( aj keď spotreba je dosť veľká ) , 168 000km a stále má „chuť“ ťahať … Ja a moja rodina sme veľmi spokojní s týmito autami 🙂
Anonym
Mám Zafiru od r. 2000, 2,0 DTI, momentálne 260 000 km. Bol som s tým autom snáď všade v Európe – Nemecko, Rakúsko, Holandsko, Švajčiarsko, Čechy, Poľsko, Chorvátsko, Čierna Hora, Albánsko, Kosovo, Srbsko, Maďarsko. Za 14 r. som na motore vôbec nič nemenil, jednoduchu perfektné auto.
bunda
Anonym, to mas ale Zafiru A, ked ju mas od roku 2000 a tento clanok je k zafire B 🙁
Anonym
Ja mam zafiru 10 rokov okrem alternatora a beznej udrzby vsetko v poriadku
robert
Ahojte hodlam kupit zafiru 2007 1,9 88kw motor cize fiat ma orosim vas niekto skusenost stymto motorom ? dakujem .
Brano
Mam zafiru b r.v.2007 2.2 benzin uz druhy rok.mala vyse 250tis.km .problemy zacali 2rok.najskor som menil deravy vyfuk,potom tlmice,komplet brzdy ,bateriu a vrchol bol vysokotlakove cerpadlo ktoreho cena bola 900€.okrem toho mi odislo kurenie sedaciek a zacala mi v strede pukat kapota-asi bola predtym letovana.uz som z neho mierne zufaly,neviem ci predat alebo vrazat dalej.
Miroslav
Prosím Vás poradte zafiristi chcem kupit Zafiru ,1,9CRDI 110KW r.v.2010 najazdenych vyše 200 000 km plusy minusy dakkujem
M.
1,9 CDTi 110 kW ide aj v ťažšej Zafire slušne, je dobrý fiaťácky motor, častejší problém sú tam len vírivé klapky v saní a treba si dať otestovať v akom stave je DPF. 200 tisíc nie je málo, ale ak sa s tým jazdilo normálne, bol kvalitný servis a auto fachčí bez problémov, pri rozumnom jazdení a dobrej starostlivosti to min ďalšie kilo bez väčších investícii zvládne.
E
Dobry den, ma niekto skusenosti s motorom 1.8 xer prerobeny na lpg
Jozef
Mal som takú Zafiru, doviezol som si ju keď mala čosi cez 15000 a najazdil som na nej ďalších skoro 15000. Problém bol jedine s prevodovkou, zohnal som druhú a odpadol zhrdzavený výfuk. Inak nič. Lial som tam ale prípravok Flashlube na ochranu ventilov a odporúčam aj pravidelné kontrory LPG a výmenu filtrov. Za mňa spokojnosť.
slavo
Dobrý den.ma zafira r.v.2010.podla papierov mam mat motor Z17dtj 82kw na motore mam kod motora z17dtr.motor noikto nemenil.nechcú ma pustit cez STK.ako mám postupovat??dakujem
Dominik
Zdravím,
ja mám takú zvláštnu otázku ale je možné vybrať 2. rad sedadiel alebo sú tam na pevno pripojené ?
Ďakujem.